HM131: Forstå dine kunder med business intelligence => Flere, bedre kunder

martin rohde help marketing

Hvor meget ved du om dine kunders adfærd? Brug de data, du har adgang til, på en effektiv og snedig måde. Så kan du være kreativ med din markedsføring på en meget mere målrettet måde. Nu er det blevet tid til at lære mere om business intelligence.

Help Marketing Bogen Støt os ved at købe Help Marketing Bogen :-) Køb bogen

Bliv klogere på business intelligence med Help Marketing

Help Marketing henvender sig til dig, der arbejder med marketing, salg og ledelse. Målet er at hjælpe dig til at blive bedre. Lad dig inspirere og få ny viden ved at lytte til Help Marketing podcasten, hvor Eric Ziengs hver uge interviewer en ny ekspert inden for et bestemt område.

Baggrunden for Help Marketing er, at vi alle kan blive en smule bedre til at hjælpe hinanden. Hvorfor? Fordi det gør hverdagen rarere for alle. Men i lige så høj grad fordi det er den bedste måde at skabe succes for dig selv, da du opbygger værdifulde relationer.

Hvis du får værdi ud af at lytte til vores afsnit, kan du støtte Help Marketing på forskellig vis.

Help Marketing som bog? Læs mere her.

Ugens gæst: Martin Rodhe

I denne uge medvirker Martin Rodhe. Martin er digital marketing director hos Afromax, der er partner for Vodafone syd for Sahara. Du kan følge Martin på Linkedin

I ugens afsnit får du mere viden om:

  • Hvad begrebet business intelligence (BI) dækker over i forhold til markedsføring
  • Hvordan du arbejder med business intelligence i praksis
  • Hvilke værktøjer du har til rådighed, når det gælder BI
  • Konkrete råd til, hvordan du kommer i gang med at arbejde med business intelligence

Hvad er business intelligence?

Business intelligence er kort fortalt en måde, hvorpå du kan overskue og anvende data fra forskellige databaser. Den data, du har på dine kunder, vil nemlig oftest komme fra forskellige kanaler. Essensen af business intelligence er, at du kan bruge data til at forstå dine kunder og deres adfærd. Og det er grobunden for, at du kan markedsføre din forretning og dine produkter på en effektiv og målrettet måde.   

Forstå dine kunder gennem data – som hos Zoo

Hvordan arbejder du med BI  i praksis?

BI handler langt hen ad vejen om brugsmønstre. Vi får flere og flere data at arbejde med, og det er muligt at træffe beslutninger på et meget velsegmenteret grundlag. Men hvordan finder du ud af, hvilke data du skal bruge? Hvordan du skal sammensætte dine data? Det er netop det, der er kernen i business intelligence.

Der findes ikke en endegyldig opskrift, som du kan kopiere og tage med dig. Men det gælder i mange tilfælde om at finde de kunderejser, der er succesfulde, og de, der er katastrofale. Driver du en webshop, så find ud af, hvordan en bruger, der konverterer, har ageret og er blevet påvirket. Men se også på, hvad der sker, når en bruger ikke når længere end til indkøbskurven i et salgsflow.

Martin kommer med et eksempel fra sin tid hos TDC. I business intelligence-afdelingen kan de se et tydeligt mønster hos deres kunder: Har en kunde ikke brugt deres musik-app i x antal måneder, har et udgående abonnement og en gammel telefon, er der en høj sandsynlighed for,  at kunden vil skifte til en anden udbyder inden for få måneder. Det agerer TDC på ved at inspirere kunden til at begynde at anvende musik-app’en og ved at ringe kunden op og tilbyde en anden form for abonnement, der passer bedre til kundens behov. Læg her mærke til, at data kommer forskellige steder fra: Hvilket produkt, hvor meget musik, der lyttes til, med videre.

Det handler om at forfølge de helt simple adfærdsmønstre, du kan se i din data. Du vil blive overrasket over, hvor meget der er at vinde. Start med de tre-fire datapunkter, som du har helt styr på. Ager på simple indsigter, og prøv dem af. Så finder du ud af, hvad der virker bedst. Test på alle tænkelige måder, og lær af variablerne på den lange bane.

Arbejder du i en større virksomhed, hvor der er en stor volumen af leads, der skal håndteres og følges op på? Fortvivl ikke. Der findes et væld af automatiserede processer, som din virksomhed kan betale sig fra.

Mangler du ressourcer til at arbejde med data?

Du behøver ikke spandevis af penge for at arbejde med business intelligence. Du kan sagtens begynde at arbejde med dine data stille og roligt. Det kræver ikke andet end tid. Du vil få din investerede tid tilbage i stor stil i form af flere kunder, der bliver længere.

Du kan indhente rigtig meget data fra et gratis værktøj som Google Analytics, og du kan også trække meget data fra Facebook. Brug eventuelt Google Docs til at trække informationer fra Facebook og Analytics. Sæt derefter grafer op, så du får et visuelt overblik. Grafer gør det mindre komplekst at tolke på store mængder af data.

