HM108: Intern social media konsulent i organisationen

Overvejer du en karriere som intern social media konsulent i en organisation? Eller er du ny i faget? Så får du i denne uges afsnit af Help Marketing overblikket over, hvad du kommer til at lave. Du får også gode gode råd til, hvordan du kan sætte KPI’er for dig selv, og hvad du bør måle på. Vi dykker ned i, hvad en intern social media konsulents arbejdsopgaver er, og hvilke udfordringer du kan møde.

Vi er her ikke uden dig :-) Støt os her

intern-social-media-konsulent-help-marketingInspiration til jobbet som intern social media konsulent i Help Marketing

Help Marketing podcasten er lavet for dig, der arbejder med digital marketing, salg og ledelse, og som gerne vil opnå succes ved at hjælpe andre.

Baggrunden for Help Marketing er, at vi alle skal blive en lille smule bedre til at hjælpe hinanden. Hvorfor? Fordi det gør hverdagen rarere for alle. Og fordi det er den bedste måde at skabe succes for sig selv og andre på, fordi du opbygger værdifulde relationer.

Ugens gæst er Anna Katrine Skall Sørensen, som er social media specialist hos BoConcept.

I dette afsnit får du bl.a. svar på og indblik i følgende:

  • Dine arbejdsopgaver som intern social media konsulent
  • Hvordan du sætter succeskriterier for dig selv som intern social media konsulent
  • Hvordan du udvikler international flair som intern social media konsulent
  • Hvordan du kan trænge igennem til resten af organisationen
  • De største udfordringer ved jobbet som intern social media konsulent
  • (Husk du kan støtte Help Marketing)

Dine arbejdsopgaver som intern social media konsulent i organisationen

Som intern social media konsulent sidder du ofte med strategisk arbejde. Opgaver som social media strategier og sparring hører til jobbet. Du er også involveret i at skubbe virksomheden det rigtige sted hen set fra et social media perspektiv. Og så arbejder du med at sætte og leve op til KPI’er.

Du har en masse sparring med de kollegaer, som sidder i marketing og brand management afdelinger. I vil samarbejde meget i forhold til udarbejdelse af kampagner, og finde frem til et fælles fokus for hver kampagne.

Du kan høre om rollefordeling i sociale medier i afsnit 77 Help Marketing, hvor David Ledstrup fortæller mere om emnet.

Dit job som intern social media konsulent består også af rådgivning til markederne – vi går ud fra at du arbejder internationalt. Men arbejder du kun i Danmark, så se markederne som afdelinger eller salgskanalen.

Hvordan kan markederne bruge deres budgetter bedst? Hvordan vil deres content fungere bedst i forhold til det, de ønsker at opnå? Rådgivning helt generelt i bred forstand fylder meget i jobbet som intern social media konsulent.

Du laver også analyser og giver feedback. Du tracker, i hvor høj grad virksomheden opnår sine resultater. Du analyserer, hvorfor visse annoncer ikke har klaret sig godt og giver feedback til, hvad de lokale teams kan gøre bedre næste gang. Du giver også positiv feedback – og deler succeserne ud til de andre markeder.

Det er også en del af dit job at formidle ny teori videre. Du skal sørge for at holde dig på forkant med det seneste inden for social media, og for at være først til at benytte dig af alle de nyeste muligheder inden for social media. Samtidig skal du sørge for at få kogt det hele ned til noget der er spiseligt og letforståeligt for andre. Du skal derfor sørge for at få læst op på nye features og teknologi. Generelt skal du dele din vide.

Dine egne succeskriterier som intern konsulent

Du kan være tilfreds med din indsats som intern social media konsulent, når dine markeder får værdi ud af dit arbejde. Opgaven er at du formidler viden og motiverer markederne, så de bliver til en succes på baggrund af din rådgivning. 

Det sker ofte først, når markederne føler, at de selv kan blive en succes med det de laver. Du skal hjælpe kollegernetil at kunne stå på egne ben, og give dem inspirationen til at komme godt fra start. Du støtter dem i at danne sig det store overblik, og samtidig deler du også alt den nyeste information inden for dit felt. Du rådgiver dem og sørger derefter for, at følge med i deres udvikling. Du står altid klar til at guide dem bedst muligt gennem processen, så de når deres mål.

Sådan bliver du intern social media konsulent med internationalt flair

Der er enorm stor forskel på de forskellige lande, når du arbejder internationalt som konsulent. Der kan være store kulturelle forskelle. Det er noget af det vigtigste at være opmærksom på. Ugens gæst, Anna Katrine, har blandt andet erfaring med at kollegerne fra Asien har en tendens til at give udtryk for, at de har forstået et bestemt budskab, men at de så noget tid efter ikke har ændret på den fremgangsmåde, der blev diskuteret.

I den situation skal hun træde i karakter og være lidt mere bestemt, konkret og “skolelærer agtig”. Det sikrer, at at budskabet trænger ordentlig igennem til kollegerne i Asien. Hvor franskmænd og tyskere ikke skal holdes helt så meget i hånden. Det har ofte den modsatte virkning.

Der kan, i de forskellige lande, også være temmelig stor forskel på, hvor mange ressourcer der er afsat. Både i forhold til tid og budgetter. Det kan også være en udfordring, at du ikke blot kan skære alle over én kam, og lægge en samlet plan, som alle kan følge. I nogle tilfælde vil du være nødt til at være ekstra kreativ på forskellige måder for at understøtte forskellige markeder.

