HM141: Splittest dig til succes

Ole Gregersen

Hvorfor nøjes med at følge din mavefornemmelse, når du laver indhold til dit website. Du kan nemt måle, hvad der giver mest med splittests. Så ved du hvad, der virker, og hvad, der ikke virker. I ugens afsnit kan du lære mere om, hvordan du laver splittests, og få konkrete råd til, hvordan du kommer i gang. Læs noterne efter afspilleren.

Vi er her ikke uden dig :-) Støt os her

Bliv klogere på splittest med Help Marketing

Help Marketing henvender sig til dig, der arbejder med marketing, salg og ledelse. Målet er at hjælpe dig til at blive bedre. Lad dig inspirere og få ny viden ved at lytte til Help Marketing podcasten, hvor Eric Ziengs hver uge interviewer en ny ekspert inden for et bestemt område.

Baggrunden for Help Marketing er, at vi alle kan blive en smule bedre til at hjælpe hinanden. Hvorfor? Fordi det gør hverdagen rarere for alle. Men i lige så høj grad fordi det er den bedste måde at skabe succes for dig selv, da du opbygger værdifulde relationer.

Help Marketing som bog? Læs mere her.

Ugens gæst: Ole Gregersen

I denne uge har vi besøg af Ole Gregersen, som er senior konsulent hos Optuner. Du kan følge Ole på Facebook, Linkedin eller Twitter. Du kan også tage et kig på Optuners hjemmeside eller på Conversionboost, hvor Ole Gregersen er vært.

I ugens afsnit får du mere viden om:

  • Hvad splittesting går ud på, og hvad du kan bruge det til
  • Hvad du får ud af at lave splittests
  • Hvordan du laver en splittest
  • Konkrete råd til, hvordan du kommer i gang
Se også:

Hvad er en splittest?

Splittesting er begrebet for et kontrolleret eksperiment, som du kan bruge til at få tal på hvad, der virker, og hvad, der ikke virker i konverteringer. Du får statistik på om mavefornemmelse holder stik.  Ændrer du på en overskrift på forsiden, kan du med en splittest måle, om ændringen giver mere salg i kassen. Eller om den tidligere version performede bedre.

Det handler kort sagt om at afprøve en variation og måle på, om det fungerer bedre end det indhold, som du allerede har. Du kan altså bruge værktøjet til at måle, om en ændring har den tiltænkte og ønskede effekt.

Se også:

Hvad kan du bruge splittesting til?

Du kan bruge splittesting til rigtig mange aspekter i digital markedsføring. Du kan bruge det i din e-mail markedsføring, hvor du kan sende to forskellige mails ud og måle på hvilken af dem, der performer bedst. Du kan også bruge det i app-store og måle på, hvordan du bedst præsenterer dit produkt.

Du kan bruge splittest i mange forskellige sammenhænge, men langt de fleste bruger det til at teste og måle på content på deres hjemmeside.

Hver gang du sender noget ud til en række modtagere, er det relevant at få mere viden om, hvor godt dit content performer. Og du kan teoretisk set splitteste alle steder. For de fleste almindelige dødelige handler det dog om at splitteste de klassiske steder, hvor der ankommer brugere til dit site. Som for eksempel på forsiden eller på andre landingssider.

Se også:

Hvorfor er det en god ide at splitteste?

Mangler du gode argumenter til at overtale din chef om nyt indhold på jeres site? Så er det bare med at komme i gang med at splitteste.

Når du laver splittests, måler du på en statistisk baggrund. Og mon ikke tilgangen ‘jeg kan se, at det nye content performer bedre’, lyder bedre i chefens ører, end ‘jeg tror, det kan give en bedre effekt’? Det er vist de færreste chefer, der ikke vil bide på krogen, når du har statistikkerne med dig.

