HM071: Kom i gang med display advertising

Kamilla Glenstrup

Display advertising hjælper dit salg godt på vej, men det kræver en vis volume. I afsnit nr. 71 af Help Marketing deler vores gæst sine guldkorn med dig, så du kan blive klogere på display advertising og vurdere om display advertising er relevant for din virksomhed.

Vi er her ikke uden dig :-) Støt os her

help marketing display advertising kamilla glenstrupDisplay advertising i Help Marketing

Help Marketing podcasten er lavet for dig, der arbejder med digital marketing, salg og ledelse, og som gerne vil opnå succes ved at hjælpe andre. Værten er Eric Ziengs. Help Marketing produceres af Nochmal.

Baggrunden for Help Marketing er, at jeg gerne vil have, at vi alle bliver en lille smule bedre til at hjælpe hinanden. Hvorfor? Fordi det gør hverdagen rarere for alle. Og fordi det i mine øjne er den bedste måde at skabe succes for sig selv og andre på, fordi du opbygger værdifulde relationer.

Ugens gæst er Kamilla Glenstrup. Hun er senior digital account manager i Mindshare. Kamillas afdeling overser kundernes digitale investeringer.

 I dette afsnit får du bl.a. svar på følgende:

  • Du får definitionen på display advertising
  • Display advertisings styrke
  • Display advertisings svaghed
  • Overvejelser, du skal gøre dig inden du evt. starter med display advertising
  • Forklaring af 10 nørdeord inden for display advertising
  • (Husk du kan støtte Help Marketing)

Kamilla Glenstrup i Help Marketing

Helpmarketing Kamilla Glenstrup

Ekspertens guldkorn til at skabe salg med display advertising

Som digital account manager arbejder Kamilla mest med paid media. Display advertising er  i sin essens bare bannerannoncer – goft sagt. Det er også en digital, visuel fremstilling af fx dit produkt, service eller din virksomhed. Du kan arbejde med display advertising både inden for B2B og B2C regi. Har du ikke så mange penge i budgettet, så lyt til afsnittet med Maria Holtz Mauritzen om social media succes på et lille budget.

Helt lavpraktisk er der tale om banner visninger. Hvis du overvejer display advertising, er det vigtigt at tage en indledende snak om målgruppe og forventninger – ligesom i al andet marketingsarbejdet.

Der er mange formater. Du kan fx vælge at sætte al information ind i banneret fra start, så banneret skifter mellem de produkter, du vil promovere. Det betyder, at du serverer hele budskabet på én gang. En anden måde du kan benytte dig af, er ved først at lokke potentielle kunder ind til dit site med dit primære produkt. Lad os forestille os, at vi er en cykel webshop, hvor det primære produkt er en cykel. Derefter vil du på dit eget site vise brugerne sekundæreprodukter fx cykelhjelm, cykellygter etc. Metodevalget er bl.a. afhængig af, hvad din virksomhed sælger.

Du kan også arbejde med retargeting, hvor du fx eksponerer brugerne af dit nyhedsbrev, hvis de ikke åbner det. På den måde kan du tracke og geneksponere dem, der ikke åbner og klikker videre til sitet. Det talte vi også med David Lorentzen om, da vi gennemgik hvordan man annoncerer på Facebook. 

Bannerets styrke er at få folk ind for at se, om de køber noget. Bannerne kan sælge produkter, men effekten kommer ikke lige dagen efter at banneret er sat op. Det visuelle påvirker din kunderejse fra overvejelse til beslutning. Derfor er display advertisings svaghed direkte salg, som skal ske lige nu og her. Vær tålmodighed, da påvirkningens effekt er stor og kan lede til salg.

Inden evt. henvender dig til et bureau, skal du være opmærksom på, hvad du vil, hvad din forventning er, hvad dit udbytte er samt om du vil være villig til at give stafetten videre.

Forklaring af 10 nørde-ord inden for display advertising

  1. Cookie Det er det stykke kode, som vi modellere vores targeting på
  2. Impression En visning af et banner
  3. CPM Det er det, der handles ind på. 1 CPM = 1000 banner visninger
  4. Frekvens Antal gange jeg har vist dig banneret
  5. CPC Cost pr. click. Her betaler du for klikket
  6. Click through rates Visninger af et banner versus hvor mange, der har klikket. Bruges som indikator
  7. Mouse over Du ser med musen. Musen holdes over banneret i 5-15 sek
  8. CPV Cost pr. view. Interessen er, at videoen bliver set
  9. VTR View through rate. Ser folk videoerne og hvor hopper de fra?
  10. Viewability Her handler det om, at brugerne skal se dine bannerne. Vi skal væk fra robotvisninger. Hvor mange procent af dit banner bliver set?

Følg Kamilla på de sociale medier

Hvis du vil følge Kamilla på de sociale medier, kan du klikke dig ind på LinkedIn.
Vær opmærksom på, at videoen kun er en teaser og ikke hele Help Marketing. Få hele podcasten ved at abonnere på fx iTunes, så får du den bedste oplevelse helt automatisk.

 Ugens content marketing værktøj: UTM Builder

Sponsoreret af Erhvervakademi Kolding. Deltag i gratis webinarer og hjælp Help Marketing ved at klikke forbi på gratiswebinar.dk Tak!

Vil du gerne tracke trafik fra specifikke links i Google Analytics, når du laver kampagner? Så kan du bruge UTM Builder. Laver du fx et partnerskab med en samarbejdspartner eller blogger, og vil du gerne tracke præcis, hvor meget trafik der kommer fra et bestemt link, kan du bruge UTM Builder til at tracke det, så det ryger direkte i Google Analytics. Så kan du måle, hvilke URL’er, der er mest effektive, når det kommer til at få trafik til dit site – også fra display advertising. Kom i gang med UTM Builder her.

Kommentarer til afsnittet? Så brug kommentarerne herunder!

Lad mig høre hvad du synes om indholdet ...

Del dette på ...
Foredrag, kurser og sparring om Content Marketing og sociale medier Brug Nochmal