HM139: Sådan får du flere modtagere af dit nyhedsbrev – 3 cases

Lyder 30.000 følgere af et nyhedsbrev eller 30.000 flere som et drømmescenarie for dig? I ugens afsnit har vi interviewet tre praktikere inden for e-mail markedsføring. Hør om deres erfaringer og få deres bedste bud på, hvordan du høster flere modtagere af dit nyhedsbrev. Læs noterne under afspilleren.

Vi er her ikke uden dig :-) Støt os her

Med Help Marketing får du eksperternes råd til, hvordan du får flere modtagere af dit nyhedsbrev

Help Marketing henvender sig til dig, der arbejder med marketing, salg og ledelse. Målet er at hjælpe dig til at blive bedre. Lad dig inspirere og få ny viden ved at lytte til Help Marketing podcasten, hvor Eric Ziengs hver uge interviewer en ny ekspert inden for et bestemt område.

Baggrunden for Help Marketing er, at vi alle kan blive en smule bedre til at hjælpe hinanden. Hvorfor? Fordi det gør hverdagen rarere for alle. Men i lige så høj grad fordi det er den bedste måde at skabe succes for dig selv, da du opbygger værdifulde relationer.

Help Marketing som bog? Læs mere her.

I ugens afsnit får du mere viden om:

  • Hvordan du høster flere modtagere af dit nyhedsbrev
  • Hvad der fungerer, og hvad der ikke fungerer i jagten på nye tilmeldinger
  • Hvilke data du kan se på, når du vil forbedre dine kampagner
  • Konkrete tips og tricks

Flere nyhedsbrevsmodtagere i Middelfart Sparekasse: Christina Welling

Christina Welling er marketingkonsulent hos Middelfart Sparekasse. Hun har ansvaret for hjemmeside, sociale medier og nyhedsbreve. De er oppe på cirka 31.500 modtagere af deres nyhedsbrev, og der kommer 7-10 nye modtagere til om ugen.

Om Middelfart Sparekasse

Sparekassen har kunder i det meste af Jylland og på Fyn. Kunderne består af hele familien Danmark – helt almindelige mennesker. Og så har sparekassen en mindre andel af erhvervskunder, som består af små og mellemstore virksomheder. Middelfart Sparrekasse er netop (forår 2017) blevet kåret som Årets Digitale Finansvirksomhed, hvor især arbejdet med de sociale medier er blevet fremhævet.

Hvad gør Middelfart Sparekasse for at rekruttere følgere til nyhedsbreve?

I forsøget på at skaffe flere tilmeldinger har sparekassen især succes med Sleeknote på hjemmesiden. De bruger den på forskellige måder, alt efter hvor på siden du møder den. De målretter den bevidst efter eksisterende kunder eller nye kunder.

Noget andet, der virker godt, er, at sparekassen rekrutterer følgere i forbindelse med deres 75 årlige kundearrangementer. Hver gang folk køber billet eller tilmelder sig, spørger sparekassen, om de vil modtage vores nyhedsbrev. Og når de sender evalueringsskema ud efter eventet, spørger de igen. Middelfart Sparekasse spørger alle de steder, de kan komme afsted med det. Og det har samlet set en rigtig god effekt.

Sidst men ikke mindst kører de også med en årlig julekalender. Den giver hvert år op mod 1.000 nye følgere. Flere melder fra på den anden side af jul, men langt fra alle.

Hvad virker ikke?

På sparekasse har de tidligere forsøgt at rekruttere flere følgere med den gode gammeldags papirkupon. De har fået folk til at underskrive den på messer eller til andre arrangementer – men det fungerer ikke optimalt. De får en del tilmeldinger, men metoden appellerer primært til det ældre segment. Og så er det ekstremt bøvlet at administrere det. Omkostningerne ved at håndtere det står slet ikke mål med udbyttet.

Dine bedste råd?

Christinas bedste råd til dig er, at du skal spørge alle de steder, du kan komme afsted med det. Udnyt alle de kontaktpunkter, du har med eksisterende eller kommende kunder.

Husk også at lave en god beskrivelse. Så sælger du bedre dit nyhedsbrev. Skriv ikke bare ‘Tilmeld dig nyhedsbrev’, men angiv, hvorfor det er en god ide at tilmelde sig nyhedsbrevet. Giv kunderne et indblik i, hvad de får ud af deres subscription. Eventuelt ved at have et arkiv med dine seneste nyhedsbrev på din hjemmeside eller ved at gøre lidt reklame for det på de sociale medier.

Du kan følge Christina og hendes arbejde på Facebook, Instagram eller på Middelfart Sparekasses hjemmeside.

Flere nyhedsbrevsmodtagere hos mackabler.dk: Jonathan Parisi

Jonathan Parisi er co-founder af Mackabler.dk Han står hovedsageligt for det grafiske og programmering af webshoppen. Mackabler har samlet set over 10.000 følgere af deres nyhedsbrev, og der kommer 200-250 nye kunder til om ugen. 

Om Mackable

Mackable sælger tilbehør til hovedsageligt Apple-produkter. Den typiske kunde er en mand/kvinde på 25+, der har et Apple-produkt, og som gerne vil have et ekstra kabel, oplader eller andet uden at betale fuld pris for det originale produkt. Mackable forhandler mange alternativer, der også er certificeret af Apple.

Hvordan skaffer Mackabler.dk tilmeldinger til nyhedsbrevet?

Mackabler får primært følgere til nyhedsbreve gennem webshoppen. Her bruger de to kanaler. Den ene er indkøbskurven, hvor kunden kan vælge at tilmelde sig ved køb. Den anden er gennem en Sleeknote, hvor du kan signe up til en e-bog. E-bogen er en guide om Mac, og hvordan du bliver superbruger. De har fået rigtig god feedback på guiden – især fra førstegangskøbere.

