HM041: 9 gratis sociale medier værktøjer

Vi gennemgår ni gratis værktøjer til brug i sociale medier. Lyt med og få inspiration til at gøre dit arbejde med sociale medier lettere - uden det koster dig noget. Det gennemgår vi i afsnit 41 af Help Marketing.

Vi er her ikke uden dig :-) Støt os her

Help Marketing 9 gratis sociale medier værktøjer

Ugentligt podcast om marketing, salg og ledelse

Help Marketing podcasten er lavet for dig, der arbejder med digital marketing, salg og ledelse, og som gerne vil opnå succes ved at hjælpe andre. Værten er Eric Ziengs. Help Marketing produceres af Nochmal.

Baggrunden for Help Marketing er, at jeg gerne vil have, at vi alle bliver en lille smule bedre til at hjælpe hinanden. Hvorfor? Fordi det gør hverdagen rarere for alle. Men i lige så høj grad, fordi det i mine øjne er den bedste måde at skabe succes for sig selv, da man opbygger værdifulde relationer.

Dette er et specielt afsnit med fokus på gratis redskaber til sociale medier, der gør dit liv nemmere. Husk du kan støtte Help Marketing – læs hvordan.

Gratis sociale medier værktøjer i Help Marketing

Gratis værktøj til at tjekke navne på tværs af mange sociale medier: NameCHK

Skal du lancere et nyt produkt? Har virksomheden skiftet navn? Har du fået ny kunde? Så vil du gerne på sociale medier med et navn, du ikke før har arbejdet med. Her kommer udfordringen om det pågældende navn er tilgængelig på Facebook, Twitter, Instagram etc. Hvordan finder du let ud af det? Brug NameCHK. Du skriver navnet ind på Namechk’s hjemmeside og så tjekker tjenesten, hvorvidt navnet er ledigt på tværs af mere end 150 sociale medie-kanaler. Jeg kan fx fortælle, at min navn “ericziengs” er tilgængelig på Myspace og Yfrog men ikke på Gowalla eller på Twitter, hvor jeg selv bruger det. Prøv det selv på NameCHK.

Fra afsnit 29 af Help Marketing.

 

Gratis værktøj til at analysere din og dine tweets udvikling på Twitter: Twitter Analytics

Er du på Twitter? Så lær af dine succeser og fejl ved at bruge Twitter Analytics. Det er gratis og giver et godt overblik over dine resultater – både i engagement men også ved konvertering, hvis du annoncerer på Twitter. Se udviklingen i antal følgere, hvem dine følgere følger og hvilke emner, du oftest tweeter om. Du kan også se på de enkelte tweets: Hvor mange personer så din tweet, engagement procent og du kan sammenligne måned for måned hvordan udviklingen er på tværs af disse data. Du kan fx også se, hvilken ny følger har flest følgere – måske et potentielt samarbejde? Du får også data for Twitter Cards og konverteringer, hvis du annoncerer. Log ind på din profil, klik på dit profilbillede og find “analytics” – det er gratis.

Fra afsnit 28 af Help Marketing.

 

Gratis værktøj til at tjekke om dine billeder overholder Facebooks annocekrav: 20percentrule.info

Hvis du annoncerer på Facebook (og lyt til afsnit 20 for at få gode fif til annoncering på Facebook), så skal du overholde kravet fra Facebook om, at dine billeder maksimalt må indeholde 20 procent tekst. Hvis de indholder mere tekst, så bliver din annonce ikke godkendt. Men det er ikke bare 20 procent af et billede. Nej, som stort set alt andet ved Facebook er det lidt mere besværligt. Facebook deler billeder op i firkanter og af dem må højest 20 procent indholde tekst. Men i stedet for at bryde hovedet med denne besværlighed, så brug 20percentule.info. Du uploader dit billede, og så tjekker tjenesten, om du overholder reglerne. Gør det, før du uploader billedet til Facebook for at undgå afslag på dine annoncer. Brug det gratis på 20percentrule.info. Læs også Facebooks guidelines her.

Fra afsnit 27 af Help Marketing.

Gratis værktøj til at lave videoer, der af spilles 12 gange hastigheden

Med Hyperlapse app’en kan du optage film på din mobil, som så vises med 2-12 gange hastigheden, de er optaget i. Der er indbyggede stabiliseringsfunktioner, så filmen ser hæderlig ud – også afspillet med 12 gange hastighed. Du behøver ikke oprette en Instagram konto. Bare download app’en og prøv dig frem. Det er en god måde at formidle en proces eller noget, der sker over længere tid, meget hurtigt. Jeg optog fx min kæreste, der skrællede æbler, hvor man skal dreje æblet rundt i en maskine, der så fjerner skræl og æbleskroget. Noget, der tog omkring 5 min at optage, kunne vises på 10 sekunder. Da jeg delte videoen på Facebook var det nemt at forstå, hvad vi lavede. Andre måder at bruge Hyperlapse på er til en solnedgang, en parade eller noget i en fabrik, hvis man arbejder på sådan en. Hyperlapse er gratis men kun tilgængelig på iOS.

Fra afsnit 22 af Help Marketing.

