HM106: Lær af bibliotekerne på sociale medier og deres marketingsindsats

Du kan lære meget af bibliotekerne på sociale medier og af deres markedsføringsindsats. Bibliotekterne kan også lære meget af de mere klassiske kapitalistiske virksomheder. I dagens afsnit har vi stort fokus på engagement på de sociale medier. Bibliotekerne skaber nemlig communities. Få eksperternes tips til hvordan du kan arbejde med communities, få flere engagerede følgere, gøre op med gamle associationer, samt at markedsføre organisationen.

Help Marketing Bogen Støt os ved at købe Help Marketing Bogen :-) Køb bogen

Bibliotekerne på sociale medier og deres markedsføring

Help Marketing podcasten er lavet for dig, der arbejder med digital marketing, salg og ledelse, og som gerne vil opnå succes ved at hjælpe andre.

Baggrunden for Help Marketing er, at vi alle skal blive en lille smule bedre til at hjælpe hinanden. Hvorfor? Fordi det gør hverdagen rarere for alle. Og fordi det er den bedste måde at skabe succes for sig selv og andre på, fordi du opbygger værdifulde relationer.

Ugens tre gæster er: Kathrine Bach Pasniuk, Jan Johansen og Troels Hedegaard Mortensen.

  • Katrine er børnebibliotekar og social media manager på Frederikssund Bibliotekerne.
  • Jan er er Bibliotekar  på Odense Bibliotekerne. Han er samtidig også klummeskribent, blogger, podcaster og ansvarlig for bl.a. Odense Læser.
  • Troels er kommunikationsmedarbejder fra Københavns Hovedbibliotek.

I dette afsnit får du bl.a. svar på og indblik i følgende:

  • Hvorfor din organisation bør være på de sociale medier
  • Udfordringer for organisationer på de sociale medier
  • Kommunikation og målsætning
  • Hvordan du får samspillet mellem dine kanaler til at fungere
  • Udfordringer som bibliotekerne har i deres sociale medier og markedsføringsindsats
  • Succeshistorier du kan lære noget af
  • Katrine, Troels og Jans bedste råd
  • (Husk du kan støtte Help Marketing)

Brug de sociale medier – bibliotek-style

Du bør møde folk dér, hvor de er. Og folk er på de sociale medier, så derfor bør din organisation også være det. Samtidig skal du også have et svar på “hvorfor” er vi på en given kanal. En platform som Facebook er fx ideel til at formidle nyttig information, hvis du er en kulturinstitution som et bibliotek. Du får samtidig god mulighed for at interagere med brugerne.

Du kan derudover også få trafik over på din organisations hjemmeside ved at dele de opslag fra hjemmesiden på Facebook (eller LinkedIn). Du genbruger dermed indhold på Facebook-siden, så du får mere ud af det. Samtidig driver du trafik til hjemmesiden.

Her et andet eksempel på hvordan bibliotekerne bruger Facebook. Har din virksomhed et kommende arrangement eller event, kan du booste antallet af deltagere, hvis du promoverer det på dine sociale kanaler. På den måde når du ud til et langt større publikum, end hvis du blot deler det med de besøgende på hjemmesiden. Du kan også engagere dem før, under og efter arrangementet. Bibliotekerne bruger dette meget.

Det kan også være enormt vigtigt for organisationens mulige samarbejdspartnere at se, at du er til stede på de sociale medier, hvor målgruppen også er. Det viser, at du er i stand til at formidle både dit og andres budskaber, på en effektiv måde.

Kommunikation og målsætning

I din kommunikationsplan bør du som udgangspunkt altid have fokus på værdien, du skaber for brugerne.  Det gælder om at stoppe op. Beslut først, hvad du ønsker at opnå med hvert opslag. Èt konkret mål pr. opslag. Hvis du ikke sætter et specifikt mål, så kan du heller ikke måle på resultatet. Din formidling af dit budskab bør altid have dine brugere i centrum. Fortæl, hvad du har at tilbyde, men vinkel det på en fornuftig måde, så det kommer til at handle om hvordan det kan gavne andre, frem for hvad du selv får ud af det.

Når man er en stor organisation, som fx Københavns Hovedbibliotek, er der et stort pres på hver enkelt kanal internt. De har omkring 500 arrangementer om året. Derfor er der meget information og en masse budskaber, der skal formidles. Derfor er det vigtigt for dem, at få delt budskaberne op i de rette kategorier.