Kig på din egen kundebase. Hvad er fællestrækkene i kundebasen? Er der nogen form for clustering? Bor kunderne et forskelligt sted? Tilhører de et bestemt alderssegment? Demografi vil altid være et godt sted at starte, og herefter kan du begynde at forholde dig til adfærd. Hvor meget, du kan gøre ud af dine brugeres adfærd, afhænger i høj grad af, hvor kompleks en form for tracking, du har adgang til.

Forstå, hvordan du arbejder med Google Analytics i afsnit 46 og afsnit 47.

Hvilke business intelligence værktøjer findes der?

Der findes et væld af business intelligence systemer. Det er en individuel vurdering, hvad der passer bedst til den enkelte virksomhed. Hvert enkelt system har forskellige spidskompetencer, og du må prøve af, hvad der passer bedst til dine behov.

Domo

Hos Bolius er der stor begejstring for Domo. Domo kan trække data fra stort set alle steder. Det gælder både Facebook, Google Analytics og andre større systemer. Alle data kan opdateres på daglig basis, og det er nemt for dig at se, hvad din indsats har haft af effekt. Hvad har Bolius lavet på Facebook, der har drevet trafik til bolius.dk? Hvor mange besøg har Bolius haft, efter de har sendt deres seneste nyhedsbrev ud? Du kan lave kort, der kan illustrere, hvordan udviklingen har været de seneste måneder og på hvilke tidspunkter, der har været mest aktivitet.

Brevkassespørgsmål: Hvordan tolker jeg data fra Facebook indsigt

Du kan med fordel bruge Domo som rapportering. Du kan vise ledelsen hvilken effekt, din indsats har haft. Du kan også selv bruge det for at følge med løbende. Sæt dig eventuelt et mål for, hvor mange reaches du gerne skal have om ugen, eller hvor mange kommentarer du vil opnå. Når du dine ugentlige mål, er det fint, men gør du ikke, må du oppe dig og justere din indsats. Hellere opdage det ved at følge med ugentligt end at blive overrasket sidst på måneden over, at det ikke er gået som forventet.

Domo er relativt dyrt at anvende, men det har rigtig mange gode funktioner og fordele. Du kan teste Domo gratis – dog med færre muligheder end med den betalte version.

Hør hvordan FitnessWorld arbejder med data.

Dashboards i business Intelligence

Det tager tid at opbygge et dashboard, men prioriterer du det, får du et genialt værktøj. Du vælger selv, hvad der skal være på dit dashboard. Hvor mange når du ud til på daglig basis? Hvem viser interesse ved at klikke på det, vi sender ud? Beslut dig for, hvad der giver værdi for din virksomhed. Er det reaches, page views, antal likes, besøgende på dit site eller noget helt andet. Track på det, der er vigtigt for dig.

Lægger du så omverdensvariabler ovenpå, begynder der at ske noget. Skal det regne i morgen? Er det fodboldvejr? Har du data på plads, mens du har styr på, hvad der sker i omverdenen, kan du være kreativ på en meget mere specifik måde. Du har større chance for at ramme plet. Og det giver gode resultater.

Google er din bedste ven

Hvad gjorde vi i det hele taget, før Google vandt indpas? Du kan komme rigtig langt med en simpel Google søgning. Søg på business intelligence systemer, og tag et kig på de mange muligheder, der dukker op. Geckoboard er bare en af de mange, som kan være en genial løsning for dig.

Konkrete råd til dig, der gerne vil i gang med business intelligence

  1. Kig ned i din kundebase eller din potentielle kundebase. Analyser den og byg den. Hvad er interessant for dig at se på som virksomhed? Hvad er der af fællestræk for de her kunder?
  2. Sæt hypoteser op. Hvad kunne være en tricker? Er der nogle brugsmønstre, der kunne være relevante?
  3. Bruger folk dine produkter? Er de også kunder næste måned? Begynd derudfra at ringe til dem, sende dem en mail eller lave en annonce på Facebook.

Vil du gerne vide mere om automatiserede mailflows?

Facebook symboler

Elsker du at give dine Facebook-opdateringer et twist med en humørfyldt smiley? Få en komplet liste over alle smileys og humørikoner, som kan vises på Facebook. Indsæt emoji-koderne på Facebook – så er du sikker på, at modtagere med iPhone såvel som Android kan se de farverige ikoner.  Indsæt dine yndlings smileys, så tit du har lyst – de virker også til Twitter. Det er nemt, gratis og sjovt at bruge.

Du får også overblik over tekst humør-ikoner – en slags smilyes lavet med tekst tegn, hjerte emojies og populære symboler.

Tak til Kasper J. Jensen for at komme med ugens tip!

 

Læs mere om ugens tool her Se alle værktøjer samlet her
Altid up to date med Help Marketing! Få en mail hver uge eller måned med seneste afsnit. Du tilmelder dig også Nochmals nyhedsbrev. Du kan altid melde fra igen.
Lad mig høre hvad du synes om indholdet ...

Del dette på ...
Foredrag, kurser og sparring om Content Marketing og sociale medier Brug Nochmal