HM129: Sådan bruger du Facebook grupper og Facebook Live

lars østergaard lars aaes help marketing

Sæt facebookgrupper i søen og lær dine brugere at kende. Du kan få en stor portion viden om dine brugere og deres præferencer, hvis du får en samtale i gang mellem dem i en gruppe på facebook. Skab værdi med Facebook Live ved at medinddrage dine brugere og lade dem få indflydelse på indholdet. Lyt med i ugens afsnit, hvor vi har dobbelt op på Lars til at give dig en masse nyttige råd.

Vi er her ikke uden dig :-) Støt os her

Facebook Live og grupper på Facebook i Help Marketing

Help Marketing henvender sig til dig, der arbejder med marketing, salg og ledelse. Målet er at hjælpe dig til at blive bedre. Lad dig inspirere og få ny viden ved at lytte til Help Marketing podcasten, hvor Eric Ziengs hver uge interviewer en ny ekspert inden for et bestemt område.

Baggrunden for Help Marketing er, at vi alle kan blive en smule bedre til at hjælpe hinanden. Hvorfor? Fordi det gør hverdagen rarere for alle. Men i lige så høj grad fordi det er den bedste måde at skabe succes for dig selv, da du opbygger værdifulde relationer.

Hvis du får værdi ud af at lytte til vores afsnit, kan du støtte Help Marketing på forskellig vis.

Læs mere om Help Marketing bogen i afsnit 118.

Ugens gæster: eksperter i brugen af grupper og live på Facebook

Vi har i denne uge dobbelt op på Lars. Vi er nemlig så heldige at have to eksperter med i vores optagelse. Mød Lars Østergaard, der er SoMe manager hos Kræftens Bekæmpelse, og Lars Aaes, der er digital specialist hos DR.   

Du kan følge Lars Østergaard på Twitter eller på hans blog. Lars Aaes finder du også på twitter, og ellers kan du skrive dig op til hans nyhedsbrev. Så modtager du fem links om ugen til de bedste nyheder om social media.

I ugens afsnit får du mere viden om:

  • De forskellige typer af grupper på Facebook
  • Hvordan du bedst bruger en Facebook-gruppe
  • Hvordan Facebook Live fungerer
  • Hvordan du skaber værdi med Facebook Live
  • Konkrete råd om Facebook-grupper og Facebook Live

Hvilke typer af grupper findes der på Facebook?

Bruger du Facebook-grupper som en del af din digitale indsats? Der er et enormt potentiale, så er du ikke allerede i gang, er det med at komme ud af starthullerne. Der findes flere forskellige former for grupper på Facebook. Grupperne er inddelt efter, hvor åbne de er. Der findes tre forskellige typer: åbne grupper, lukkede grupper og hemmelige grupper.

  • Åbne grupper er for alle og enhver. Alle kan følge med i indholdet i gruppen, se, hvem der er medlem, og like eller kommentere på indholdet.
  • I de lukkede grupper er det kun medlemmer, der kan se indholdet. Du skal også være medlem for at kommentere eller like. Selvom du ikke er medlem, kan du stadig søge gruppen frem og se, hvem der er medlem.
  • De hemmelige grupper er helt hemmelige. De kan ikke søges frem, og du kan heller ikke se hvem, der er medlem.

Når du opretter en gruppe på Facebook, vælger du som administrator selv, om din gruppe skal være åben, lukket eller hemmelig.

Hvad kan du bruge en Facebook-gruppe til?

Facebook-grupper er ikke egnet til decideret salg. Men de er særdeles velegnet til ambassadør- og researcharbejde. De er ikke designet til at skubbe corporate budskaber ud, men derimod til at lade brugerne udvikle samtalen. Det giver dig en fantastisk mulighed for at finde ud af, hvad der rører sig.

Du kan vælge at se en Facebook-gruppe som en form for markedsresearch, hvor du får en samtale i gang mellem dine brugere. Der er rigtig meget brugbar information at komme efter, og du kan få en fornemmelse for dine kunder og deres præferencer. Og så er det oven i købet gratis. Men hvordan skal du gribe det an?

