HM051: Marketingsmedarbejdere vs. journalister

Hvad kan marketingsmedarbejdere lære af journalister? Og hvad kan journalister lære af marketingsmedarbejdere ? Det taler vi om i afsnit nr. 51 af Help Marketing. Vi taler også om at organisationer består af flere teams, som kan lære af hinanden! Det kan være drift, marketings eller økonomimedarbejdere. Stop siloerne i organisationen! Der er en række fordele ved at lære af hinanden samt gå rundt på arbejdspladsen mellem sine kolleger og tillære ny viden.

Vi er her ikke uden dig :-) Støt os her

Help MArketing marketingsmedarbejdere vs journalister

Lær af hinanden i Help Marketing

Help Marketing podcasten er lavet for dig, der arbejder med digital marketing, salg og ledelse, og som gerne vil opnå succes ved at hjælpe andre. Værten er Eric Ziengs. Help Marketing produceres af Nochmal.

Baggrunden for Help Marketing er, at jeg gerne vil have, at vi alle bliver en lille smule bedre til at hjælpe hinanden. Hvorfor? Fordi det gør hverdagen rarere for alle. Og fordi det i mine øjne er den bedste måde at skabe succes for sig selv og andre på, fordi du opbygger værdifulde relationer.

Ugens gæst er Ernst Poulsen, som er freelance journalist. Der skrives mest om IT- og mediebrancherne. Ernst har en særlig forkærlighed for online-journalistik og nystartede webmedier.

I dette afsnit får du bl.a. svar på følgende:

  • Hvad kan journalister lære af marketingsmedarbejdere?
  • Hvad kan marketingsmedarbejdere lære af journalister?
  • Hvad er udfordringen med siloer i virksomheder
  • Hvordan kommer man uden om siloer i virksomheder
  • (Husk du kan støtte Help Marketing)

Ernst Poulsen i Help Marketing

Ernst Poulsen

Journalisten og marketingsmedarbejderen

Du kan med fordel dele din viden og erfaringer på arbejdspladsen med dine kolleger. Faktisk kan der være en stor gevinst ved kompetencesparring mellem de forskellige teams. Når vi taler konkret om forskellen på journalister og marketingsmedarbejdere er journalister meget ærlige i deres arbejde ifølge Ernst. De forsøger at være objektive og vil derfor opleves som autentiske. Journalister er opdraget til at være kritiske. Marketingsmedarbejdere er til gengæld ekstrem gode til at sælge varen.

Ærligheden fra journalisterne får troværdigheden til at stige, mens tankegangen om at servere varen på den bedste måde sikrer salg (i bred forstand). Salg behøver ikke kun være økonomiske, men kan også være at overtale. Marketingsmedarbejderes formål er at få indhold distribueret ud. De tænker mere forretningsorienteret. De to tilgange kan med fordel forenes og viser, hvorfor kompetencedeling samt sparring er vigtigt på arbejdspladsen, ifølge Ernst.

Ifølge Ernst vil det optimale team på arbejdspladsen bestå af journalister, marketingsmedarbejdere , teknikere samt designere. De skal arbejde sammen og udveksle information og dermed lære af hinanden. Det vil styrke hele organisationen. Det er vigtigt med flere syn på sagen, og hvis der opstår debat, vil det blot være en positiv samt en lærerig situation. Det snakkede vi også om i afsnit 22: Styrk de interne relationer med en netværksanalyse.

Hvad kan vi lære af hinanden i virksomhederne?

Journalister kan lære af marketingsmedarbejdere, at det grundlæggende handler om at sælge en vare. De bør i højere grad benytte sig af tal og statistik på deres resultater, lave målinger på indhold for at vurdere, hvad performer godt og hvorfor. Omvendt kan marketingsmedarbejdere lære at være mere ærlige fra journalisterne. Lakken skal ikke være glat og poleret, men må gerne have ridser.

 Gode råd fra Ernst (du må lytte til podcasten for at få dem alle)

  • Rollebyt for en periode – så forstår du bedre andre i organisationen
  • Bevæg dig fysisk rundt i organisationen, så får du indblik i hvad andre laver

Lyt også til afsnit 18: Hvordan løser vi mediernes problemer?

Følg Ernst Poulsen på sociale medier

Hvis du vil følge Ernst Poulsen, så tjek på Linkedin og på TwitterVær opmærksom på, at videoen herunder ikke er redigeret og ikke indeholder ugens content marketing værktøj. Abonner på iTunes, så får du den bedste oplevelse helt automatisk.

Ugens content marketing værktøj: Likeanalyzer

Sponsoreret af Erhvervakademi Kolding. Deltag i gratis webinarer og hjælp Help Marketing ved at klikke forbi på gratiswebinar.dk. Tak!

Har du brug for en hurtig og effektiv analyse af din Facebook-side? Gør du det godt, hvad kunne du gøre bedre, hvor er du i top? Så prøv Likeanalyzer fra Meltwater, som giver et fint overordnet overblik over hvad du kan forbedre. Det kan være størrelse, antal posts, rækkevidde, engagement mv. Du kommer bestemt ikke hele vejen rundt, men hvis du er relativ ny til at drive en Facebook-side, så kan det være nogle fine anbefalinger. Dit site bliver også sammenlignet med lignende sider. Prøv det gratis på Likeanalyzer.

Jeg har samlet alle de gode Content Marketing redskaber her fra alle podcast afsnit her.

Kommentarer til afsnittet? Så brug kommentarerne herunder!

Lad mig høre hvad du synes om indholdet ...

Del dette på ...
Foredrag, kurser og sparring om Content Marketing og sociale medier Brug Nochmal