HM032: Succesfulde ledere på sociale medier: Jesper Rønnov, direktør i SKAT

Hvordan skal du  som leder optræde på sociale medier og hvad er der af udfordringer ved mulighederne for åben dialog. Det fortæller Jesper Rønnov, direktør i SKAT, om i afsnit 32 af Help Marketing. Han giver også gode råd til ledere på sociale meder.

Help Marketing Bogen Støt os ved at købe Help Marketing Bogen :-) Køb bogen

Indhold i dette afsnit af Help Marketing: Ledere på sociale medier

Ugens gæst er Jesper Rønnov Simonsen, som er øverste direktør i SKAT og i mine øjne en af de dygtigste ledere på sociale medier i dag. Jesper har det øverste ansvar for skatteforvaltningen i Danmark. Hvis du gerne vil følge Jesper, er du velkommen til at sende ham en invitation på LinkedIn. Ellers kan du følge ham på Twitter og Instagram.

I dette afsnit får du bl.a. svar på følgende:

  • Hvilke kanaler er Jesper på? Hvorfor er de udvalgt?
  • Hvor lang tid bruger Jesper på sociale medier i løbet af dagen
  • Hvorfor er Jesper på sociale medier? Hvordan hjælper det SKAT og Jesper selv?
  • Hvad skal der til for at ledere på sociale medier bliver succesfulde?
  • Spørgsmål fra Twitter brugere til Jesper

Jesper Rønnov Simonsen i Help Marketing

Jesper baggrund for at blive en af de bedste danske ledere på sociale medier

Help Marketing Jesper Rønnov Simonsen lederere sociale medier

Jesper har i en del år brugt LinkedIn, inden han startede hos SKAT. Han mener, det er et nemt medie at bruge i professionel henseende, fordi det handler om dit professionelle liv, og du med fordel kan bruge det til at netværke. Det fungerer som et slags visitkort eller telefonbog. Han kigger også på, hvor hans netværk er, hvad de laver og om folk skifter job.

Se også:

Efter Jesper kom til SKAT, begyndte han for alvor at bruge Twitter, bl.a. inspireret at SKATs konto @skattefar. Jesper er glad for tonen, som @skattefar benytter sig af. SKAT skal hjælpe borgerne – og den tilgang har de strategisk valgt også at køre på sociale medier. SKAT kører @skattefar på Twitter, de er på LinkedIn med fokus på HR, og de har Told og Skat Museet på Pinterest. Skat er også på Facebook.

Imens SKAT fik mere styr på deres corporate profiler, så Jesper et hul til også at kunne vise personer bag organisationen. Jesper tog skridtet fuldt ud og satte sit ansigt på. Han stod frem på Twitter som direktøren for SKAT. Jesper har nu i halvandet år eksperimenteret med at finde pladsen for en direktør på sociale medier.

Gode råd til ledere, som ikke er på sociale medier, men overvejer det

Jesper anbefaler, at ledere på sociale medier skal stå ved, hvad de er på sociale med for. Jesper er leder af SKAT på Twitter. Han viser ikke det private frem.

Jesper anbefaler yderligere, at du som leder prøver dig frem. For Jespers vedkommende har det være en iterativ proces, hvor han konstant overvejer, hvad han skriver, hvad han skriver om og hvordan han deltager i samtaler. På den måde bliver du dygtigere til at forstå, hvordan medierne virker. Jesper anbefaler, at du læser guides på nettet, inden du starter og ellers bare prøver dig frem. Du er et betydningsfuld ansigt på virkomheden – og de sociale medier åbner for mange muligheder. Husk at deltage i samtaler! Du er ikke en pressemeddelelse. Vær naturlig og indgå i det, som de andre taler om. Du kan godt sætte dagsorden, men respekter andres interesser.

Se også:

twitterjournalister.dk

Twitter er stedet for politikere, kommunikationsfolk og journalister. Arbejder du med PR, så er twitterjournalister.dk det perfekte sted at få overblik over danske journalister. Det er en fin liste over rigtigt mange danske journalister. Du kan sortere efter antal følgere, de har, hvor meget de tweeter – endda Klout, hvis du mener det er relevant. Og selvfølgelig direkte adgang til deres Twitter handle. Ernst Poulsen ham med listerne på Twitter og Filip Wallberg står bag. Ernst fortæller at de netop har udvidet med www.twitterchefer.dk – det passer perfekt til dette afsnit. Tjek cheferne på Twitter ud!

Læs mere om ugens tool her Se alle værktøjer samlet her
Altid up to date med Help Marketing! Få en mail hver måned med det seneste afsnit. Du tilmelder dig også Nochmals nyhedsbrev. Du kan altid melde fra igen.
=
Lad mig høre hvad du synes om indholdet ...

Godt at høre at vejen til kommunikation med virksomhrdsledere er kortere. Effekten af at sætte et personligt ansigt på virksomheder, tror jeg på har stor gavnlig værdi og er et tillæg til visuel branding.

Svar på denne kommentar
Del dette på ...
Foredrag og sparring om din marketing Kontakt Eric