HM072: Sådan fastsætter du værdien af sponsorater

Hvordan kan du benytte sponsorater i din marketingstrategi? I afsnit nr. 72 af Help Marketing taler vi om at værdisætte sponsorater - både for dig der vil købe et sponsorat og for dig der udbyder sponsorater! Sponsorater brugt rigtigt (og det har vi gode råd til) kan skabe bedre resultater og forbedret kundeoplevelser.

Help Marketing Bogen Støt os ved at købe Help Marketing Bogen :-) Køb bogen

Help marketing sponsorater lasse glenstrupSponsorater i Help Marketing

Ugens gæst er Lasse Glenstrup. Han er Account Director hos posterscopeLIVE og er gift med sidste uges gæst, Kamilla Glenstrup, der gjorde os klogere på display advertising. Hvis du vil følge Lasse på de sociale medier, kan du klikke dig ind på LinkedIn her.

 I dette afsnit får du bl.a. svar på følgende:

  • Du får definitionen på et sponsorat
  • Sponsoraters effekt før, under og efter
  • Værdien af sponsorater
  • Faldgrupper, du skal være opmærksom på
  • 2 konkrete råd som udbyder eller køber

Lasse Glenstrup i Help Marketing

Lasse Glenstrup HelpMarketing

Få din virksomheds image til at vokse igennem sponsorater

Din virksomheds image kan påvirkes positivt af sponsorater igennem den eksponering, som den får derfra. Definitionen på et sponsorat er, når en virksomhed giver penge til en udbyder fx en festival mod at få eksponering.

 

Sponsorater kan indeles i tre kategorier:

  • Sociale sponsorater, fx velgørenhed
  • Sportssponsorater, fx fodboldklubber
  • Kulturelle sponsorater fx det Kongelige Teater.

Uanset hvilken kategori er det vigtigt at fokusere på at forlænge sponsoratets levetid hos din målgruppe ud over selve oplevelsen ved eventen. Hav derfor fokus på at lave noget før og efter for at give dine kunder ekstra oplevelser udover det forventede ved at deltage i eventen. Sponsorater kan være med til at booste din virksomheds image, derfor kan det betale sig at medtænke elementer, der rækker udover det sædvanlige.

Hvis du skal lancere et nyt produkt, er det fordelagtigt at benytte sponsorater til at markedsføre produktet med. Sponsoraterne vil nemlig give massiv synlighed i en kort periode overfor målgruppen.

Aktiveringen af dit sponsorat er utrolig vigtig! Hvis du forestiller dig, at du skal sponsorere en festival, skal du derfor sørge for at udlodde billetter før, så du skaber en masse trafik og engangement. Efter-oplevelsen kan du forlænge igennem en video fra festivalen, hvor du lever videre på hypen derfra.

Se også:

Sponsorater kan understøtte salg

Hvis du er på udkig efter nye kunder, kan du benytte VIP strategien. Den går ud på, at din virksomhed inviterer til en kundeaften, der står på hygge ved fx en fodboldkamp eller et teaterstykke. På denne måde kan du ringe op efterfølgende og sige “tak for sidst” og åbne op for dialog i forhold til salg. Det er nemmere at sælge til folk, man kender lidt personligt end at sælge på en helt kold relation.

Et succesfuldt brand, som mestrer kunsten at være sponsor samt blive sponsoreret er Red Bull. De afholder deres egne events, hvor andre sponsorer dem. Her handler det om at skabe sin egen platform, hvor de kan tage penge for, at andre virksomheder læner sig op ad dem. På denne måde kan Red Bull få andre til at betale gildet og stå som primær afsender. Det er en strategi, der giver værdi, når du har et etableret image!

Når Lasse sidder overfor sine kunder, kigger han på virksomhedens KPI’er samt målgruppe. Hvilket sponsorat passer til målgruppen? Hvordan værdisættes sponsoratet? Samtidig indhenter han al den information, der skal medtages i overvejelserne, når strategien skal udformes. Før, under og efter elementerne er altid tilstede. Og det er vigtigt at aktiveringen af sponsoratet altid er medtænkt fra starten, da det er her den største værdi ligger.

Se også:

Help Marketing event og sponsorater

Den store Help Marketing netværk event torsdag den 11. februar har potentiale for at indhente sponsorater, men hvordan? Første råd er at kigge på målgruppen, som er op til 50 marketingsfolk. Kig så på, hvad det vil koste at sælge som virksomhed til 50 marketingsfolk. Den værdi deltagerne har skal beregnes, så du viser sponsoren, hvad det normalt vil koste at komme i kontakt med målgruppen. Det er altid godt at vise resultaterne og fremlægge helt konkrete cases fra tidligere for virksomhederne. Andet råd er at tænke langsigtet. Det er vigtigt, at du kan stå inde for virksomheden, da den skal skabe værdi for dine deltagere. Derfor vil discounts-brands som Elgiganten og Aldi næppe blive sponsorer af Help Marketing, som jo netop tænker langsigtede relationer og ikke discount. Tredje råd er at skabe værdifuldt indhold og oplevelser, der skal være eksklusivitet, så deltagerne føler de får udbytte fra aftenen.

Se også:

Faldgrupper når du køber eller udbyder et sponsorat

Du skal passe på som udbyder af sponsorater, at du ikke bare sælger. Sælgerhatten skal pakkes væk og du skal i stedet agere rådgiver . Dig, der køber sponsorater, du skal derimod sørge for at sætte penge af til aktiveringen af sponsoratet, så der laves noget før og efter eventen. Du skal få det til at leve udover selve eventen!

Hvis du vil læse mere om, hvordan sponsorater kan skade dit image, kan du gøre det her, hvor jeg tager fat i Coca Cola, Visa og andre store brands og afkræver svar om deres sponsorat af OL i Rusland i forhold til diskriminationen af fx homoseksuelle i Rusland.

Lasses bedste råd

  • Til dig, der gerne vil gøre dit sponsorat op i penge er det vigtigt, at du kan værdisætte sponsoraterne rigtigt. Definer hvad målgruppen er værd i forhold til evt. salg til den. Regn baglæns og find ud af hvad pris per akvisation er.
  • Ti dig, der overvejer at købe et sponsorat, skal du se på sponsorater som en medieplatform som alle andre. Det er vigtigt, du ikke køber uden at have sat dig ind i format og målgruppe. Find også ud af, hvordan du kan aktivere det.
Se også:
Lad mig høre hvad du synes om indholdet ...

Del dette på ...
Foredrag og sparring om din marketing Kontakt Eric