HM153: Tekster der sælger – Sådan skriver du til web, blog og nyhedsbreve

heine-aaen-hansen

Sådan skriver du stærke tekster der sælger. I dette afsnit af Help Marketing fortæller Heine Aaen, hvordan du skriver den mest fængende og brugervenlige tekst til både bloggen, nyhedsbrevet og din hjemmeside.

Help Marketing Bogen Støt os ved at købe Help Marketing Bogen :-) Køb bogen

Sådan skriver du tekster der sælger – emnet i Help Marketing

Help Marketing henvender sig til dig, der arbejder med marketing, salg og ledelse. Målet er at hjælpe dig til at blive bedre. Lad dig inspirere og få ny viden ved at lytte til Help Marketing podcasten, hvor Eric Ziengs hver uge interviewer en ny ekspert inden for et bestemt område.

Baggrunden for Help Marketing er, at vi alle kan blive en smule bedre til at hjælpe hinanden. Hvorfor? Fordi det gør hverdagen rarere for alle. Men i lige så høj grad fordi det er den bedste måde at skabe succes for dig selv, da du opbygger værdifulde relationer.

Help Marketing som bog? Læs mere her.

Ugens gæst: Heine Aaen Hansen

I denne uge har vi besøg af Heine Aaen Hansen, der i sin egen virksomhed Aaen Tekster arbejder med diverse former for online tekstforfatning. Derudover kan i fange ham på hans blog Heineaaen.dk eller på LinkedIn.

I ugens afsnit får du mere viden om:

  • Hvad kendertegner den gode markedsføringstekst?
  • Hvor meget den gode tekst betyder for, at dit indhold performer godt?
  • Hvordan tilpasser du dine tekster til forskellige formater?
  • Hvordan får du en god korrektur?

Hvad kendetegner den gode tekst?

Enhver tekst i marketings øjemed har to overordnede formål: For det første skal den kunne skabe en relation mellem afsender og modtager. Det kræver at modtageren har tillid til afsenderen. Hvis tilliden ikke er der, er det sjældent vi køber produktet, ligegyldigt hvor velskrevet blogindlæget, webteksten eller nyhedsbrevet er. Udover at vække tillid skal en god tekst kunne overbevise sin modtager om at tage handling. Dine tekster skal sælge. Det kan fx være at tilmelde sig et nyhedsbrev eller klikke på et link. Det vi i marketings lingo også kalder en call to action. Tillid og overbevisning er de to vigtigste elementer at have for øje, når vi skriver tekster. Og gerne i den række følge. Hvis tilliden ikke er der, bliver det svært at sælge.

Se også:

Hvordan skriver du det gode blogindlæg?

Tænk din modtager og vedkommendes præferencer ind i dit indhold og din skrivestil. Derudover er en stærk overskrift altafgørende. Brug gerne god tid på at finde den helt rigtige og skarpe overskrift. Du har kun ét forsøg til at fange din modtager.. Overskriften skal fortælle læseren, hvad hun får ud at at læse indlægget. Vær heller ikke bange for at bruge rim eller ordspil. Overskriften skal skille sig ud, men samtidig give læseren et indblik i indlæggets værdi.

Et andet godt tip er altid at finde på sin overskrift, efter man har skrevet indlægget. Det giver dig bedre mulighed for at få det essentielle i indlægget arbejdet ind i overskriften. Hver heller ikke bange for at have flere forskellige udkast til overskriften. Det giver også mulighed for at splitteste, hvilken overskrift der virker bedst.

Husk altid den gode CTA. Her er det vigtigt at gøre klart, hvilken værdi modtageren får ud af at klikke på dit link. Tænk gerne andet end salg ind, når du overvejer dine CTA’er på et blogindlæg. Alt efter hvor i slagstragten det konkrete blogindlæg kommer i spil skal du overveje hvor CTA’erne placeres. Det hænger sammen med tilliden. Hvis du prøver at presse et salg ind for tidligt, vil du med stor sandsynlighed frastøde din læser.

