HM021: Få mere ud af Social Media Week

Med 100 gratis events, tusidenvis af deltagere og så mange emner som der er foredragsholdere - hvordan får du mest ud af Social Media Week? Få gode råd fra arrangør Mads Ehrhardt i 21. afsnit af Help Marketing. Vi ser på relationsdannelse, værdiskabelse, social proof. Vi ser det fra deltager, foredragsholder og arrangørers perspektiv.

Vi er her ikke uden dig :-) Støt os her

Help Marketing Mads Ehrhardt Social media week

Indhold i dette afsnit af Help Marketing

Help Marketing podcasten er lavet for dig, der arbejder med digital marketing, salg og ledelse, og som gerne vil opnå succes ved at hjælpe andre. Værten er Eric Ziengs. Help Marketing produceres af Nochmal.

Baggrunden for Help Marketing er, at jeg gerne vil have, at vi alle bliver en lille smule bedre til at hjælpe hinanden. Hvorfor? Fordi det gør hverdagen rarere for alle. Men i lige så høj grad, fordi det i mine øjne er den bedste måde at skabe succes for sig selv, da man opbygger værdifulde relationer.

Denne uges gæst er Mads Ehrhardt som er overordnet ansvarlig for Social Media Week i Danmark. Mads er en af partnerne i Copenhagen Concept, som er en privat incubator, hvor man starter nye selskaber op, primært inden for digitale medier. Copenhagen Concept står bag afholdelsen af Social Media Week i København.

I dette afsnit får du bl.a. svar på følgende:

  • Hvad er Social Media Week – i København og resten af verden
  • Hvorfor afholdes Social Media Week, og hvad er værdien
  • Hvordan får du mest ud af Social Media Week som gæst?
  • Hvordan får du mest ud af Social Media Week som oplægsholder?
  • Hvordan får du mest ud af Social Media Week som arrangør?
  • Husk at disse råd også kan bruges til andre seminarer, konferencer mv.

Mads Ehrhardt i Help Marketing

Abonner på Help Marketing via på din smartphone eller computer. Vær opmærksom på, at YouTube videoen kun er interviewet med gæsten. Det indeholder ikke ugens redskab mv. YouTube-versionen er den rå optagelse, mens audio-versionen er den forbedrede, redigerede udgave. Og ja, det er meningen, at du skal kunne se de sidste par minutter optagelse på YouTube-videoen, hvor vi optager intro’en til audio-versionen. Det er lidt som bloopers fra 1990’erne.
🙂

Social Media Week startede i New York i 2008. Det bliver nu afholdt i 29 byer verden over, hvor man i en hel uge har sociale medier som omdrejningspunkt ved gratis arrangementer i hele den pågældende by. Her ser man på, hvilken indflydelse sociale medier har på vores hverdag. Det spænder over emner som politik, finans, kultur og helbred. Social Media Week kigger desuden på, hvilke trends man skal være opmærksom på, og hvad det er for nogle faldgruber, der kan være ved sociale medier.

Social Media week foregår i år fra d. 23.-27. februar i København. Der er omkring 100 arrangementer fordelt rundt omkring i købehavn. Arrangementerne er crowdsourcet, hvilket betyder, at alle arrangementer er gratis at deltage i. Du skal blot tilmelde sig på Social Media Weeks hjemmeside. Vær dog opmærksom på at framelde dig, hvis du ikke møder op. Ellers skal du betale et no-show fee. Hashtagget er #SMWcph

Hold løbende øje med programmetsocial media week copenhagen help marketing

Hold løbende holde øje med programmet, fordi en event du gerne vil med til måske har været udsolgt, men når andre deltager melder fra, er der åbent igen. Derudover bliver der løbende tilføjet events til programmet. Derfor anbefaler Mads, at du downloader #SMW app’en (App StoreGoogle Play) til at holde sig opdateret.

2015 anbefalinger:

Mads anbefaler:

Eric gør opmærksom på, at du som Help Marketing-lytter kan komme bag kulisserne på podcasten ved at komme til Værdien af at podcaste og 10 gode råd til at komme i gang.

Gode råd til Social Media Week deltagerne

Social Media Week er den ultimative netværksøvelse og en god mulighed for at skabe forbindelser, der er stærkere end dem, vi skaber virtuelt. Det gælder om at være fremme i skoene. Hvis en taler har udfordret dig eller inspirerer dig, så gå op og tal med vedkommende efterfølgende. Ligeledes er der ved de enkelte events også områder, hvor man kan netværke med oplægsholderen eller de andre, der har deltaget i arrangementet

Den helt klare melding fra Mads er, sørg for at være ude og netværke, lad være med at stå i det ene hjørne med hænderne over kors. Sæt dig for at tale med mindst fem fremmede mennesker til hver event, du deltager i. Det ligger meget i tråd med ånden i Help Marketing. Skab netværk. Skab værdi i de netværk. Det betaler sig tilbage senere.

Hvorfor holde oplæg til social Media Week?