Det er ligeledes vigtigt at få sat noget struktur på det indhold, der skal ud til brugerne. Lad dem der ønsker eksponering i sociale medier gøre det klart, hvad de ønsker at opnå med det enkele opslag. Så tvinger du dem til at tænke i værdien for brugerne. Der skal også være en sammenhæng i alt hvad de deler. Du kan sagtens sige nej til indhold, selvom andre i organisationen presser på. Lav fx en lille skabelon, de skal udfylde med “hvorfor”, “budskab”, “billede”, “mål” og “deadline”.

biblioteker-og-marketing-i-help-marketing-tegning

Billedet er tegnet af Sonny Lundahl mens han lyttede til afsnittet. Tak!

Tid og ressourcer kan være en stor udfordring. Derfor er det så vigtigt at få målt resultaterne af dit arbejde på de sociale medier. Dermed beviser du, at social rent faktisk har en positiv virkning for organisationen. Dette vil bidrage til at en større del af budgettet bliver investeret på netop dette område, hvor der er et stort potentiale for en en rigtig fornuftig ROI.

Vil du arbejde mere med ROI på de sociale medier, kan du lytte til dette afsnit af Help Marketing med Thomas Bigum om ROI.

Indholdet på sociale medier må ikke overvælde brugerne eller komme med alt for mange oplysninger på én gang. Det skal være så letfordøjeligt som muligt, så budskabet skinner klart igennem. Så dét at få defineret, hvad der bør deles og hvordan det skal kommunikations, påvirker meget hvor effektivt et opslag er. Forsøg dig frem og find ud af lige akkurat hvad det er der fungerer bedst for dine følgere.

Ønsker din organisation at benytte sig af annoncering på de sociale medier, kan disse annoncer selvfølgelig også målrettes, til præcis den målgruppe man ønsker at ramme. Lær meget mere om Facebook annoncering i dette afsnit af Help Marketing.

Sådan får du samspillet mellem dine kanaler til at fungere

I en organisation vil der ofte sidde forskellige grupper, som sidder med hver deres arbejdsområde. Nogle arbejder på hjemmesiden, og andre med nyhedsbrevet og de sociale medier. Det er vigtigt, at du får skabt et velfungerende samarbejde mellem de forskellige afdelinger.

Noget indhold fungerer godt på én kanal, og muligvis ikke lige så godt på en anden. Så det er også vigtigt at finde en balance og bruge sin erfaring til at regne ud, hvad der skal deles på hvilke kanaler og hvornår. Nogle opslag skal måske deles samtidig på tværs af alle kanaler, og andet bør holdes til ét bestemt socialt medie.

Sommetider skal samme budskab deles på alle kanaler. Her skal formidlingsmetoden, formatet og det kreative være anderledes på de forskellige platforme. At have forskellige typer opslag på de forskellige platforme kan også motivere brugerne til at følge dine forskellige kanaler. For hvis du udgiver identisk indhold på Facebook og på din Instagram konto, hvorfor skulle brugerne så følge dig begge steder?

Her kommer nogle opdelinger som vores biblioteksgæster arbejder med:

  • Brug Facebook til formidling og interaktion med brugerne (fællesskabsfølelsen).
  • Youtube til underholdende og lærerige videoer.
  • Instagram til inspiration og korte, visuelle budskaber og promoveringer.
  • Og muligvis også brug SnapChat, til sjove og afslappede “behind the scenes” og “the people behind the brand” videoer.

Video i markedsføring er blevet det nye sort, så sørg endelig for at få det integreret i online strategien.

Læs mere om vigtigheden af video i social media markedsføring i afsnit 73 af Help Marketing

Vellykkede social media taktikker fra virkeligheden

Vis menneskerne bag dit brand. Det skaber relation til brugere. At dele sin passion for det man beskæftiger sig med, og formidle det fra et menneskeligt synspunkt, gør din kommunikation mere autentisk og ofte også nemmere at forstå. Dermed kan brugerne spejle sig i det, du formidler. Brgerne er mere tilbøjelige til at dele indholdet. Denne type opslag får ofte flere likes og kommentarer, end mere upersonligt eller brandet indhold. Det har en langt mere inspirerende effekt på brugerne.

