HM031: 10 gode råd om Instagram for virksomheder med Morten Nordstrøm

Hvordan får du mest ud af Instagram i din virksomhed? Hvad skal virksomheder overveje før de opretter en profil og begynder at knipse løs. Det guider Morten Nordstrøm dig igennem i afsnit 31 af Help Marketing med ti gode råd om Instagram for virksomheder.

Help Marketing Bogen Støt os ved at købe Help Marketing Bogen :-) Køb bogen

Indhold i dette afsnit af Help Marketing: Instagram for virksomheder

Help Marketing podcasten er lavet for dig, der arbejder med digital marketing, salg og ledelse, og som gerne vil opnå succes ved at hjælpe andre. Værten er Eric Ziengs. Help Marketing produceres af Nochmal.

Baggrunden for Help Marketing er, at jeg gerne vil have, at vi alle bliver en lille smule bedre til at hjælpe hinanden. Hvorfor? Fordi det gør hverdagen rarere for alle. Men i lige så høj grad, fordi det i mine øjne er den bedste måde at skabe succes for sig selv, da man opbygger værdifulde relationer.

Ugens gæst er Morten Nordstrøm, han er selvstændig digital kommunikationsrådgiver med fokus på visuel kommunikation. Morten arbejder som professionel instagrammer, og rådgiver virksomheder om deres brug af Instagram. Morten er desuden Social Media Manager i Folkekirkens Nødhjælp.

I dette afsnit får du bl.a. svar på følgende:

  • Gode råd til Instagram for virksomheder
  • Hvad skal du tænke over når du opretter en virksomhedsprofil?
  • Hvorfor er det vigtigt at have et koncept?
  • Hvordan kommer du bedst igang?

Morten Nordstrøm i Help Marketing

Morten Nordstrøm Help Marketing instagram for virksomheder foto

 Ti gode råd om Instagram for virksomheder

  • Instagram er til kvalitetscontent. Genbrug derfor ikke blindt content fra andre platforme, men skab content specifikt målrettet mod Instagram. Kvalitet over kvantitet! Hør om hvornår du så kan bruge genbrug i din Content Marketing i afsnit 36.
  • Danmarks største hashtag medie. Udnyt det!
  • Klare koncepter vinder. Skab derfor et koncept – og hold jer til det.
  • Hvad gør konkurrenterne? Tag et kig – det kan både inspirere og fortælle hvordan du kan differentiere dig.
  • Lyt til dine følgere. De er din bedste kilde, når du skal finde ud af hvad det gode indhold er.
  • Få styr på varedeklarationen. Du har kun et skud i bøssen – sørg for at udnytte det!
  • Vær social. Opfør dig som et menneske, også selvom du repræsenterer en virksomhed. Dvs. kommenter, like, følg – engager dig, ligesom du gerne vil have dine følgere til at engagere sig.
  • Engagér jeres følgere. Fx gennem hashtags, men også gennem walks, sociale arrangementer og andet der giver mulighed for at komme tættere på hinanden. Foruden den tættere relation (som jo kan udnyttes på mange måder) hjælper det jer også med at blive hørt i et ellers tætbefolket community.
  • Dan alliancer – både med andre virksomheder og influencers. Hør hvordan du skaber digitale ambassadører i afsnit 62.
  • Track og brug brugergeneret indhold. Det er omkostningseffektivt og trusted content vinder altid.
  • Vær analytiske. Track jeres udvikling og brug jeres viden strategisk.

Bonus: Tre flere ekstra råd fra Morten om Instagram for virksomheder

Hvis du skal i gang med instagram, så udarbejd et original koncept. Tænk ud af boksen og find ud af, hvordan du kan skabe en fortælling, der giver dine brugere værdi og hold dig til det koncept. Når du definerer dit koncept, gør du det nemmere for andre at se, hvad de får ud af at følge dig. Du gør det også nemmere for dig selv. Du er du ikke i tvivl om, hvad der er det gode indhold, for det har du defineret.

Når du har fundet konceptet, så skriv det i din bio / profiltekst. Hvis du skriver “Jeg deler billeder af solopgange”, så er det, det du gør og holder dig fra dessertbilleder.

Og vær social. Interager med dine følgere. Opfør dig som et menneske i stedet for som en virksomhed. Arbejd med usergenerated content, det kan du gøre ved at reposte billeder fra din brugere, på den måde viser du anerkendelse, men husk altid at spørge om lov, før du reposter dine brugeres billeder på din egen profil.

Hvis du vil i kontakt med Morten eller bare vil følge ham, kan du finde ham på Instagram ved at søge på Morten Nordstrøm eller bruge @mortenordstrom. Dette handle bruger Morten også på Twitter og Snapchat.

Vær opmærksom på, at videoen ikke er redigeret og ikke indeholder ugens content marketing værktøj. Abonner på iTunes, så får du den bedste oplevelse helt automatisk.

 

 

Ugens content marketing værktøj: Content Marketing idé generator

Sponsoreret af Erhvervakademi Kolding. Hjælp Help Marketing ved at klikke forbi på mitiba.dk/helpmarketing.

Advarsel! Hvis du bruger dette værktøj, skal du gøre det med stor omtanke. Content Marketing Ideas Generator hjælper med ideer til artikler og andet indhold baseret på emne og målgruppe. Skriv emnet og målgruppen ind på engelsk og værktøjet giver dig en masse overskrifter til artikler og blogpost eller videoer. Men du må aldrig kun basere dit indhold på dette værktøj. Du skal selvfølgelig lave dit forarbejde, research og strategi arbejde først og derefter skabe indhold, der kommer dine kunder og leads til gode. Værktøjet kan du bruge til at inspirere dig. Bagefter kigger du så på hvilke ideer kan bruges, fordi de understøtter din strategi. Find og brug værktøjet med forsigtighed.

Jeg har samlet alle mine gode Content Marketing redskaber her. 

 

Hjælp mig 🙂

Hvis du kan lide Help Marketing og vil give noget tilbage, så har du lidt forskellige muligheder:

Kommentarer til afsnittet? Så brug kommentarerne herunder!

Lad mig høre hvad du synes om indholdet ...

Del dette på ...
Foredrag, kurser og sparring om Content Marketing og sociale medier Brug Nochmal