HM147: Influencer PR, forandringsstrategi, Business Intelligence, crowdfunding og content tyveri – sommerspecial

Help Marketing special 2017

Det er nu blevet tid til endnu en lærerig sommerspecial. Lyt med og bliv klogere på emner som crowdfunding, Business Intelligence, influencer PR, content tyveri og sidst men ikke mindst, hvordan du bliver bedre til at arbejde fokuseret med projekter. Læs noterne efter afspilleren.

Help Marketing Bogen Støt os ved at købe Help Marketing Bogen :-) Køb bogen

Få konkrete og brugbare råd med Help Marketing

Help Marketing henvender sig til dig, der arbejder med marketing, salg og ledelse. Målet er at hjælpe dig til at blive bedre. Lad dig inspirere og få ny viden ved at lytte til Help Marketing podcasten, hvor Eric Ziengs hver uge interviewer en ny ekspert inden for et bestemt område.

Baggrunden for Help Marketing er, at vi alle kan blive en smule bedre til at hjælpe hinanden. Hvorfor? Fordi det gør hverdagen rarere for alle. Men i lige så høj grad fordi det er den bedste måde at skabe succes for dig selv, da du opbygger værdifulde relationer.

Help Marketing som bog? Læs mere her.

I ugens afsnit får du mere viden om:

  • Influencer PR
  • Forandringsstrategi
  • Hvordan du arbejder fokuseret
  • Business Intelligence
  • Hvordan du kickstarter din forretning med crowdfunding
  • Hvordan du håndterer content tyveri

Influencer PR

Mads Keilberg er konsulent hos Holm KommunikationDu kan følge Mads på Twitter og Linkedin. Han blogger også på keilbergchristiansen.dk

Mads Keilberg

Mads’ råd til dig, som gerne vil i gang med at arbejde med influencer PR 

  • Det er først og fremmest vigtigt, at du laver din research og sætter dig ind i influenceren. Sæt dig ordentlig ind i hvem de er, hvad deres platform går ud på, hvem deres målgruppe er, hvor stor deres følgerskare er og om de har tidligere erfaring med sponsoreret indhold.
  • Sørg for at du ikke tager kontakt til en influencer, der ikke er relevant for dit brand, så dit produkt ikke vil falde helt ved siden af på deres platform. Det er ren spild af alles tid.
  • Vær klar over, at selvom du ønsker at få et bestemt samarbejde op at køre, at det stadig ikke dig, der er helt herre over hvad det endelige resultatet bliver, da du også må forvente en hvis kreativ frihed fra din udvalgte influencers side. Det gælder mere når du arbejder med Influencer PR end ved Influencer marketing. Du risikerer, at indholdet ikke virker troværdigt, hvis du presser influenceren til at være uautentisk. Dermed får du heller ikke har en positiv effekt på målgruppen. Det er altid influenceren, der er eksperten på sin egen platform, som vedkommende selv har været i stand til at skabe.
  • Sæt mål og gør det klart for dig selv, hvad du ønsker at få ud af samarbejdet. Om du ønsker du at sælge flere produkter, skabe mere brand opmærksomhed, skabe ambassadører eller at få nogle dygtige influencers til at producere indhold til din virksomheds egne sociale kanaler. Tænk over det først.

Forandringsstrategi – er du for eller imod?

Ugens gæst er Puk Falkenberg, som er forandringskonsulent i sin egen virksomhed. Du kan finde Puk på Twitter eller på hendes hjemmeside. Du kan også lytte med på podcasten Digitale Tanker, hvor hun er medvært.

Puk Falkenberg

Tegn på at du modarbejder forandring i din organisation 

  • Hvis du har tankegangen: “Det er jo ikke mig det handler om. Det er de andre.” Som om du ikke selv er en del af forandringen. I stedet mener du det er alle de andre der skal forandre sig og synes kun det er de andre det skal gå ud over. Dette er et tegn på at du ser dig selv uden for fællesskabet, og det gør dig automatisk lidt til en modstander.
  • Hvis du ikke lytter til de rationelle grunde til, hvorfor der er behov for forandring. Hvis du kun agerer lystbetonet, så glemmer du nok at se det større perspektiv og mangler derfor villigheden til at gøre det, der er bedst for virksomheden som en helhed.
  • Du foretrækker at holde fast i det du plejer at gøre. Plejer er for længst død! Det er en farlig tankegang, for så udvikler du dig hverken som menneske eller medarbejder i organisationen. Og du mister og går glip af en masse muligheder for at skabe yderligere vækst og værdi for virksomheden. 

