HM097: Skriv godt – geniale skriveteknikker med Henrik Hillestrøm

Henrik Hillestrøm
Henrik Hillestrøm

Skriver du for lange og snørklede tekster? Så er der god grund til at lytte med her! Eksperten deler nemlig ud af sine guldkorn og giver dig tips og tricks til at skrive godt kort og præcist! I afsnit nummer 97 af Help Marketing er det blevet tid til at lære at skrive godt.

Help Marketing Bogen Støt os ved at købe Help Marketing Bogen :-) Køb bogen

skriv godt help marketing henrik hillestrøm

Skriv godt i Help Marketing

Help Marketing podcasten er lavet for dig, der arbejder med digital marketing, salg og ledelse, og som gerne vil opnå succes ved at hjælpe andre.

Baggrunden for Help Marketing er, at vi alle skal blive en lille smule bedre til at hjælpe hinanden. Hvorfor? Fordi det gør hverdagen rarere for alle. Og fordi det er den bedste måde at skabe succes for sig selv og andre på, fordi du opbygger værdifulde relationer.

Ugens gæst er Henrik Hillestrøm, som er konsulent hos BRO kommunikation. Henrik laver primært projekter med skriftlig kommunikation. Han  underviser desuden i skriftlig formidling. Henrik er hovedansvarlig for marketing og redaktør på BRO-bloggen og vært på BROfm podcasten, der udkommer én gang månedligt.

I dette afsnit får du bl.a. svar på og indblik i følgende:

  • Sådan skriver du sprogligt geniale blogindlæg
  • Grunden til du skal forholde dig til din læsers situation
  • Sådan optimerer du din skriveproces
  • Sådan skriver du i et læsevenligt sprog
  • (Husk du kan støtte Help Marketing)

Help Marketing 97 Henrik Hillestrøm 2Sådan skriver du et godt blogindlæg

Gode tekster skal formå at igangsætte noget hos din læser. Der skal skabes en gnist, der giver læseren lyst til fx at foretage et køb i din biks eller motivere til handling. Hvis du kan igangsætte en proces hos din læser, som modner til at handle, så har du skrevet et godt blogindlæg.

Derfor skal du forholde dig til din læsers situation

Der er forskellige forventninger, når din læser klikker på linket til din blogpost eller åbner en mail. Og her udgør formidling et vigtigt element. Formidling er blevet et bredt begreb – derfor kan du ikke nøjes med at forholde dig til de skrevne ord. Du skal også forholde dig til situationen, som brugeren er i. Tænk over, at din tekst skal gribe ind i dine købers situation – hvad er din købers motivation, og hvilken situation står vedkommende i?

Det er vigtigt, at du går ud fra situationen frem for mediet, da du ellers kan risikere at ramme ved siden af din målgruppes adfærd. Derfor skal du tænke i køberens bevægelse og salgstragt på forhånd. Salgstragten er relevant at indtænke, da der er forskel på, hvilke argumenter du skal slå på, alt efter hvor læseren er i salgstragten. Sørg for at ramme din køber med dét argument, der slår hårdest i den del af salgstragten vedkommende er.

Sådan optimerer du din skriveproces

Du har måske oplevet, at du har en god idé fra start og ved, hvilken tekst du vil ende med. Hvis det er tilfældet, så er der gode råd her! Næste gang du skal i gang med en skriveproces, så start, før du rammer tasterne.

Du kan bruge denne model: Formål-budskab-struktur-sprog-modellen. Dit formål skal forvandles til budskaber, som dine læsere finder interessante. Når det er på plads, kan du dykke længere ned i tragten og forme en struktur og derefter arbejde med sproget. Stil dig selv spørgsmålet til sidst: Hvordan skal det lyde? TIP: Forestil dig hvad din modtager har brug for igennem hele processen, så kommer du langt.

Kunne du tænke dig at tjene penge på at skrive? Lyt med i afsnit nr. 13, hvor Jakob Damgaard fortæller om emnet.

Derfor skal du få feedback – og afstemme den

Det er en god idé at samarbejde på kryds og tværs i din virksomhed og lade friske øjne se på dit skriv. Men har du oplevet, at du får feedback på andre områder, end du ønskede? Måske er det ikke grammatiske fejl, du ønsker friske øjne til i startfasen. Gør dig selv en tjeneste: Bed om den feedback, du har brug for. For at undgå “forkert” feedback, kan du lave et skema og forventningsafstemme, hvilken feedback du gerne vil have. Er det kommaer, der skal kigges efter? Er det vinklen? Sæt struktur på hvilken feedback du ønsker.

Sådan skriver du i et læsevenligt sprog

Følg disse idealer: kortfattet, konkret og klart. Det gælder både tekstlængde, afsnitsniveau, sætningsniveau og ord. Husk på, at det der står kort, står oftest stærkt. Det er nemlig svært at gemme irrelevante ting i korte sætninger. Sæt flere punktummer end du plejer. Du kan læse teksten i gennem for at finde ud af, hvornår du går i stå. Når afsnittene er for lange, taber du læserne, for deres tålmodighed er ikke lang. Har du et afsnit på mere end fem linjer, skal du overveje at dele det op. TIP: Brug du i stedet for man.  TIP II: Findes der et kortere synonym for dit ord, så brug det.

