HM109: Sådan får du fat i den yngre målgruppe

Katrine Marie Klitgaard

Hvordan får du de yngre målgrupper i tale? Er det virkelig sandt, at de er helt brand illoyale og konstant skifter smag? Hvis du ønsker at nå ud til de unge og holde deres opmærksomhed, har vi en masse nyttige fif til, hvordan du får det til at lykkedes. Du vil helt sikkert kunne lære en masse af CULT, som har stor erfaring med netop denne målgruppe.

Help Marketing Bogen Støt os ved at købe Help Marketing Bogen :-) Køb bogen

yngre-malgrupper-help-marketingSådan får du fat i den yngre målgruppe med Katrine Marie Klitgaard i Help Marketing

Help Marketing podcasten er lavet for dig, der arbejder med digital marketing, salg og ledelse, og som gerne vil opnå succes ved at hjælpe andre.

Baggrunden for Help Marketing er, at vi alle skal blive en lille smule bedre til at hjælpe hinanden. Hvorfor? Fordi det gør hverdagen rarere for alle. Og fordi det er den bedste måde at skabe succes for sig selv og andre på, fordi du opbygger værdifulde relationer.

Ugens gæst er Katrine Marie Klitgaard. Katrine er Online Marketing Manager hos CULT. Per 1. november skifter hun til Dansk Supermarked.

I dette afsnit får du bl.a. svar på og indblik i følgende:

  • Hvordan CULT opdeler deres målgrupper
  • Hvilke kanaler de er på og hvorfor
  • Hvilke tiltag CULT gør, for at få fat på deres målgrupper
  • Hvad der er det sværeste i arbejdet med målgrupperne
  • Hvordan de arbejder med communities inden for målgrupperne
  • Hvordan du overbeviser ledelsen om nye tiltag
  • Konkrete råd til hvordan du kan få fat i den yngre målgruppe
  • (Husk du kan støtte Help Marketing)

Sådan opdeler CULT deres målgrupper

Hver af de forskellige brands som CULT har, har også deres egen målgruppe. De er udarbejdet fra forskellige aldersgrupper og segmenter. CULT bruger tid på at definere personaer for hver af målgrupperne. Mange af de oplysninger får du ved at tracke dem på Facebook. 

Det gode ved de digitale platforme er, at de er ret fleksible. Selvom du har udtænkt dig en bestemt målgruppe, kan du sommetider komme til at opleve nogen, som sniger sig ind fra sidelinjen, som måske er ældre end den målgruppe du forsøgte at ramme. Nogle gange er der nogle naturlige overlap i de personer, som drikker de forskellige produkter, CULT tilbyder. Det vil du også opleve i dine målgrupper.

De kanaler CULT er på og hvorfor

CULT er på Facebook med de fleste af deres brands, fx CULT Cola her. Der arbejder CULT på at opbygge loyalitet, og hvor de kan komme ud med budskaber. Det er en platform der er knald eller fald. Hvis du rammer forbi målgruppen med dit indhold, taber du på det. Formålet med Facebook for CULT er primært at skabe communities, og lære mere om forbrugerne. Det er en god platform til pleje og kommunikere med målgruppen.

CULT har også tre brands til stede på Instagram, fx her. På Instagram kan du arbejde med den samme målgruppe, men du har også mulighed for at nå ud til nogen, som måske ikke er så aktive på Facebook.

CULT benytter sig også af SnapChat. Her har de opbygget en såkaldt SnapChat hær. Hæren består af en udvalgte unge mennesker, som er hvervet ind til blandt andet at tegne for dem. Disse unge mennesker er en form for brand-ambassadører, som arbejder på CULTs SnapChat. De er også med ude til forskellige events og hjælper med at promovere brandet.

Man skal ikke være bange for at tage fat i de folk, som godt kan lide ens produkter. Samarbejd og brug dem aktivt. Det er vigtigt at motivere dem til at engagere sig. Det er også vigtig at få informeret brand-ambassadørerne ordentlig, og få fortalt dem om den råde tråd og rammerne.

