HM120: Influencer PR og influencer marketing forklaret og vurderet

Mads Keilberg

Skal du skabe mere brand kendskab og har endnu ikke benyttet dig af influencer PR og marketing? Så skal du lytte med i denne uges afsnit af Help Marketing. Influencer PR og Marketing kan være yderst effektive til at formidle jeres budskab til en bestemt målgruppen, da vi som mennesker har en tendens til at stole på anbefalinger fra personer de kender eller beundrer.

Vi er her ikke uden dig :-) Støt os her

Sådanrammer du plet med influencer PR og influencer marketing i Help Marketing

Help Marketing podcasten er lavet for dig, der arbejder med digital marketing, salg og ledelse, og som gerne vil opnå succes ved at hjælpe andre.

Baggrunden for Help Marketing er, at vi alle skal blive en lille smule bedre til at hjælpe hinanden. Hvorfor? Fordi det gør hverdagen rarere for alle. Og fordi det er den bedste måde at skabe succes for sig selv og andre på, fordi du opbygger værdifulde relationer.

Ugens gæst er Mads Keilberg som er konsulent hos Holm Kommunikation.

I dette afsnit får du bl.a. svar på og indblik i følgende:

  • Målet med influencer PR
  • Forskellen på influencer PR og marketing
  • Hvordan du måler værdien af influencer PR
  • Hvordan du indleder et samarbejde med en influencer
  • Hvilken typisk fejl du bør undgå ved influencer PR og marketing
  • 4 konkrete råd til dig der ønsker at arbejde med influencer PR og marketing
  • (Husk du kan støtte Help Marketing)

Målet med influencer PR og Influencer marketing

Du kan arbejde med influencers på mange måder. Det kan fx være en del af en kampagne for at sætte fokus på lanceringen af et nyt produkt. En organisation som Kræftens Bekæmpelse bruger også influencers, når de ønsker at sætte fokus på, at man skal slukke for solariet eller huske at bruge solcreme.

Det er en måde at arbejde med stemmer, som folk lytter til. Du kan også bruge samarbejdet med influencers til at skabe kendskab til en ny virksomhed. Det er en udveksling af eksponering, hvor begge parter hjælper hinanden og begge parter får et udbytte af samarbejdet. Dog er det vigtigt (og lovpligtigt), at der altid tilføjes en disclaimer om naturen af samarbejdet når det deles offentligt, så det forbliver så åbent og troværdigt som muligt.

Med influencer PR og marketing forsøger du at finde nogle personer, som er relevante for det budskab du har, og som målgruppen interesserer sig for og derfor vil lytte til, og få dem til at formidle dit budskab på en troværdig måde.

Sådan fastsætter du værdien af sponsorater

Influencers kan være:

  • YouTubere
  • bloggere
  • Kendisser
  • Podcastere (I Help Marketing har vi fx sponsorer, der bruger “Erics brand” til at opnå kendskab – læs mere om sponsoratet her)
  • Personer med et stort følge på forskellige (sociale) medier

Den store forskel på influencer PR og influencer marketing er, at virksomheden ikke betaler for den første, men for influencer marketing til gengæld betaler virksomeden influenceren. I nogle tilfælde kan indholdsudveksling dog have nok værdi for begge parter. Så penge og reach er ikke altid den eneste motivation for en influencer at formidle din virksomheds budskab til sine følgere. Derfor kan det også være meget nyttigt for virksomheder at tage fat i nogle af disse influencer i en tidlig fase, så I kan opbygge et længerevarende samarbejde og på den måde skabe nogle ambassadører for dit brand.

Sådan måler du værdien af influencer PR

Den letteste vej du kan måle på resultatet af dit samarbejde med influencers er selvfølgelig, hvis du promoverer et omsætteligt produkt. Vi lytter alle sammen meget til anbefalinger fra personer, vi ser op til og stoler på. Så hvis din målgruppe følger en bestemt influencer, som de føler de kender temmelig godt og derfor også stoler på, og denne influencer så anbefaler dit produkt, er du allerede kommet langt.

