HM094: Millennials: Den unge generation på arbejdsmarkedet

Josephine Ahm og Casper Vahlgren

Studiet er fyldt op med ikke mindre end tre Millennials i afsnit nummer 94 af Help Marketing. Casper Vahlgren og Josephine Ahm står på dørtærsklen til at afslutte studierne og få deres første fuldtidsjob. Men hvad forventer de af arbejdsgiveren, og hvad kan virksomheder kræve af dem? Det spørger Anita dem ad.

Vi er her ikke uden dig :-) Støt os her

millennials på arbejdspladsen help marketingMillennials: Den unge generation på arbejdsmarkedet i Help Marketing

Help Marketing podcasten er lavet for dig, der arbejder med digital marketing, salg og ledelse, og som gerne vil opnå succes ved at hjælpe andre. Værten er Anita Lykke Klausen. Help Marketing produceres af Nochmal.

Baggrunden for Help Marketing er, at  vi alle skal blive en lille smule bedre til at hjælpe hinanden. Hvorfor? Fordi det gør hverdagen rarere for alle. Og fordi det er den bedste måde at skabe succes for sig selv og andre på, fordi du opbygger værdifulde relationer.

Ugens gæster er Josephine Ahm og Casper Vahlgren. Casper har lige forsvaret sit speciale på CBS og starter som Trainee hos We Are Social i London om nogle måneder. Josephine er på kanten til at aflevere sit speciale på KU og er derudover marketingkoordinator hos Vium Media. Hun er på jagt efter drømmejobbet.

I dette afsnit får du bl.a. svar på og indblik i følgende:

  • Sådan ser drømmejobbet ud for Millennials
  • Det forventer de unge af en arbejdsgiver
  • De vigtigste prioriteter på arbejdet
  • Myter om Millennials – holder de vand?
  • Den største forskel mellem den unge og ældre generation på arbejdsmarkedet
  • (Husk du kan støtte Help Marketing)

josephine Ahm i help marketingcasper vahlgren i Help Marketing

Introduktion af Casper og Josephine

Capser har lige afleveret speciale om afstigmatisering af psykisk sygdomme på sociale medier. Josephine skriver speciale om B2B relationsskabelse, især med fokus på tillid og relationer.

Sådan ser drømmejobbet ud for den unge generation

Hvis man skal udforme drømmejobbet for den unge generation, de såkaldte Millennials, så fremhæver Josephine og Casper motivation og en stejl læringskurve. Det skal gerne være en arbejdsgiver, hvor man kan se sig selv være i mange år. Det indebærer, at man ser muligheder for at kunne udvikle sig i organisationen og stige i trin i hierarkiet. Der er ikke præferencer for at udviklingen skal gå hurtigt – men muligheden skal være der for at tilgå nye og andre ansvarsområder, så man får mulighed for at udvikle sig og lære nyt. Lønnen er ikke afgørende for dem, fordi arbejdsopgaverne bliver prioriteret højere.

Ønskeorganisationen er også handlekraftig og eksekverende. Hierarkiet er ikke tiltrækkende, såvel som tunge processer der bremser eksekveringen heller ikke er det. Der skal være mulighed for at prøve nye ting af, og organisationen skal være omstillingsparat. Josephine nævner, at unge er vidensbegærlige; de er vant til at skulle lære meget og lære hurtigt, og det vil de gerne blive ved med. Især unge der arbejder med digital markedsføring beskæftiger sig med et områder der udvikler sig i rivende fart. For dem er det en prioritet at være med på beatet.

Krav til arbejdsgiveren – de unge vil have sparring

Et stort krav til arbejdsgiveren er, at der er en kollega som kan fungere som en form for mentor. En kollega som kan lære fra sig. Det sikrer, at man lærer så meget som muligt, og det passer med ønsket om en stejl læringskurve. Som nyuddannet er det en stor hjælp med en person, som kan hjælpe en på vej.

