HM025: Social Media Trends 2015 med Rasmus Fisker

Hvilke trends skal du holde særligt øje med i 2015? Hør hvorfor betalt distribution på sociale medier bliver vigtigere, og hvorfor video spiller en stadig større rolle i din indholdsstrategi. Det og mere kan du blive klogere på, når Rasmus Fisker giver sit syn på de største social media trends for 2015 i afsnit 25 af Help Marketing.

Help Marketing Bogen Støt os ved at købe Help Marketing Bogen :-) Køb bogen

Rasmus Fisker i Help Marketing

Help Marketing podcasten er lavet for dig, der arbejder med digital marketing, salg og ledelse, og som gerne vil opnå succes ved at hjælpe andre. Værten er Eric Ziengs. Help Marketing produceres af Nochmal.

Baggrunden for Help Marketing er, at jeg gerne vil have, at vi alle bliver en lille smule bedre til at hjælpe hinanden. Hvorfor? Fordi det gør hverdagen rarere for alle. Men i lige så høj grad, fordi det i mine øjne er den bedste måde at skabe succes for sig selv, da man opbygger værdifulde relationer.

Help Marketing som bog? Læs mere her.

Ugens gæst er Rasmus Fisker fra Mediebureauet MediaCom. Han er strategi og content director og hjælper til daglig Mediacoms kunder med at planlægge, hvordan de skal lave og distribuere indhold på tværs af medieplatforme. Hvis du vil følge Rasmus eller i kontakt med ham, så find ham på twitter, slideshare eller på linkedin. Se præsentationen om social media trends 2015 her.

I dette afsnit får du bl.a. svar på følgende:

  • Hvad er de største social media trends for 2015?
  • Betale for social – hvad betyder det for mig?
  • Privacy – hvad betyder det for mig?
  • Video – hvad betyder det for mig?
  • Fragmentering – hvad betyder det for mig?
Se også:

Annoncering i sociale medier

I Danmark fungerer Facebook som solen i vores sociale medie-solsystem. Du kommer ikke udenom Facebook, når det kommer til annoncering. Men ifølge Rasmus kan annoncering blive så stor en del af Facebook, at der kan herske tvivl om, hvorvidt der i fremtiden bliver tale om Facebook som et community. Hvem vil betale for at komme i kontakt med fans, når der er andre kanaler at bruge? Uanset er det en stor forandring i forhold til, hvordan vi før har gået til sociale medier. Det er svært at komme udenom annoncering i sociale medier. Nogle er godt på vej, andre vil ikke… endnu
I forhold til at skabe godt indhold til brugerne, skal du altid tænke indhold først. Tag udgangspunkt i din målgruppe og derefter tænk på, hvordan du skaber interessant og værdifuldt indhold relevant for målgruppen. For det skal flytte noget og være vigtigt for din forretning. Derudover er distribution også essentiel – altså hvordan kommer indholdet ud til målgruppen. Det kræver, at der bliver afsat penge til distributionen i form af annoncering, når du er på sociale medier.

Privatliv på sociale medier

Den næste af de fire social media trends handler om privacy, netop fordi der er kommet så meget fokus på annoncering. Brugernes ønsker at slippe for at blive annonceret til. Det er så småt gået op for brugerne, at, hvis de ikke betaler for at bruge produktet, er de selv produktet. Det betyder, at der kommer en masse modreaktioner mod disse annonceringsmuligheder. Der opstår nye medier som f.eks. Ello. På samme måde er YikYak og Snapchat også eksempler på, at brugerne ikke ønsker at dele deres informationer med virksomheder.

Video dominerer

Tredje social media trend er video. Facebook vil gerne være førende på video indhold og har indledt en kamp mod YouTube. Det betyder, at når du uploader en video til Facebook, får du bedre reach, end hvis du linker til en YouTube video på Facebook.

Video er en rigtig god måde at drive engagement på, fordi brugerne meget nemt falder for en 15 eller 30 sekunders video, der starter automatisk. Der er mange virkemidler i video. På bagsiden af medaljen skal du huske på, at det er dyrt at få produceret video. Overvej derfor at bundle din produktion så meget som muligt, så du kan få lavet en del videoer på den dag, du nu har reserveret til det.

Se også:

Fragmentering – brug af flere forskellige platforme

Fragmentering handler om, at flere sociale medier begynder at opdele deres funktioner  ud i specifikke apps. Blandt andet har Facebook lavet en ”Group” app og deres besked app ”Messenger”. På samme måde har Instagram har lavet Hyperlapse. Brugerne efterspørger sociale medier, der er meget specifikke. Dermed bruger du ét socialt medie til chat, et andet til at filme og et tredje til billeder. Et eksempel er Snapchat, der sikrer kommunikation med venner, mens Twitter er til kommunikation med hele netværket. Dermed bliver brugerne fragmenterede. Vi bruger simpelthen medierne forskelligt.

 

Lad mig høre hvad du synes om indholdet ...

Del dette på ...
Foredrag og sparring om din marketing Kontakt Eric