HM098: Din WordPress guide til et lynhurtigt, flot og konverterende site

Tema, plugins, hastighed og SEO på en flot Wordpress hjemmeside - det arbejder mange med. Men hvad skal du være opmærksom på, når du vil lave din egen hjemmeside? Og hvordan får du det hurtigste website med høj brugervenlighed? I afsnit nummer 98 af Help Marketing deler eksperten sin Wordpress guide med dig.

Help Marketing Bogen Støt os ved at købe Help Marketing Bogen :-) Køb bogen

lynhurtigt site med wordpress guide

WordPress Guide i Help Marketing

Help Marketing podcasten er lavet for dig, der arbejder med digital marketing, salg og ledelse, og som gerne vil opnå succes ved at hjælpe andre. Værten er Eric Ziengs. Help Marketing produceres af Nochmal.

Baggrunden for Help Marketing er, at jeg gerne vil have, at vi alle bliver en lille smule bedre til at hjælpe hinanden. Hvorfor? Fordi det gør hverdagen rarere for alle. Og fordi det i mine øjne er den bedste måde at skabe succes for sig selv og andre på, fordi du opbygger værdifulde relationer.

Ugens gæst er Jonas Donbæk. Jonas er WordPress og Search specialist hos JDmarketing.dk, hvor han hjælper med at lave websites i WordPress, søgemaskineoptimering og organiske søgeresultater.

I dette afsnit får du bl.a. svar på følgende:

  • Sådan kommer du i gang med WordPress instalation
  • Sådan vælger du tema og forside i WordPress
  • Derfor skal du være opmærksom på billeder og videoer i WordPress
  • Sådan sikrer du dig et hurtigt WordPress site
  • (Husk du kan støtte Help Marketing)

Jonas Donbæk i Help Marketing

Jonas Donbæk Help MarketingSådan kommer du i gang med hosted WordPress

Inden du går i gang, skal du stille dig selv spørgsmålet: Hvorfor skal du have et website? Tænk over dens værdi og dit udbytte af dit kommende website. Opstil en plan, hvor du nedskriver de elementer, som dit website skal kunne og vurder, om du selv kan gøre det eller skal have hjælp fra en virksomhed. Hvis du skal have hjælp fra en virksomhed, er det vigtigt, at du deler dine tanker med dem, så de er i stand til at lave præcis det website, du ønsker.

Når du har dine tanker på plads, er du klar til at gå i gang med at købe domæne og webhotel. Nu handler dette om WordPress, så sørg for at dit webhotel understøtter WordPress installationer. Undgå æ, ø og å i din URL. Et TIP er at starte med en billig webhotel-løsning og opgradere efter behov. WordPress-skallen fylder ikke meget. Derfor er det smartest at starte i de små og billige løsninger.

Når du skal installere WordPress, kan du gøre det blot ved ét tryk på en knap. Når du gør det, skal du være opmærksom på, at du er en del af en større server, hvor du ejer en lille del af den. Det kan medføre nedbrud (værst når det er på helligdage hvor hosten har lukket), eftersom alle deler ressourcer. Du kan betale for at have din egen, så du sikrer den optimale performance – prisen øges selvfølgelig også.

Sådan vælger du tema i WordPress

Det er svært at finde det helt rigtige tema, når du laver din egen hjemmeside. Tænk i funktioner. Kig på tilgængelige temaer og lad dig ikke forføre af fancy og smarte features. Husk på, at demoerne af temaer viser alt det, de kan. Du kan derfor altid fjerne elementer. Se på, hvilke temaer du overvejende bedst kan lide (kig på opbygning), og så kan du ændre farver og layouts senere. Vælg et tema, der er mobiloptimeret – det er de fleste, men det er yderst vigtigt, at denne funktion er med. TIP: Spar ikke på templates – brug derfor ikke de gratis versioner, da kvaliteten er ringe, og det går udover dit brand. Brug derfor penge på temaer og værn om dit brand.

Forskellen på en dynamisk og statisk forside – hvad er bedst?

Den dynamisk forside består af elementer, der skifter løbende. Ekstra bladet har en dynamisk forside, da nyhederne skifter konstant. En statisk forsides indhold skifter ikke. Derfor kan virksomheder, der ikke er nyhedsbaserede bruge den statiske forside. Den kræver også mindre vedligeholdelse.

Hold din menu brugervenlig

Pas på med for mange menupunkter. Det forvirrer og små skærme, fx en smartphone, vil ikke kunne se dit website. Saml derfor dit indhold på så få niveauer som muligt. Gør dit website SEO-optimeret med en søgemaskineoptimering. Lyt med i afsnit nr. 79.

