HM128: Fra konkurrencer til permissions til salg

torben rasmussen help marketing

Vær skarp på, hvad du vil opnå med de konkurrencer, du sætter i gang. Så er det et effektivt værktøj til at få flere permissions. Brug også konkurrencer til at engagere de følgere, du allerede har, og til at interagere med dem. I ugens afsnit kan du lære mere om, hvordan du på effektiv vis kan køre konkurrencer.

Help Marketing Bogen Støt os ved at købe Help Marketing Bogen :-) Køb bogen

Bliv klogere på online konkurrencer i Help Marketing

Help Marketing henvender sig til dig, der arbejder med marketing, salg og ledelse. Målet er at hjælpe dig til at blive bedre. Lad dig inspirere og få ny viden ved at lytte til Help Marketing podcasten, hvor Eric Ziengs hver uge interviewer en ny ekspert inden for et bestemt område.

Baggrunden for Help Marketing er, at vi alle kan blive en smule bedre til at hjælpe hinanden. Hvorfor? Fordi det gør hverdagen rarere for alle. Men i lige så høj grad fordi det er den bedste måde at skabe succes for dig selv, da du opbygger værdifulde relationer.

Hvis du får værdi ud af at lytte til vores afsnit, kan du støtte Help Marketing på forskellig vis.

Læs mere om Help Marketing bogen i afsnit 118.

Ugens gæst: Ekspert i online konkurrencer

Vi har i denne uge besøg af Torben Rasmussen, der driver relationsbureauet Juhlsen. Torben har arbejdet med online konkurrencer, loyalitetsprogrammer og marketing automation siden 1999.

Du kan følge Torben på Twitter og Linkedin. Gå også gerne ind på juhlsen.com og se dig omkring, og skriv dig op til deres nyhedsbrev.  Torben har på baggrund af afsnittet her lavet en e-bog om konkurrencer og hvordan du kan bruge dem. Du kan hente den her (ingen krav om tilmelding til nyhedsbrev, men det bør du helt klart gøre alligevel!)

I ugens afsnit får du mere viden om:

  • De forskellige typer af online konkurrencer
  • Hvordan du rekrutterer gode konkurrencedeltagere
  • Virkningsfulde og attraktive præmier
  • Hvordan du undgår afmeldinger, når en konkurrence er slut
  • Konkrete råd til dig, der gerne vil i gang med at køre online konkurrencer

Hvilke typer af online konkurrencer findes der?

Der er rigtig mange seriøse virksomheder, der anvender online konkurrencer som et redskab til at få flere permissions eller til at engagere deres kunder. Det er en glimrende måde at nå ud til allerede eksisterende eller potentielle kunder. Der findes helt overordnet to typer af konkurrencer: engangskonkurrencer og løbende konkurrencer.  

Engangskonkurrencer

En engangskonkurrence kan have to formål: At skabe flere permissions eller at engagere sine følgere gennem en eller anden form for præstation. Et typisk eksempel på en konkurrence, hvor målet er at skaffe flere permissions, er: ‘Tilmeld dig vores nyhedsbrev og vind en iPad’ eller ‘skriv i kommentarfeltet på Facebook, hvem du vil have med ud at rejse. Så kan du vinde en rejse’. Her skal deltagerne blot udføre en enkelt, simpel handling. Og så er de med.   

Det andet formål med en engangskonkurrence kan være at skabe engagement hos deltagerne. Her beder du deltagerne om at præstere noget. Her finder vi eksempelvis en fotokonkurrence: ‘Send os dit bedste rejsefoto. Så kårer vi en vinder, som får et gavekort til vores fotoshop’. Her er formålet at engagere deltagerne, og de skal gøre en ekstra indsats for at være med. Et andet eksempel er en quiz, hvor æren af at vinde i sig selv kan være motivation nok til at deltage.

Løbende konkurrencer

En løbende konkurrence strækker sig over flere omgange. Et godt eksempel herpå er en julekalender fra en vilkårlig virksomhed. Her kan deltagerne typisk vinde mindre præmier hver dag ved at åbne dagens låge. Det kan også være ved andre højtider som i påsken eller ved mærkedage som Valentinesday.  

