HM091: 13 gode råd fra journalisten til Public Relations-medarbejderen

David Guldager
David Guldager

Vil du i medierne? I afsnit nummer 91 af Help Marketing giver journalisten sine bedste råd til PR-medarbejderen. Skriver du pressemeddelelser, pitcher historier og skaber relationer med journalister, så skal du læse med her, hvor vi giver dig konkrete råd til at skabe opmærksomhed og få mere tid i medierne. Lyt med og optimer dit PR-arbejde (Public Relations), når eksperten deler sine guldkorn med dig.

Help Marketing Bogen Støt os ved at købe Help Marketing Bogen :-) Køb bogen

david guldager public relations journalist help marketingPublic Relations fra journalistens perspektiv i Help Marketing

Help Marketing podcasten er lavet for dig, der arbejder med digital marketing, salg og ledelse, og som gerne vil opnå succes ved at hjælpe andre. Værten er Eric Ziengs. Help Marketing produceres af Nochmal.

Baggrunden for Help Marketing er, at jeg gerne vil have, at vi alle bliver en lille smule bedre til at hjælpe hinanden. Hvorfor? Fordi det gør hverdagen rarere for alle. Og fordi det i mine øjne er den bedste måde at skabe succes for sig selv og andre på, fordi du opbygger værdifulde relationer.

Ugens gæst er David Guldager. David er teknologi-redaktør på TV 2 – og teknologi-ekspert i Go Morgen Danmark og på TV 2 News. Du kan tænde for dit TV hver tirsdag, hvor David deler sine råd med seerne. David er desuden medvært Bingecast, sammen med Eric anden podcast om tv-serier. Lyt med i iTunes nu! 

I dette afsnit får du bl.a. svar på og indblik i følgende:

  • Derfor er brugerne og seerne vigtige at tænke på i dit public relations pitch
  • Sådan laver du en gennemarbejdet historie
  • Gode råd til at komme på TV
  • Derfor må du gerne nævne konkurrenter i dit public relations-arbejde
  • Sådan skaber du de mest værdifulde PR-henvendelser
  • (Husk du kan støtte Help Marketing)

David Guldager i Help Marketing

David Guldager er ikke bange for at fortælle hvordan public relations-medarbejdere og PR-bureau-folk får mest muligt ud af at samarbejde med journalister. Vi taler om fordele og ulemper, hvad du må og ikke må i PR-arbejdet i afsnittet. Herunder har vi samlet de 13 bud på det gode Public Relations-arbejde.David Guldager, Help Marketing 91

1. Tænk på det visuelle, når du pitcher til TV

Det visuelle er vigtigt, når du sender PR-henvendelser og vil have opmærksomhed i TV. Medtænk derfor det visuelle aspekt i din historie. Det skal se lækkert ud for seerne. Det betyder, at du skal pitche tanker om hvordan det vil se ud på TV med hver gang.

2. Medtænk brugerne og seerne – din historie skal være relevant for dem!

Når du pitcher din historie, er det vigtigt at medtænke din relevans for brugerne. Hvorfor skal de købe dit produkt? Hvordan hjælper dit produkt dem? Og hvordan hjælper din historie dem, hvis den kom i medierne?

3. Skræddersy din historie efter temaer

Hvis du skal pitche et produkt ind, så gør dit produkt aktuelt og tænk i temaer. Temaer fungerer rigtig godt, så sæt dit produkt ind i en kontekst med et relevant tema – det giver ofte en god historie. Tænk i lister, hvor dit produkt kan være en af tingene på listen. Eller tænk i helheder: Hvad skal du have med på turen sydpå til sommer? Hvis du sælger biler, så give også gode råd om hvordan brugerne får børnene med på en god måde i bilen. Foreslå iPads eller gode lege i bilen.

4. Tænk i kontekst

Det er vigtigt at tænke din historie ind i en kontekst. Hvis du skaber en historie, der indgår i en overordnet fortælling, der er i gang lige nu, er din chance for at komme i betragtning betydelig større.

