HM040: Bedre konvertering på dit site

Hvordan sikrer du, at du konverterer besøgende på din hjemmeside? Hvordan optimerer du et konverteringsflow på dit site, så du får solgt flere varer? Det kan du blive klogere på, når vi taler om konverteringsoptimering i afsnit 40 af Help Marketing.

Vi er her ikke uden dig :-) Støt os her

Bedre konvertering på dit site Help Marketing Hans Kristian Bjerregaard

Indhold i dette afsnit af Help Marketing: Bedre konvertering på din hjemmeside

Help Marketing podcasten er lavet for dig, der arbejder med digital marketing, salg og ledelse, og som gerne vil opnå succes ved at hjælpe andre. Værten er Eric Ziengs. Help Marketing produceres af Nochmal.

Baggrunden for Help Marketing er, at jeg gerne vil have, at vi alle bliver en lille smule bedre til at hjælpe hinanden. Hvorfor? Fordi det gør hverdagen rarere for alle. Men i lige så høj grad, fordi det i mine øjne er den bedste måde at skabe succes for sig selv, da man opbygger værdifulde relationer.

Ugens gæst er Hans-Kristian Bjerregaard, som er stifter af Clerk.io, der hjælper webshops med at vise de rigtige varer til kunderne. Hans-Kristian er ekspert i at drive brugere rundt på hjemmesider, så de oplever værdi og køber mere.

I dette afsnit får du bl.a. svar på følgende:

  • Hvad er konvertering?
  • Hvilke redskaber har vi i dag til at optimere vores konverteringer?
  • Hvad er konverteringsflow ?
  • Hvordan kan man bruge viden om hvilken enhed brugeren bruger og hvor de kommer fra?
  • Hvorfor er salg er produkt nr 2, 3, 4 mv. i samme ordre guld værd?
  • Hvordan kan vi forbedre købsflowet, så vi sælger mere og brugeren har en opfattelse ikke at være blevet snydt eller vi har været for pushy

Hans Kristian Bjerregaard i Help Marketing

Hans Kristian Bjerregaard Help MArketing købsflow

Hvad er konvertering?

Konvertering i ordets bredeste forstand er, når du får en kunde eller en bruger til at gøre en handling, du gerne vil have. I e-handel er den vigtigste konvertering, at kunden svinger dankortet. Men det kan også være, når en kunde signer up til en demo eller et nyhedsbrev.

Konvertering handler om at finde ud af, hvad der er det vigtigste for din forretning. Konverteringen er når kunden gør det, som hele websitet fokuserer på, og hvad markedsføringen understøtter. Et eksempel på en konvertering i Help Marketing er at få dig til at klikke på linket om, hvordan du kan støtte Help Marketing. Så klik, klik, klik 🙂


Hvilke redskaber har vi i dag til at optimere vores konverteringer?

 Grundværktøjet for alle er Google Analytics og at få sat mål op Analytics. Et af de værkstøjer som Hans-Kristian selv bruger, er et værktøj til mousetracking, hvor du kan optage brugerens adfærd i små film, før de konverterer. Dermed får du mulighed for at kigge dine kunder over skulderen og følge med i, hvad de gør op til en konvertering. Det hjælper dig til at forstå den typiske vej til en bedre konvertering. Mousetracking værktøjet et helt uvurderligt, fordi det giver en indsigt, som ikke umiddelbart opfanges af andre redskaber.

Hvordan skal vi tænke i konverteringsflow?

Ofte sikrer din markedsføring, at brugeren kommer ind på dit site. Her lander brugeren på sitet og kan sagtens være helt oppe i toppen af salgstragten. Det vigtigste er i den sammenhæng at undgå at brugerene bouncer, altså sørge for at vedkommende ikke forlader sitet med det samme.

Den side, de lander på, skal opfylde det, som markedsføringen lovede. Hvis kunden har klikket på et banner eller fulgt en Facebook-post og lander på din forside i stedet for den relevante underside, er der stor sandsynlighed for, at vedkommende ikke kan finde ud af, hvad hun eller han nu skal gøre. Det giver dårligere konvertering. 

Hvorimod hvis en kunde lander på en optimeret landing side med det samme, som er målrettet det, som annoncen handlede om, ja så kan du fokusere på at konvertere brugeren bedre. Ifølge Hans-Kristian handler bedre konvertering om at give brugerne det, de forventer i hver eneste del af købsprocessen. 