En sparringspartner skal være en person, som man kan gå til, når man kommer i tvivl. Det er den løbende dialog om stærke og svage sider med sparringspartneren, som skal sikre, at man udvikler sig optimalt. Det er alt fra stort og småt – hvordan hilser man på en kunde, og hvordan man klarer sig i branchen.

Krav til løn og pension

Der er krav til løn og pension. Kravet trækker dog mindre på et bestemt beløb og mere på at være en spejling af at være værdsat af organisationen. Løn og pension har symbolsk værdi af at organisationen sætter pris på medarbejderen. Lønniveauet er dog en parameter, som man gerne tager med tiden – det er ikke vigtigt her-og-nu, men som vi bliver ældre i virksomheden vil vi også forvente lønforhandling.

Materielle goder

Det er indiskutabelt ikke at tilbyde en computer, og det anses som en pligt. Især i den digitale branche, hvor ens arbejde afhænger af at man har de digitale redskaber til rådighed.

De unge er også på arbejde konstant. De er ikke bange for at være på næste hele tiden, og svarer gerne på mails og andet udenfor kontortiden. Netop derfor tillader generationen sig at sætte krav til at have det fornødne udstyr.

Arbejde vs privatliv

Ens arbejdsområde er i højere grad også ens interessefelt. Generationen arbejder ikke for lønnens skyld, men ligeså vel for interessens skyld.

Millennials…

Millennials er os født mellem 1980 og 1997; altså 19-36-segmentet i 2016. På verdensplan er der 2 mia., hvilket svarer til en tredjedel af verdensbefolkningen. Generationen kaldes også Gen Y (ikke at forveksle med Gen Z, som er generationen efter Millenials) og Trophy Kids (Curlingbørn).

7 myter om Millennials
1. Millennials er familiemennesker og prioriterer familien over alt andet

Både og. Det forventes i højere grad at familien er omstillingsparat og at man er klar til at tilpasse sig situationen. Familien betyder rigtig meget, og at være omstillingsparat er noget man gør sammen. Men netværker – som hurtigt bliver en vennegruppe – betyder også meget. Venner kan erstatte den rolle, som familien har i hverdagen.

Selvom den unge generation er mere tilbøjelig til at arbejde uden for kontortiden, vil man have muligheden for at kunne holde fri. Man vil ikke gå på kompromis med familietiden, og især ikke fordi det digitale arbejde ikke afhænger af hvor man fysisk udfører arbejdet. Fokus ligger snarere på at dedikere sig 100% i den situation man er i.

2. Personlig succes er vigtigt, og Millennials vil gøre alt for at nå den

Personlig succes defineres som at være tilfreds med det arbejde man udfører. Personlig succes er svær at sammenligne, fordi det ikke handler om at blive set, men kvaliteten af ens arbejde. Kvaliteten af ens arbejde afspejler af ens personlige integritet, og Millennials er mere ambitiøse end den tidligere generation. Unge er villige til at arbejde meget for vores ambitiøse hjerte og hjerne, og Millennials udtrykker det mere end den tidlige generation. Personlig succes bunder i sidste ende i faglig stolthed.

3. Udvikling på arbejdet er den største motivationsfaktor

Det er bestemt genkendeligt. Det handler også om at være konkurrencedygtigt – der er mange Millannials om budet, så det er op til den enkelte at holde sig skarp. Det er også afgørende hvor udviklingen kan bringe os hen, og derfor en “frygt” for stilstand. Millennials er trænede i hele tiden at skulle blive klogere, og det vil de fortsætte med at blive. Godt råd til virksomheder: Hav en der er virkelig skarp på sit område til at være sparringspartner for den unge Millennial. Lederen i afdelingen skal vide nok til at kunne guide andre. Millennials ved meget og vil det hele, men mangler ofte den praktiske erfaring.

