HM099: Samarbejd med kunderne i stedet for kun at sælge til dem

Peter Hesseldahl
Peter Hesseldahl

Kan du skabe løsninger sammen med kunderne? Det er en fremtidstendens, som vi kommer ind på i afsnit 99 af Help Marketing, hvor eksperten og forskeren giver sine bud på fremtidens måde at køre en virksomhed på.

Help Marketing Bogen Støt os ved at købe Help Marketing Bogen :-) Køb bogen

Help marketing samarbejd med kunderne peter hesseldahl

We-economic i Help Marketing

Help Marketing podcasten er lavet for dig, der arbejder med digital marketing, salg og ledelse, og som gerne vil opnå succes ved at hjælpe andre. Værten er Eric Ziengs. Help Marketing produceres af Nochmal.

Baggrunden for Help Marketing er, at jeg gerne vil have, at vi alle bliver en lille smule bedre til at hjælpe hinanden. Hvorfor? Fordi det gør hverdagen rarere for alle. Og fordi det i mine øjne er den bedste måde at skabe succes for sig selv og andre på, fordi du opbygger værdifulde relationer.

Ugens gæst er Peter Hesseldahl. Peter er projektleder på We-economy og fremtidsforsker, hvor han forsøger at finde ud af, hvordan verden ændre sig og hvad, der gør spillereglerne anderledes i økonomien.

I dette afsnit får du bl.a. svar på følgende:

  • Definition af We-economic
  • Sådan bruger du data
  • Forbrugeren som medskaber
  • Fremtidens virksomheder og forbrugere samarbejder
  • Sådan implementer du We-econonmic-tankegangen
  • (Husk du kan støtte Help Marketing)

Peter Hesseldahl i Help Marketing

Peter Hesseldahl Help Marketing

Definition af We-economy

Vi har levet i industri alderen, og nu er vi på vej ind i en økonomi, der er defineret af digitale teknologier. Forbrugere betaler i dag for en vare og that’s it. Det er en envejsproces fra virksomhed til forbruger. Men det hører fortiden til, hvis man skal tro Peter Hesseldahl. Samarbejde er vejen frem!

I stedet skal vi hjælpe hinanden. Vi skal inkludere forbrugerne i vores marketing og udvikling. Virksomheder, der kan tænke sådan, vil kunne koordineres eksterne ressourcer meget bedre. Det er de eksterne ressourcer, vi skal have fat i i form af medskabende kunder. Dit produkt skal ikke sælges færdiglavet uden input udefra. I stedet er fokus på detaljerede data, som virksomheden har adgang til, fordi forbrugeren og er med til at forme produktet. Det betyder, at produktet bliver en løsning. Forbrugeren erstattes af en medskaber. Det vil sige, at du har en virksomhed med færre ansatte, hvor de største kapaciteter ligger eksternt. Det vi som forbruger modtager, bliver afhængig af os selv. Det omdefinerer rollerne i økonomien.

Threadless er et eksempel på brugerdreven innovation – We-economy. Det giver brugerne lov til at designe deres t-shirts. Threadless trykker stadig t-shirten, men andre kan få lov til at byde ind med ressourcer. De har ikke en eneste designer ansat. Værdiskabelsen sker ikke internt, men eksternt. Det bliver i højere grad at kunne drive et community! Det er et godt eksempel på at samarbejde. Kunne du gøre noget lignende i din virksomhed?

Hvordan kan virksomheden og den medskabende kunde samarbejde?

Se overgangen fra industrielle økonomi til We-economy som en gradvis overgang. Det der præger en virksomhed er, at du er opmærksom på hvem du er i sammenspil med og hele tiden tilpasser dig brugeren. Således kommer du tættere sammen på brugeren. Det betyder at på sigt kan brugerne “overtage” visse af de funktioner fra virksomheden. Du kan ikke levere den kvaliteter, brugeren ønsker. uden at inddrage brugerne.

Forbrugeren som medskaber

Hvorfor er We-economy stærkere end den klassiske måde at tænke på? Tag et eksempel som Lego, der laver et værktøj, hvor du kan bygge klodser digitalt. Du kan lave en flot 3D model af det, du have forestillet dig. I community’et er der flest børn, men også eksperter, som Lego gerne vil inddrage.

Her bruger Lego deres community til at finde ud af, hvem der kan tilføje ekstra værdi. Det kan være i form af en community leder eller at man er anerkendt for at være kreativ. Samarbejd med disses personer! Lego udgiver officielle Lego-æsker lavet af deres forbrugere. De skaber relationer til eksperterne. Eksperterne får anerkendelse, Lego for værdifuld input. De bedste virksomheder forstår at inddrage andre, da det giver et mere relevant produkt. Derudover får de økonomiske fordele, fordi virksomheden er i stand til at mobilisere ressourcer , de ellers skulle betale for. Læs mere om ambassadører i afsnit 62 og om lokale ambassadører i afsnit 76.

