HM004: Engagement på sociale medier med Jacob Mouritzen

Er du liderlig efter likes i dine social media marketing? Går du amok i konkurrencer? Stop op engang og lyt med, når Jacob Mouritzen gør os klogere på, hvordan vi skal måle og bruge engagement på sociale medier. Fokuser på hvorfor inden hvordan. Det er budskabet fra ekspert i sociale medier Jacob Mourtizen i fjerde afsnit af Help Marketing. Noterne finder du under afspilleren.

Help Marketing Bogen Støt os ved at købe Help Marketing Bogen :-) Køb bogen

 

Fjerde afsnit af Help Marketing: Engagement på sociale medier

Help Marketing podcasten er lavet for dig, der arbejder med digital marketing, salg og ledelse, og som gerne vil opnå succes ved at hjælpe andre. Værten er Eric Ziengs. Help Marketing produceres af Nochmal.

Baggrunden for Help Marketing er, at jeg gerne vil have, at vi alle bliver en lille smule bedre til at hjælpe hinanden. Hvorfor? Fordi det gør hverdagen rarere for alle. Men i lige så høj grad, fordi det i mine øjne er den bedste måde at skabe succes for sig selv, da man opbygger værdifulde relationer.

Gæsten er Jacob Mouritzen, der er leder af Mindshares social media afdeling og er ansvarlig for strategier, koncepter og arbejder med at binde de sociale medier til resten af kommunikationen og marketingen. Vil du følge Jacob, er han nemmest at finde på Twitter eller alternativt hans Facebook profil. Og du kan følge noget af hans arbejde ved at synes godt om Faxe Kondis Facebook-side.

Vi taler om, hvad engagement på de sociale medier er. Vi taler om, hvad det kan bruges til i social media marketing – og hvad det ikke kan bruges til. Til sidst bliver vi helt konkrete og fortæller, hvordan du selv kan finde tal på Facebook til at måle din engagement. Du får endda formlen for både engagement rate og interest rate.

Jacob Holst Mouritzen i Help Marketing

Jacob Mouritzen Help Marketing

Vi taler om social media marketing med fokus på Facebook. Stil dig spørgsmålet: Hvorfor er vi på Facebook? Hvilken værdi giver det jeres brugere? Hvilken værdi giver det jer? Skal I have øget brand-kendskab? Eller skal I sælge produkter? Ønsker I at gøre brug af brugernes viden ved at opsamle og bruge brugergeneret viden? Er det kundeseservice? Svaret på “hvorfor?” skal du have på plads, før du kigger på engagement.

Når du så er klar til at se på engagement, så del det op i to:

  • Synlig engagement måles i engagement rate ( likes, kommentarer og delinger – altså hvad andre kan se brugeren gør)
  • Dark engagement som måles i consumption rate ( klik på billeder eller links i posts, klik på “læs mere”, bladre billeder igennem, se videoer – altså hvad andre ikke kan se, men hvad du kan måle, fordi Facebook stiller disse stats til rådighed)

Sådan regner du engagement rate ud, når du har data per post:

  • Samlet antal likes, kommentarer og delinger / rækkevidde x 100 = %

Sådan regner du consumption rate ud, når du har data per post:

  • Samlet antal link click, other clicks, photo views og click to play / rækkevidde x 100 = %

Du kan eksportere tre måneders data ad gangen til Excel fra Indsigt. Men du kan også i selve indsigt-overblikket – se hvordan på billedet.Interaktionsfrekvens Facebook

Jacob forklarer meget mere i sin blogpost hos Mindshare.

Jacob nævner en undersøgelse med findings om Unilever i afsnittet. Desværre er det en intern undersøgelse, så den kan vi ikke linke til. Men lyt med, så får du de gode fakta fra Jacobs mund ind i dit øre.

Husk at fokusere på relationer og at skabe ambassadører, som man som virksomhed kan hjælpe med noget, de finder værdifuldt. Så vil mange give noget tilbage (det kan du høre mere om i afsnit 62). Jacob slutter af med at sige:

Engagement for engagements skyld er spild af din virksomheds tid og penge

Vil du vide noget om Facebook annoncering, så lyt til afsnit 20 med David Lorentzen.

 

Outlook Social Connector

For at skalere sine business relationer er LinkedIn ofte det perfekte valg. Det er de fleste enige om. Men husker du altid at tilføje dine relationer til LinkedIn? Vær helt ærlig… Nej vel. Derfor er Outlook Social Connector smart. Det er et lille program, du gratis kan downloade og installere i Outlook. Derefter kan du i alle mails se, hvad afsenderen af en mail senest har skrevet på LinkedIn (for så vidt også Facebook). På den måde kan du i din mail henvise til en god post eller andet, som vedkommende har skrevet.

Du kan også ved at klikke på en knap i mailen og tilføje personer direkte fra Outlook til dit LinkedIn netværk. Husk dog, at du  kun sender den automatiske besked fra LinkedIn (You’re a person I trust…). Det er ikke altid hensigtsmæssigt for så starter du ikke en samtale og opbygger ikke nogen relation. Så brug Outlook Social Connector med forsigtighed – måske kun med personer, du kender relativt godt eller udveksler mange mails med.

Læs mere om ugens tool her Se alle værktøjer samlet her
Altid up to date med Help Marketing! Få en mail hver uge eller måned med seneste afsnit. Du tilmelder dig også Nochmals nyhedsbrev. Du kan altid melde fra igen.
Lad mig høre hvad du synes om indholdet ...

Del dette på ...
Foredrag, kurser og sparring om Content Marketing og sociale medier Brug Nochmal