Hvordan du arbejder fokuseret med et projekt

Thomas Brinch-Møller er Consumer Activation Manager hos Electrolux Danmark. Thomas arbejder til dagligt passioneret med digital markedsføring, SoMe/PR og drift af websites.  Du kan følge Thomas på Twitter eller på Facebook. Tag også et kig på hans website purpleandpink.

Thomas’ konkrete råd til hvordan du planlægger at arbejde fokuseret med ét projekt

  • Sæt et mål. Hvor skal vi hen med det her? Gør det klart for alle deltagere, så de også ved, hvad I arbejder hen imod.
  • Overvej hvilke roller, de forskellige deltagere har. Tildel dem roller eller lad dem tage rollerne selv. Udnævn altid en facilitator eller en projektleder.
  • Hold motivationen oppe. Læg på forhånd en plan for, hvordan I holder momentum. Facilitatoren kan for eksempel indlægge små sprints i sessionerne, så I speeder op i processen, og der kommer ny gejst og motivation.

Business Intelligence

Martin Rodhe er digital marketing director hos Afromax, der er partner for Vodafone syd for Sahara. Du kan følge Martin på Linkedin.

martin rohde help marketing

Martins råd til dig, der gerne vil i gang med business intelligence

  • Kig ned i din kundebase eller din potentielle kundebase. Analyser den og byg den. Hvad er interessant for dig at se på som virksomhed? Hvad er der af fællestræk for de her kunder?
  • Sæt hypoteser op. Hvad kunne være en tricker? Er der nogle brugsmønstre, der kunne være relevante?
  • Bruger folk dine produkter? Er de også kunder næste måned? Begynd derudfra at ringe til dem, sende dem en mail eller lave en annonce på Facebook.

Sådan kickstarter du din forretning med crowdfunding

Kasper Brandi Pedersen er medstifter af virksomheden Labfresh. Du kan følge Kasper og Labfresh på Instagram.

Kaspers råd til dig om, hvad du aldrig skal gøre i en crowdfunding kampagne:

  • Gå ikke live, før du har en margen på minimum 50%. Der vil altid være mange uforudsete omkostninger, når du starter op, så du skal have økonomien i orden. Ellers taber du penge på dit projekt.
  • Glem ikke dine backers, når du er færdig med din kampagne. Bliv ved med at opdatere og vise billeder af, hvad der sker i din virksomhed. Det viser respekt – og det modsatte giver negativ opmærksomhed.
  • Din video og din kampagneside på Kickstarter skal være så personlig som overhovedet muligt. Ellers opnår du ikke engagement og dermed ingen kapital.

Sådan håndterer du content tyveri

Søren Sieg Jensen er partner og ansvarlig for IT og markedsføring hos Cykelpartner.dk. Du kan følge Søren på Facebook eller Twitter.

soeren-sieg-jensen

Sørens råd til dig om, hvordan du undgår content tyveri

  • Gå ind på whocopied.me og installer scriptet. Eller gør det via WordPress. Fra det øjeblik scriptet er lagt på, holder det automatisk øje med, om dit indhold bliver stjålet.
  • Vær bevidst om problemet med content tyveri. Kend konsekvenserne af det, og beslut dig for, at du ikke vil finde dig i det. Det er det første step til at komme problemet til livs og få gjort noget ved det.
  • Har du spottet en konkurrent, der har stjålet en tekst fra dig, har pågældende højst sandsynligt stjålet flere. Har du en særlig opbygning af dine tekster, så tag en af dine gængse underoverskrifter og søg på sitet, der har kopieret din tekst. Så vil du sikkert finde flere af dine tekster. Det kan være svært at finde alle dine tekster, men det her tip kan hjælpe dig på vej.
Lad mig høre hvad du synes om indholdet ...

Del dette på ...
Foredrag, kurser og sparring om Content Marketing og sociale medier Brug Nochmal