HM027: Sådan bruger du Reddit i din markedsføring

Reddit er ikke stort i Danmark - men på verdensplan er det et meget vigtigt socialt medie. Lyt med for at finde ud af, hvordan du kan få mest muligt ud af Reddit i din markedsføring og dit salg. Philip Rasmussen fra SteelSeries løfter sløret for, hvordan SteelSeries bruger Reddit til branding og salg i afsnit 27 af Help Marketing.

Vi er her ikke uden dig :-) Støt os her

Help Marketing Reddit Danmark Phillip Rasmussen SteelSeries

Indhold i dette afsnit af Help Marketing: Reddit i markedsføring

Help Marketing podcasten er lavet for dig, der arbejder med digital marketing, salg og ledelse, og som gerne vil opnå succes ved at hjælpe andre. Værten er Eric Ziengs. Help Marketing produceres af Nochmal.

Baggrunden for Help Marketing er, at jeg gerne vil have, at vi alle bliver en lille smule bedre til at hjælpe hinanden. Hvorfor? Fordi det gør hverdagen rarere for alle. Men i lige så høj grad, fordi det i mine øjne er den bedste måde at skabe succes for sig selv, da man opbygger værdifulde relationer.

Ugens gæst er Philip Rasmussen, som er social media manager hos SteelSeries. Philip arbejder med strategi og det taktiske på sociale medier samtidig med, at han er community manager, hvor han bl.a. svarer på henvendelser på Facebook, Twitter, Instagram og Reddit.

I dette afsnit får du bl.a. svar på følgende:

  • Hvad er Reddit?
  • Hvordan fungerer Reddit som content aggregater?
  • Hvor mange bruger Reddit? Og i Danmark?
  • Hvor skal man gå hen på Reddit som dansker?
  • Hvordan bruger man Reddit?
  • Hvordan kan en virksomhed få værdi ud af Reddit?
  • Hvad må man absolut ikke på Reddit?
  • Hvordan kan Reddit bruges for at undgå dårlige sager?

Philip Rasmussen i Help Marketing

 Help Marketing Phillip Rasmussen foto

Hvad er reddit?

Reddit kalder sig selv forsiden af internettet. Reddit er en side hvor brugerne ageregerer indhold fra hele verden. En bruger kan dele links og historier, som alle andre brugere kan vote (stemme) op og ned. Det gør brugerne i forskellige subgrupper, kaldet subreddits.

Reddit fungerer principielt set som et almindeligt forum, forskellen er dog at Reddit har 151 millioner unikke besøgende hver måned.

Når du deler noget på Reddit, starter din post automatisk på én upvote, som er din egen. Derfra rykker posten sig så op og ned afhængig af, hvordan brugerne reagerer på din post, altså om de synes det er en god eller dårlig post. Det er denne rangering, der gør, at Reddit fungerer godt til at finde viralt indhold. Når mange (tusinder) har up-voted en artikel eller video, vil det pågældende indhold stige i ranking i den relevante subreddit. Derfor er Reddit et godt sted at finde historier, der har et stort viralt potentiale. Du kan altså finde indhold, som du kan poste til Facebook, Twitter eller andre kanaler. Du kan også lade dig inspirere til nyt indhold, du selv kan producere med stort viralt potentiale.

På reddit er indholdet inddelt efter forskellig kategorisering og emner. Der er mellem 9.000-10.000 subreddits ifølge Philip. Generelt er der på Reddit ikke særlig meget censur, selvom der er administratorer, der sikrer, at brugerne efterlever reglerne.

Sådan bruger SteelSeries Reddit

Steel Series har deres egen subreddit, hvor folk kan stille spørgsmål, primært om support. Derudover deltager SteelSeries aktivt i debatter og skaber dermed relationer. De bruger også Reddit til at lytte til, hvad brugerne siger om dem.

I SteelSeries’ egen Subreddit er der et par hundrede brugere. De får omkring 50-100 posts om ugen, som Philip besvarer. Dermed kan SteelSeries afhjælpe en del support-kald fra brugerne, der får ligeså hurtigt svar på Reddit. Derudover er det en fordel for SteelSeries offentligt at kunne afhjælpe et problem hos en kunde, for de scorer point hos kunden og alle andre der læser med. Det svarer til virksomheder, der yder aktiv support på Facebook.

Gode råd om Reddit

Da Reddit godt kan være uoverskueligt til at starte med, anbefaler Philip, at du først finder nogle subreddits, der handler om dine interesser. Måske nogle der relaterer sig til din branche. Derudover anbefaler Philip, at du subcriber og læser de seneste 30 højt placerede indlæg, så du fornemmer tonen. Du kan tjekke kommentarerne og dermed finde ud af om subredditen er noget for dig. Som noget af det vigtigste råder Philip dig til at engagere dig. Jo mere du engagerer, jo mere du bliver en del af Reddit. Husk dog altid at læse reglerne og overholde dem. Der kan blive slået hårdt ned, hvis du overtræder reglerne!

Lyt også til: Derfor skal dit brand være på Snapchat og 5 SnapHacks.

Følg Philip på Twitter og Reddit.

Vær opmærksom på, at videoen ikke er redigeret og ikke indeholder ugens content marketing værktøj. Abonner på iTunes, så får du den bedste oplevelse helt automatisk.

 

Ugens content marketing værktøj:

Sponsoreret af Erhvervakademi Kolding. Hjælp Help Marketing ved at klikke forbi på mitiba.dk/helpmarketing.

Hvis du annoncerer på Facebook (og lyt til afsnit 20 for at få gode fif til annoncering på Facebook), så skal du overholde kravet fra Facebook om, at dine billeder maksimalt må indeholde 20 procent tekst. Hvis de indholder mere tekst, så bliver din annonce ikke godkendt. Men det er ikke bare 20 procent af et billede. Nej, som stort set alt andet ved Facebook er det lidt mere besværligt. Facebook deler billeder op i firkanter og af dem må højest 20 procent indholde tekst. Men i stedet for at bryde hovedet med denne besværlighed, så brug 20percentule.info. Du uploader dit billede, og så tjekker tjenesten, om du overholder reglerne. Gør det, før du uploader billedet til Facebook for at undgå afslag på dine annoncer. Brug det gratis på 20percentrule.info. Læs også Facebooks guidelines her.

Jeg har samlet alle mine gode Content Marketing redskaber her. 

 

Hjælp mig 🙂

Hvis du kan lide Help Marketing og vil give noget tilbage, så har du lidt forskellige muligheder:

Kommentarer til afsnittet? Så brug kommentarerne herunder!

Lad mig høre hvad du synes om indholdet ...

Del dette på ...
Foredrag, kurser og sparring om Content Marketing og sociale medier Brug Nochmal