Fjern fokus fra dit brandFAcebook live på android help marketing

Når du starter en gruppe på Facebook, er det no-go at have dit eget brand i centrum. Du skal i stedet lade en sag være kernen. En sag, som dine brugere er interesseret i, og som er grobund for en samtale mellem dem. ADHD- foreningen har for eksempel en gruppe, hvor medlemmerne kan spørge hinanden til råds og dele deres succeser eller bekymringer. Deres Facebook-gruppe fungerer som en glimrende platform for erfaringsudveksling – og er altså ikke en decideret reklame for ADHD-foreningen.

Den store forskel på at kommunikere på dit eget site og i en gruppe på Facebook er netop, at du på din egen side snakker ud til folk, mens du starter en samtale i en Facebook-gruppe. Omdrejningspunktet i en gruppe bør være en fælles interesse, som medlemmerne samtaler om.  Du taler ikke til brugerne på samme måde, som du gør på dit eget site. Når du er i en gruppe, er der tale om en personlig relation, hvor du taler med din egen stemme og ikke med corporate-hatten på.

Hvis du gerne vil sælge på Facebook, så lyt med på afsnit 78 og afsnit 20.

Slip kontrollen

Det er en stor udfordring for mange virksomheder at give slip på kontrollen. Og det er nødvendigt, når du opretter en gruppe på Facebook. Ellers kan det ikke fungere. En gruppe på Facebook er organisk og lever sit eget liv. Den bliver nemlig skabt af interaktionen mellem brugerne, og den kan du ikke gå ind og styre. Så går hele ideen med samtalen tabt.

Sæt noget i søen, og lad det køre. Følg med i, hvad medlemmerne elsker, hvad de er utilfredse med, hvad de snakker om, og hvad de er fokuseret på. Husk på, at brugerne ikke er der for at blive bombet med reklamer, men fordi de allerede kan lide produktet og gerne vil være brandambassadører i sidste ende. Kan du give dem redskaberne til det, er det endnu bedre. Lad være at tage for meget ejerskab, men fodr brugerne med relevant information.

Hvad er din rolle som administrator?

Når du opretter en gruppe, vil du komme til at fungere som administrator. Selvom du ikke skal komme med reklamebudskaber eller andet, er det en rigtig god ide, at du holder dig opdateret på, hvad der foregår i gruppen. Kommer der upassende kommentarer, har du mulighed for at slette dem, og er der kommentarer, der lægger op til svar fra din virksomhed, kan du besvare dem.

De gode eksempler

Der findes mange gode eksempler på grupper på Facebook, der fungerer rigtig godt. De er enten oprettet af en virksomhed selv eller dannet af nogle tilhængere af virksomheden. Tag for eksempel Fitness World. De har en lang række af lokale grupper, som består af kolleger fra det samme, lokale center. Her foregår der rigtig meget kommunikation, og medarbejderne kan interagere med hinanden og bytte vagter. Det er selvfølgelig til intern brug

Der er også lavet en stor gruppe for fans af tv-serien Skam. Den har rigtig mange følgere, og der er masser af guldkorn at hente for producenterne af serien. Hvem der har oprettet gruppen er uvist, men NRK kan uden tvivl bruge den konstruktivt og finde ud af, hvad seerne gerne vil have. De kan eventuelt fodre gruppen ved at komme med info om datoen for sæsonstart eller spørge ud i gruppen, hvad brugerne håber vil ske i næste sæson.

Tør du?

Der er et enormt uforløst potentiale hos mange danske virksomheder, som ikke tager Facebook-grupper i brug. De fleste har en sag, som de kan bygge et community op omkring, hvad enten der så er tale om sportsforeninger, virksomheder eller kommunale instanser. Har du endnu ikke prøvet det af? Så kast dig ud i det – hvis du tør.

Hvad er Facebook Live?

Med Facebook Live kan du sende live optagelser direkte via Facebook. Med et enkelt tryk på send-knappen bliver optagelsen sendt ud til alle dine følgere.  Det lyder umiddelbart til at være ligetil, men hvordan bruger du det på en måde, så det skaber værdi for dine følgere?

Undgå at spamme dine følgere

Som det ser ud nu, har alle adgang til Facebook Live. Det har den ulempe, at der er rigtig mange, der sender alt muligt ud live – i meget svingende kvalitet. Inden du laver en optagelse, så overvej altid, om det reelt skaber værdi for dine følgere. Kunne det fungere lige så godt som en almindelig video? Eller er der en dybere mening med at bruge live-versionen? Hvis du ikke bruger det til at skabe brugerinddragelse, kan du lige så godt lave en video, som er af meget højere kvalitet.

