HM105: Forstå dine kunder gennem data

Data kan bruges til at forstå og forudse dine kunders handlinger! Ved at benytte værktøjer som Google Analytics og Facebook Insights kan du bogstavelig talt lære dine kunder bedre at kende. På den måde øge dit salg og gavne din forretning. Vi guider dig igennem, hvordan du kan benytte denne metode og opnå fantastiske resultater.

Help Marketing Bogen Støt os ved at købe Help Marketing Bogen :-) Køb bogen

forsta-dine-kunder-gennem-data-zoo-kobenhavn-help-marketingForstå dine kunder med Sami Widell i Help Marketing

Help Marketing podcasten er lavet for dig, der arbejder med digital marketing, salg og ledelse, og som gerne vil opnå succes ved at hjælpe andre.

Baggrunden for Help Marketing er, at vi alle skal blive en lille smule bedre til at hjælpe hinanden. Hvorfor? Fordi det gør hverdagen rarere for alle. Og fordi det er den bedste måde at skabe succes for sig selv og andre på, fordi du opbygger værdifulde relationer.

Ugens gæst er Sami Widell. Sami er marketings- og salgsansvarlig i Zoologisk Have i København.

I dette afsnit får du bl.a. svar på og indblik i følgende:

  • Hvilke informationer og datatyper Sami finder mest interessante
  • Datatyper som en helhed
  • Målsætning
  • Hvordan Zoo arbejder med data
  • Hvordan du kan opnå bedre resultater, ved at lære dine kunder bedre at kende
  • Investeringsovervejelser
  • (Husk du kan støtte Help Marketing)

Datatyper du bør dykke ned i

  1. Hvis der er én ting som enhver virksomhed bør benytte sig af, så er det Google Analytics. Alle kan anskaffe sig en Google Analytics konto. Det er et altafgørende værktøj til at kunne spore dine trafikkilder og se din hjemmesides overordnede online data. På denne måde kan du også lære din besøgende bedre at kende. Der ligger en kæmpe værdi i at kunne se hvordan folk kommer ind på dit site, så du efterfølgende kan lave effektive optimeringer.

2. Kig på kundernes adfærdsdata. Hvor mange gange de besøger sitet, hvor længe de bliver hængende og hvad de køber. Besøgs- og salgshistorik kan man gøre rigtig god brug af. Disse kan bruges til at spore tendenser som fx. basket size, tidspunker eller sæsoner, relaterede varer, transaktionsstørrelser m.m. På den måde bliver du klogere på dine kunders adfærd. Også interaktionen med følgerne på de sociale medier, samt åbningsrater på dine nyhedsmails, kan give en nyttig indikation på kundernes ønsker og behov.

3. Og så endelig den helt klassiske: Demografi og interesser. Som jo består af alder, køn og hvad folk interesserer sig for. Salget af årskortet til Zoo giver dem også en masse nyttig information om deres loyale kunder, i forhold til demografi og interesser. Ud fra disse oplysninger vil du kunne lave nogle specifikke personer og på den måde regne ud hvordan du bedst muligt kommunikerer til denne gruppe og rammer deres interesser og livsstil. Denne type data er altså med til at give dig et menneskeligt billede af de tal du ser. På den måde kan du nemmere finde frem til hvad der tiltaler dem. 

Data som helhed

Det er yderst vigtigt at samle al din data og se dem på tværs af hinanden. Som en helhed. Det er ikke nok blot at kigge isoleret på dine Google Analytics data, adfærdsdata, salgsdata eller interesse data, da dette ikke vil give dig et klart overblik. Det er netop samlingen af alle disse data som er interessant og danner det korrekte, overordnede billede af din målgruppe.

Det er også en rigtig god idé at holde godt øje med dine insights på virksomhedens facebook-side. Der er nemlig også en masse nyttig information at finde, som kan hjælpe dig med at forstå dine kunder på bedste vis.

Hvis du ønsker at blive ekspert i Google Analytics skal du blot lytte til afsnit 46 samt afsnit 47 af Help Marketing, hvor vi har besøg af Jakob Kildegaard. Her går vi virkelig i dybden med dette emne. 