Denne type opslag behøver heller ikke være alt for stylet eller designet. Det kan sagtens være helt basic. Bare et simpelt billede af personen der formidler sit budskab, samt et passende citat, eller en kort beskrivelse af, hvorfor personen føler som han/hun gør, og har de anbefalinger personen nu end måtte have. Det kan også være en kort video i selfie-mode. Få sat ansigter på dine opslag, frem for logoer. Det fungerer fantastisk godt.

Efterfølgende skal du deltage i debatterne. Brug social proof. Og vis din interesse for brugerne. Både for at styrke relationen til dine følgere, men samtidig også for at udvide din egen horisont. Læring og deling på de sociale medier går begge veje. Folk er enormt hjælpsomme, så udnyt endelig det fællesskab du får opbygget på dine sociale platforme. Dette er samtidig også en effektiv metode til at lære dine brugere bedre at kende, og få mere at vide om, hvad deres ønsker og behov rent faktisk er. Det har en super positiv effekt når folk føler sig set, hørt og værdsat. Og så er du godt på vej til at skabe potentielle, fremtidige brand-ambassadører.

Skab engagement på de sociale medier

En god måde din organisation kan oplyse og inspirere brugerne på, er ved at holde arrangementer. De kan fx bestå af foredrag, klubber eller lignende events. Den slags happenings er der nemlig også gode historier og billeder i. Disse historier kan derefter deles på de sociale medier, og bidrager til at skabe et større engagement på de sociale platforme. På den måde kan din fysiske målgruppe, være med til at sprede dit budskab, samt inspirere til at flere, nye brugere også får øjnene op for jer.

Er din organisation mere klassisk og traditionel, som fx et bibliotek, er det også en god metode for at vise brugerne, at I har udvikler jer. Dette fortæller også brugerne, at I har en masse nye og spændende ting at tilbyde. Så det er en god idé at udvikle og gøre opmærksom på jeres nye tiltag. V

Eksempler på hvad et godt opslag på sociale medier er (ifølge bibliotekerne)

  • Et opslag der får folk til at tale sammen. Det er hovedsageligt kommentarerne du bør lægge vægt på.
  • Et opslag der inspirerer og oplyser.
  • Et opslag der styrker et fællesskab, hvor folk kan lære af hinanden og dele deres oplevelser.
  • Opslag med anmeldelser lavet af brugerne selv, dvs. brugergenereret indhold generelt. Der deler brugernes egne, autentiske erfaringer.
  • Et opslag der formår at vise, hvor alsidig organisationen er og hvad den kan tilbyde (som folk muligvis ikke forventer)
  • Et opslag der når ud til en stram definteret målgruppe
  • Et opslag der indeholder fornuftig brug hashtags
  • Et opslag der når ud til nogen, som interesserer sig for det din organisation har at tilbyde

Hvad kan du lære af bibliotekerne – 6 konkrete råd fra bibliotekerne

  1. Læg et fantastisk engagement for dagen, i forhold til dine sociale platforme. Tag evt. inspiration fra Roskilde Bibliotek.
  2. Form dit narrativ. Styrk din evne til at fortælle en god historie. Dette er Peter Svejgaard fra Spies dygtig til
  3. Lav nogle gode, inspirerende videoer.
  4. Brug ambassadør tilgangen, hvor du får andre, inklusiv dine passionerede brugere, til at bidrage med indhold til dine platforme.
  5. Husk på at i de færreste tilfælde er noget en kæmpe succes allerførste gang. Men vær endelig vedholdende og bliv ved og ved med at forbedre det indhold du skaber på dine kanaler. Så skal det nok lykkedes.
  6. Kontakt og involver andre. Dette kan fx være i form af samarbejdsaftaler med andre der også har en interesse i at promovere sig selv. Tænk over hvordan du kan få andre til at dele dit indhold og linke til dine sider.

Følg Kathrine, Jan og Troels på de sociale medier:

Du kan følge Katrine enten på hendes Facebook-side eller på Instagram. Jan kan du følge på hans Facebook-side. Og Troels finder du på hans egen facebook, Instagram eller på hovedbibliotekets facebook-side.

Kommentarer til afsnittet? Så brug kommentarerne herunder!

Lad mig høre hvad du synes om indholdet ...

Del dette på ...
Foredrag, kurser og sparring om Content Marketing og sociale medier Brug Nochmal