Tricks til det juridiske sprog

Jurister har et fagligt sprog – og ofte er det bare sådan, det er. Men det betyder ikke, at du blot skal lade det stå til, som det er. Du kan nemlig give eksempler på hvad det tunge sprog formidler. I eksemplerne forklarer du hvad ordet eller sætningen betyder. På den måde kan du undgå at være abstrakt. Du gør det tunge sprog mere konkret og beskriver, hvordan et eksempel kan komme til udtryk. Her bliver det længere, men dog mere forståeligt.

Aktive og passive konstruktioner – hvad skal du bruge?

Aktiver er at foretrække. Passiver kan også bruges – men med måde. Kort sagt: Undgå s-formen eller “blive-formen”. Et eksempel: ”Vi fester hele natten” i stedet for eksempel ”Der festes hele natten.” Det gør det mere klart og nemmere at forstå, fordi dine læsere meget hurtigt møder den udførende part i sætningen (dvs. krydset eller grundleddet). Tag det vigtige først. Evt. betingelser kommer senere på bagefter i din sætning. Et råd er at placere sætningens kryds og bolle i starten, så du indleder sætningen på bedste vis.

Konkrete råd til at få det bedste flow fra overskrift til sidste punktum

  • Sørg for at have tænkt tragten igennem på forhånd. Forsøg at holde dig til et budskab pr. afsnit.
  • Lav korte afsnit, da din tekst skal se indbydende ud. Det er et must at have sproglige markører – der skal være et ord eller sproglig markering af, at de her afsnit ligger i forlængelse af hinanden.
  • Byg broer mellem afsnittene med metakommunikation, hvor du stopper undervejs og fortæller dine læsere, hvad der sker i teksten. Du kan fx tease i starten, hvad der kommer til at ske i slutningen. Et eksempel på dette kunne være:”I det blogindlæg skal vi igennem gode råd til at skrive godt. Til sidst får du metoden til at blogge som en professionel.” Du kan også lave dem undervejs. Et eksempel: ”Med viden om at bedre skriveteknikker kan vi…”. Det er en god idé at lave forventninger og holde læseren i hånden og fortælle, hvad der lige er sket. Det hjælper med at forstå sammenhængen.
  • Underoverskrifter er vigtige – derfor skal du bruge mange af dem – og de skal være dækkende og fængende for afsnittet.
  • Brug bullets (yes, nu blev det lige meta)
  • Hold dig til ét budskab pr. afsnit. Udnyt at folk scanner efter dem og kom med noget opsigtsvækkende i et af dem. Vil du have flere råd til at optimere dine brugeres oplevelse, når de læser på dine hjemmeside? Lyt med i afsnit nr. 75 her.

3 ting du ikke må gøre, når du skriver

  1.  Skrive for meget. Det bliver ustruktureret. Bryd det op, skab luft og fjern det, der ikke understøtter dit hovedbudskab.
  2.  Skrive om dig selv. Vi gør det specielt i starten, når vi skriver os varme. Et trick er at fjerne første afsnit. Sæt en enkelt sætning derfra ind i andet afsnit i stedet.
  3.  Skrive for indforstået. Du glemmer at oversætte fagord, banaliteter som din modtager ikke har forudsætninger for at forstå. Prøv det af på nogle, der ikke sidder i samme fagområde som dig og find ud af, om de forstår det.

Følg Henrik Hillestrøm på de sociale medier

Hvis du vil følge Henrik på de sociale medier, kan du klikke dig ind på BRO Blog, lytte til BRO FM eller følge Henriks private Twitterprofil. Vær opmærksom på, at videoen kun indeholder en teaser og ikke hele Help Marketing. Få hele podcasten ved at abonnere på fx iTunes, så får du den bedste oplevelse helt automatisk.

Ugens content marketing værktøj: Google Formular

Vil du vide mere om dine brugere? Eller skal du lave en undersøgelse? Hvorfor ikke lave flotte formularer, hvor du kan indsamle og organisere oplysninger om stort og småt? Du kan også planlægge din næste firmafest, administrer tilmeldinger til et arrangement, oprette en hurtig meningsmåling, indhente e-mailadresser til et nyhedsbrev, eller dine empiri til en eksamen og meget mere. Du kan gøre det med Google Forms, som du helt gratis kan integrere i dit site. 

Tak til Puk Falkenberg for at have anbefalet ugens værktøj.

Se alle værktøjer fra Help Marketing samlet her.

Kommentarer til afsnittet? Så brug kommentarerne herunder!

Lad mig høre hvad du synes om indholdet ...

Del dette på ...
Foredrag og sparring om din marketing Kontakt Eric