HM023: Genial dansk Content Marketing Case: Planday

Hørt og læst nok om Content Marketing og vil i gang? I dag er Planday en vaskeægte dansk Content Marketing case. Du får tips til, hvordan du kan arbejde strategisk og målrettet med content marketing i din virksomhed i afsnit 23 af Help Marketing. Vi kommer også helt ned i det konkrete, så det er lige til at gå i gang! Noter er under afspilleren.

Help Marketing Bogen Støt os ved at købe Help Marketing Bogen :-) Køb bogen

Dansk Content Marketing case i Help Marketing: Planday

Help Marketing podcasten er lavet for dig, der arbejder med digital marketing, salg og ledelse, og som gerne vil opnå succes ved at hjælpe andre. Værten er Eric Ziengs. Help Marketing produceres af Nochmal.

Baggrunden for Help Marketing er, at jeg gerne vil have, at vi alle bliver en lille smule bedre til at hjælpe hinanden. Hvorfor? Fordi det gør hverdagen rarere for alle. Men i lige så høj grad, fordi det i mine øjne er den bedste måde at skabe succes for sig selv, da man opbygger værdifulde relationer.

Denne uges gæst er Christian Anders Jørgensen, som er ansvarlig for Global Leadgenerering hos Planday. Han arbejder selvfølgelig med digital markedsføring med fokus på content marketing og paid marketing. Udover det er Christian med i Webproofs advisory board. Har du spørgsmål til Christian kan du få fat på ham følgende steder: Hans blog eller på linkedin.

I dette afsnit får du bl.a. svar på følgende:

  • Hvordan får du flere kunder med Content Marketing mixet sammen med paid markedsføring?
  • Hvem bruger og køber Plandays tidsregistreringsløsninger?
  • Hav styr på værdien dit produkt skaber
  • Hvad interesserer kunderne sig for, hvis det ikke er dine løsninger?
  • Hvordan sætter du kundens interesse sammen med dit produkt?
  • Hvad er flowet for brugerens rejse gennem dit indhold?
  • Kan man bruge betalte distributionskanaler i content marketing?
  • Hvordan måler du kundens forløb gennem jeres medier?
  • Hvilke KPI’er arbejder du med? Og hvordan er jeres ROI?
Se også:

Christian Anders Jørgensen i Help Marketing

Help Marketing Christian Anders Jørgensen Foto

Planday laver vagtplanlægningsværktøjer, som hjælper kunderne med at gøre vagtplanlægning, tidsregistrering og lønhåndtering nemt og simpelt. Vi taler altså om en B2B Content Marketing case. Kunderne er at finde i brancher som restauranter, detailhandel, sport og fritidsklubber. Typisk vil en kunde være en restaurant manager eller restaurantejer. Planday har arbejdet med content marketing siden 2014 og startede, da det gik op for dem at kunderne havde et ikke erkendt behov.

Forstå dine kunder

Måden Planday angriber problemet er ganske enkelt først at tale med deres eksisterende kunder. De spurgte ind til kundernes daglige udfordringer – også uden for området, som Planday opererer inden for. Kort sagt ville Planday forstå og kende de hvilke personer, de prøver at få fat i.

Ud fra den viden laver Planday content. Det viste sig, at restaurantejere – og managers ikke interesserede sig for tidsregistreringsystemer. Men i stedet interesserede dis sig for at markedsføre restauranter på sociale medier. Det de tjener penge på! Så selvom social media marketing ikke har noget at gøre med Plandays løsninger, begyndte Planday at skabe guides til, hvordan restauranter bør markedsføre sig på sociale medier. For hver guide lavede Planday en kort blogpost, der skulle få potentielle kunder ind på deres site. Herfra skal kundens konverteres og dermed afgive kontaktinfo for at få guiden gratis. Planday brugte også paid markedsføring for at få brugere ind på sitet – en fin måde at blande godt content med betalt markedsføring.

Se også:

Værdien af relevant indhold

Det er det relevante indhold, der driver kunden til sitet. Når kunden så downloader guiden, udfylder de email og navn. Nu kan Planday begynde at fodre kunden med andet relevant indhold for kunden. Det skaber  tillid hos kunden. Den potentielle kunde får tilsendt mails med mulighed for at downloade yderligere guides (Instagram marketing guide etc.). Når kunden har vist tilstrækkelig interesse ved at downloade guides, får han eller hun tilbudt en guide om medarbejdere på sociale medier i forhold til restauranten. Nu er vi tæt på Plandays område.

Herfra får den potentielle kunde viden og indhold relateret til Plandays vagtplanlægningsværktøj. Til sidst får vedkommende mulighed for 14 dages gratis prøve, så de kan teste produktet. Pt. er der stadig manuelt salg inde over, men på sigt skal den del også automatiseres.

Med denne tilgang kan salgscyklussen helt automatisk tilpasses den enkelte kunde. Nogle vil meget hurtigt downloade guides og ende ved gratis prøven, andre kan tage år om at nå derhen.

Kort sagt:

Identificer kundes pains –> skab og distribuer indhold, der kan hjælpe mod de pains –> konverter og vind kundens tillid ved at hjælpe med andre pains –> introducer indhold, der er relateret til dit produkt, når kunden er moden nok (langt nok nede i salgstragten) –> salg

Det kan helt klart anbefales at lytte hele interviewet igennem for at få alle deltajer i denne super interessante B2B Content Marketing case fra en dansk virksomhed.

Se også:

Gode råd til Content Marketing fra Christian

Christian anbefaler at arbejde med buyer personaer. Det er profiler over, hvem du gerne vil kommunikere til. Hvad er det for et menneske? Hvad laver de? Hvordan er deres hverdag? Hvad er deres problemer? Ifølge Christian er det det nemmere at lave content, fordi du har en idé om hvem du skriver til.

Christian anbefaler endvidere at skabe et godt flow for kunderne, som beskrevet ovenfor. Du skal være konsistent og holde et højt niveau af kvalitet i dit content, som er skræddersyet til din buyer persona. Du skal samtidig sørge for, at det kommer ud i de medier, som dine potentielle kunder bruger. Ellers ser de det jo ikke. Sørg for automatiserede mail flows, hvor indholdet rammer i tråd med det kunderne har downloadet. Alt skal ende i konverteringsvenlige landingpages – og til sidst slag.

Se også:

Christian understreget sit råd om at tale med dine kunder! Der er alt for få der gør det, og kunderne bliver lykkelige over at der er nogen, der interesserer sig for, hvordan deres liv og hverdag er, og hvordan du kan hjælpe dem. Så hvis du ikke får andet ud af denne danske Content Marketing case, så sørg i det mindste for at tale med dine kunder!

Se også:

Lad mig høre hvad du synes om indholdet ...

Del dette på ...
Foredrag og sparring om din marketing Kontakt Eric