Når de er på dit site, så er de der af en grund. Derfor skal du gerne kunne konvertere størstedelen af dem. Selvfølgelig er alle ikke klar til at konvertere med det samme, men dit konverteringsflow skal starte lige så snart kunden rammer dit site.

Hvor vil du gerne have kunden hen?

Du skal tænke på, hvor kunden kommer fra, når de rammer dit site. Det kan være de kommer fra organisk search og bare rammer din forside. Derfor skal du sikre, at din forside inspirerer brugerne til et køb, der er relevant for dem. 

Du kan fx vise populære varer lige nu eller varer, der er relateret til det, de sidst har kigget på. Du kan også fortælle, hvilke kampagner du kører lige nu. Alt det gør du for at vække interesse hos kunden, sådan at de klikker på det næste link.     

Når en kunde lander på en specifik side, hvordan får du så personen til at tage næste skridt? Det er den tankegang, der giver en bedre konvertering. Så tænk ikke på, at de skal tage hele vejen med det samme, et skridt ad gangen.

At kende din kunde giver bedre konvertering

Hvis du ved, hvor kunden kommer fra, før de kommer ind på dit site, kan du reagere på det. Det handler om cookies. Den side, kunden lander på, siger meget om kundens profil. Lander kunden på forsiden, så kender vedkommende måske allerede webshoppen. Han eller hun er kommet derind, fordi vedkommende har handlet der før. Altså kender vedkommende sitet og har måske en idé om, hvad vedkommende kan få.

Hvis du lander direkte på en produktside, så er du typisk kommet fra en søgemaskine eller en annonce, og så skal du som webshop være meget mere præcis med at vise den rigtige vare. Den type kunde er helt konkret i sin søgning. Du kan på den måde bruge brugernes adfærd på sitet til at finde ud af, hvilken type kunder kommer ind på dit site.

Gode råd fra Hans-Kristian om bedre konvertering

Hans-Kristians bedste råd til bedre konvertering er: Find ud af hvorfor gør kunden det, kunden gør Hvad er deres formål? Hvad opnår de ved det? Derefter skal du ud fra den underside de er på stille dig selv spørgsmålet, hvad kan jeg gøre for at gøre det bedst muligt for dem. Det er rent Help Marketing! Sæt dig i kundens sted og tænk på, hvordan du ville reagere. Husk, at det er mennesker, der sidder på den anden side, der typisk ikke vil ofre mere end 10-15 sekunder på det, du har arbejdet på de sidste tre dage. Skær ind til benet, og gør det så nemt og godt som muligt for dine kunder. Vil du have flere tips om konvertering, så lyt også til afsnit 54, hvor Halfdan Timm giver tricks til leadgenering og opkvalificering af leads eller afsnit 46 om at få styr på Google Analytics.

Vil du i kontakt med Hans-Kristian?

Du kan komme i kontakt med Hans-Kristian ved at besøge Clerk.io eller skrive til [email protected]. Vær opmærksom på, at videoen ikke er redigeret og ikke indeholder ugens content marketing værktøj. Abonner på iTunes, så får du den bedste oplevelse helt automatisk.

Ugens content marketing værktøj: Check My Links

Sponsoreret af Erhvervakademi Kolding. Deltag i gratis webinarer og hjælp Help Marketing ved at klikke forbi på gratiswebinar.dk. Tak!

Er du 100 procent sikker på, at der ikke er døde links på din hjemmeside? De er meget irriterende for brugeren og det kan ødelægge brugerens flow på din side. Heldigvis findes der en smart Chrome og Firefox add on, der kan tjekke enhver. Installer Check My links add on. Gå ind på siden, du vil tjekke, klik på ikonet og så checker Check My Links alle links og giver dig farver på alle links. Grønt er ok. Rød er fejl – du får endda en fejlkode som 404 eller 405. Jeg bruger den til at tjekke links på noterne til Help Marketing. Den rammer rigtigt 80 procent af gangene – det kunne være bedre. Men de døde links du kan fjerne fra din side gør en kæmpe forskel for brugerne. Google Check My Links for add ons til Firefox og Chrome.

Jeg har samlet alle mine gode Content Marketing redskaber her. 

Hjælp mig 🙂

Hvis du kan lide Help Marketing og vil give noget tilbage, så har du lidt forskellige muligheder:

Kommentarer til afsnittet? Så brug kommentarerne herunder!

Lad mig høre hvad du synes om indholdet ...

Del dette på ...
Foredrag, kurser og sparring om Content Marketing og sociale medier Brug Nochmal