HM007: Musikbranchens fald og kampen tilbage

Musikbranchen havde hverken fokus på at hjælpe kunder eller partnere i 90'erne og starten af 00'erne. Så kom den digitale disruption, der fratog branchen dens eneret på distribution. Det var musikbranchens fald, og det kostede enorme summer. Branchens kamp tilbage betyder, at den i dag 15 år senere har lært meget og nu hjælper både kunder og partnere med adgang til musik og til at tjene penge. Den transformation fortæller Lasse Lindholm, kommunikationschef i musikselskabernes brancheorganisation IFPI, om i syvende afsnit af Help Marketing. Lyt med og undgå at lave de fejl, som musikbranchen begik.

Help Marketing Bogen Støt os ved at købe Help Marketing Bogen :-) Køb bogen

Musikbranchens Fald i Help Marketing: Vi sagsøger dig ind i helvede

Help Marketing podcasten er lavet for dig, der arbejder med digital marketing, salg og ledelse, og som gerne vil opnå succes ved at hjælpe andre. Værten er Eric Ziengs. Help Marketing produceres af Nochmal.

Baggrunden for Help Marketing er, at jeg gerne vil have, at vi alle bliver en lille smule bedre til at hjælpe hinanden. Hvorfor? Fordi det gør hverdagen rarere for alle. Men i lige så høj grad, fordi det i mine øjne er den bedste måde at skabe succes for sig selv, da man opbygger værdifulde relationer.

Gæsten er Lasse Lindholm, der er kommunikationschef i musikselskabernes brancheorganisation IFPI. Lasse fortæller åbent om alt, som branchen gjorde forkert i  90’erne og starten af 00’erne, og om, hvad branchen har lært af det. Find Lasse på Twitter.

Alle brancher vil blive udsat for distruption. Også din! Når det sker, er der mange penge på spil! Men ved at have fokus på at hjælpe brugerne og partnerne kommer du hurtigere ud af krisen. Lasse fortæller om, hvordan musikbranchen var helt nede, og først i dag er nogenlunde på vækstens vej igen.

Lasse Lindholm i Help Marketing

Lasse Lindholm Help Marketing

Lasse fortæller, at IFPI i dag arbejder sammen med studerende, så IFPI kan få inspiration udefra, mens de studerende får hjælp fra IFPI. Tag fat i Lasse direkte, hvis du er interesseret.

Musikbranchens fald er historien om monopolernes fald

I 2000 havde branchen en omsæting på 1,1 mia kr . Stort set hele omsætnigen kom  fra CD-salg. Branchen ejede al distribution. Forhandlerne, og dermed brugerne, skulle købe musikken via pladeselskaberne og kunstnerne skulle sælge deres musik igennem pladeselskaberne. Der var ingen andre veje. Digitaliseringen vendte op og ned på dette med download af albums og sange, som hurtigt blev en trussel mod CD-salget. Den trussel startede for alvor i de sidste år af 90’erne. Internettet (med den forbedrede båndbredde) og digitaliseringen gjordet det muligt på kort tid at overføre en MP3-fil fra en computer til en anden. Samtidig var det frem til 2005 stort set umuligt at være lovlig forbruger af digital distribueret musik i Danmark. På den måde blev alle, der ønskede digital musik, gjort til lovovertrædere. Det ændrede sig, da iTunes blev introduceret i Danmark i 2005.

Årene fra iTunes startede til streaming begyndte at tage fat var hårde, fordi CD-salget dykkede og indtægterne fra iTunes ikke kunne kompensere for det tabte CD-salg. Prisen på albums var lavere, og forbrugerne kunne lige pludseligt købe enkelte sange i stedet for at være tvunget til at punge 140 kr ud for et helt album. Branchen begyndte derfor at sælge compilations-CD’er (fx Absolut Music 4, der var min første compilation). Det var ikke et holdbart svar til brugere, der ville bestemme selv.

Fra download til streaming

I dag ser markedet igen meget anderledes ud, fordi 63 pct af det samlede musikmarked i Danmark i dag er streaming-baseret. Forretningsmodellen er meget anderledes. I gamle dage fik branchen sine penge så snart en palle CD’er var blevet solgt i Fona. Og derefter fik branchen ikke flere penge fra brugeren. Nu er det anderledes. Branchen får en relativt lavere pris første gang, brugeren lytter til en sang. Men i stedet får branchen nu penge hver måned – stort set for resten af livet. Det sætter store krav til selskabernes likviditet. Forretningsmodellen kan sammenlignes med Microsofts Office-suite, som man i dag kan købe som månedsabonnement i form af Office 365 – også kaldet Software as a Service (SaaS).

Da streaming kom frem, pushede branchen på fra starten for at undgå fejlen, som man begik i skiftet fra CD-salg til download. Her gjorde man alt for at besværliggøre brugernes adgang til både betalte og piratkopierede digitale downloads. Herunder er en meget sjov parodi af de groteske tv-reklamer, branchen sendte ud for at intimidere de personer, der downloadede.

 

Musikbranchens kamp tilbage

I dag er man klar til at lave aftaler med stort set alle seriøse distributionskanaler – Spotify, Wimp, TDC Play mv. Den måde at anskue verden på bruges også i content marketing, hvor det er vigtigt at få sit indhold ud foran næsen af brugerne. Vær til stede dér, hvor kunderne er! Forretningsmæssigt satser branchen i dag på mange bække små i stedet for én stor guldkalv. Det er aldrig fornuftigt at være for afhængig af én slags omsætning.

Branchen bliver aldrig den samme igen. Den er gennemgået to gange disruption på meget kort tid. Den første gjorde ondt, den anden mindre ondt. Branchen har lært, at den skal være offensiv og åben hele tiden. Status quo er, at der ikke findes en status quo mere.

Jeg tror ikke, at branchen bliver disruptet igen foreløbig. Den har lært sin lektie og er nu åben og hjælper både sine kunder og partnere med deres behov. Det er nem adgang til musik, til den rette pris, når som helst, og hvor som helst. Og for partnerne betyder branchens samarbejdsvillighed bedre at kunne tjene penge og vækste markedet med nye indtægtsmuligheder. Tænker du på den måde for dine kunder og partnere?

Lyt også til afsnit 18: Hvordan løser vi mediernes problemer? eller afsnit 49: Lær at blive kreativ på kommando.

Pixabay

At finde gratis gratis billeder uden royalties er en helvedes opgave. Du roder rundt i ophavsrettigheder og billeder af dårlig kvalitet. Desværre har alle ikke råd til iStock Photo, så jeg bruger ofte Pixabay. De har et bibliotek af public domain billeder. Det er vektor illustrationer, billeder og tegninger. Billederne kan bruges i stort set alle sammenhænge – også kommercielle. Du opretter dig bare via fx Facebook, og så kan du søge og downloade. Pas på ikke at blive forført af de øverste og nederste billeder – for det er iStock billeder. Det er derigennem, at Pixabay tjener penge. Men ellers kan du gå amok i gode gratis billeder uden bøvl!

Læs mere om ugens tool her Se alle værktøjer samlet her
Altid up to date med Help Marketing! Få en mail hver uge eller måned med seneste afsnit. Du tilmelder dig også Nochmals nyhedsbrev. Du kan altid melde fra igen.
Lad mig høre hvad du synes om indholdet ...

Del dette på ...
Foredrag, kurser og sparring om Content Marketing og sociale medier Brug Nochmal