Tiltag CULT laver for at få fat i de unge målgrupper

Når CULT udtænker markedsføringsstrategier rettet mod de unge, tænker de meget på brugssituationerne. De bruger de input, de får fra Instagram og lignende platforme, hvor du får et godt indblik i, hvordan de unge bruger produkterne.

Brandloyalitet skal op du opbygge fra starten. Forsøg på at holde forbrugernes interesse over tid. Når de vokser fra dit brand, skal du arbejde på at nudge dem videre til produkter eller brand der passer til deres nye situtation (hvis du har dem). Hos CULT handler det om at brugerne bliver gamle nok til også at købe produkter, der indeholder alkohol. Så det er en god idé at have en langsigtet plan, og lave strategier for, hvordan du kan vokse med målgruppen. En god metode til at få de unge til at interagere med dit brand online kan være at inkorporere gamification på dine sociale platforme.

CULT benytter sig meget af at holde events for de unge. Det kunne være LAN-parties, som promoveres på deres sociale platforme. De udlover billetter og skaber hype. Til hvert event har de en stand, hvor folk kan komme hen og tale med dem. Derudover tilbyder de en masse sjove aktiviteter, hvor deltagerne kan vinde deres produkter. De sørger generelt for, at de unge får en fed oplevelse. Produkterne kan selvfølgelig også købes rundt omkring.

Sådan arbejder CULT med communities for de unge

Undgå at have for meget envejskommunikation med forbrugerne. Tag dig i stedet tid til at snakke med folk. Det er enormt vigtigt, at du som virksomhed også indgår i dialogen. Du kan også tage det skridtet videre og invitere folk ind, og rent faktisk samarbejde med ambassadører, som ved en masse om din målgruppe.

Hverv “soldater” og søg efter folk, der har lyst til at hjælpe dig med at få formidlet din virksomheds budskab til målgruppen. Tag fx direkte kontakt til dem på Facebook eller Snapchat, og hør om de ikke har lyst til at være en del af jeres super fede team. Som belønning kan du tilbyde dem forskellige fordele. Det kunne være invitationer til events og kurser, gaver og betalt transport. Det kan selvfølgelig også være penge, en fremtidig anbefaling og noget at skrive på deres CV.

Bevæg dig ud over din comfort zone og vær lidt modig i udvælgningsprocessen. Sæt de udvalgte personer ind i din virksomhed og dine processer. Gør det helt klart for dem, hvad der skal ske. Du vil i starten være nødt til at bruge lidt tid og kræfter på at få startet samarbejdet og lære folk op. Fortæl dem om dine retningslinjer og lad dem prøve sig lidt frem. Derfra kan du så løbende guide dem på rette vej.

Lær mere om millinials i afsnit 94 af Help Marketing, hvor vi taler mere om de unge og arbejdsmarkedet.

Sådan overbeviser du ledelsen om nye tiltag

  • Lav en præsentation over hvilke platforme du arbejder med.
  • Fremvis konsekvensen af at være for fasttømret og firkantet, da nye ideer og tiltag hurtigt bliver forældede, og derfor ikke fortsat vil være relevante.
  • Forklar ganske simpelt, at hvis man skal ramme en målgruppe som er unge, dynamiske og i konstant udvikling, så er du også nødt til selv at være det dynamisk og i konstant udvikling
  • Det nytter ikke noget hvad du “plejer” at gøre, og man kommer ikke langt med at være for stivnakket, hvis man skal følge med de unge.
  • Lad dig ikke styre af frygt for at lukke nogen ind, og stol på, at folk der virkelig engagerer sig i dit brand, kun vil dig det bedste. Det er ofte når du tør tage nogle chancer, at du udvikler dig mest.

Sådan får du ledelsen med på dine marketingstiltag

Sådan måler du værdien af community management.

Community management kan virke en anelse flyvsk, og er ikke så let at tage og føle på. Det går mere ud på branding og at skabe kontakt end direkte salg. Engagement på de opslag du laver er blandt andet en af de ting, du kan måle på. Se på det hele som et sammenspil. Det er ikke nok kun at have fokus på social media-afdelingen, du bør også samarbejde med alle de andre afdelinger. Det handler om kombinationen af hele din markedsføringsindsats. 

