HM137: Search Console: Hvordan ser Google din hjemmeside?

rasmus-himmelstrups

Lyder en direkte hotline til Google for godt til at være sandt? Det er det ikke. Med Google Search Console får du at vide, hvad Google mener om dit site, og du kan nemmere leve op til Googles krav. Og det giver i sidste ende en bedre placering - og mere trafik på dit site. Læs noterne under afspilleren.

Help Marketing Bogen Støt os ved at købe Help Marketing Bogen :-) Køb bogen

Lær mere om Google Search Console i Help Marketing

Help Marketing henvender sig til dig, der arbejder med marketing, salg og ledelse. Målet er at hjælpe dig til at blive bedre. Lad dig inspirere og få ny viden ved at lytte til Help Marketing podcasten, hvor Eric Ziengs hver uge interviewer en ny ekspert inden for et bestemt område.

Baggrunden for Help Marketing er, at vi alle kan blive en smule bedre til at hjælpe hinanden. Hvorfor? Fordi det gør hverdagen rarere for alle. Men i lige så høj grad fordi det er den bedste måde at skabe succes for dig selv, da du opbygger værdifulde relationer.

Help Marketing som bog? Læs mere her.

Ugens gæst: SEO-ekspert Rasmus Himmelstrup Jørgensen

I denne uge har vi besøg af Rasmus Himmelstrup Jørgensen, som er Group Director hos Resolution Media. Rasmus sidder med dansk og nordisk ansvar for SEO, Analytics og CRO i virksomheden, der er en af verdens største digitale virksomheder med kontorer i mere end 60 lande.   

Du kan følge Rasmus på Twitter, Linkedin, Facebook eller Google+. Du kan også følge med på hans blog eller tage et kig på Resolution Medias hjemmeside.

I ugens afsnit får du mere viden om:

  • Hvad Google Search Console er
  • Hvorfor det er relevant at bruge for alle, der beskæftiger sig med websites
  • Hvordan du implementerer det på dit site
  • Gennemgang af funktionaliteter
  • Hvordan du bruger det på den bedst mulige måde
  • Konkrete tips til, hvordan du simpelt og nemt kommer i gang med at bruge Google Search Console

Hvad er Google Search Console?

Google Search Console er et gratis tool, som Google stiller til rådighed. Det hed tidligere Webmaster Tools. I virkeligheden er det et ret basalt værktøj. Det hjælper dig med at forbedre din hjemmeside i Googles øjne. Du får fejlmeddelelser, du kan se, om du har rettet dem, og hvordan status er.

Det er det tætteste, du kommer på en direkte hotline til Google. Du får forslag og forbedringer til dit site, så du kan sikre dig, at det opfører sig, som Google gerne vil have det til. Det er ikke bare gratis, men også simpelt at sætte op. Også selvom du ikke er en nørd. Hvad enten du er virksomhedsejer, webmaster eller SEO-ekspert, så bør du opsætte det. Der er ikke nogen sites, hvor det ikke vil give mening. Så det er bare med at komme i gang!

Hvorfor bruge Google Search Console?

Du får ikke bare et overblik over, hvordan dit site er indekseret, men også overvågning over performance, fejl (set ud fra Googles optik) og viden om, hvordan sitet ser ud i søgeresultater. For at få det fulde udbytte af værktøjet er det essentielt med en kobling til Google Analytics, så du også får data fra en anden kilde med.

Se også:

Hvordan implementerer du Search Console?

Der er overordnet set fem forskellige måder, som du kan implementere værktøjet på. Vælg den mulighed, der bedst matcher din tekniske kunnen. Den mest basale form er at uploade en fil til din server – og den kan alle være med på.

Du går ind på Google og søger på Search Console. Vælg ‘tilføj ejendom’, og så får du mulighed for at verificere via forskellige metoder:

  1. Upload fil til server
  2. Upload HTML tag i header på forside
  3. Lav en DNS-record
  4. Brug Google Analytics
  5. Google Tag Manager

De to sidste i rækken er de mest relevante og nemmeste at gå til for de fleste. De kræver dog begge, at du er webadministrator.

Gennemgang af menuer

Når du går ind i Google Search Console, finder du en række menuer ude i venstre side – ligesom når du arbejder i Google Analytics. Dem vil vi nu gennemgå en efter en.

