HM133: Crowdfunding: Kickstart din forretning og markedsfør den

Har du en ide, som du gerne vil skabe en forretning ud af? Crowdfunding kan være med til at kickstarte din forretning ved at skaffe dig kapital, omtale og kunder. Men hvordan bruger du det på den rigtige måde? Og hvornår er du på det rigtige stadie i din virksomhed til at gå i gang? Lyt med til ugens afsnit og lær meget mere om crowdfunding. Læs vores noter under afspilleren.

Help Marketing Bogen Støt os ved at købe Help Marketing Bogen :-) Køb bogen

Crowdfunding i Help Marketing: Få penge fra kunderne

Help Marketing henvender sig til dig, der arbejder med marketing, salg og ledelse. Målet er at hjælpe dig til at blive bedre. Lad dig inspirere og få ny viden ved at lytte til Help Marketing podcasten, hvor Eric Ziengs hver uge interviewer en ny ekspert inden for et bestemt område.

Baggrunden for Help Marketing er, at vi alle kan blive en smule bedre til at hjælpe hinanden. Hvorfor? Fordi det gør hverdagen rarere for alle. Men i lige så høj grad fordi det er den bedste måde at skabe succes for dig selv, da du opbygger værdifulde relationer.

Help Marketing som bog? Læs mere her.

Ugens gæst: Iværksætter Kasper Brandi Pedersen

I denne uges afsnit har vi besøg af Kasper Brandi Pedersen, som er medstifter af virksomheden Labfresh. Labfresh sælger skjorter, slips og sokker, der er plet- og lugtfri. Tøjet er udviklet med en helt særlig form for nanoteknologi, der gør, at det stort set aldrig behøver at blive vasket eller strøget. Du kan følge Kasper og Labfresh på Instagram.   

I ugens afsnit får du mere viden om:

  • Hvad crowdfunding er
  • Hvornår crowdfunding kan give mening for dig
  • Hvordan det fungerer i praksis, og hvilke platforme der findes
  • Hvad du får ud af crowdfunding
  • 3 konkrete råd til, hvad du aldrig skal gøre, når du arbejder med crowdfunding
  • Kasper var også med i første afsnit af Help Marketing
Se også:

Hvad er crowdfunding?

Med crowdfunding kan du skaffe penge til at udvikle din forretning. Det går helt enkelt ud på, at en mængde investorer finansierer dit produkt eller dit projekt. Du kan sammenligne det med en slags indsamling, hvor et stort antal investorer har mulighed for at skyde penge i en forretning, som de tror på, og som de mener, det er givtigt at sætte kapital i.

Der er grundlæggende to typer af crowdfunding. Der er produkt-crowdfunding, hvor det, som investorerne får, er x antal af selve produktet, der er ved at blive udviklet. Og så er der den anden form, hvor en investor for eksempel giver dig 1.000 kroner og til gengæld får x antal aktier i din virksomhed.

Hvornår er det relevant at bruge crowdfunding?

Crowdfunding lyder som en genial ide til at skaffe penge til udvikling af din forretning. Men hvordan kan du så vide, om din ide eller dit produkt er brugbart i crowdfunding sammenhæng? Her er det vigtigt at huske på, at crowdfunding ikke primært er for at sælge. Men derimod for at teste din ide. Du får en klar indikation på, om der er kunder derude, der kan lide dit produkt, og om journalister og medier finder det relevant at skrive om. Er dit produkt så banebrydende, at det rent faktisk interesserer folk?

Er der ikke en eller anden form for teknologisk vinkel med i din ide, kan det være meget svært at rejse store penge. Der skal altså være et særligt nyskabende element i din ide, som andre konkurrenter ikke har. Og der er en tydelig tendens i forhold til, at de fleste crowdfunding-projekter er noget inden for teknologiens verden.

En anden vigtig faktor er, at du skal være på det rigtige stadie i udviklingen af din virksomhed. De investorer, der kaster penge i projektet, er nemlig i høj grad motiveret af, at de kan hjælpe dig med din udvikling og gøre en forskel. Har du allerede en veletableret virksomhed, som du har arbejdet med i 2 år, har et community som Kickstarter ikke lyst til at støtte dig. Har du til gengæld kun en ide og end ikke lavet en prototype endnu, duer det heller ikke. Så bliver du nødt til at vente lidt længere.