Målsætning

Inden du begynder at arbejde med din data, bør du sætte dig nogle konkrete mål og udtænke en specifik strategi. Sørg også for at få defineret lige præcis hvad det er du ønsker at opnå på længere sigt. Din strategi kunne fx være at nå ud til et look-a-like publikum (tvillinger) af din nuværende målgruppe.

Så ville målet være at få lavet optimeringer, for at nå ud til endnu flere personer der passer ind i den målgruppe, du allerede har godt fat i. Det kunne også være at arbejde på at gøre din markedsføring mere relevant for et segment du måske pt. ikke appellerer særligt effektivt til. Alt dette kan din data hjælpe dig med at opnå, og netop derfor har den en kæmpe værdi.

Lær mere om at gå fra strategi til eksekvering i afsnit 88 af Help Marketing med Benjamin Rud Elberth

Sådan arbejder Zoo med data

I starten skulle organisationen arbejde på at få opbygget en mere kommerciel profil. Ud fra virksomhedens Google Analytics data, kunne de tydeligt se at de var forhindret i at opnå deres fulde potentiale. Platformen var outdated, for dyr og manglede funktioner. De kunne ikke opnå de resultater de gerne ville, derfor var det først og fremmest nødvendigt at skifte platform.

Dette tog en hel del tid, men har i sidste ende været det hele værd, og har givet meget tilfredsstillende resultater. En anden udfordring for virksomheden har været at få optimeret sine store, tunge informationssider. Såsom dyreleksikon og den slags oplysninger. I den sammenhæng kiggede de en del på bruger adfærdsdata på hjemmesiden.

Bliv klogere på kunderne

Gør det til en fast rutine at tjekke din Google Analytics data dagligt. På den måde holder du dig orienteret om hvordan tingene kører generelt. Da load hastigheder er et af de allervigtigste parametre for brugervenligheden af sitet, er dette også noget du altid bør holde skarpt øje med. Så mulige, uhensigtsmæssige fejl kan blive rettet hurtigst muligt.

Du bør også kigge på trafikkilder og søgeord, der viser hvordan og hvorfra de besøgende kommer ind på dit site. Så er der selvfølgelig også e-commerce aspektet, hvor man bør holde øje med hvad der bliver solgt, tidspunkter for konverteringer og hvilke produkter der er mest populære for tiden.

Disse informationer kan bruges i forbindelse med at skabe strategier og afgøre de bedste posting tidspunkter på de de sociale medier, samt udforme AdWords strategier. Kunsten er at danne sig et tydeligt overblik og se sammenhængen. På den mådes optimerer du dit konverteringspotentiale.

Hør mere om hvordan du får succes med Adwords i afsnit 85 af Help Marketing.

Sådan opnår du bedre resultater ved at forstå dine kunder

Det er en rigtig fornuftig idé med jævne mellemrum at lave en optimerings test af fx. købsflow på selve siden. Det gør det muligt for dig at kunne følge med i hele tragten, så du tydeligt kan se hvor folk falder fra. Så start med at sætte dig ned og se på dit site og begynd at optimer trin-for-trin, hen imod der hvor du ønsker at nå hen, og hvor du har lagt dine mål.

Når du først har fået trafikken ind på siden, så kan du begynde at kigge på den trafik der kommer ind og regne ud hvordan du får den til at konvertere bedst muligt. At eksportere alle dine data og sætte dem op i et Excel ark eller et Google Sheet, kan også hjælpe dig med at danne et godt overblik. Det gør det hele mere overskueligt og derfor også lettere at følge. Især hvis du visualiserer dine data.

Hvad din virksomhed bør investere i og hvornår

Investér selvfølgelig i det der vil have størst betydning for virksomheden. Hvis vi bruger Zoo som et eksempel, så kan de fx se at onsdage i januar måned, ligegyldigt hvilke aktiviteter der har været, har stort set det samme besøgstal hvert år. Derfor ligger budgettet for denne periode fast. Der må derfor overvejes hvor man bør lægge pengene henne og hvornår der er størst potentiale for, at man rent faktisk kan tiltrække flere kunder.