Search Console menuen: Udseende i søgning

Struktureret data og rich cards

Her kan du se hvilke elementer, der er implementeret på dit site. Er der fejl, vil de blive vist her. Fiks dem altid, hvis der er nogen. Rich cards er ikke relevant for det danske marked endnu, så lad være at bruge krudt på det, hvis du kun fokuserer på det danske marked.

Datafremhæver

Man kan kalde det en fattigmands skemamarketing af indholdet. Du markerer nemt de elementer, du gerne vil have tilføjet en overskrift eller andet til, og så fortæller du Google, at det er sådan her, det er bygget op.

Det kan være fint at anvende, hvis du ikke er meget teknisk anlagt. Men vær opmærksom på, at du skal lave det om igen, hvis du ændrer noget på dit site. Struktureret data er bedre at bruge, da det virker på tværs, men du kan altså også vælge at bruge light-funktionen her.

Se også:

HTML forbedringer

Er det nyt for dig at bruge Search Console, er HTML forbedringer et godt sted at starte. Her får du besked, hvis der er title tags eller description tags, som er for korte, for lange eller duplikerede. Du får en liste over alle sider på dit site, som kan optimeres. Du kan rykke meget ved alene at optimere dine title tags og dine description tags, og du vil blive overrasket over, hvor nemt det er – og hvor stor en forskel det kan gøre for dine søgeresultater.

Se også:

AMP

AMP er Accelerated Mobile Pages. Det svarer til Instant Articles på Facebook – sider der på mobil loader meget hurtigt. Google finder her de fejl, som ikke overholder AMP-retningslinjerne. Har du fejl, får du at vide, hvad du skal gøre for at rette op på det. Det er de færreste, der arbejder med AMP, men Google pusher det rigtig meget, og alene det gør, at det er en god ide at se i den retning.

Se også:

Search Console menuen: Søgetrafik

Søg i Analytics

Her finder du den mest værdifulde rapport, der viser, hvor ofte Google har fundet dit indhold på dit site i sine søgeresultater. Den primære grund til, at den viden er værdifuld, er, at du helt specifikt kan se hvilke søgeord, der har givet trafik. Du kan også se, hvor du ligger henne, hvad din klikrate er og meget mere. Har du sider, der opnår mange visninger i Google-søgninger, men kun  får få klik, er der eksempelvis en god grund til at optimere. Og den form for viden er guld værd.

Se også:

Links til website og Interne links

Den første er en ubrugelig feature ifølge Rasmus. Lad den ligge, og brug din energi på reelle link tools i stedet for. Interne Lins kan give dig et hurtigt indblik, men brug også her link tool eller et andet værktøj.

Se også:

Manuelle handlinger

Den skal som udgangspunkt være tom. Alt det skidt, som Google finder på dit site, vil fremgå her. Google kan som straf vælge at ignorere dele af dit indhold eller de-ranke dig. Så sørg for, at fejlene bliver udbedret.

International målretning

Den er kun relevant, hvis du er til stede i flere lande. Du kan her vise søgemaskinen, at den side, som du har på engelsk, også eksisterer på tysk. At den er oversat til et andet sprog, men ellers er identisk. Det hjælper Google med at gennemskue dine lande-sites.

Mobilanvendelighed

Her er det igen bedst, hvis der ikke står så meget. Er der elementer her, er det fordi, der er fejl. Står elementer for tætte på hinanden, så de er svære at klikke på? Er teksten for lille? Er der tekst, der går ud over skærmen? Er rapporten tom, ser det som udgangspunkt fint ud.

Google Index

Google Index giver dig viden om indekseringsstatus og antallet af indekserede sider. Det skal gerne stemme nogenlunde overens med det antal, du selv synes, du skal have. Det vil fremgå, hvis der er blokerede sider, som du ikke vil have som en del af dit website. Med andre ord får du her en kort status på, hvordan dine sider er indekserede, og hvordan Google ser det.

Search Console menuen: Crawl

Crawlingfejl

Her finder du endnu en vigtig side. Finder Google sider, der fejler, så vil de kunne ses her. Du får en komplet liste over sider, som du skal rydde op i. Der vil typisk opstå mange fejl, hvis du har et stort site, da der er mange forskellige URL’er og parametre. Men det er ekstremt vigtigt, at du tager dig tid til at få ryddet op.

Gør det til en fast rutine at gøre det en gang om måneden, hvad enten du har et stort eller et mindre site. Husk at tjekke både på desktop og mobil.