Du skal altså have en konkret ide eller et konkret produkt, men stadig ikke være etableret som virksomhed. Labfresh kastede sig ud i crowdfunding-eventyret, da de tre gange i træk havde produceret en prototype af deres skjorter, som levede op til alle deres forventninger.

Hvilke platforme er der inden for crowdfunding?labfresh skjorte med vin help marketing

Hvis du som Labfresh gerne vil kaste dig ud i produkt-crowdfunding, bør du tage et kig på Kickstarter. Der er intet andet i verden, der kommer op på samme niveau, og det er et must, hvis du vil gå den vej. På Kickstarter kører du en kampagne i x antal dage. Og for Labfresh har det været 28 intense dage, hvor de har haft hele deres fokus rettet herpå samtlige dage (og nætter).

Labfresh er også på den anden store platform Indiegogo. Her kan du fortsætte din kampagne, så længe du har lyst. Labfresh bruger den for at give de investorer, der ikke nåede at komme med på Kickstarter, en chance for at hoppe med på vognen. Og så er det også en platform, hvor journaliser, der gerne vil vide mere om projektet efterfølgende, kan opsøge viden.  Indtil du får oprettet dit eget website, kan det være en rigtig god ide at fortsætte med Indiegogo.

Du kan kigge på tre platforme her – der findes dog flere.

Hvordan fungerer crowdfunding i praksis?

Inden de banebrydende skjorter fra Labfresh reelt set er på markedet har virksomheden solgt for 1,4 million kroner i runde tal. De har allerede fået deres penge, som nu skal fordeles ud på de, der har produceret for dem, og dække alle andre udgifter, der har været undervejs. På den måde har du midlerne til at starte – givet til dig fra engagerede mennesker. Men hvad nu hvis en virksomhed ikke når sit mål?

Den enkelte virksomhed sætter et indledningsvist mål. Og her gælder det om at sætte det absolut laveste mål. Det er en god tommelfingerregel at sætte et mål, der dækker dine minimumsomkostninger til produktion og distribution af den mindste ordre, din fabrik tillader dig at få lavet hos dem. Jo lavere mål, des bedre. Så kan du nemlig blive 100% fundet, og der er en større chance for, at Kickstarter og andre investorer hjælper dig mere, fordi du bliver en succeshistorie. Det gør du ikke, hvis du sætter et mål så højt, at du ikke når det

Det er vigtigt, at du sætter alt krudt ind inden for de første 48 timer, efter du starter din kampagne på Kickstarter. Markedsfør dig, og få familie, venner og alle, du kender, til at købe dine produkter inden for de første 48 timer. Sælger du tilstrækkeligt, bliver du 100% fundet, og så kan det ske du får en mail fra Kickstarter om, at du nu er et projekt, som de elsker. Så bliver dit projekt smidt ud til hele Kickstarter Community

Se også:

Det skete for Labfresh, og over halvdelen af deres ordrer kom fra mennesker fra Kickstarter-community’et, der hoppede med på vognen, alene fordi Kickstarter annoncerede Labfresh som ‘et elsket projekt’. Der er mange på Kickstarter, som gerne vil kaste penge i opstartsprojekter, og de tjekker i mange tilfælde Kickstarter før alt andet. Det giver stor troværdighed til din virksomhed, hvis den bliver ‘et elsket projekt’ i Kickstarter-regi.

Det handler for mange investorer ikke bare om at få fingrene i en banebrydende ny form for skjorte. Det handler om at være med til skabe en ny virksomhed. Det er derfor vigtigt, at du holder dine følgere opdateret og giver dem et indblik i udviklingen af din forretning. Læg billeder og videoer op med jævne mellemrum, og inddrag sponsorerne så meget som muligt. Vis, hvem du selv er, og at du nyder dit iværksætter-eventyr. Lad være at prøve at fremstå professionel, men vær dig selv. Det giver autenticitet og gør dig og dit projekt mere likeable.