Hvordan skriver du det gode nyhedsbrev?

Med nyhedsbrevet har du rigtig mange muligheder for at fange modtageren interesse. Fx er der mange der glemmer pre-headeren, som kommer lige efter emnelinjen. Sammen med den fængende emnelinje, kan pre-headeren være med til at skaffe dig det altafgørende klik fra nyhedsbrevet.

Derudover må du ikke være bange for at være personlig i dine nyhedsbreve. Igen handler det om at skabe en stærk og autentisk relation til dine læsere. Hver ikke bange for at bruge dit eget navn som afsender på mailen. Pas på med brance jargon. Hvis det ikke er relevant for dem eller den handling, du ønsker de skal udføre, når de læser dit nyhedsbrev, så undgå det.

Se også:

Hav målgruppen for øje. Hvor personlig skal man være? Skal du indsætte billede af afsenderen eller ej? Brug tid på at teste, så du finder ud af, hvad der virker bedst hos dine læsere. Tænk først målgruppe, dernæst hvad du gerne vil fortælle. Til sidst kan du overveje, hvad du gerne vil have læseren til at gøre – altså dine CTA’er.

Hvordan skriver du tekster til en landing page?

Det er nu dine tekster skal sælge. Det er vigtigt at være kort og præcis. Har du en Google Analytics konto tilknyttet dit website, vil du ofte se, at brugerne bruger kort tid på landing pagen. Du har altså kun få sekunder til at sælge. Med få ord skal du kunne forklare, hvilket problem du løser, eller behov du tilfredsstiller med dit produkt.

Sørg for du har en klar og tydelig CTA knap, der er let at få øje på. Den skal gerne fortælle brugeren præcis, hvad de får ud af at klikke videre. Det kan være svært at finde den helt rigtigt tekst til sin CTA, så benyt dig gerne af splittest og se hvad brugerne responderer bedst på. Prøv dig frem ud og vælg ud fra data.

Hvad kendetegner den gode skriveproces?

Sørg først og fremmest for at stille de rette spørgsmål, så dine tekster kan sælge:

  • Hvem er afsender?
  • Hvem er modtager?
  • Hvad vil du gerne have læseren til at gøre?
  • Hvilket problem kan du løse?

Få afklaret hvilken værdi din tekst kan og skal skabe for læseren. Dernæst bør du overveje hvilken vinkel du vælger til emnet. Oftest kan emnet være skrevet om før, og her er vinkel og skrivestil med til at adskille den gode fra den middelmådige tekst.

Når du er klar til at skrive, anbefaler Heine at du laver en disposition for teksten. Hvad skal med og hvor skal du starte? Det giver dig overblik over teksten mens du skriver. Få bygget skelettet og strukturen, før du går igang med at bygge på. Slå din indre kritikker fra. Det er svært, men essentielt. Alternativt kommer du til at vende og dreje hver eneste sætning. I første omgang skal der bare skrives løs. Redigering og ændringer kommer senere i en fase for sig selv.

Heine har et helt konkret tip til at slå den indre kritikker fra. Læg et viskestykke over computerskærmen, når du skriver. Så er fokus på at skrive i stedet for et rette detaljer.

Kan man tænke SEO ind undervejs, uden det går ud over tekstens kvalitet?

Heines hovederegel er skriv til mennesker og optimer til maskiner. SEO bør sjældent være udgangspunktet, når du skriver. Fokuserer du udelukkende på at skrive en tekst der er SEO optimeret, bliver det sjældent en særlig værdifuld tekst for læseren.