De har taget e-bogen med videre til Facebook med stor succes. Facebook tilbyder, at brugere automatisk kan tilmelde sig et nyhedsbrev uden at indtaste sin e-mail. De trykker bare ‘download’, så får de bogen og er tilmeldt. Det er en betalt funktion hos Facebook.

Mackabler bruger Mailchimp til at sende nyhedsbreve ud. De bruger split-tests i stor grad. Det er vigtigt at teste alting – det er den eneste måde at finde ud af, om ens mavefornemmelse er rigtig. De ser først og fremmest på konverteringsraten og dernæst på åbnings- og klikraten. De bruger også en del tid på at lade sig inspirere af andre.

Dine bedste råd?

Jonathans bedste råd er, at du skal tage ved lære af andre. Tilmeld dig nyhedsbreve, se hvad andre gør, og se, hvad de sender ud. Derefter skal du også prøve at tænke over, om du kan give en eller anden form for værdi til dine følgere. Ikke bare en nem løsning med en rabatkupon, men tænk i stedet på gode råd, en e-bog, eller andet.

Husk også at sætte pris på hver enkelt tilmelding til dit nyhedsbrev. Når du kommer ind på Mackablers hjemmeside efter at have tilmeldt dig deres nyhedsbrev, siger de ‘Tak fordi du læser vores nyhedsbrev’, og så får du en rabatkode. 

Følg med på Jonathans profil på Facebook eller på Mackablers profil på Facebook.

Flere nyhedsbrevsmodtagere i System Audio: Ole Witthøft:

Ole Witthøft er grundlægger af højtaler-fabrikken System Audio. Hans ansvarsområde er alt det, folk ser og hører fra System Audio. Han understreger, at successen er på grund af de skarpe medarbejdere. De har omkring 14.900 modtagere af deres nyhedsbreve.

Om System Audio

System Audio er en traditionel fremstillingsvirksomhed. De designer, udvikler og producerer højtalere efter egne mærker. De forhandler i Danmark og eksporterer til 41 lande. Deres e-mail markedsføring er opdelt mellem dansk, tysk og engelsk og har 10 forskellige lister, som du kan melde dig til afhængigt af din relation til virksomheden. Har du et garantibevis, du skal have registreret? Er du testpilot? Er du læser af vores blog? Hver har egen nyhedsbrev.

Hvordan høster System Audio tilmeldinger til nyhedsbreve?

Der, hvor System Audio lykkes bedst med at skaffe nye modtagere, er, når de på Facebook henvender sig meget målrettet til en målgruppe. De lokker gerne med, at der er mange andre, der har tilmeldt sig, eller med adgang til deres online bibliotek fyldt med litteratur, tips, gratis 3D print og meget andet. Facebook er klart deres bedste medie til at skaffe sign ups.

Det er ekstremt vigtigt for dem at spørge ind til den relation, modtagerne har til System Audio. Så får de dem sat på den liste, hvor de hører til.

Hvordan forsøger System Audio at forbedre indsatsen?

Med 10 lister og næsten 15.000 følgere kan det være et virvar at finde succeskriterier og data. Men de arbejder på at lære deres modtagere at kende og derudfra finde den rette ordlyd i emnelinjer, så de kan få brugerne til at åbne deres mails. De arbejder meget med psykologiske triggere som nysgerrighed, knaphed og følelsen af at være den eneste, der modtager den pågældende mail.

De har typisk en åbningsrate på mere end 50%. Åbningsraten er vigtig at forholde sig til, men det er også den omsætning, som kampagnen giver i sidste ende.

Hvordan har system Audio lavet fejl i forhold til nyhedsbrevet?

De har tidligere været meget optaget af at få mange følgere til nyhedsbrevet. De har sat alle mulige konkurrencer i gang, hvor folk kunne vinde noget ved at signe up. Det er nemt at få pokkers mange tilmeldinger af de helt forskellige grunde. Ved konkurrencer melder de fleste sig kun til for at vinde uden at have nogen form for relation til virksomheden. Og de skynder sig gerne væk, når der ikke længere er noget at komme efter. Det giver ikke salg.

Dine bedste råd?

Udover at være ærlig og reel skal du også være vedholdende og blive ved. Det kræver vedholdenhed at få folk til at rykke nærmere.

Husk på, at folk nok skal se, at du er der, selvom de måske ikke melder sig til at følge dig. Nogen mangler den gyldne grund til at signe up, og det eneste, du kan gøre for at få folk til at signe up, er ved at bevise over for dig selv, at du virkelig mener det her med at udsende nyhedsbreve. Giv folk aha-oplevelser, gode tilbud og gode værktøjer. Vær en kilde til inspiration, der er værd at være i nærheden af.

Du kan følge Ole og System Audio på Facebook, LinkedIn eller System Audios hjemmeside.

Ugens Content Marketingværktøj er: Wunderlist

Med Wunderlist er det super nemt at lave to-do lister og få ting gjort. Lige meget om det er arbejdsopgaver, indkøbsliste eller noget helt tredje, du har brug for hjælp til at organisere, så er det er genialt værktøj. Det koster ikke noget, og det er nemt at gå til.

Wunderlist minder dig om dine opgaver, så du ikke risikerer at glemme nogle af dem, og du kan dele dine lister med alle, du vil. Om så det er din bedre halvdel eller dine kollegaer. Giv det et skud – du kommer nemt i gang.

 

Læs mere om ugens tool her Se alle værktøjer samlet her
Lad mig høre hvad du synes om indholdet ...

Del dette på ...
Foredrag, kurser og sparring om Content Marketing og sociale medier Brug Nochmal