Der er flere ting ved splittesting, som er super sexet. Det første er, at det giver dig mulighed for at afmontere mavefornemmelsen. Når du overvejer at lave ændringer på dit website, ved du ikke med sikkerhed, om det vil øge eller ødelægge dit salg eller konverteringer. Det samme gælder, når du kaster penge efter reklamer på busserne. Vil det øge dit salg, eller er det i virkeligheden bare spild af penge?

Du får mulighed for at bevæge dig væk fra ‘jeg tror, det her virker’ til ‘jeg kan se, at den her ændring giver penge i kassen’.

Se også:

Et andet argument er, at du kan afprøve content  og CTA’er (Call to actions) på dit website, uden at du behøver at ændre på den egentlige kode. Du kan lave dine ændringer direkte i en editor, når du bruger et godt splittest-værktøj. Du behøver derved ikke at tilkalde en udvikler. Du har mulighed for at justere dit budskab eller materiale, uden at du laver noget om. Du kan vente med at lave de reelle ændringer, til du ved, om det virker eller ej.

Vil du gerne i gang med at lave splittests, og venter du på chefens accept, kan du med fordel præsentere ham for følgende argumenter:

  • Det giver os mulighed for at se nærmere på, hvordan vi kan øge vores salg og vores konverteringer
  • Vi kan teste ting af, inden vi kaster penge efter det. Vi kaster dermed kun penge efter det, som vi ved, der virker.
Se også:

Hvilke splittest-værktøjer findes der?

Langt de fleste, der bruger splittests, er ikke eksperter inden for feltet, men arbejder med det ved siden af øvrige marketingopgaver. Det gør, at behovet og niveauet er relativt lavt. Hører du også til en af dem, er det bedste bud på et værktøj Visual Website Optimizer. Det er et rigtig godt sted at starte, hvor du kan komme nemt i gang uden at bruge en masse penge. Det er en meget populær løsning, som rigtig mange nybegyndere og let-øvede anvender.

Vil du gerne steppe op med en mere avanceret løsning, kan du gå efter Optimizely. Optimizely høster masser af ros af konverteringskonsulenter, der fremhæver, at det er glimrende til at arbejde med statistikker, til at integrere med andre løsninger og til at segmentere data. Det er behov, som er over niveauet for de fleste, og det kræver en del mere teknisk kunnen.

Google byder også på et splittest værktøj: Google Optimize.

Se også:

Hvordan laver du en splittest på din hjemmeside?

Hvad gør du helt konkret, hvis du gerne vil i gang med at splitteste? Du kan glæde dig over, at der i dag er udviklet software, der gør det muligt for alle at være med. Hvor det tidligere har været et værktøj kun for datanørder, så er det i dag lige så nemt som at klø sig bagi. Og det betyder, at du også sagtens kan være med.

Rent lavpraktisk så foregår det på den måde, at du lægger et lille script ind på dit website. Og så foregår resten af arbejdet inde i selve applikationen (om så du vælger Visual Website Optimizer eller et andet værktøj). Via scriptet giver du splittest-værktøjet adgang til at kommunikere med elementerne på dit website. Scriptet giver adgang til, at du i værktøjet kan gå ind og snuppe eksempelvis en H1’er (Overskrift) og skifte den ud med en anden H1’er. Det hele foregår i browseren uden du skal kode.

Når scriptet er lagt ind på sitet, kan du gå ind i din editor, skrive din webadresse, pege på din H1’er, gå direkte ind og skrive noget andet i stedet for, trykke go, og så er du i gang med en splittest. Det er nemt og lige til.  Og så får du oven i købet også lige lov til at måle på, hvad brugeren klikker rundt og laver på din side. Det bliver så din konvertering eller dit målepunkt.

