HM112: Forskel på E-handel i Asien og Danmark

Hvis du overvejer at starte en webshop eller udvide din online virksomhed i Asien, giver Help Marketing dig et godt indblik i, hvordan du får succes med at drive e-handel i Østen. Lær om fordele og ulemperne og få en større indsigt i hvordan e-commerce fungerer i en region, hvor forbrugerne er helt anderledes end danskerne.

Help Marketing Bogen Støt os ved at købe Help Marketing Bogen :-) Køb bogen

E-handel i Asien med Allan Vincentz i Help Marketing

Help Marketing podcasten er lavet for dig, der arbejder med digital marketing, salg og ledelse, og som gerne vil opnå succes ved at hjælpe andre.

Baggrunden for Help Marketing er, at vi alle skal blive en lille smule bedre til at hjælpe hinanden. Hvorfor? Fordi det gør hverdagen rarere for alle. Og fordi det er den bedste måde at skabe succes for sig selv og andre på, fordi du opbygger værdifulde relationer.

Ugens gæst er Allan Vincentz. Allan er head of digital hos Norbreeze Group og tidligere head of e-commerce i Matas.

I dette afsnit får du bl.a. svar på og indblik i følgende:

  • E-commerce: Forskellen mellem Danmark og Østen
  • Udfordringer ved e-handel i Østen
  • Unikke kanaler i Østen
  • Forskelle i forhold til digital markedsføring
  • Konkrete råd til dig der gerne vil sælge i Østen
  • (Husk du kan støtte Help Marketing)

Forskellen mellem Danmark og Asien

I et land som Danmark er det op imod 24 % af al omsætning af varer, der efterhånden foregår på nettet. I Sydøstasien står det lidt anderledes til. Her er det under 5 % af al handel, der foregår online.

I Singapore er der omkring 5.5 millioner mennesker, og det er et af de lande i Østen der er længst fremme. Men stadig er den samlede omsætning på e-handel, ca. 15 gange mindre end den er i herhjemme i Danmark.

Der bliver investeret mange penge i e-handel i Asien, og alt er at finde på nettet. Der bliver endda også investeret rigeligt i online markedsføring, men alligevel lader det stadig til at vanen med at handle online, har svært ved at bide sig fast.

Læs også om hvordan du opnår bedre konverteringer på din hjemmeside i afsnit 40 af Help Marketing.

Mulige årsager til at e-handel halter i Sydøstasien

  • Mennesker stoler mindre på hinanden og er generelt mere skeptiske. Det kræver derfor en større overbevisning at vinde kundernes tillid.
  • Singapore ligger tæt op af Kina og forbrugerne skal derfor være forsigtige i forhold til kopivarer.
  • Kunderne er endnu ikke helt trygge ved at betale online. Deres foretrukne betalingsmetode er stadig “cash on delivery”, hvor du betaler vognmanden der leverer din vare, og du kan nå at vurdere varen først.
  • Cross border logistik er svært. I EU er det meget nemmere at sælge hen over grænser, for der er ensartede regler og forsendelse er relativt billigt. I Østen er forskellige regler for hver grænse, du krydser. Det er dyrere og tracking er heller ikke optimeret.
  • I Asien er der heller ikke så mange internet brugere, som i resten af verden. Der kommer dog omkring 3.8 millioner flere mennesker på nettet hver måned. Så det er et hurtigt voksende marked, som selvfølgelig også startede på et meget lavt niveau.

ehandelsanalysen-2015Unikke Kanaler i Østen

Sociale medier er meget vigtige i digital markedsføring i Østen, da alle har profiler på samtlige sociale netværk. Facebook er rigtigt stort i regionen. Chat apps som WhatsApp, er noget stort set alle internetbrugere benytter sig af i Asien.

WeChat og Line er nogle af de unikke kanaler, som også er meget populære. Line er en japansk app, som blandt andet er meget populær i Thailand. WeChat er en kinesisk app, som også er populær uden for Kina. Det interessante ved begge disse apps, er at det er platforme hvor du også kan shoppe.

WeChat er ikke blot en chat app, men rent faktisk et helt økosystem, som rummer alle typer sociale medier og shoppingmuligheder. Det er en app du kan shoppe direkte fra, og hvor du får markedsføring fra virksomheder. Alt dette kan du gøre samtidig med at du fx chatter med dine venner, kigger på dine billeder eller tjekker dit newsfeed. Lidt det samme gælder med Line. Det er også en vigtig markedsføringskanal. Det er dog samtidig også nogle dyre kanaler at markedsføre på.

