HM151: Markedsføring i musikbranchen – Data, personlig branding og aktivering af fans

Pelle blarke help marketing

I dette afsnit af Help Marketing kigger vi nærmere på, hvordan digital markedsføringsstrategi kan tage form afhængig af branche. Denne gang befinder vi os i musikbranchen. Vi snakker med Pelle Blarke der er producer og har eget pladeselskab, hvor han hjælper en lang række artister med både online og offline markedsføring.

Help Marketing Bogen Støt os ved at købe Help Marketing Bogen :-) Køb bogen

Bliv klogere på, hvordan man griber markedsføring an i musikbranchen med Help Marketing

Help Marketing henvender sig til dig, der arbejder med marketing, salg og ledelse. Målet er at hjælpe dig til at blive bedre. Lad dig inspirere og få ny viden ved at lytte til Help Marketing podcasten, hvor Eric Ziengs hver uge interviewer en ny ekspert inden for et bestemt område.

Baggrunden for Help Marketing er, at vi alle kan blive en smule bedre til at hjælpe hinanden. Hvorfor? Fordi det gør hverdagen rarere for alle. Men i lige så høj grad fordi det er den bedste måde at skabe succes for dig selv, da du opbygger værdifulde relationer.

Help Marketing som bog? Læs mere her.

Ugens gæst: Pelle Blarke

I denne uge har vi besøg af Pelle Blarke, der er musik producer og ejer af pladeselskabet Coolsound Records. Pelle rådgiver artister i, hvordan de bruger online medier til at skabe opmærksomhed omkring deres musik og personlige brand. Han arbejder også med både mindre og større virksomheder, der ønsker en musikalsk vinkel på deres digitale markedsføringsstrategi.

Du kan følge Pelle på LinkedIn, lytte til hans podcast Sulten Efter Succes eller besøge hans pladeselskab Coolsound.dk.

I ugens afsnit får du mere viden om:

  • Hvor og hvordan man tjener penge på sin musik?
  • Hvilken role fans og ambassadører kan spille i ens online marketing strategi?
  • Hvordan man arbejder med sit brand som artist online?
  • Hvad kan andre brancher stjæle fra musikbranchen, når det kommer til markedsføring?
Se også:

Hvordan tjener man penge på at lave musik?

Vi tager udgangspunkt i Holger Lagerfeldts model om pengeflow og rollefordeling i den danske musikbranche på Lydmaskinen.dk. Modellen viser, at artistens indtjeningen ofte er en kombination af offline salg (koncerter og salg af merchandise mm.), og online salg gennem streamingtjenester. Med den stigende popularitet af streaming, er der kommet en lang række værktøjer, der gør det muligt for den enkelte artist selv at styre processen. Derved kan artisten minimere udgifterne brugt på online salg af musikken.

Som musiker handler det om at fordele indtjeningen på både offline og online kanaler. Så har du hele tiden mulighed for at justere indsatsen. Altså du kan balancere udfra hvordan koncerter sælger og hvor mange gange din musik streames. Du skal også huske på den bagved liggende indsats, der gør musikken populær. Tager vi fx Gulddreng. Han er nok en af de meste streamede artister i øjeblikket og tjener godt på det. Vi må dog ikke glemme alle de andre mennekser involveret i projektet. Fotograf, producer, sangskriver, marketing og social media ansvarlig, der skal lønnes før Gulddreng selv får gavn af de mange streaminger. Så det er ikke her rigdommen ligger, men i den samlede indsats – både offline og online.

Der er meget mere værdi at hente i streaming end kroner og øre

Den beskedne portion penge, der ryger i lommen på artisten, når musikken streames, er selvfølgelig vigtig. Endnu vigtigere er den data vi samler sammen gennem steamingtjenesterne. Vi kan bl.a. se det der kaldes Skip Rate – hvor længe høres sangen før lytteren skifter. Den data bruger streamingtjenesterne til at bedømme, hvilken musik der skal gøres tilgængelig for brugeren. Så data omkring brugernes adfærd er mindst ligeså vigtig for musikeren at få fat på som betalingen for hvert stream.

Vi kan også sammenligne det med markedsføring i andre brancher. Lad os sige vi var Interflora. Via den data man kan samle ind på læsere af ens nyhedsbrev eller via social media kan du se, hvor i landet dine kunder primært kommer fra. Derudfra kan du bedømme, hvor du skal åbne og evt. lukker butikker.

Formår du at analysere på den data YouTube og Spotify giver, ligger der kæmpe muligheder for at fokusere sin markedsføringsstrategi. Både online og offline gennem indsigt i lytternes adfærd og preferencer.

Dataen giver fx mulighed for at identificere nye fans og ambassadører. Spotify fortæller dig, hvis du er den mest hørte artist af en bestemt bruger. De bliver klarificeret som en fan og du kan derved følge med i udviklingen af dine mest trofaste fans. Det giver også en hel ny mulighed for at aktivere lyttere i en ambassadør rolle.

