HM053: At netværke kræver mere end bare faglighed (Refuga edition)

Din personlighed er lige så vigtig som din faglighed, når du netværker. Lyt med i afsnit nr. 53 af Help Marketing, hvor vi taler om at netværke og hvordan virksomheder kan gøre det nemt for kunder og relationer at netværke. Du få desuden gode, konkrete råd til at blive dygtigere til at netværke samt at vedligeholde dine relationer.

Vi er her ikke uden dig :-) Støt os her

Netværke med det faglige OG det personlige i Help Marketing

Help Marketing podcasten er lavet for dig, der arbejder med digital marketing, salg og ledelse, og som gerne vil opnå succes ved at hjælpe andre. Værten er Eric Ziengs. Help Marketing produceres af Nochmal.

Baggrunden for Help Marketing er, at jeg gerne vil have, at vi alle bliver en lille smule bedre til at hjælpe hinanden. Hvorfor? Fordi det gør hverdagen rarere for alle. Og fordi det i mine øjne er den bedste måde at skabe succes for sig selv og andre på, fordi du opbygger værdifulde relationer.

Ugens gæst er Nikolaj Astrup Madsen, som er manden bag Refuga. Refuga laver netværksrejser, hvor iværksættere samles under ét tag i Spanien. Nikolajs fokus er at arrangere ture, der rækker udover de vanlige kontorrammer samt skaber mulighed for at netværke.

I dette afsnit får du bl.a. svar på følgende:

  • Hvad er refuga og hvorfor deltage i Refuga
  • At netværke – hvordan gør du?
  • Hvorfor betyder det personlige lige så meget som det faglige i at netværke?
  • Hvordan vedligholder du dine relationer?
  • (Husk du kan støtte Help Marketing)

Nikolaj Astrup Madsen i Help Marketing

nikolaj astrup madsen

Refuga: At netværke uden for vante rammer

At være væk fra sine vante rammer hjemme på kontoret og indlogere sig i et hus med andre iværksættere på et bjerg i Spanien tilføjer en helt særlig form for værdi, mener Nikolaj Astrup Madsen. Og det er konceptet i hans virksomhed Refuga. Forskellen ligger i, at vi er sammen i længere tid og er koncentrerede i det faglige. Men vi bor relativt tæt, spiser sammen tre gange om dagen, har oplæg og sessions, så vi lærer hinanden at kende. Det er en koncentreret måde at være sammen på, og dermed lærer vi hinanden mere personligt at kende på.

Det er det, der differencer sig fra hverdagen på kontoret eller almindelige konferencer på en dag eller to. Forskellen kommer efter nogle dage, for når vi lærer hinanden at kende personligt, begynder vi hurtigere at dele reel værdifuld viden. Vi tør simpelthen mere, når vi kender hinanden på et personligt plan. Det handler dermed ikke kun om at skabe faglige netværk, men om at skubbe det så tæt på et venskab som muligt. Det faglige og personlige skal spille sammen for at skabe en god relation. Og en god relation giver bedre netværk.

Efter en konference har vi nok alle erfaret at netværke, connecte på LinkedIn, men derefter gået i stå i vores relation. For at give anledning til at vedligeholde sine relationer, mener Nikolaj, at hele konferencerammen skal vendes på hovedet. Det er vigtigt at få den personlige del af at netværke til at fylde mere. Det er ikke nok blot at have den kendte “pause med netværk” på programmet. Det handler om at opbygge konferencen i forhold til at netværke og ikke blot om én taler.

En idé kunne være at dele profiler på folk, der er tilmeldt konferencen på hjemmesiden, således at andre deltagere  bedre kan forberede sig til at netværke. Det bliver muligt på forhånd at udvælge netop de personer, du finder interessant at netværke med. Det er simpelthen netværket, der skal udgøre værdien, og det kan gøres ved at øge kvaliteten af deltagerne fremfor talerne.

4 gode råd fra Nikolaj gennemgår i Help Marketing, som du kan benytte i dit eget netværksarbejde

  • Skab fysiske rammer for at netværke på konferencen eller på kontoret
  • Vær åben og vis initiativ til at vil bidrage
  • Lær folk at kende, find ud af hvor du kan hjælpe dem og skab en relation
  • Vigtigt! Tænk på, hvordan du kan hjælpe andre, fremfor hvordan de kan hjælpe dig

Hør med på Podcasten, hvis du vil blive endnu klogere på at netværke. Her er der flere gode råd i vente. Blandt andet til at netværke til en konference samt vedligholdelse af dine nye relationer.

Lyt også til: 50 kaffemøder på et halvt år – netværk i centrum eller få Ib Potters bedste tips til at afholde konferencer, som dine kunder elsker.

Følg Nikolaj Astrup Madsen på de sociale medier

Hvis du vil følge Nikolaj Astrup Madsen, kan du klikke dig ind Twitter og Facebook. Vær opmærksom på, at videoen kun er en teaser. Interviewet og hele podcasten får du ved fx at abonnere på iTunes, så får du den bedste oplevelse helt automatisk.

Ugens content marketing værktøj: Blab

Sponsoreret af Erhvervakademi Kolding. Deltag i gratis webinarer og hjælp Help Marketing ved at klikke forbi på gratiswebinar.dk. Tak!

Hvis du vil lave Periscope eller Meerkats men vil gøre det sammen med andre, så er Blab.im værktøjet. Du kan bruge det via hjemmesiden eller via en app på mobilen. Den der starter en Blab kan invitere tre andre til Blab-videoen, hvor de fire personer så kan tale sammen – igen uanset om det er på mobilen eller computeren. Den der starter en Blab kan godkende andre og smide folk af igen alt imens at tilskuere kan lytte med og kommentere i chat ved siden af. Det kunne også være at en af personerne filmer et arrangement, en fodboldkamp eller en fest, mens de andre kommenterer på det. Masser af muligheder! Prøv det hvis du vil lave mere video-indhold på blab.im.

Jeg har samlet alle de gode Content Marketing redskaber her fra alle podcast afsnit her.

Kommentarer til afsnittet? Så brug kommentarerne herunder!

Lad mig høre hvad du synes om indholdet ...

Del dette på ...
Foredrag, kurser og sparring om Content Marketing og sociale medier Brug Nochmal