De løbende konkurrencer kan have samme formål som engangskonkurrencerne. Nemlig at få fat i permissions eller at tage fat i de eksisterende brugere og skabe engagement. Enten ved at give dem noget ekstra eller ved at skabe engagement med brugerinvolvering.

Rekrutter de ‘rigtige deltagere’ i dine online konkurrencer

Hvordan undgår du for mange konkurrenceryttere, som kun går efter at vinde præmier? Bruger du udelukkende dine egne kanaler som for eksempel dit website, dit nyhedsbrev eller din egen fysiske butik, jo højere kvalitet kan du forvente i dine deltagere. Men laver du en konkurrence for at få flere permissions, bliver du nødt til at bruge andre kanaler også. Egne kanaler giver færre nye permissions.  

Det er essentielt, at du altid gør op med dig selv på forhånd, hvad du vil med den enkelte konkurrence. Hvad er målet? Flere permissions? At sælge noget til eksisterende kunder? Få deltagerne til at dele og dermed fungere som ambassadører? Vær skarp på, hvad udbyttet skal være for din virksomhed og for den enkelte deltager. Det er en forudsætning for få et succesfuldt udbytte.

Bruger du eksempelvis dit eget site til rekruttering af deltagere, så lav en god annoncering med et godt banner eller en sleeknote. Køb mere trafik til dit site i konkurrenceperioden – uden at bruge konkurrencen som dit budskab. Så får du brugere ind på dit site, som reelt er interesseret i din virksomhed og dine produkter. Og som kan tilmelde sig din konkurrence dér. Det er en måde at hæve kvaliteten i dine deltagere.

Hvordan regner du prisen ud per konkurrencedeltager?

Det er relativt nemt at regne den rå pris ud for en konkurrencedeltager. Du skal blot huske at medregne alle de udgifter, du har haft til konkurrencen, og dividere det med antallet af konkurrencedeltagere. Husk også her at medregne den tid, som du selv eller en kollega bruger på at forberede konkurrencen. Anvend eventuelt effektive værktøjer som Toggl eller Trello til at registrere jeres tid. Anvender du et affiliate bureau, annoncering på Facebook, reklamer, bannere eller andet kan prisen per deltager være på alt mellem 2 kroner og 20 kroner.
Vil du gerne vide mere om affiliate marketing og bureauer? Bliv klogere i afsnit 113.

Hvordan undgår du for mange afmeldinger efter en konkurrence?

Du skal altid regne med at få en stribe af afmeldinger i tiden efter en konkurrence – især hvis formålet har været at skaffe flere permissions. Men hvordan kan du fastholde dine nye følgere? Her er det vigtigt, at du anerkender, at mange af de, der tilmelder sig under en konkurrence, ikke tilmelder sig, fordi de gerne vil købe noget hos dig. Men hvis du gerne vil fastholde dem og få dem til at konvertere til kunder senere, skal du have lagt en plan for, hvad du vil med de nye permissions.

Allerede inden du starter en konkurrence skal du finde ud af, hvad du vil med de nye permissions, du får. Hav et set up klar, når konkurrencen løber af stablen. Gør noget for de nye følgere, inden alle de nye leads bliver kolde. Tænk på, hvordan du kan tilføre dem værdi, når konkurrencen er ovre. Hav en tanke om, at du vil modne og sælge til de nye følgere på sigt. Hav på forhånd mails klar, som du kan sende ud til de nye følgere. Det kan for eksempel være nyttig info i form af ‘Fem gode råd til xxxxxxxxx’, ‘Vidste du xxxxxxxx’ eller en quiz.  

Lær meget mere om automatiserede mailsflows med Christina Klitsgaard i afsnit 122.

Hvordan kan du undgå spamtilmeldinger?