4. Virksomhedens omdømme er den næstvigtigste faktor for Millennials – vigtigere end løn, pension og andre goder

Der er virksomheder, som frastøder Millennials. Men i høj grad handler det om indholdet af arbejdsopgaverne end arbejdspladsen, især for den næste arbejdsgiver. Det er stadig kompetencerne man bringer med sig, og ikke arbejdspladsens omdømme.

5. Over 70% af Millennials sætter virkelig pris på en virksomhed der behandler medarbejderne ordentligt

Man skal have det godt og sjovt med sine kollegaer. Der skal ikke råbes og skældes ud fordi man laver en fejl, og det er vigtigt at føle sig velkommen. Men Millennials er ikke bange for at sætte grænser for, hvad de vil finde sig i.

6. Det er vigtigt for Millennials at være eksperter inden for deres felt

Det er vigtigt at være god til sit arbejde. Ikke nødvendigvis den bedste, men gerne en af de bedste; det er dog også en erkendelse af at udvikling er konstant og at man altid kan udvikle sig. Det er et spørgsmål om at finde sin niche og blive ekspert indenfor dén niche. Det handler om at definere hvad man er rigtig dygtig til, og køre på sine kompetencer og drive.

7. For over 66% er det usandsynligt at man bliver i samme virksomhed resten af livet

Man skal kunne se sig selv i en virksomhed i mere end 1-2 år. Millennials bliver gerne i 5-7 år, hvis der er et stort udviklingspotentiale. Digitale medarbejder udvikler sig også så hurtigt, at det er svært at forestille sig selv i samme virksomhed – endda med samme arbejdsopgaver – resten af livet. Derfor er det naturligt med et skifte, både i arbejdsgiver og arbejdsopgaver.

Den største forskel mellem Millennials og den ældre generation på arbejdsmarkedet

Millennials er flygtige, ser deres karriere og profil i et andet lys. Millennials blogger og tweeter sig til profilering og sætter sig i højere grad til offentlig skue. Tilgangen til at skabe et personligt brand er anderledes, og skabes i højere grad gennem viden og kompetencer. Det faglige og private liv flyder meget mere sammen hos Millennials end hos den ældre generation. Millennials arbejder ikke for at få brød på bordet; de arbejder i ligeså høj grad for interessens skyld. De unge netværker også mere, og det faglige netværk bliver en del af ens personlige liv. Det faglige netværk bliver i højere grad et privat netværk.


3 råd til virksomheder der vil tiltrække Millennails

  1. Forstå betydningen af personlig udvikling og tænk det ind i organisationen
  2. Udnyt potentialet i at have unge medarbejdere – de ved måske ikke alt, men de er omstillingsparate og vidensbegærlige
  3. Giv frihed til at dyrke sin faglighed udenfor organsiationen

Følg Josephine Ahm og Casper Vahlgren på de sociale medier

Hvis du vil følge Josephine på de sociale medier, kan du klikke dig ind på Twitter og med brugernavnet JosephineAhm på Instagram, Snapchat og LinkedIn. Casper finder du på Twitter. 

Vær opmærksom på, at videoen kun indeholder interviewet og ikke hele Help Marketing. Få hele podcasten ved at abonnere på fx iTunes, så får du den bedste oplevelse helt automatisk.

Ugens content marketing værktøj: Font Chrome Extension

Ugens content marketing værktøj er Font Chrome Extension. Det er et tool som du kan bruge til at finde nye skrifttyper. Så næste gang du sidder og tænker, at din tekst er kedelig at se på, så kan du bruge denne app til at finde nye skrifttyper, downloade dem og bruge dem med det samme. Det er enkelt at bruge – du skal bare gå ind på kreativfont.com og dykke dig ned i mulighederne.

Tak til Michelle Rødgaard-Jessen for anbefalingen.

Se alle værktøjer fra Help Marketing samlet her.

Kommentarer til afsnittet? Så brug kommentarerne herunder!

Lad mig høre hvad du synes om indholdet ...

Del dette på ...
Foredrag, kurser og sparring om Content Marketing og sociale medier Brug Nochmal