Forskellen på sider og indlæg i WordPress

Forskellen på sider og indlæg i WordPress er, at sider ofte indeholder content der ikke ændres eller opdateres særligt ofte som fx CV, kontaktinfo mv. Indlæg er nyheder, blogpost etc., som du skriver løbende. Dine sider sætter du op fra start og ændrer ikke på dem løbende, som du gør med indlæg.

Derfor skal du være opmærksom på billeder og videoer i WordPress

Brug et program der kan optimere størrelsen af dine billeder. Billederne skal ikke fylde meget, da det giver en langsom loadingtid. Brug fx kraken.io, som er et plugin, der optimerer dine billeder automatisk. Eller brug en teknologi, der hedder lazyload. Her kan du loade en hjemmeside, hvor billederne ikke indlæses, før du scroller ned på billedet. Billedet loades kun, hvis du har brug for det. Når du bruger video på din hjemmeside, så læg din video på Youtube, så du ikke bruger plads på din webhosting. Embed din video i stedet for – ligesom vi gør længere nede på siden.

Sådan embedder du posts fra sociale medier

  • Sådan embedder du Tweets: Gå ind på Twitter, klik på de tre prikker (…) og kopier embed-kode. Embed koden på dite website direkte hvor du skriver tekster, så det kommer på dit website.
  • Sådan embedder du YouTube videoer i WordPress: Kopier URL’en fra Youtube og indsætt den i WordPress. Så kommer den automatisk frem.
  • Sådan embedder du Facebook opslag: Gå ind på Facebook, klik på datoen af opslaget. Klik på pilen ned og kopier embed-kode. Embed koden på dite website direkte hvor du skriver tekster, så det kommer på dit website.

Intern og ekstern linking – det skal du tænke på

Du skal sørge for at opbygge en intern link struktur. Lav en sitemap. Sørg fx for at sætte læs mere links ind på dit eget website – det øger brugervenligheden og er meget vigtigt i SEO-sammenhænge! Her er et eksempel: Hør mere om brugervenlighed og konvertering på dit site i afsnit 40 af Help Marketing.

Det skal du tænke på ift. sikkerhed

Sikkerheden på WordPress er altid et issue. Du kan installere plugin item security, da det kan lukke for mange sikkerhedshuller. Lav dit brugernavn om dit til eget navn og ikke admin og lav en stærk kode med store og små bogstaver for at højne sikkerheden.

Sådan sikrer du dig det hurtigste WordPress website

Jonas har lavet en test af loadingtiden på Nochmal og brugt Pingdom. Her kan du se Nochmals score, som godt kunne optimeres.  Jonas optimerede filer i forskellige forespørgsler, de blev lagt sammen og blev loaded i en fil i stedet. Grunden til det sker er, at hvert plugin har en designfil, som gør, at denne fil skal loades, før det kan præsenteres ordentligt visuelt. WordPress tager ikke hensyn til det, men gør blot det, som du får systemet til at gøre. Jo flere plugins eller designfiler, jo mere skal der loades. Efter gennemgangen og nye tiltag loader Nochmal meget hurtigere. Husk dog, at disse tiltag kan påvirke andre plugins.

Det kan være små ting, der kan få dit site til at loade meget hurtigere. For hvert sekund dit site loader langsommere, koster det 7 % i konverteringen af dine kunder. Derfor er det så vigtigt! Vi har ingen tålmodighed som forbrugere, derfor skal du fange dem med det samme!

Konkrete råd til dig, der vil optimere dit website

Følg Jonas på de sociale medier

Hvis du vil følge Jonas på de sociale medier, kan du  besøge hans profil på Twitter. Vær opmærksom på, at videoen kun indeholder interviewet og ikke hele Help Marketing. Få hele podcasten ved at abonnere på fx iTunes, så får du den bedste oplevelse helt automatisk.

 

Ugens content marketing værktøj: Smart Banners i Safari

Sponsoreret af Erhvervakademi Kolding. Deltag i gratis webinarer og hjælp Help Marketing ved at klikke forbi på gratiswebinar.dk Tak!

Har du en app eller en podcast? Og vil du gerne få dine website brugere til at downloade dem? Med Smart Banners kan du gøre det på en ja… smart måde. Bannere “falder ned” øverst på iPhone og iPad fra iOS 6 og nyere. Det gælder kun på Safari. Så hvis du har mange besøgende fra Safari er det oplagt at implementere Smart Banners. Dine brugere vil stole på, at når de trykker på banneret, vil det tage dem til App Store og ikke en tredjeparts reklame. Det er ret nemt. Man nupper en bid kode fra og sætter sit Apple App eller podcast ID ind. Det lægger du i headeren af din side på de sider hvor du ønsker smart banners og wupti! Prøv det nemt og hurtigt lige her: Smart Banners

Kommentarer til afsnittet? Så brug kommentarerne herunder!

Lad mig høre hvad du synes om indholdet ...

Del dette på ...
Foredrag og sparring om din marketing Kontakt Eric