En organisation som Zoo har året rundt forholdsvis høje driftsomkostninger, bare for at holde åbent. Så de ting der kan justeres på i forhold til deres driftsomkostninger er i det store billede ikke særlig meget. Dyrene skal jo altid passes og plejes. Hvis Zoo derfor valgte at bruge en større del af budgettet på at forsøge at få flere besøgende på onsdage i januar måned (lavsæsonen), vil dette naturligvis være lidt af en satsning. Da de også ved at vejret er den største faktor der påvirker besøgstallet.

Sammenholder man de to ting, kan man jo godt se, at hvis der skal laves en stor investering, samtidig med at der også er et stort risikomoment for at vejret svigter, så er risikoen nok større end det mulige udbytte, de ville få ud af lave sådan en investering. Det ville derimod give mere mening for dem, at investere der hvor det i forvejen går super godt (højsæsonen), og forsøge at få besøgstallene endnu højere op i de perioder.

Satsning og Risiko

Effekten af ovennævnte markedsføringsstrategi ville være højest, men ville samtidig også koste Zoo et højere beløb, da de oplever størst konkurrence fra andre udendørs attraktioner i højsæsonen. Hvis man på den anden side kunne finde et fornuftig greb på de besøgende i lavsæsonen – som fx Tivoli har formået med deres julemarked – ville dette også være en interessant og muligvis indbringende indgangsvinkel.

Dog er det sikkert, at man ikke bare kan fortsætte i samme spor som i højsæsonen året rundt, og forvente de samme positive resultater. Det er en strategisk satsning som tager tid at bygge op. Det er derfor op til den individuelle virksomhed, om det er en satsning de ønsker at tage. Og tag selvfølgelig udgangspunkt i dine data.

Samis konkrete råd:

  • Start med at finde ud af hvad du ønsker at opnå inden for det du arbejder med.
  • Få styr på din hjemmeside og sæt dig godt ind i Google Analytics. Lad dig ikke skræmme hvis det virker uoverskueligt, da der er masser af hjælp at hente på nettet.
  • Tag én ting ad gangen. Fokusér på ét område ad gangen, som du ønsker at blive klogere på.
  • Udnyt Facebook Insights for at få flere informationer om jeres kunder.
  • Skab nogle personaer ud fra disse oplysninger, og tilpas jeres virksomheds kommunikation for bedst muligt at ramme målgruppen.

Følg Sami Widell på de sociale medier

Det primære sociale medie Sami benytter sig af er LinkedIn. Du kan finde hans profil her.

Vær opmærksom på, at videoen kun indeholder interviewet og ikke hele Help Marketing. Få hele podcasten ved at abonnere på fx iTunes, så får du den bedste oplevelse helt automatisk.

Ugens content marketing værktøj: Google Chromecast

Ugens content marketing tool er sponsoreret af Lasertryk.dk. Brug koden “help09” for at få dobbelt op på dine print-opgaver i september 2016 (opgaver op til 3.000 kr.)

Ejer du en chromecast, så du nemt kan forbinde dine devices med skærme fx din fjernsynsskærm? Så er denne extension et must. Ejer du en chromecast, så du nemt kan forbinde dine devices med skærme fx din fjernsynsskærm? Så er denne extension et must. Med den kan du nemlig vise indhold på din chromecast direkte fra din chrome browser i en ruf. Hvis I holder møde og skal vise arbejdsopgaver på skærmen, så nøjes med de 300 kr en Chromecast koster i stedet for kæmpe systemer til flere tusinde kroner.

Se alle værktøjer fra Help Marketing samlet her.

Kommentarer til afsnittet? Så brug kommentarerne herunder!

Lad mig høre hvad du synes om indholdet ...

Del dette på ...
Foredrag, kurser og sparring om Content Marketing og sociale medier Brug Nochmal