HM014: Brug markedsanalyser i din Content Marketing

Markedsanalyser var i gamle dage redskaber til at beslutte sig for hvilke markeder, virksomheder ville satse på. I dag bruges den værdifulde viden også i Content Marketing. Brug data til blogposts, infografikker og podcasts. Og brug desuden rapporterne til leadgenerering. Alt det taler vi om med Bo Lykkegaard fra IDC i afsnit 14 af Help Marketing.

Vi er her ikke uden dig :-) Støt os her

Help Marketing Bo Lykkegaard

 

Indhold i dette afsnit af Help Marketing: Markedsanalyser

Help Marketing podcasten er lavet for dig, der arbejder med digital marketing, salg og ledelse, og som gerne vil opnå succes ved at hjælpe andre. Værten er Eric Ziengs. Help Marketing produceres af Nochmal.

Baggrunden for Help Marketing er, at jeg gerne vil have, at vi alle bliver en lille smule bedre til at hjælpe hinanden. Hvorfor? Fordi det gør hverdagen rarere for alle. Men i lige så høj grad, fordi det i mine øjne er den bedste måde at skabe succes for sig selv, da man opbygger værdifulde relationer.

Dagens gæst er Bo Lykkegård fra IDC. Han er Research Director, og hans hverdag går med at analysere forskellige markeder, så virksomheder kan tage beslutninger uden kun at skulle stole på mavefornemmelsen. Vi taler om:

  • Hvad er markedsanalyser og hvad bruges de til
  • Hvad skal du gøre, inden du giver dig i kast med markedsanalyser
  • Hvordan bruges markedsanalyser i Content Marketing
  • Hvordan bruges markedsanalyser til lead generering
  • Uvildighed i markedsanalyser og Content Marketing

 

Bo Lykkegaard i Help Marketing

Help Marketing Bo Lykkegaard foto

Virksomheder plejede at bruge markedsanalyser til at forudse udviklingen inden for deres markeder i en årrække frem. Hvordan rykker markedsandele sig Hvilke beslutninger skal virksomhederne tage for at få succes. Tidligere brugte virksomheder markedsanalyser som beslutningsgrundlag til hvor mange ressourcer man skulle allokere til forskellige markeder – Danmark mod Sverige mod Tyskland mv. Det var til det høje ledelsesniveau (C-level). Men der er sket et skred. Analyser fra IDC (og konkurrenter som Gartner mv.) laves i stigende grad også til at danne grundlag for Content Marketing-indhold. Altså indhold, der kan hjælpe brugerne til at forstå de services eller produkter, virksomheden sælger.

Hvis du overvejer at få lavet en markedsanalyse, så sørg for først at finde ud af, hvad den skal bruges til. Hvilken værdi skaber den. Når du ved det, skal du prioritere, hvilken viden er uundværlig og hvilken viden er nice to have. Samtidig er det en fordel at involvere markedsanalytikeren i arbejdet – uanset om det er en intern eller ekstern analytiker. Kan de se helheden, bliver analysen ofte bedre.

Hvis din markedsanalyse indeholder elementer, der har værdi for dine kunder, er det ofte en god idé at lægge (dele af) den på hjemmesiden til download. På den måde kan du også skabe leads, i og med brugeren skal aflevere sin mailadresse for at få adgang til undersøgelsen. Husk også, at data fra en analyse kan omskrives til mange forskellige andre indholdselementer: Blogposts, infografikker, videoer, billeder og podcasts.

Når Bo arbejder med markedsanalyser, der kan bruges i content marketing, forsøger han at dreje indholdet væk fra opdragsgiveren. Kunderne er alligevel ikke interesseret i at læse om virksomheden, så det er i opdragsgiverens interesse at fokusere på kunden og ikke på sig selv. Og det er jo også tanken bag content og Help Marketing. Det snakker vi også om i afsnit 9: Datadrevet marketing forklaret og afsnit 17: Datajournalistik i din markedsføring.

Du kan få fat i Bo på Twitter og LinkedIn. Vær opmærksom på, at videoen ikke er redigeret og ikke indeholder ugens content marketing værktøj. Abonner på iTunes, så får du den bedste oplevelse helt automatisk.

 

Hjælperedskab i dette afsnit: Linktally & Facebookinteractions

De fleste sites har Facebook, Twitter, LinkedIn knapper, så læserne kan dele indholdet. Hvis du gerne vil vide, hvor mange gange den pågældende artikel er delt på de forskellige sociale medier, så kan du bruge  Linktally.com. Kopier linket ind, så fortæller den hvor mange delinger, artiklen har fået på Facebook, Twitter, LinkedIn og Google+. Ved nogle af de førnævnte knapper ser man et lille tal for antal interaktioner. Så behøver du ikke bruge Linktally. Men der er forskel på delinger, likes og kommentarer. For at få den præcise fordeling har Anders Bergmann lavet et værktøj, hvor du kan kopiere et link ind og så fortæller værktøjet dig, hvor mange interaktioner den artikel har haft på Facebook fordelt på likes, kommentarer og delinger. Find det på andersbergmann.dk/facebookinteractions.

Jeg har samlet alle mine gode Content Marketing redskaber her. 

 

Hjælp mig 🙂

Hvis du kan lide Help Marketing og vil give noget tilbage, så har du lidt forskellige muligheder:

Kommentarer til afsnittet? Så brug kommentarerne herunder!

Lad mig høre hvad du synes om indholdet ...

Del dette på ...
Foredrag, kurser og sparring om Content Marketing og sociale medier Brug Nochmal