HM100: Jubilæum og neuromarketing med Anita Lykke Klausen

Anita Lykke Klausen

Jubilæum! Neuromarketing med Anita! Afsløring af hemmelighed. Skab din egen platform. Alle Patreons. Ny sponsor. Nyt Help Marketing Team. Alt det kommer vi ind på i afsnit 100 af Help Marketing.

Help Marketing Bogen Støt os ved at købe Help Marketing Bogen :-) Køb bogen

Help marketing jubilæum 100 neuramarketing

100 afsnit jubilæum af Help Marketing

Help Marketing podcasten er lavet for dig, der arbejder med digital marketing, salg og ledelse, og som gerne vil opnå succes ved at hjælpe andre. Værten er Eric Ziengs. Help Marketing produceres af Nochmal.

Baggrunden for Help Marketing er, at jeg gerne vil have, at vi alle bliver en lille smule bedre til at hjælpe hinanden. Hvorfor? Fordi det gør hverdagen rarere for alle. Og fordi det i mine øjne er den bedste måde at skabe succes for sig selv og andre på, fordi du opbygger værdifulde relationer.

Ugens gæst er Anita Lykkke Klausen. Anita er social media manager hos Bolius. Hun driver Anitaxcph. Og hun er netop startet med sin egen podcast.

I dette afsnit får du bl.a. svar på følgende:

  • 100 afsnit jubilæm
  • Neuromarketing
  • Anita og Eric starter en række webinarer
  • Skab din egen platform
  • Nyt team bag Help Marketing
  • Mød alle Patreons af Help Marketing
  • (Husk du kan støtte Help Marketing)

Anita Lykke Klausen i Help Marketing

anita lykke klausen anitaxcph help marketing

 Neuromarketing forklaret

Neuromarketing er, som begreb i sin simpleste form, når vi bruger resultater fra hjerneforskning til at forme og udvikle markedsføringen. Eksempelvis når virksomheder udfører hjernescanninger for at indbringe viden om, hvordan kunder reagerer på en reklamefilm. Resultaterne fra hjernescanningerne vil give en indikation af, om reklamen vil blive modtaget godt, eller om den skal redigeres og måske tænkes helt om.

Neuromarketing, i forhold til psykologien, giver indsigt i den ubevidste adfærd. Neuromarketing tror altså på, at forbrugeren er irrationel – og at forbrugernes egne udtalelser ikke er retvisende. En snak direkte med forbrugerens hjerne er altså mere valid end en snak med forbrugeren.

Dopamin, Oxytocin og Serotonin

Dopamin er et af de signalstoffer der er særligt interessante for digital markedsføring. Signalstoffer er basalt set det, der styrer os. Det er afgørende for vores følelser og reaktioner i enhver situation. Hjernens belønningscenter styres af dopamin, der blandt andet reagerer på mål. Hver gang du når et mål, frigiver hjernen dopamin som belønning – du kender det nok fra diverse spil eller weekendens bingewatching. Begge situationer handler om at nå et mål (se næste episode af din yndlingsserie) for at tilfredsstille din nysgerrighed (dør helten i næste afsnit?).

Oxytocin er et andet signalstof. Det er hovedingrediensen i enhver relation – både de digitale og de non-digitale -, og især det kendte, usynlige bånd mellem en mor og sit barn består af oxytocin.

Serotonin er signalstoffet der gør, at direktøren har en mere autoritær udstråling end alle andre. Det forbinder sig til vores sociale status. En kompliment, ros eller enhver måde at blive positivt fremhævet fra mængden fører til frigivelse af serotonin.

I afsnittet går vi i dybden med hvordan du kan bruge stofferne i nyhedsbreve, på tryk, i sociale medier og andre digitale sammenhænge. Anita talte blandt andet om forskel på digital og analog kommunikation, set i neurovidenskabens lys.

Skab din egen platform

Anita og Eric er inde på hvilke fordele, du får ved at skabe din egen platform. Det kunne være en blog, en podcast, et nyhedsbrev mv. Det kan også være på Facebook, Instagram, Snapchat eller YouTube. Men her skal du huske, at du bor til leje hos det pågældende sociale medie.

Egen platform-tankegangen ligger i tråd med Content Marketing. Her hjælper du. Du øger kompetencerne hos dine brugere inden for dit område (så de nemmere kan vurdere hvad de skal købe). Du skaber relationer. Du skaber ambassadører. Alt det kan du bruge til at sælge mere. Til at få dig drømmejobbet. Til at få anbefalinger mv. Er du interesseret i Content Marketing, så læs lige definitionen her.

Tak til dig, til Patreons, til sponsorerne og til teamet bag Help Marketing

I podcasten takker Eric først og fremmest lyttere som dig! Uden dig, ingen podcast. Punktum.

Hvis du har lyttet med over længere tid, ved du at du kan støtte Help Marketing økonomisk med en lille skilling per afsnit (du bestemmer beløbet). Det kan du gøre via Patreon. Du kan faktisk gøre det lige nu! I podcasten gennemgår vi alle nuværende Patreons og takker hver eneste af dem.

IBA – Erhvervsakadamiet i Kolding har støttet Help Marketing næsten fra starten som sponsor. Tak til Mette Will for at se fordelene ved at støtte Help Marketing og for at være en god samarbejdspartner. Både Anita og Eric underviser hos IBA. En af hemmelighederne er at Help Marketing har fået en ny sponsor ved siden af IBA. Det er Lasertryk.dk, som du i de kommende afsnit kan høre som sponsor. Tak til Anders for at være fremsynet! Anders var også gæst i Help Marketing, hvor vi talte om tryksager.

Teamet bag Help Marketing har i lang tid været Thomas, Ann Sofie og Eric med hjælp fra Michelle og Anita. Det er et stærkt team og vi har arbejdet godt sammen. Ann Sofie har dog fundet sit drømmejob ved siden af studierne, så hun stopper som note-skriver i august 2016. Til gengæld har Intoto – et webbureau – tilbudt at skrive noterne hver uge. Hos Intoto lytter man med i Help Marketing. Og man synes man ville give noget tilbage! Det er vi ellevilde med. Så vi siger velkommen til teamet Natasha.

Lancering af Help Marketing Webinarer – den store hemmelighed!

Anita og Eric starter fra efteråret 2016 med webinarer! Det var den store hemmelighed. Du kan allerede tilmelde dig nu! Så sender vi dig en mail, så snart vi har en dato og emner. Læs mere om webinarene her.

Følg Anita på de andre medier

Hvis du vil følge Anita på de sociale medier, kan du klikke dig ind på hendes website her eller find hende på Twitter her. Vær opmærksom på, at videoen herunder kun er en teaser Få hele podcasten ved at abonnere på fx iTunes, så får du den bedste oplevelse helt automatisk.

 

 Kommentarer eller lykønskninger til afsnittet? Så brug kommentarerne herunder!
Lad mig høre hvad du synes om indholdet ...

Del dette på ...
Foredrag og sparring om din marketing Kontakt Eric