Forskelle i forhold til digital markedsføring

I Østen er Google stadig kongen. Mange købsforløb starter gennem en Google søgning. Det er dog ikke nødvendigvis ensbetydende med at alle der Googler i Østen, Googler med henblik på at købe, som vi i langt større grad gør i Danmark.

Hele Asien er en mobile first region. Mange har simpelthen helt sprunget laptops, desktops og tablets over, og nøjes i stedet med én stor mobiltelefon. En phablet, som størrelsen mellem mobilen og tabletten hedder, er generelt den mest populære størrelse, og den primære enhed for rigtig mange mennesker.

Det er temmelig svært at tjene penge at drive e-handel i Østen. Det er et marked hvor dine konverteringsrater generelt bare er lavere end i Danmark. Der er ikke en lige så god balance mellem hvad værdi per besøgende er, og hvad du har måtte betale for at trække dine besøgende ind på dit website.

I nogle lande i Østen kan man godt købe trafikken ind billigt. Dette nytter dog ikke rigtig noget, hvis de besøgende ikke også konverterer, for så har de alligevel ikke nogen værdi for din virksomhed.

Forstå dine kunder gennem data i afsnit 105 af Help Marketing

5 gode råd til dig der ønsker at sælge i Østen

  1. Tænk i godt købmandsskab. Vær ikke for fokuseret på teknologi, platforme, og layout. Grundlæggende set skal du tænke på, at du skal arbejde med kunder. Det er dine kunder der betaler din løn. Godt købmandsskab handler først og fremmest om at gøre dine kunder glade, så de får lysten til at komme igen og igen.
  2. Det er et meget konkurrencepræget marked, så det er enormt vigtigt altid at behandle dine kunder godt. Ellers er de hurtigt videre til den næste webshop, med en enkelt Google søgning. Det gør også at du skaber loyale, tilbagevendende kunder, som du ikke skal betale for at få besøg af igen. Dét er det grundlæggende i at få opbygget en solid forretning.
  3. Find produkter, du kan sælge, og som målgruppen rent faktisk gerne vil købe.
  4. Det nytter ikke noget hvis du er dyrere end dine konkurrenter, så du er også nødt til at sikre dig, at du er i stand til at sælge dine varer til en rimelig, konkurrencedygtig pris.
  5. Til sidst skal du have styr på levering. Det vil sige du skal kunne levere enten billigt eller gratis, og altid så hurtigt som muligt.

Fejler du på nogle at disse pointer, så kan du lave fantastisk markedsføring hele dagen lang, dit website kan være nok så smukt, og dit checkout kan være optimeret ned til mindste detalje, men hvis ikke kernen i din virksomhed er på plads, og du rent faktisk sælger noget der holder, så kommer du ikke ret langt.

Faktisk vil du blive presset meget mere i Asien på e-handel end i Danmark. Det gør dig skarpere. Så bare at prøve kræfter med e-handel i Asien vil gøre dig bedre i andre verdensdele også.

Sådan får du succes med e-hande (afsnit 81 af Help Marketing)

Følg Allan Vincentz på de sociale medier

Du kan følge Allan på LinkedIn og Twitter, hvor han deler spændende nyheder fra Østen samt sine erfaringer fra branchen. Derudover kan du browse produkterne i hans webshop Cocomi.sg.

Vær opmærksom på, at videoen kun indeholder interviewet og ikke hele Help Marketing. Få hele podcasten ved at abonnere på fx iTunes, så får du den bedste oplevelse helt automatisk.

Ugens content marketing værktøj er anbefalet af Anita og er: Mindmills social media billedværktøj

Sponsoreret af Erhvervakademi Kolding. Deltag i gratis webinarer og hjælp Help Marketing ved at klikke forbi på gratiswebinar.dk Tak!

Har du det også med at glemme, hvordan det nu er med størrelser og formater på billeder til sociale medier såsom billeder til opdateringer på Facebook og Instagram samt diverse headers og coverbilleder de forskellige steder? Det har Mindmill lavet en løsning på. De har nemlig lavet et billedeværktøj, hvor du blot vælger, hvilket socialt medie du skal bruge billedet til, og hvilken type billede det drejer sig om fx om det er dit profilbillede på Twitter. Så får du med det samme en oversigt over, hvilken størrelse det skal være, og om der er andet, du skal være opmærksom på. Og som en ekstra bonus kan du endda hente en skabelon til det, du skal bruge i PSD-format. Prøv det af på: http://apps.mindmill.dk/some-billedvaerktoj

Se alle værktøjer fra Help Marketing samlet her.

Kommentarer til afsnittet? Så brug kommentarerne herunder!

Lad mig høre hvad du synes om indholdet ...

Del dette på ...
Foredrag, kurser og sparring om Content Marketing og sociale medier Brug Nochmal