Se også:

Hvilken role fans og ambassadører kan spille i ens online marketing strategi

Via data har Pelle kunne identificere og taget kontakt til sine største fans. De er derefter blevet til en slags produktjury af otte mennesker.  Det er nogle af hans mest ivrige fans og ambassadører. Juryen giver deres input til Pelles musik og andre produkter før de offentliggøres.

Samme idé kan overføres til andre brancher, hvor du kan efterspørge feedback fra sine kunder. Fx ved at sende dem en mail, efter de har handlet på din webshop. Du kan lade dem bedømme deres oplevelse med dit produkt og brand på en skala fra 1-10. Derigennem kan man identificere sine mest tilfredse kunder og invitere dem til at give feedback på fremtidige produkter før de offentliggøres.

Det er også vigtigt, at du plejer sine fans og fortæller dem, hvor vigtige de er. Sørg for kontinuerligt at holde dine fans tilfredse og glade og vise, hvor meget du sætter pris på dem. Så vil de med garanti også tale godt om din musik til deres venner og venners venner.

Se også:

Hvordan bruger du dit personlige brand som salgskanal?

Pelle arbejder ofte med artister, der har mellem 100.000-200.000 månedlige lyttere. Op til en ny udgivelse benytter han sig ofte af konceptet Hype og Hemmelighed. Det handler om at skabe en hype omkring produktet, ved kun at afsløre en lille del af gangen op til udgivelsen. Her fungerer social media rigtig godt til at lave en kampagne, der stille og roligt bygger op til udgivelsesdatoen. Ved hver post afslører du langsomt mere og mere af konceptet. Når du så rammer udgivelsesdatoen, har du samlet en stor gruppe af følgere, der tidligere har vist interesse i artisten.

Koncerter er nok den vigtigste offline kanal, hvor en artist skal pleje sit brand. Husk på, at når vi går til koncert, er det for at opleve et menneske, fordi vi er fascineret af deres musik og ofte også personen bag. Derfor skal du være meget forsigtig med ikke at lave for meget åbenlys salg, ved fx bare at opfordre publikum til at gå ind på Spotify og lytte til det nye album.

Pelle har haft stor succes med at inddrage publikum. Et eksempel kunne være at tage et selfie på scenen med hele publikum som mange artister allerede har kastet sig ud i. Ud over at artisten viser engagement fører det ofte også til, at det billede kommer på de sociale medier, og så skal alle der har været til den koncert ind og se, om de kan finde sig selv og pludselig har du som artist en masse aktivitet på dine sociale kanaler.

Det handler simpelthen om at skabe et fælleskab blandt ens lyttere og som artist engagere sig i det fællesskab og respektere ens kundesegment og deres præferencer. Befinder du dig fx inden for en mindre sub-genre, skal du ikke pludselig springe ud i at lave mainstream pop, for så risikere du, at dine ambassadører vender dig ryggen. Find ud af hvilken produktgenre du vil beskæftige dig med, og så arbejd på at bliv den fortrukne artist inden for netop den genre.

Se også:

Sponsorater – hold dig til få for at sikre din brandværdi

Hvordan opfordrer du til sponsorater uden det tager overhånd eller konflikter med ens personlige brand? Her på Help Marketing har vi jo selv en fast sponsor på og opfordrer vores lyttere til at donere et valgtfrit beløb via Patreon, så vi kan blive ved med at producere nye afsnit. Det kan være en svær balance, hvor mange sponsorater du kan tillade sig at nævne uden det tager overhånd for produktet.

Her er det vigtigt at skabe en relation til en sponsor, hvor du måske i forvejen benytter deres produkt og ville gøre det uafhængig af sponsoratet. Som musiker kan det fx være fedt at blive sponsoreret af nogle der producerer instrumenter, men du skal forsøge at holde dig til en leverandør og måske blive ambassadør for dem, fordi netop den leverandør passe godt til det brand, du selv har bygget op.

Vi ser samme princip i kunstnere med lignende lyd og brand der går sammen for at lave det næste hit, fordi de kan forene deres brand og publikum.

Se også:

Hvad kan andre brancher stjæle fra musikbranchen, når det kommer til markedsføring?

  • Tag dataen seriøst og undervurder ikke vigtigheden af de få trofaste lyttere
  • Du skal ikke være bange for at engagere dig i co-branding med andre virksomheder, enten gemmen sponsorater eller endnu mere værdifuldt, gennem fælles projekter, hvor det giver mening at forene de to brands og kundesegmenter
Se også:

Color Oracle

Op til 12% af verdens befolkning lider af farveblindhed. Med Color Oracle kan du sikre, at dit visuelle design er tilpasset til farveblinde. Kør dit design gennem Color Oracle og du vil få vist, hvordan en stærk farveblind person vil opfange farverne. Color Oracle er gratis og kan downloades til både Windows og Mac.

Læs mere om ugens tool her Se alle værktøjer samlet her
Altid up to date med Help Marketing! Få en mail hver måned med det seneste afsnit. Du tilmelder dig også Nochmals nyhedsbrev. Du kan altid melde fra igen.
=
Lad mig høre hvad du synes om indholdet ...

Del dette på ...
Foredrag og sparring om din marketing Kontakt Eric