Du kan også trække tal på din svarrate. Du kan måske vise eksempler på, at en kunde har skrevet noget negativt på en af dine sociale medier, hvor du har været i stand til at gå ind og yde en god kundepleje, og ændret deres mening til noget positivt. Ved at være åben og have dialog med dine følgere, føler de sig mødt, og du vil skabe flere tilfredse kunder.

Det handler ikke om at køre “Like” kampagner, men derimod om at opbygge din skare, ved at være imødekommende, og møde brugerne på deres niveau. Det vil sprede sig og have en positiv effekt for dit brand.

10 råd til at blive en genial Community Manager

Det sværeste i arbejdet med målgrupperne

Det faktum, at alting konstant ændrer sig, kan være en stor udfordring. Der kommer hele tiden nye unge til, som er digitale indfødte, og har et helt andet mindset. Det kan som voksen være svært at relatere til målgruppen, og at sætte sig ind i de unges interesser, sprog og adfærd. Det kræver en hel del research for holde sig opdateret, omkring hvad der rører sig for tiden i de unges verden. En løsningsmulighed er at få en ung praktikant eller student, som kan give noget nyttig insiderviden om målgruppen. Derudover skal du følge med, tale med målgruppen og bruge de apps og tjenester, som de bruger.

Lovkrav og etiske overvejelser

CULT sælger produkter, der indeholder alkohol, tænker over det ansvar, der medfølger. Deres holdning er, at de deler ansvaret med de unges forældre. De sætter aldersgrænser på konkurrencer, events og lignende. Og de gør altid opmærksom på, at man skal være gammel nok, på de tiltag der involverer produkter med alkohol. Den slags målretter de kun mod en ældre målgruppe. De laver også dark-posts på Facebook, hvor de segmenterer mod et myndigt publikum, og sørger for at inkludere en disclaimer. Selv med deres alkohol brands, opfordrer de aldrig til intens druk.

Konkrete råd til hvordan du kan få fat i den yngre målgruppe

  • Vær modig. Du skal turde være der hvor de unge er, og turde tale ligesom dem.
  • Vær ikke bange for at lave fejl, eller at træde nogen over tæerne.
  • Brug målgruppen aktivt og få dem til at handle. Det får du kun noget godt ud af.
  • Hold dig opdateret. Sørg for at vide hvad der rør sig i det segment, du vil henvende dig til. Sørg for at vide hvilke spil og apps målgruppen bruger, og hvilke platforme de er på. Gør så op med dig selv, om det matcher dit brand, at være tilstede på de forskellige platforme.
  • Du skal altid kunne svare på, hvorfor du er på de platforme du er på. Hvorfor du skriver det du gør, og hvorfor du ønsker at kommunikere med målgruppen.

Følg Katrine på de sociale medier

Du kan følge eller kontakte Katrine på hendes LinkedIn.

Vær opmærksom på, at videoen kun indeholder interviewet og ikke hele Help Marketing. Få hele podcasten ved at abonnere på fx iTunes, så får du den bedste oplevelse helt automatisk.

Ugens content marketing værktøj: Gamblr til Instagram

Ugens content marketing tool er sponsoreret af Du glemmer det aldrig. DuGlemmerDetAldrig.dk hjælper dig med at få nogle fede oplevelser, som bringer folk sammen. Rabatkode: helpmarketing (Giver 20% rabat).

Med Gamblr kan du uploade billeder til Instagram fra din computer (PC eller Mac). Normalt kan man kun uploade billeder via mobilen, men Gamblr gør det altså muligt at komme uden om det problem. Udfordringen kan være, at du kun har billedet på computeren. Du kan selvfølgelig maile det til dig selv eller på anden måde overføre, men Apple har en tendens til at gøre processen besværlig. Du kan også bruge Photoshop til at tilpasse dit billede inden du uploader via Gamblr – uden at skulle forbi mobilen.

Se alle værktøjer fra Help Marketing samlet her.

Kommentarer til afsnittet? Så brug kommentarerne herunder!

Lad mig høre hvad du synes om indholdet ...

Del dette på ...
Foredrag, kurser og sparring om Content Marketing og sociale medier Brug Nochmal