Hvordan skal du markedsføre dig undervejs?

Labfresh valgte med succes at uddele sine produkter rent fysisk. Frem for bare at annoncere med: ‘Hey, jeg har introduceret mit produkt på Kickstarter’, har de udleveret deres produkter til journalister og andre skribenter. Så kan de prøve dit produkt, og du kan med lidt held få dem til at anmelde dit produkt på den dag, du lancerer. Så kommer der meget ud af indsatsen.

Se også:

Fokuser ikke på de største medier. De skaber ikke buzz i starten. Fokuser i stedet på de medier, der giver buzz. De medier, som andre journalister, influencers og medier selv læser. Start med de mindre medier, som New York Times så tager bagefter. Nøglen er at lade være at gå efter mainstream medier til at starte med – mainstream medierne kommer med senere, når de ser din historie andetsteds.

Journalister elsker at læse hinandens delte historier, og du kan med fordel behandle dem som influencers. Skriv til dem enkeltvis og server gerne video eller billeder til dem.

Se også:

Hvad er næste skridt for Labfresh?

Labfresh er nu nået så langt med sine skjorter, at de første produkter er på markedet. Og et website, hvor også du kan købe skjorterne, er også på trapperne. Men hvad er så næste skridt? Hvordan kommer Labfresh videre herfra?

Labfresh rammer en velkendt barriere for nye virksomheder: mangel på kapital. Der skal flere penge til for at vokse, da der nu vil komme omkostninger til både lager, markedsføring og meget andet. Labfresh har været enormt glad for crowdfunding-eventyret på Kickstarter, men vil nu gå i en anden retning, hvor de selv har mere kontrol over virksomheden og ikke på samme måde er afhængige af hele tiden at rejse mere kapital fra fonde.

De vil nu bevæge sig væk fra produkt-crowdfunding hen imod den anden form for crowdfunding. De vil til at sælge aktier i Labfresh. Ikke udelukkende for at skaffe kapital, men også for at rejse flere ambassadører.

Se også:

Konkrete råd til, hvad du aldrig skal gøre i en crowdfunding kampagne:

  • Gå ikke live, før du har en margen på minimum 50%. Der vil altid være mange uforudsete omkostninger, når du starter op, så du skal have økonomien i orden. Ellers taber du penge på dit projekt.
  • Glem ikke dine backers, når du er færdig med din kampagne. Bliv ved med at opdatere og vise billeder af, hvad der sker i din virksomhed. Det viser respekt – og det modsatte giver negativ opmærksomhed.
  • Din video og din kampagneside på Kickstarter skal være så personlig som overhovedet muligt. Ellers opnår du ikke engagement og dermed ingen kapital.
Se også:

Ugens Content Marketingværktøj er: Google Analytics Edge Building a Cohort Analysis

Med Cohort Analyser kan du nemt få brugbar viden om dine brugere og deres adfærd på dit website. Kohorteanalysen gør det nemt for dig at udforske adfærden for bestemte undergrupper. Både set separat, men også set i forhold til den samlede gruppe af brugere, som du har på dit site. Du kan for eksempel se, hvordan og hvornår adfærden for en bestemt brugergruppe adskiller sig fra en anden brugergruppes adfærd. Hvis du har en app kan du nemt få overblik over hvor mange aktive brugere du har en, to, tre, fire, fem måneder efter de først har downloaded den. Dermed kan du gøre en ekstra indsats i de måneder hvor du ser et stort frafald.

Værktøjet er nemt at bruge, og det er hverken tidskrævende eller kompliceret at anvende.

Tak til Daniela Keil for at anbefale ugens værktøj.

 

Læs mere om ugens tool her Se alle værktøjer samlet her
Altid up to date med Help Marketing! Få en mail hver uge eller måned med seneste afsnit. Du tilmelder dig også Nochmals nyhedsbrev. Du kan altid melde fra igen.
Lad mig høre hvad du synes om indholdet ...

Del dette på ...
Foredrag, kurser og sparring om Content Marketing og sociale medier Brug Nochmal