Sådan implementerer du We-economy tankegangen

Hvilke kompetencer skal du have internt i virksomheden? Det ultimative er den platform, der næsten ikke har nogen ansatte fx Airbnb eller Uber. De outsourcer rigtigt meget, mens de ejer den centrale platform. Traditionel HR bliver noget helt andet, da det nærmere er community manager.

Overvej: Hvad kan få folk til at bidrage? Hvordan forklarer du dem det? Hvordan sørger du for kvalitetskontrol? Det centrale er: Whats in it for me? Hvis du er traditionelt ansat får du løn, men hvis du udlejer via Airbnb kan de bare gå et andet sted hen eller lade være at udleje. Ledelsen skal derfor skabe den fælles interesse. Skab en win win situation – også hvis du kunne vinde lidt mere ved at andre vandt lidt mindre. Vis hvorfor andre skal være med! Du er nødt til at demonstrere, at der er værdi i det for andre! På den måde motiverer du i We-economy. Lyt også til hvordan du mobiliserer frivillige i afsnit 80.

Der vil være en større grad af frivillighed her. Et element i økonomien er, at når vi inddrager brugerne, så gør det klart, at der er andet på spil end penge. Så tanken må ikke være: Whats in it for me economically? Det kan være viden, status, oplevelser etc. der er en sammenblanding af rollerne. Det er ikke kun pga. pengene, det er også pga. dine interesser, historierne etc. Disse værdier er vigtige, derfor skal de tages alvorligt. Penge er ikke den eneste værdi!!

We-økonomiens ulemper

Mange af de sociale kontrakter: feriepenge, sygedagpenge etc. er forhandlet godt på plads gennem flere århundreder. Vi har meget beskyttelse, der gør at samfundet ikke er en jungle. Der er mange kvaliteter vi har opbygget, der gør vi lever trygt. Vi betaler skatter og har ordnede forhold. Når du fjerner disse, kan du få en konkurrencefordel, da du ikke har forpligtelser overfor dine ”medarbejdere”, da de jo blot bruger din platform. Men er det moralsk acceptabelt?

Tag igen Uber eller Airbnb. Der er ingen marginale omkostninger, når først det kører. De har ingen forpligtelser. Der er mindre tryghed her for de “ansatte”. Disse virksomheder skaber mere produktivitet og effektivitet. Men der er en anden side har du heller ikke noget sikkerhedsnet som “ansat”.

Hvis vi sikrer, at virksomhederne har den rette intention er det fint. Desværre er der mange, der kun tænker på pengene. Og det er bekymrende og giver udfordringer. Det er en global kamp. Og hvordan skal dette styres? Vi har brug for globale løsninger. Det skal være i alles interesse at stramme op og formindske muligheden for at have helle.

3 gode råd til dig, der vil tage de første skridt til We-economy

  • Hvis du laver et produkt fx en cykel, så kig på hvordan du kan gøre den smart. Smart er grundstenen! Det skal være forbundet til internettet. Produktet skal opsamle og udveksle data. Det skal opsamle og udveksle viden og være i samspil med det, der er derude.
  • Kig på, om alt det du laver i virkeligheden er det, du selv er bedst til eller skal du søge hjælp? Så du kan inddrage eksterne We-economy ressourcer og få større succes.
  • Få skabt et community! Lav et We mindset fremfor et I mindset. Opbyg noget i fælleskab!

Følg Peter på de sociale medier

Hvis du vil følge Peter på de sociale medier, kan du klikke dig ind på hans website her. Vær opmærksom på, at videoen kun indeholder interviewet og ikke hele Help Marketing. Få hele podcasten ved at abonnere på fx iTunes, så får du den bedste oplevelse helt automatisk.

Ugens content marketing værktøj: Pushbullet

Sponsoreret af TheAlohashop.dk. Køb de lækreste hawaiiskjorte og hjælp Help Marketing ved at klikke forbi på TheAlohashop.dk Tak!

Pushbullet connecter dine enheder og giver følelsen af blot at arbejde på én enhed. Jeg er rigtigt træt af at finde noget at læse eller se på fx min pc og så skal jeg af sted. Så er det smart at kunne fortsætte på din mobil. Du går aldrig glip af et opkald, imens du arbejder på din computer. Du kan skrive sms’er fra pc’en. Du kan dele links imellem alle dine enheder, så du slipper for at sende dig selv en påmindelse på e-mail. Det virker på Android, iOS, Windows i Chrome, Firefox og Opera. Du finder det her: www.pushbullet.com

Stort tak til Anita, der har anbefalet ugens værktøj.

Se alle værktøjer fra Help Marketing samlet her.

Kommentarer til afsnittet? Så brug kommentarerne herunder!

Lad mig høre hvad du synes om indholdet ...

Del dette på ...
Foredrag og sparring om din marketing Kontakt Eric