Gratis værktøj til at godt viralt indhold med fra dit netværk

Nuzzel er en iOS app, som du linker med din Twitter og Facebook-konti. Derefter fortæller Nuzzel dig, hvilke artikler der deles meget i dit netværk. Jeg har fx sat Nuzzel til at give et overblik over artikler, som flere end syv personer i mit netværk deler. I og med du selv vælger dit netværk vil manage delinger i dit netværk ofte være et tegn på, at indholdet også er relevant for dig. Og lige så vigtigt er, at du kan dele artiklen direkte ud på sociale medier (eller Bufferapp). Chancerne for at delinger fundet via Nuzzel skaber mere værdi i dit netværk. Og af egen erfaring kan jeg sige, at andre i høj grad deler og retweeter mine Nuzzel-updates. Så Find Nuzzel på Apples Appstore. Eneste minus er, at den endnu ikke findes til Android.

Fra afsnit 20 af Help Marketing.

 

Gratis redskab til at rense Facebook cache med

Når du poster et link i en Facebook-update, henter Facebook automatisk billede og tekst ind fra siden. Det sker via Facebook Open Graph, hvis det er sat op på din hjemmeside. Men af og til har du brug for at ændre billedet eller teksten. Efter en opdatering på dine hjemmeside, forstår Facebook desværre ikke altid ændringen med det samme. Det er fordi Facebooks cache skal renses. Og her kommer Facebooks gratis debugger-værktøj ind. Kopier dit link i værkøjet og klik clear. Facebook glemmer tidligere data og indlæser din side igen – denne gang med dit nye billede og tekst. Du får også oversigt over hvad Facebook henter ind af metadata fra din side, inkl. evt. fejl. Prøv Facebook debugger-værkøjet på developers.facebook.com/tools/debug/.

Fra afsnit 18 af Help Marketing.

 

Gratis redskaber til at se antal delinger af en artikel

De fleste sites har Facebook, Twitter, LinkedIn knapper, så læserne kan dele indholdet. Hvis du gerne vil vide, hvor mange gange den pågældende artikel er delt på de forskellige sociale medier, så kan du bruge  Linktally.com. Kopier linket ind, så fortæller den hvor mange delinger, artiklen har fået på Facebook, Twitter, LinkedIn og Google+. Ved nogle af de førnævnte knapper ser man et lille tal for antal interaktioner. Så behøver du ikke bruge Linktally. Men der er forskel på delinger, likes og kommentarer. For at få den præcise fordeling har Anders Bergmann lavet et værktøj, hvor du kan kopiere et link ind og så fortæller værktøjet dig, hvor mange interaktioner den artikel har haft på Facebook fordelt på likes, kommentarer og delinger. Find det påandersbergmann.dk/facebookinteractions.

Fra afsnit 14 af Help Marketing.

 

Hold gratis styr på LinkedIn relationer i Outlook: Outlook Social Connector

For at skalere sine business relationer er LinkedIn ofte det perfekte valg. Det er de fleste enige om. Men husker du altid at tilføje dine relationer til LinkedIn? Vær helt ærlig… Nej vel. Derfor er Outlook Social Connector smart. Det er et lille program, du gratis kan downloade og installere i Outlook. Derefter kan du i alle mails se, hvad afsenderen af en mail senest har skrevet på LinkedIn (for så vidt også Facebook). På den måde kan du i din mail henvise til en god post eller andet, som vedkommende har skrevet. Du kan også ved at klikke på en knap i mailen og tilføje personer direkte fra Outlook til dit LinkedIn netværk. Husk dog, at du  kun sender den automatiske besked fra LinkedIn (You’re a person I trust…). Det er ikke altid hensigtsmæssigt for så starter du ikke en samtale og opbygger ikke nogen relation. Så brug Outlook Social Connector med forsigtighed – måske kun med personer, du kender relativt godt eller udveksler mange mails med. Gå i gang med Outlook Social Connector her.

Fra afsnit 4 af Help Marketing.

 

Gratis planlægning af indhold i sociale medier: Buffer

Buffer er en gratis tjeneste, du kan brug til at distribuere dit indhold på sociale medier. Du kan tidsindstille, hvornår en update til Facebook, Twitter, G+ eller LinkedIn skal publiceres. Du skriver simpelthen updaten i systemet, og så sørger Buffer for resten. Det hele foregår i browseren, så ingen instalation. Husk selvfølgelig at være til stede på de sociale medier, så du ikke bare råber ud uden at interagere. Det er også smart, at du kan tage en tweet og trække over til LinkedIn området – her kan du tilpasse den til LinkedIn, fx ved at slette hashtags. Det kan du gøre mellem alle sociale medier. Voilà: Du har sparet tid og versioneret dit indhold til de relevante sociale medier. Du får også adgang til statistik om deling og klik på dine updates. Jeg bruger den betalte version til omkring 500 kr. om året, men gratis versionen rækker meget langt! Gå til Buffer App for at prøve det selv.

Fra afsnit 2 af Help Marketing.

Jeg har samlet alle sociale medier og Content Marketing redskaber fra alle afsnit af Help Marketing her. Har du flere forslag til gode sociale medier værktøjer? Skriv dem meget gerne i kommentarerne herunder!

Lad mig høre hvad du synes om indholdet ...

Del dette på ...
Foredrag, kurser og sparring om Content Marketing og sociale medier Brug Nochmal