Du kan også se på hvor meget det koster dig at arbejde med influencers – betalt eller ubetalt. Får du nok ud af branding, salg eller omtale i forhold til hvad du kan få ud af andre kanaler for det samme budget? Lav det regnestykke, så kan du vurdere om influencer arbejdet er relevant for din virksomhed. Det kan dog ofte være svært at sætte konkrete tal på. Derfor vil der også indgå mavefornemmelse i vurderingen.


5-trins processen til at starte samarbejdet

  1. Du starter med at lave din research for at finde relevante influencers at indgå et samarbejde med.
  2. Hvis muligt, tager du direkte kontakt til den udvalgte influencer.
  3. Du introducerer din virksomhed samt dine produkter.
  4. I tager evt. et møde hvor du fremlægger din kampagne og pitch til samarbejde. Du lytter til influencerens ønsker, mål, og plan i forhold til deres platform og samarbejdet.
  5. Du følger op på mødet, skaber en dialog og så småt begynder at sparre og opbygge en tillid og relation til influenceren.

Undgå denne fejl når du arbejder med influencer PR

Det afgørende er at undgå at falde i “reach” fælden. Det er ikke altid tilfældet, at det er de top 10 største bloggere, der kan rykke mest for dit brand eller dit produkt. Det er ikke sikkert, at de er influencers med målgrupper, du kan eller vil skabe en relation til. Måske passer deres indhold slet ikke til din virksomhed.

Derfor skal du dyrke digitale ambassadører

4 gode råd til dig som gerne vil igang med Influencer PR og Influencer marketing

  • Det er først og fremmest vigtigt, at du laver din research og sætter dig ind i influenceren. Sæt dig ordentlig ind i hvem de er, hvad deres platform går ud på, hvem deres målgruppe er, hvor stort deres følgerskare er og om de har tidligere erfaring med sponsoreret indhold.
  • Sørg for at du ikke tager kontakt til en influencer, der ikke er relevant for dit brand, så dit produkt ikke vil falde helt ved siden af på deres platform. Det er ren spild af alles tid.
  • Vær klar over, at selvom du ønsker at få et bestemt samarbejde op at køre, at det stadig ikke dig, der er helt herre over hvad det endelige resultatet bliver, da du også må forvente en hvis kreativ frihed fra din udvalgte influencers side. Det gælder mere når du arbejder med Influencer PR end ved Influencer marketing. Du risikerer, at indholdet ikke virker troværdigt, hvis du presser influenceren til at være uautentisk. Dermed får du heller ikke har en positiv effekt på målgruppen. Det er altid influenceren, der er eksperten på sin egen platform, som vedkommende selv har været i stand til at skabe.
  • Sæt mål og gør det klart for dig selv, hvad du ønsker at få ud af samarbejdet. Om du ønsker du at sælge flere produkter, skabe mere brand opmærksomhed, skabe ambassadører eller at få nogle dygtige influencers til at producere indhold til din virksomheds egne sociale kanaler. Tænk over det først.

Følg Mads Keilberg på de Sociale Medier

Du kan følge Mads på Twitter og Linkedin. Han blogger også på keilbergchristiansen.dk

Ugens content marketing værktøj er: Adobe Spark

Sponsoreret af Erhvervakademi Kolding. Deltag i gratis webinarer og hjælp Help Marketing ved at klikke forbi på gratiswebinar.dk Tak!

Jesper Dyhre Nielsen har sendt os en lille video lavet i Adobe Spark på 5 min. Tjek den herunder. Det er netop hvad du kan gratis med Adobe Spark. Lave små videoer meget nemt – lige til Facebook eller YouTube. Prøv det selv på spark.adobe.com.

Kommentarer til afsnittet? Så brug kommentarerne herunder!

Lad mig høre hvad du synes om indholdet ...

Del dette på ...
Foredrag, kurser og sparring om Content Marketing og sociale medier Brug Nochmal