Enhver form for offentlig konkurrence vil få spamtilmeldinger. Det kan ikke undgås. Laver du en mindre konkurrence med 500 deltagere og en præmie på 1000 kroner, behøver du dog ikke gøre en masse ud af sikkerhed. De mindre konkurrencer er meget mindre udsatte, og det kan du sagtens gøre simpelt. Laver du en konkurrence i et større format, kan du gøre følgende:

  • Gå udenom de helt billige konkurrenceløsninger
  • Overvåg dine tilmeldinger – følg med i, om der er mange tilmeldinger fra samme IP adresse
  • Stil krav til din konkurrenceløsning om, at deltagernes IP adresse skal logges
  • Skriv i dine betingelser, at snyd ikke er tilladt

Hvilke præmier virker bedst?

En konkurrence med flere, mindre præmier til en værdi af cirka 1000-2500 virker bedst. Så er der større chance for at vinde noget. Suppler eventuelt med en hovedpræmie til en værdi af cirka 5000. Det er vigtigt, at du gør dig overvejelser omkring hvilke præmier, der hænger naturligt sammen med din virksomhed. Udlod gerne præmier, der relaterer sig til dine produkter, eller til noget, du gerne vil signalere udadtil. Et gavekort til dine produkter vil altid være et godt bud.

Minimal administration og besvær

Det kan være enormt tidskrævende at køre en konkurrence – men sådan behøver det ikke være:

  • Brug en automatiseret konkurrenceplatform. Det sparer dig for mange mandetimer.
  • Undgå at kåre en vinder ved hjælp af flest likes eller stemmer. Hav en foruddefineret jura, der afgør det endelige resultat.
  • Tænk over, hvordan du kan levere præmien til vinderen. Det er en klar fordel, hvis det er et gavekort eller andet, som kan leveres elektronisk. Skal præmien sendes med post, skal du sørge for at få adressen på hver enkelt deltager. Skriv eventuelt ‘For at du kan vinde, skal vi have din adresse, så vi kan sende en præmie til dig’.
  • Har du en kundeservice? Informer dem ordentligt, så de sidder klar til at hjælpe deltagerne. Lad dem selv prøve at deltage i konkurrencen forinden, så de ved, hvad det hele drejer sig om. Så er det nemmere at hjælpe en deltager igennem.

Konkrete råd til dig, der skal i gang med konkurrencer

    1. Lav en årsplan. Hvor tit vil du køre konkurrencer? Hvad er dit formål med at køre konkurrencer? Definer formålet med hver enkel konkurrence.
    2. Registrer dine timer i marketingafdelingen. Brug Toggl eller Trello. Så kan I bedre prioritere jeres indsats i afdelingen.
    3. Brug dine konkurrencer til at kommunikere med deltagerne. Drop håbløse quizspørgsmål. Lav i stedet spørgsmål, der kommunikerer dit budskab. Tænk på spørgsmål som behovsafdækning og som en måde at få mere viden om dine deltagere på.  

    Hvordan lærer du dine kunder bedre at kende gennem data? Lyt med i afsnit 105.

Appear.in

Mangler du et værktøj til videosamtaler? Appear er et glimrende alternativ til en videokonference. En samtale kan bestå af op til 12 personer, og I kan ikke bare se hinanden, men også dele præsentationer under mødet. Det er nemt at joine, gratis og kan tilgås fra ethvert device.  Skype og Hangouts får alvorlig konkurrence her!

Tak til Kim Dolleris for anbefalingen af ugens værktøj.

Læs mere om ugens tool her Se alle værktøjer samlet her
Altid up to date med Help Marketing! Få en mail hver uge eller måned med seneste afsnit. Du tilmelder dig også Nochmals nyhedsbrev. Du kan altid melde fra igen.
Lad mig høre hvad du synes om indholdet ...

Hej 🙂
Spændende læsning. Jeg anede ikke i eksisterede 🙂

Har i hørt om [min hjemmeside] ?

Her deler jeg konkurrencer. Jeg har skrevet over 600 indlæg og har set tusindvis af konkurrencer. Hvis i kan bruge mig som ekspert i en artikel må i endelig sige til 🙂

Svar på denne kommentar

En meget omfattende artikel! Tak for det!

Jeg overvejer at køre konkurrencer på [min hjemmeside] har du nogle særlige råd i sådan forbindelse?

Svar på denne kommentar
Del dette på ...
Foredrag, kurser og sparring om Content Marketing og sociale medier Brug Nochmal