HM049: Lær at blive kreativ på kommando!

Mange af os føler mangel på kreativitet. Har du det på samme måde? Kreativitet på arbejdspladsen kan tillæres! Hjernen kan snydes til at være kreativ - uanset hvem du er. Vækker det din nysgerrighed? Så læs med i dette afsnit nr 49 af Help Marketing, hvor vi får et indblik i, hvordan hjernen kan snydes til at være kreativ.

Help Marketing Bogen Støt os ved at købe Help Marketing Bogen :-) Køb bogen

Help marketing kreativ på kommando

Kreativ på kommando i Help Marketing

Help Marketing podcasten er lavet for dig, der arbejder med digital marketing, salg og ledelse, og som gerne vil opnå succes ved at hjælpe andre. Værten er Eric Ziengs. Help Marketing produceres af Nochmal.

Baggrunden for Help Marketing er, at jeg gerne vil have, at vi alle bliver en lille smule bedre til at hjælpe hinanden. Hvorfor? Fordi det gør hverdagen rarere for alle. Og fordi det i mine øjne er den bedste måde at skabe succes for sig selv og andre på, fordi du opbygger værdifulde relationer.

Ugens gæst er Kaare Grundtvig, der er Art Director samt at finde på reklamelinjen, KEA. Kaares rolle som Art Director består af den visuelle del på arbejdspladsen. Kaares arbejde består af at sætte kød og blod på kreative strategier, der har til formål at løse virksomhedens problemer. Derudover mener han, at hjernen kan lære at blive kreativ på kommando.

I dette afsnit får du bl.a. svar på følgende:

Kaare Grundtvig i Help Marketing

Kaare Grundtvig Help marketing
 Brug kreativitet på arbejdspladsen

Et råd fra Kaare omhandler faglig sparring på kryds og tværs af niveauer. Det er én af de ting, Kaare har fået meget ud af, da det både udfordrer ham selv og hans kolleger (lyt fx til afsnit 22 om at styrke de interne relationer via en netværksanalyse). At sparre med folk, der har en anden profession fx, en studerende, en tekstforfatter etc. Det giver plads til forskellighed og effektiviserer kreativiteten. Du kan fx benytte Nicolai Elmqvists metode fra afsnit 38: 50 kaffemøder på et halvt år. I Kaarse verden er kreativitet fundamentalt. Det er at knække et problem og implementere den løsning, man er kommet frem til.

At være kreativ på kommando kræver, at du er stillet overfor et problem, analysere problemets indhold, få en idé til at løse problemet og dermed implementere ideen i det virkelige liv. Således indgår kreativitet i problemhåndtering – samt løsning. Sat i relief til en given virksomhed kunne problemet være manglende markedsandele, fortæller Kaare. Der gælder det om at finde ud af, hvorfor manglen eksisterer samt hvordan vi når i mål. Hvis du føler din evne til at være kreativ er mangelfuld, så kan det tillæres.

Gode råd til at arbejde kreativitet i din virksomhed

Kaare fortæller om ja/nej – rum. Der er to måder, vi mennesker kan være på. Vi kan enten være åbne eller lukkede. Begge ting er gode. Nej-rummet defineres som det rum, hvor vores erfaringer ligger, vores uddannelse og i en vis grad fornuften. Det er i dette rum, der bliver tænkt grundigt og hvor man er forsigtig. Her har vi mest lyst til at befinde os, da der føles trygt og rart at være, da vi har været der før.

I modsætning til nej-rummet, drømmes og leges der i ja-rummet. Her er tankegangen: “hvad nu hvis vi gjorde” Det er i dette ja-rum, hvor ideerne opstår og der må ikke siges nej til hinandens ideer. For at kunne benytte sig af dette i praksis, må rummene ikke blandes. Tricket er at udelukke sin erfaring fra nej-rummet i idéprocessen, da det ellers medvirker til at lade ideerne gå tabt pga. sin erfaring. Det gode ved ja-rummet er, at ideerne åbner op og bringer os ud i et rum, hvor vi ikke har været før. Vi ender med en bunke ideer (det er vigtigt at der er mange), som videreføres til nej-rummet. I dette rum har vi erfaringerne med os og ved derfor, hvad der virker og ikke virker.

Hvis vi ud fra vores erfaring ved, at ideen løser et problem samt kan implementeres, vælges den bedste idé ud fra disse kriterier.

Her er nogle spørgsmål som Kaare gennemgår i Podcasten, så du kan snyde hjernen til at blive kreativ

  • Hvem går det ud over?
  • Hvad hvis det var omvendt?
  • Hvad ville andre gøre?
  • Hvad er yderste konsekvens?
  • Hvad er ellers?
  • Kan der krydskobles?

Følg Kaare Grundtvig på sociale medier

Hvis du vil følge Kaare Grundtvig, kan du følge ham på Linkedin, Twitter eller klikke dig ind på Facebook og finde Reklamelinjen på KEA. Der uploades løbende inspiration i form af cases med mere.

http:/https://www.youtube.com/watch?v=06U3Hv9aXmI&feature=youtu.be

Ugens content marketing værktøj: Semrush

Sponsoreret af Erhvervakademi Kolding. Deltag i gratis webinarer og hjælp Help Marketing ved at klikke forbi på gratiswebinar.dk. Tak!

Semrush giver dig et overblik over backlinks til dit site og også over hvilke domæner linker til dit site. Semrush giver også et bud på hvilke nøgleord dit site ranker på i søgninger og hvilke artikler de nøgleord hører til. Du kan endda sammenligne dit site med konkurrenterne. Dog får du kun mulighed for ti analyser på tværs af alt det Semrush kan. For at få 10 mere gratis skal du oprette en profil. Og derefter skal du hoste op med penge. Men prøv sitet, hvis du arbejder meget med SEO og linkbuilding på semrush.com.

Jeg har samlet alle de gode Content Marketing redskaber her fra alle podcast afsnit her.

Kommentarer til afsnittet? Så brug kommentarerne herunder!

Lad mig høre hvad du synes om indholdet ...

Del dette på ...
Foredrag, kurser og sparring om Content Marketing og sociale medier Brug Nochmal