Se også:

Typer af splittests

  • A/B splittest – her foretager du en enkelt ændring
  • Split URL test – her kører du det som to forskellige sider, hvor du sender trafikken ud til to forskellige sider
  • Multivariant test – her laver du flere ændringer på samme side og tester så kombinationer af ændringerne. For eksempel kan du se hvilke billeder og billedtekster, der virker bedst sammen.
Se også:

Typer af sites

Arbejder du med en webshop, vil det være oplagt at starte med at splitteste på forsiden, kategorisider og andre landing sider. Sider, der skal lede lede brugerne hen til de faktiske produkter. Det er også oplagt at teste produktsider og se på, faktorer som: Hvor stor skal billedet være? Hvor tydelig skal prisen fremgå? Start gerne ud med at teste på større ændringer frem for mindre, ubetydelige ændringer.

I forhold til lead generation sites er det relevant at arbejde med value propositions. Her er det oplagt at teste på tekst og den måde, som du præsenterer dit produkt. Her er der masser af muligheder for at arbejde med tekst, opbygning og billeder. Det giver god mening at teste på dine landingssider. Dem, der leder brugerne ind i sitet.

Gode råd til dig, der skal i gang med at bruge splittests

  • God forberedelse giver bedre resultater. Prøv dig frem og test gerne af til at starte med. Men du får klart de bedste resultater, når du har lavet dit forarbejde ordentligt. Kig på dine data: Hvor falder dine brugere fra? Hvor kan du ændre deres adfærd på dit site? Hiv den gode gamle værktøjskasse frem med dataanalyse, brugertests, brugerinddragelse, heat mapping og session recording. Med de værktøjer kan du lære mere om, hvor der er potentiale i forhold til at splitteste. Hvor fejler dit website i dag? Hvad kan du stikke til for at lave det størst mulige løft?
  • Lad dine splittests køre i 3-4 uger. Det gør dine data mere solide. Hvor lang tid, der skal til, for at dine resultater er valide, afhænger af hvor meget trafik, du har på dit site. Men Ole vil til hver en tid anbefale, at du lader din splittest køre over flere uger – og gerne 3-4 uger. Uanset hvor meget og hvor lidt trafik du har på dit site.
  • Gå efter en så høj statistisk sikkerhed som muligt. Gerne så tæt på 100 procent, som du kan komme.
  • Vær altid ydmyg over for de data, du får ud af dine splittests. Lav dine egne teknikker i stedet for at stole hundrede procent på værktøjet. En teknik er at lade testen køre over længere tid. Et andet er at dobbelttjekke ved at trække tallene over i Google Analytics og lave yderligere beregninger. Pas på med altid at tage tallene og præsentationer i dit splittest-værktøj for gode varer.
Se også:

ImageOptim til MAC

Det er god skik at optimere billede-størrelser, før du lægger dem online. Det giver ikke bare hurtigere og mere brugervenlige websites, men også bedre standing hos Google SEO-mæssigt. En måde at gøre det på er værktøjet ImageOptim. Inden du uploader et billede til dit site, trækker du det lige forbi ImageOptim-vinduet, som komprimerer billedfilen. Det er altså et lille program som du downloder.

Da billeder er forskellige, arbejder ImageOptim også med flere forskellige måder at komprimere på, så du ender med det bedst komprimerede billede uden tab af kvalitet. ImageOptim er kun til Mac. De har også betalte løsninger via API, hvor du kan komprimere flere billeder ad gangen til din hjemmeside.

Tak for tippet til Jens Ulrik Lange.

Læs mere om ugens tool her Se alle værktøjer samlet her
Lad mig høre hvad du synes om indholdet ...

Jeg bemærker at jeg sidder meget uroligt ift. til dig Eric. 🙂 Ser også lidt klatøjet ud, men jeg var også en lørdag morgen og jeg har glemt hvad der foregik om fredagen…

Men tak for en god snak og husk nu derude, hvis du mener jeg kan bidrage til kvaliteten af din split-test, så skriv til mig.

Svar på denne kommentar
Del dette på ...
Foredrag, kurser og sparring om Content Marketing og sociale medier Brug Nochmal