HM083: Mennesker og Marketing

Hvordan påvirker (content) marketing journalistikken og omvendt? Og hvad betyder det, at journalistik branchen er ramt økonomisk? Lyt med i afsnit nr. 83 af Help Marketing, hvor vi giver dig et indblik i den journalistiske verden og giver dig de bedste råd fra værten på Mennesker og Medier.

Help Marketing Bogen Støt os ved at købe Help Marketing Bogen :-) Køb bogen

mennesker og marketing kurt strand

Mennesker og Marketing i Help Marketing

Help Marketing podcasten er lavet for dig, der arbejder med digital marketing, salg og ledelse, og som gerne vil opnå succes ved at hjælpe andre. Værten er Eric Ziengs. Help Marketing produceres af Nochmal.

Baggrunden for Help Marketing er, at jeg gerne vil have, at vi alle bliver en lille smule bedre til at hjælpe hinanden. Hvorfor? Fordi det gør hverdagen rarere for alle. Og fordi det i mine øjne er den bedste måde at skabe succes for sig selv og andre på, fordi du opbygger værdifulde relationer.

Ugens gæst er Kurt Strand. Kurt er vært og ekstern producent af Mennesker og Medier på DR’s P1 og uddanner selv værter. Han er med til at lave koncepter og holder foredrag – alt sammen med fokus på journalistik og medier. Kurts uge er typisk bygget op omkring Mennesker og Medier, kurser for journalister, foredrag, konferencer og Kurts medieklumme i Kristelig Dagblad.

I dette afsnit får du bl.a. svar på følgende

  • Hvordan står det til med økonomien i journalistik branchen
  • Hvilken betydning har kommunikation og marketing i dagens samfund
  • Content marketings påvirkning på journalistikken
  • Hvad kan journalister lære af en marketingsmedarbejdere?
  • (Husk du kan støtte Help Marketing)

Kurt Strand i Help Marketing

Kurt Strand helpmarketingJournalistik i et økonomisk perspektiv

Der er få virksomheder, der vil investere i journalistik på internettet. Derfor tegner der sig et generelt negativt syn på mediet som forretning i Danmark. Og så hjælper det ikke, at journalistikken konstant flytter sig fra den klassiske printform til online, hvor det er svært at tjene penge. Ifølge Kurt Strand er niveauet af journalistik heldigvis rigtig god i Danmark, men økonomisk set er branchen hårdt ramt.

Aviser blev i sin tid til for at have et organ hos fx trykkere, hvor det var muligt at have annoncer for deres udgivelser. Derfra er journalistikken gradvist kommet til som årerne er gået. Men journalistikken var ikke det primære formål dengang. Det blev det senere. Ifølge Kurt Strand er medierne gået fra at tjene penge for at lave journalistik til at lave journalistik for at tjene penge. Og visse ejerskifter i mediebranchen har haft konsekvenser for journalistikkens fokus, som blandt andet har betydning for troværdigheden, som er blevet mindre end førhen. I dag er annonceindtæterne desuden i stor grad flyttet fra mediehusene til Google og Facebook, hvilket igen medfører et økonomiske pres.

Kommunikationens og marketings indflydelse

Kommunikation og marketing udgør en stor del af vores samfund i dag og i kraft af det, er journalistisk kommunikation som native adventisement også vokset. Flere og flere annoncer forsøger at påvirke læserne. Native annoncer er opbygget på journalistiks stil, men deri ligger en del gråzoner. Annoncerne er nemlig ofte forklædt som reklame.

Derudover er der en tendens til nu, at aviser udliciterer forskellige opgaver til bureauer. Afsenderen bliver derfor ukendt. Det er svært for læseren at forstå, hvem der er afsender – mediet eller bureauet bag et indstik. Det er vigtigt, at du som læser kender afsender, så du er bekendt med de interesseområder, der ligger bag. Derfor vil det højne tilliden og gavne læserne, når mediet sætter labels på afsenderen, der er nemme at afkode.

De sociale mediers rolle i journalistikken

For medierne er de sociale medier både en fantastisk mulighed, men også en kæmpe udfordring. Tiden brugt på fx Facebook er baseret på relationer. Det kan medierne ikke hamle op med. Til gengæld får de sociale medier udfordringer, hvis de ikke har indhold, ifølge Kurt Strand. Interessen for billeder af aftensmaden eller børnebilleder er ikke stor i længden.