Langt de fleste læser sjældent en tekst fra A-Z, ord for ord. Så sørg for at det er let for læseren at skimme din tekst og samtidig fange hovedebudskaberne. Det kan man fx opnå ved at:

  • Bruge bullets (punktopstilling) til at fremhæve sine vigtigste pointer.
  • Gør brug af mange underoverskriver og virkemidler så som fed, kursiv og understregning.
  • Variere både din afsnitslængde og sætningslængde. Nogle sætninger kan være på helt ned til to ord. En slangs statement. Derved undgår du at præsentere læseren for en mur af tekst som ofte bliver uoverskuelig.
Se også:

Hvad er vigtigst i redigeringsfasen?

Når Heine skal redigere andres tekster, kigger han først og fremmest på, om der er et klart og tydeligt budskab. Forstår læseren, hvad afsender vil sige eller have en til at gøre. Dernæst dykker Heine ned i det sproglige i teksten. Her kigger han på hver eneste sætning og vurderee, om den kan gøres kortere. Oftest kan man faktisk slette 10-20% uden at gå på kompromis med indhold og budskab. Ligesom de fleste holder af at høre sig selv snakke, kan man også selv hurtigt skrive mere end nødvendigt. Derfor er det altid en god idé at få andre til at kigge på sin tekst. Uanset medie og format. Jo mindre plads du kan bruge på at få dit budskab igennem. Jo større chance for at alle dine læsere vil få det optimale ud af din tekst.

Hvad er vigtigst når man læser korrektur på andres tekster?

Heines bedste tip til korrekturlæsning er at læse teksten bagfra. Det gæder både hvis man læser korrektur på andres eller ens egne tekster. Start nederste til højre i bunden af teksten og læs højre mod venstre et ord af gangen. På den måde finder du bare nogle fejl, du ellers ikke ville opdage.

Hvorfor skal din tekst være let af forstå?

Vores hjerner bryder sig simpelthen ikke om at arbejde eller bruge mentale ressourcer. Det kommer vi dog ikke udenom. Derfor er det vigtigt at gøre teksten så let forståelig som muligt. Det øger chancen for at vi afkoder teksten korrekt. Studier viser, at jo lettere end tekst er at forstå, jo mere tilbøjelig er vi også til at tro på, at den er sand. Det er ikke rationelt, men det er nu engang sådan vores hjerne fungerer. Så sørg for at bruge let og naturligt sprog. Undgå kringlede og lange ord. Brug gerne kortere sætninger fremfor lange.

Konkrete råd om tekster der sælger

  • Skriv direkte og personligt til læseren. Brug de personlige stedord – du, dig, din – så får du bygget den tillid, der er afgørende for om din tekst performer.
  • For at gøre din tekst let at læse og afkode, bør du placere verbet/udsagnsordet så tidligt i sætningen som muligt.
  • Hver konkret. Undgå buzzwords, da de ofte bliver uhåndgribeligt. I stedet for fx at skrive, at i leverer kompetent rådgivning, så skriv hvordan og hvorfor jeres rådgivning er kompetent.

Zapier

Zapier et værktøj, der forbinder de mange tjenester, du bruger. Med Zapier kan du fjerne en masse tilbagevendende håndholdt arbejde, du skal gøre igen og igen. Hvis du annoncerer efter leads på Facebook, så kan du få data fra leads automatisk over i MailChimp med Zapier uden at skulle løfte en finger. Du kan også få Zapier til at lave en kopi af alle vedhæftninger i mails i en bestemt mappe til en mappe på dit Google drev. Det er smart, når du far fakturaer på mail, der derefter lægges automatisk på dit drev. Du kan også automatisere distribution af blogposts, når de er udkommet. Zapier taler med et hav af tjenester. Test selv. Efter behov har Zapier både en gratis og betalt løsning til $20 om måneden.

Læs mere om ugens tool her Se alle værktøjer samlet her
Altid up to date med Help Marketing! Få en mail hver uge eller måned med seneste afsnit. Du tilmelder dig også Nochmals nyhedsbrev. Du kan altid melde fra igen.
Lad mig høre hvad du synes om indholdet ...

Del dette på ...
Foredrag, kurser og sparring om Content Marketing og sociale medier Brug Nochmal