Se også:

Crawlstatistik

Du får ikke synderlig meget information her, men det kan være udmærket til at give dig et overblik. Er der noget, der ser skvæt ud, så dyk ned i det. Brug denne feature som en rettesnor frem for et konkret værktøj.

Googlebot simulator

Det her punkt er et af de allermest værdifulde. Du kan se, hvis dele af dit site er blokeret. Du kan risikere, at en bruger modtager sitet korrekt, men at Google ser det helt anderledes. Opstår der fejl med eksempelvis et blokeret javascript, vil du finde det her.

Rasmus oplever tit, at desktop versionen ser fin ud, mens mobilversionen er helt tosset på grund af en blokering af javascript. Mange sites kæmper med nogle scripts eller andet, der ligger skjult. Du kan optimere dit site rigtig meget her, og det kan resultere i meget mere Google trafik.

Test af robot.txt

Du har her mulighed for at fortælle Google, hvis der er dele af dit site, som du ikke ønsker skal indekseres. Og så kan du teste, hvor mange URL’er der er blokeret på den ene eller den anden måde.

Sitemaps

Få altid opsat sitemaps. De fleste CMS’er har som standard et sitemap opsat. Få det implementeret her og submitted til Google. Du kan både gøre det med tekst, videoer, billeder med mere. Det kan indeholde op til 50.000 URL’er. Har du flere, må du dele det op, så du har et parent.

Der opstår typisk fejl her, så sørg altid for, at de URL’er, der bliver smidt ud i sitemappet, er de rigtige. Smider du de forkerte ind, er det ikke smart i forhold til point hos Google

Webadresse-parameter

Her kan du sige til Google: jeg vil ikke have, at du kigger på de her forskellige parametre på mit site. Vil du styre indeksering på dit site, skal du gøre det med andre værktøjer. Google siger, at de kigger på det her, men ikke nødvendigvis at de retter sig efter det. Du kan komme til at udelukke rigtig meget af dit site herinde. Så pas meget på, hvis du begynder at rode rundt herinde.

Sikkerhed

Der skal helst ikke fremgå sikkerhedsproblemer. Er dit site blevet hacket, vil det eksempelvis stå her.

Konkrete råd til dig, der gerne vil i gang med at bruge Google Search Console

  • Start ud med at verificere dit site. Få det koblet til Analytics – det giver massevis af data.
  • Tag et kig på din søgetrafik. Ser det korrekt ud? Er der noget, der kan optimeres? Dyk ned i din data, og sørg for at hente nyt data ned en gang om måneden.
  • Gå ind og submit sitemappet. Det er anbefalelsesværdigt og giver god mening for alle at gøre. Brug Googlebot Simulator. Der vil altid være fejl, som der skal rettes op på. Sørg for, at Google ser det, som du gerne vil have, at det skal se.
  • Bed Google om at sende dig en mail, når der er opdateringer. Det tager få sekunder at sætte op. Så får du en mail, hver gang Google ser noget, der ikke ser ud, som det skal.
  • Vil du gerne vide mere om Google Search Console? Google stiller mange webmaster videoer og hangouts til rådighed. Du finder dem ved at google dig frem. Der er meget mere viden at hente, og du kan typisk også stille direkte spørgsmål undervejs.
Se også:

Eyedropper

Eyedropper gør livet nemmere for enhver webudvikler.
Med Eye Dropper, som er en chrome extention, kan du meget nemt identificere farver på en hjemmeside. Fx husker jeg ikke i hovedet, hvilken farver jeg bruger på Nochmal.dk. For at finde ud af det, går jeg på sitet, klikker på Eye Dropper tilføjelsen, og den fortæller mig så hvilken farve, der bruges. Den fortæller det i HEX, RGB og HSL-farvekoder. Du kan kopiere koderne og smide dem i en mail eller et program, hvor du skal angive en kode. Du kan bruge den på stort set alle hjemmesider i verden. Og det er gratis.
Læs mere om ugens tool her Se alle værktøjer samlet her
Altid up to date med Help Marketing! Få en mail hver uge eller måned med seneste afsnit. Du tilmelder dig også Nochmals nyhedsbrev. Du kan altid melde fra igen.
Lad mig høre hvad du synes om indholdet ...

Del dette på ...
Foredrag, kurser og sparring om Content Marketing og sociale medier Brug Nochmal