Dét gør du når der er rift om dig

Sommetider vil du stå i en situation, hvor der er mange folk som gerne vil have din opmærksomhed på samme tid. Her er det simpelthen et spørgsmål om benhård prioritering. Se på, hvor du kan gøre den største forskel – både her og nu men også på den lange bane. Alle får selvfølgelig svar, men i nogle tilfælde er der bare nogen som må vente lidt. Du prioriterer også ud fra de forskellige teams behov. 

Sådan kan du trænge igennem til resten af organisationen

Data er stort set altid det mest effektive argument, når du skal få taget nogle beslutninger. Test dine ideer af, track dine resultater, og fremvis dem efterfølgende. På den måde kan du bevise over for ledelsen, af dit arbejde har en værdi og en positiv effekt på bundlinjen.

Det er også effektivt at visualisere dine rapporter, som vi snakkede med Anders Lunde om i afsnit 107. Det hjælper nemlig med at gøre din data mere interessant at se på. Det gør det også lettere for ledelsen og dine kollegaer at danne sig et overblik, og gør det hele mere letfordøjeligt.

Hvad kan du måle interne konsulenter på

Hvad du måler interne konsulenter på afhænger af den virksomhed, de arbejder for. Det kommer an på, hvad virksomhedens overordnede succeskriterier er. Du kan tænke over hvad der er blevet målt på tidligere, og hvordan de definerer en succes. Derefter kan du begynde at sætte KPI’er op for dig selv eller for andre interne konsulenter.

Social media er generelt ikke en primær salgskanal. Det gælder mere om at få startet nogle interessante samtaler om virksomheden, som kan være starten på en consumer journey hen imod et salg i sidste ende. Mål på det! I afsnit 64 af Help Marketing gik vi i dybden med at være en genial Community Manager.  

Frekvens er endnu en af de ting, som er relevant at måle på – især når det kommer til Facebook metrics. Hvor mange gange dine opslag er blevet set kan give dig en indikation om, hvor loyale og engagerede dine følgere og brugere er. Det er ingen garanti at din fanbase rent faktisk ser alle dine opslag. Det er du muligvis stadig nødt til at betale dig til. Det nytter ikke noget at samle på flere fans, hvis engagementet samtidig falder. 

Men generelt bør du måle dig selv på i hvor høj grad du gør markederne til en succes med din sparring og vidensdeling.

Det sværeste ved jobbet som intern konsulent

For at du selv opnår succes er du afhængig af at andre gør som du siger. Hvis du ikke formår at overtale markederne, vil du ikke se resultater eller en rød linje imellem markederne. Det kan derfor også være en udfordring ikke at ende som en skolelærer, som står med en løftet pegefinger og virker belærende. For det er de færreste som finder det særligt motiverende. Og dit job består i stor grad i at inspirere og motivere andre.

At finde frem til den rette balance, hvor grænsen går, og hvor dit mandat stopper, er altafgørende. Der skal bruges tid på at forhandle tingene på plads, og finde ud af hvem der bestemmer hvad, og hvornår. At dine franchisetagere ved, hvornår det er i deres egen bedste interesse at stole på, og tage imod din rådgivning, og at du selv bliver klar over de tidspunkter, hvor du helst ikke skal presse dine ideer for meget på.

Konkrete råd til en intern social media konsulenter

Tre gode råd hvis du ønsker at udvikle dig til en intern social media konsulent med internationalt flair:

  • Anerkend dine styrker og svagheder. Vær klar over hvornår du har brug for hjælp.
  • Anerkend andre og deres arbejde. Husk på at de gør det så godt de kan.
  • Sæt dig godt ind i de kulturelle forskelle, og brug dem aktivt til at hjælpe. På den måde bliver du den bedste konsulent for de forskellige lande, og de forskellige mennesker du arbejder med.

Følg Anna Katrine på de sociale medier:

Du kan følge Anna Katrine på hendes Twitter profil. Du kan også følge hende på hendes Facebook, eller på Instagram.

Vær opmærksom på, at videoen kun indeholder interviewet og ikke hele Help Marketing. Få hele podcasten ved at abonnere på fx iTunes, så får du den bedste oplevelse helt automatisk.

Ugens content marketing værktøj: Boomerang fra Instagram

Ugens content marketing tool er sponsoreret af Du glemmer det aldrig. DuGlemmerDetAldrig.dk hjælper dig med at få nogle fede oplevelser, som bringer folk sammen. Rabatkode: helpmarketing (Giver 20% rabat)

Boomerang fra Instagram er en app, hvor du kan være mega kreativ med videoer. Når du optager kan du sætte den til at spole frem og tilbage, som er nogle ret fede effekter. Find noget (eller nogen!), som bevæger sig, eller lav en videoselfie ved at slå forsidekameraet til. Tryk på knappen og så har du en kreativ video. Du kan dele til forskellige sociale medier eller gemme til senere. Videoerne er ofte ret iøjnefaldende. Du kan finde den i App Store elle Google Play.

Se alle værktøjer fra Help Marketing samlet her.

Kommentarer til afsnittet? Så brug kommentarerne herunder!

Lad mig høre hvad du synes om indholdet ...

Del dette på ...
Foredrag, kurser og sparring om Content Marketing og sociale medier Brug Nochmal