Der er mange forskellige grunde til at bureauer, virksomheder og enkeltpersoner vælger at holde oplæg til Social Media Week. For nogle er det en værdi at vise sig selv som et brand. Bureauer kan profilere sig på visse områder. Det er så at sige en slags pitch – men pas for guds skyld på med at forsøge at sælge. Det hader deltagerne. Det handler ikke om dig! Men der skal ikke lægges skjul på, at du som oplægsholder får brandet dig selv og dit firma. Husk også at netværke med de tilhørende før og efter eventen.

Alt bliver streametMads Ehrhardt Help Marketing foto

Social Media Week samarbejder med Jyske Bank tv, som under hele ugen vil streame en stor del af arrangementerne. Der vil blive streamet events fra Realdania/Bolius bygningen. Om Mandagen bliver der streamet fra begge auditorier hos Mærsk. Torsdag og fredag bliver der streamet fra TV 2. Er du forhindret i at deltage i en event eller den er udsolgt, så kommer de til at ligge som livestreams og on demand videoer på Jyske Bank tv. De vil også blive lagt på Social Media Weeks YouTube kanal.

Hvorfor lægge hus til social Media Week?

Ifølge Mads er det en super mulighed for at få noget intern fokus på sociale medier for organisationer som Realdania, Bolius og Mærsk, fordi medarbejdere internt kan deltage i events og hurtigt vende tilbage til arbejdet efter. Der er også mulighed for at brande sig selv ved at vise sine faciliteter frem. På den den måde er man top of mind hos social media-folk. Det kan være en fordel HR-mæssigt næste gang, man skal finde nye medarbejdere. Og desuden viser man sin åbenhed og vilje til at hjælpe andre og samarbejde.

Hvorfor afholde Social Media week?

Grunden til at Copenhagen Concept afholder Social Media Week er bl.a., at Mads er helt solgt på konceptet.  Han er især begejstret for, at deltagere, oplægsholdere og frivilige en hel uge kan skabe så meget vidensdeling og netværk gennem crowdsourcet arbejde. En anden grund til at arrangere Social Media Week er, at Copenhagen Concept opbygger et stort og stærkt netværk. Det betyder, at nogle af de mennesker, man møder igennem arbejdet med Social Media Week efterfølgende kontakter Copenhagen Concepts produktionsselskab. Det kan på sigt give forretning. Altså igen Help Marketing ånden.

Gode råd til Sociale Media Week

Mads anbefaler, at du ud over at deltage i arrangementerne også følger med i hashtaggene for hvert event, da det giver mulighed for at blande sig i diskussionen på Twitter. På den måde deltager man aktivt i eventen og det er noget, der både beriger eventen, men også beriger din oplevelse af at deltage. Dem, der ikke kan deltage får mulighed for at få gode pointer fra foredraget, kan få dem via Twitter – og du profilerer dig selv.

Yderlige anbefaler Mads, at du ankommer noget tid før eventen, og at du bliver lidt længere så man kan få netværket. Vær også sød ved oplægsholderne og vær den første der siger noget, når der lægges op til diskussion. Så skal de andre i salen nok følge med.

Er du vild med sociale medier, så lyt også til afsnit 33: Succes på sociale medier med et lille budget og afsnit 41: 9 gratis sociale medier værktøjer.

Hvis du vil i kontakt med Mads, kan du fange ham på twitter @madehr, LinkedIn eller sende mail på [email protected]

 

Hjælperedskab i dette afsnit: Toggl

Sponsoreret af Erhvervakademi Kolding. Hjælp Help Marketing ved at klikke forbi på mitiba.dk/helpmarketing.

Toggl er et tidsregistreringsværktøj. Det er smart, hvis du som konsulent vil vide, hvor meget tid du bruger på de enkelte opgaver. Det er også smart, hvis du i afdelingen vil vide, hvor meget tid I bruger på planlagte opgaver og opgaver, der opstår lige pludselig. Al tidsforbrug kan måles. Når du har sat Toggl op, kan du inddele timerne efter kunde (eller intern afdeling) og under hver kunde er der mulighed for at lave projekter. Og så registrerer man tid på projekterne. Så er det lige til at afregne med kunden eller få overblik over hvad tiden bliver brugt til. Jeg har registreret tid i hele min karriere på kommunikationsbureauer – og i forskellige systemer. Toggl er helt klart det bedste system. Og du kan endda integrere det med Trello, som jeg anbefalede i afsnit 13. Du kan bruge Toggl gratis, mens den betalte version åbner op for flere muligheder.

Jeg har samlet alle mine gode Content Marketing redskaber her. 

 

Hjælp mig 🙂

Hvis du kan lide Help Marketing og vil give noget tilbage, så har du lidt forskellige muligheder:

Kommentarer til afsnittet? Så brug kommentarerne herunder!

Lad mig høre hvad du synes om indholdet ...

Del dette på ...
Foredrag, kurser og sparring om Content Marketing og sociale medier Brug Nochmal