En udfordring med indhold på sociale medier er Facebook, der har lanceret instant articles, som giver medierne mulighed for at komme bredt ud på Facebook. Her kan medierne lade deres indhold leve på Facebook, hvor indholdet loades meget hurtigt. Facebook og mediet laver aftaler om annonceindtægterne. Hvis annoncerne sælges af Facebook, deles indtægterne lige. Hvis mediet sælger annoncerne, går alle penge til mediet. Med Instant Articles kan du få fat i mange brugere, men du risikerer også, at noget af trafikken mistes til dit eget site, da de potentielle kunder forbliver på Facebook. Konksekvensen er, at du ikke kan konvertere kunderne til dit nyhedsbrev, Twitter eller til betalende kunder. Hør Eric fortælle om forskellen på Content Marketing og Native Advertising her. 

Når vi taler om trafik fra Google i stedet fra sociale medier fortæller Eric om, at Bolius viser hver side som en hoveddør, da brugeren dermed på alle sider introduceres til mediet – også når de ikke lander på forsiden først. Det er fordi en så stor del af trafikken til bolius.dk kommer fra Google. Lyt med i afsnit nr. 40 og få råd til bedre konverting på dit site.

Content marketing versus de klassiske medier

Content marketing er en marketingstiltang, der vinder ind hos virksomhederne. Det er en konkurrent til de klassiske medier for de tager opmærksomhed fra medierne. Og samtidig bruger virksomhederne budget på at lave eget indhold i stedet for at betale medierne for annoncer i fx display advertisement / bannere.  Læs også Erics bud på nogle af de store udfordringer medierne har med Content Marketing her.

Vær klar omkring afsenderen

Grænserne mellem det redaktionelle og betalte kan være svære at se. Derfor er det vigtigt at bevare den journalistiske ånd og arbejdsproces. Virksomhederne vil købe en journalistik troværdighed, når de skal have skrevet en annonce – især når native advertisment laves på den mere skumle måde. Afsenderforhold er vigtig for troværdigheden af indhold, så sørg for at sætte afsender på, så læserne ikke er i tvivl om afsender og afsenders interesse med indholdet.

Hvad kan journalister lære af marketingsfolk?

Der er forskellige markedsførings greb, som journalister kan bruge for at skabe en stor effekt.

Et af de greb, der vil give stor effekt, er visuel kommunikation. En kampagne med lidt tekst og et stort billede, der belyser budskabet i billedet og ikke på skrift, virker overbevisende. Du kan på denne måde plante et signal uden at sige det direkte til din målgruppe.

Et eksempel på dette kunne fx være, at Dansk Folkeparti tager billeder foran nationale symboler, der flugter med deres politik. Uden at sige noget, men blot ved at vise billedet, kan de fortælle en historie præcist og effektfuld. Lyt med i afsnit nr. 51, hvor Ernst Poulsen giver indblik i, hvad marketings medarbejdere og journalister kan lære af hinanden.

Følg Kurt på de sociale medier

Hvis du vil følge Kurt på de sociale medier, kan du klikke dig ind på Twitter eller Mennesker og Mediers podcast eller du kan lytte med på de dugfriske indlæg i din FM radio om fredagen.Vær opmærksom på, at videoen kun indeholder interviewet og ikke hele Help Marketing. Få hele podcasten ved at abonnere på fx iTunes, så får du den bedste oplevelse helt automatisk.

 


Ugens content marketing værktøj: Feedly

Sponsoreret af Erhvervakademi Kolding. Deltag i gratis webinarer og hjælp Help Marketing ved at klikke forbi på gratiswebinar.dk Tak!

Vil du holde dig opdateret på den nyeste viden indenfor dit interesseområde? På Feedly kan du organisere og dele content, der interessere dig og dit team. Spar tid og få den indsigt, der holder dig opdateret og med på de nyeste trends og viden. Prøv det gratis i en periode på: Feedly

Se alle værktøjer fra Help Marketing samlet her.

Kommentarer til afsnittet? Så brug kommentarerne herunder!

Lad mig høre hvad du synes om indholdet ...

Del dette på ...
Foredrag, kurser og sparring om Content Marketing og sociale medier Brug Nochmal