Lær mere i afsnit 114 om at optage fede videoer på mobilen

Brug Facebook Live til at inddrage modtagere

Det Facebook Live kan, som almindelige videoer ikke kan, er at give brugerne magt. Det giver dem mulighed for at være med til at styre slagets gang frem for blot at være passive brugere. Det skaber værdi for den enkelte bruger at kunne være med til at forme indholdet af live-optagelsen og opnå den viden, som er relevant for den enkelte.

Bolius bruger Facebook Live i flere forskellige sammenhænge, og en af gangene lavede de en optagelse med en haveekspert. Under optagelsen stod han i et drivhus og gav gode råd til haveejere.Undervejs havde brugerne mulighed for at komme med spørgsmål eller emner, som de gerne ville vide mere om. Var der for eksempel et spørgsmål med tomater, kunne han bevæge sig hen til tomatplanterne og fortælle om dem.

Gør det let tilgængeligt

Når du laver en Facebook Live optagelse, skal du tænke i at gøre det let spiseligt for dine brugere. De skal kunne hoppe til og fra uden at misse en vigtig pointe. Sørg for at have mange gentagelser, eller marker med et skilt i baggrunden, hvad der foregår. En bruger, der kommer ind midt i optagelsen, skal til hver en tid kunne fange pointen i løbet af få sekunder.

Mange tror fejlagtigt, at Facebook Live og live-tv er det samme. Men det er det på ingen måde. Ser du live-tv, sidder du foran en tændt skærm med dit primære fokus rettet mod skærmen. Facebook Live dukker derimod op midt i en strøm af mange andre aktiviteter på din smartphone, og du kan aldrig vide, hvor længe hver enkelt bruger bliver hængende. For hvad med din venindes billede? Eller beskeden på messenger, der pludselig popper op?

Konkrete råd til dig, der gerne vil i gang med Facebook-grupper

  • Brug Facebook-grupper til at facilitere samtaler. Lad brugerne selv komme frem med deres budskaber.
  • Sæt en sag i fokus frem for dit eget brand eller produkt. Skab en fælles sag, som er til inspiration for dine brugere.
  • Husk på, at det er en personlig samtale mellem dine brugere. Pak derfor dit corporate budskab væk.

Konkrete tips til dig om Facebook Live

  • Stil altid dig selv spørgsmålet: Kunne det have været en almindelig video? Er svaret ja, så hold dig til en video.
  • Sørg for at tænke din udsendelse til ende. Planlæg den, før du går i gang med at optage. Overvej, om den skaber værdi nok til, at du selv ville bruge tid på at se den.
  • Hav udstyret i orden. Hav som minimum styr på mikrofon i en ordentlig kvalitet.

Vil du gerne vide mere om, hvordan du laver fede konkurrencer på facebook? Det kan du blive klogere på i afsnit 128. 

Ugens content marketing værktøj er: Domo

Tak til IBA for at være sponsor for Ugens Content Marketingværktøj. Deltag i gratis webinarer og hjælp Help Marketing ved at klikke forbi på gratiswebinar.dk. Tak!

Domo er et business intelligence værktøj, som gør det nemmere for dig at træffe vigtige beslutninger. Hvad enten du har brug for info om dine nøgletal, eller om hvad den gældende aktiekurs betyder for din likviditet, eller hvor mange downloads du har af din app og hvor langt du er fra mål, så hjælper Domo dig. Del nemt og hurtigt al den vigtige information med dine kolleger og chefer. Så bliver de også bedre klædt på som beslutningstagere. Du kan hive Google Analytics, Facebook Insigts, Twitter Analytics, Mailchimp, dine egne API’er ind. Så længe Domo kan få fat i data, så kan den vise dem på kryds og tværs, så du kan tage de rigtige beslutninger.

Du kan få en gratis version, der kan basics. Derefter betaler du. Og det er ikke billigt!

Se alle værktøjer fra Help Marketing samlet her.

 

Læs mere om ugens tool her
Lad mig høre hvad du synes om indholdet ...

Del dette på ...
Foredrag, kurser og sparring om Content Marketing og sociale medier Brug Nochmal