HM003: Hvem har juridisk ansvar for hvad du siger på sociale medier?

Jura og sociale medier! Må du svine kunder, chefen eller kolleger til på sociale medier? Må du opdatere din LinkedIn profil til dit nye job, inden du har haft sidste arbejdsdag på det gamle? Må du tage kunder og relationer med til konkurrenten? Og hvorfor fik en fransk blogger en kæmpe bøde for at ligge for godt i søgeresultaterne? Lyt med når advokat Anders Etgen Reitz hjælper os i den juridiske social media-jungle i tredje afsnit af Help Marketing.

Vi er her ikke uden dig :-) Støt os her

Help Marketing 003: Anders Reitz

 

Tredje afsnit af Help Marketing: Jura og sociale medier

Help Marketing podcasten er lavet for dig, der arbejder med digital marketing, salg og ledelse, og som gerne vil opnå succes ved at hjælpe andre. Værten er Eric Ziengs. Help Marketing produceres af Nochmal.

Baggrunden for Help Marketing er, at jeg gerne vil, at vi alle bliver en lille smule bedre til at hjælpe hinanden. Hvorfor? Fordi det gør hverdagen rarere for alle. Men i lige så høj grad, fordi det i mine øjne er den bedste måde at skabe succes for sig selv, da man opbygger værdifulde relationer.

Gæsten er Anders Etgen Reitz, der er advokat og partner i IUNO. Anders rådgiver danske og internationale virksomheder om HR Jura.

Vi taler om, hvilket ansvar virksomheder har, når når det gælder jura og sociale medier i forhold til medarbejderne. Vi taler også om, hvad du kan blive fyret for at sige på de sociale medier. Ophavret, loyalitetspligt og markedføringsloven kommer vi også forbi – altså sammen set i et social media perspektiv!

Anders Etgen Reitz i Help Marketing

 

Anders Etgen Reitz Help Marketing

Når du er ansat i en virksomhed har du loyalitetspligt, som betyder, at du ikke må skade virksomheden. Dvs. ikke noget med at skrive noget negativt om chefen eller kunderne – heller ikke på din lukkede Facebook med 300 venner. Når du skifter job, gælder markedsføringsloven. Her kan du læse, hvad du helt konkret må og ikke må.

For guds skyld, lad være med at opdatere din LinkedIn, før du er helt færdig hos din tidligere arbejdsplads, hvis du har en konkurrenceklausul. Det måtte to medarbejdere sande og betale 100.000 kr for.

Hvis du har en konkurrenceklausul, er du bundet af den, hvis du selv siger op. Hvis arbejdsgiveren siger dig op, er du ikke bundet af klausulen. Derimod sikrer en kundeklausul, at du ikke må arbejde med de samme kunder som hos din tidligere arbejdsgiver.

Hvem har ansvaret for, hvad du siger på de sociale medier? Hvis du gør det i arbejdsøjemed, ligger ansvaret hos virksomheden – især hvis du på fx Twitter har et virksomhedslogo og tweeter virksomhedsrelevant indhold. Sætningen “tweets er på egen regning” eller “mine tweets er mine egne”, hjælper ikke noget, hvis du ellers bruger Twitter til arbejde. Anders påpeger også, at det er god skik, at være åben om, hvor man arbejder. Så ikke noget med, at svine konkurrenten til og så ikke skrive, hvor du selv arbejder!

Hvis du vil lave social media-guidelines, så er der et eksempel her fra Thomson Reuters. Husk at motivere i stedet for at vifte med pegefingeren!

Lyt også til afsnit 28: Lav en indholdsstrategi for sociale medier med Astrid Haug og afsnit 33: Succes på sociale medier med et lille budget.

Du kan følge Anders Reitz på Twitter og LinkedIn. Du kan også tilmelde dig Iunos nyhedsbrev om jura og sociale medier. Vær opmærksom på, at videoen ikke er redigeret og ikke indeholder ugens content marketing værktøj. Abonner på iTunes, så får du den bedste oplevelse helt automatisk.

 

Tredje afsnits hjælperedskab: Konkurrencebetingelser.dk

Når du laver en Facebook-konkurrence, skal du huske reglerne. Det er en omstændig proces. Heldigvis kan du på under et minut lave dem helt rigtigt på siden konkurrencebetingelser.dk. Du indtaster navn på virksomheden, CVR, værdi af præmien og så videre. Så trykker du på OK og wupti, du får en side med konkurrencebetingelser, der efterlever lovens og Facebooks krav. Du får endda et link til at sætte ind i konkurrence-teksten. Du kan også kopiere teksten over på din egen side eller over i en Facebook note. Jeg bruger siden hver gang, vi har en konkurrence hos Bolius. Socialization med David Lorentzen står bag. Det er det perfekte eksempel på et værktøj, der hjælper de brugere, som David sikkert gerne vil have som kunder. Help Marketing i en nøddeskal! Brug det selv på konkurrencebetingelser.dk

Jeg har samlet alle mine gode Content Marketing redskaber her. 

Hjælp mig 🙂

Hvis du kan lide Help Marketing og vil give noget tilbage, så har du lidt forskellige muligheder:

Har du styr på det juridiske i forhold til sociale medier? Del gode tips og spørg i kommentarfeltet!

Lad mig høre hvad du synes om indholdet ...

Del dette på ...
Foredrag, kurser og sparring om Content Marketing og sociale medier Brug Nochmal