5. Helt forbudt: Arrogant public relations-opfølgning

Arrogance er svær at tackle for journalister. Når du har sendt din pressemeddelelse, så kan du følge op hvis du ikke har hørt fra journalisten. Dog er det helt forbudt at presse på – bare få timer efter. Det er også forbudt at blive irriteret over, at journalisten ikke har bragt historien. Accepter i stedet for, at den ikke er interessant eller aktuel lige nu. Og hvis du som PR-medarbejder kritiserer journalistens arbejde efter historien, er der stor sandsynlighed for, at du ødelægger du relationen eller muligheden for at opbygge en. Lær i stedet af kritikken- det gør dig stærkere til næste gang.

6. Tør du bruge konkurrenterne i dit PR-arbejde?

Du kan sagtens i et pitch, hvor du fortæller om dit produkt eller din tjeneste, fortælle hvem dine direkte konkurrenter er. Det skaber troværdighed til dig og dit produkt, og du giver journalisten en hel pakke med en god historie. Journalisten skal nok finde konkurrenterne uanset. Lyt med i afsnit nr. 88 og hør, hvordan social media arbejde kan give dine konkurrenter baghjul i PR-arbejdet.

7. Sådan fanger din pressemeddelelse journalistens opmærksomhed

David modtager ca. 20 pressemeddelelser om dagen, så skil dig ud fra mængden. Det handler om at opbygge en relation og målrette din historie til den enkelte journalist. Aflever en gennemarbejdet historie og stop med at spamme alle journalister. Respekter journalistens tid og gør det klart, hvad du sælger din historie ind til og find den rette modtager til historien.

8. Skab de bedste og mest værdifulde pressemeddelelser

En af de bedste måder, du kan skabe værdifulde PR-henvendelser på, er at henvende dig med konkrete ideer til indslag og tænk i kontekst. En anden måde er at levere en skræddersyet historie, hvor du giver journalisten en god historie med bredde. En anden taktik er at give journalisten et eksklusivt kig bag kulissen. Alle tre måder skaber en god relation og opmærksomhed til journalisten. Så bare kom i gang! Få også geniale PR-tips fra PR-medarbejderen i afsnit 90 her!

5 konkrete råd du skal være opmærksom på

  1. Husk hvem du skriver til
  2. Hav tilstrækkelig information om dit produkt i din pressemeddelese
  3. Stil dig selv spørgsmålet: Hvad kan vores produkt, og hvorfor er det interessant for journalisten?
  4. Hav alle de tilgængelige kontaktinfo – du skal have dit tlf. nr. på din mail!
  5. Ring op efterfølgende, hvis du ikke har fået svar på din mail. Følg op, men ikke pres på!

Følg David på de sociale medier

Hvis du vil følge David på de sociale medier, kan du klikke dig ind på Twitter, Instagram eller på TV2 Tech. Vær opmærksom på, at videoen kun indeholder interviewet og ikke hele Help Marketing. Få hele podcasten ved at abonnere på fx iTunes, så får du den bedste oplevelse helt automatisk.

Ugens content marketing værktøj: Screencastify (chrome extention)

Sponsoreret af Erhvervakademi Kolding. Deltag i gratis webinarer og hjælp Help Marketing ved at klikke forbi på gratiswebinar.dk Tak!

Screencastify er et simpel video screen capture software (aka. Screencast optager) til Chrome. Det er i stand til at registrere alle dine skærmes aktivitet inde i en fane, herunder lyd. Bare tryk record, og indholdet af din fane registreres. Så kan du nemt oprette en screencast til video tutorials, optage præsentationer etc. Det understøtter også desktop optagelse, så du kan optage noget på skærmen og ikke kun faner.

Se alle værktøjer fra Help Marketing samlet her.

Kommentarer til afsnittet? Så brug kommentarerne herunder!

Lad mig høre hvad du synes om indholdet ...

Del dette på ...
Foredrag og sparring om din marketing Kontakt Eric