Sponsorere podcasts: Help Marketing

Jeg modtager jævnligt henvendelser fra ambitiøse lyttere, der ønsker at sponsorere Help Marketing podcasten. Det er jeg meget glad for! Derfor har jeg samlet alle detaljer her, så du nemmere kan beslutte dig for, om et sponsorat af Help Marketing er det rigtige for dig. Ville du sponsorere podcasts?

Hvad kan du opnå ved at sponsore podcasts?

Podcast-mediet bruges af meget dedikerede lyttere. De bruger gerne 30-60 minutter ugentligt på at lytte til en enkelt podcast (sammenlign med en session på en hjemmeside på 2-3 minuter). Og mange af dem lytter til 5-10-20 forskellige. De er meget engagerede og føler ofte et ejerskab for podcasten. Derfor er de meget tilbøjelige til at bruge produkter eller tjenester anbefalet i en podcast. Det kræver selvfølgelig, at værten kan stå inde for produktet. Derfor kræver det også, at jeg benytter din tjeneste eller dit produkt, hvis det skal nævnes. Tag kontakt til mig, hvis du vil have mig til at prøve dit produkt.

Hvem er lytterne?

Hvert afsnit af Help Marketing har typisk 1800-2500 downloads. Vi har omkring 3500-4000 downloads per uge (foråret 2017).

Du når ud til en meget specifik målgruppe, der interesserer sig for markedsføring. Det er personer, der arbejder med marketing, kommunikation og salg. Derudover lytter mange iværksættere og ledere af mindre virksomheder også med.

Hvordan fungerer sponsoratet af Help Marketing podcasten?

Som sponsor vil du typisk blive nævnt i podcasten som sponsor på ugens Content Marketing værktøj. Jeg er dog meget åben for andre idéer. Jeg undgår helst pre-rolls (altså at sponsoren nævnes før podcasten starter), fordi lytterne først skal lytte med og få værdi, inden de skal “sælges til”. Post-rolls og afbrydelser er muligheder.
Jeg kan læse tekst op – med variation fra gang til gang. Men du kan også producere en lydbid selv. I så fald undgår jeg helst ren reklame og vil hellere, at du giver gode råd eller på anden måde skaber værdi, der er relevant for eventuelle brugere af dit produkt. Det er for at arbejde ud fra Help Marketing-tankegangen.

Hvad koster det at sponsorere en podcast?

Prisen for et sponsorat er 1,5-2 kr. + moms pr. download, alt efter hvor mange du køber (2017 priser)

Du kan selv sætte et max beløb, og så sikrer jeg det nødvendige antal afsnit for at nå budgettet. Jeg har endnu kun overleveret i downloads, fordi lytterne jo stadig downloader ældre afsnit. Som hovedregel er under 3-4 afsnit ikke nok til, at det virkelig batter. Lytterne skal høre dit budskab flere gange, før de reagerer på dem. Vi kan sagtens inkludere promocodes, så lytterne får fx 15% procent rabat på et køb. Så skal vi bare sikre, at vi kan måle det ved en unik landingside hos dig.

Afregningen er ganske enkel. Du får en faktura på det aftalte beløb. Hvis sponsoraret strækker sig over længere tid, deler vi fakturaen op i flere rater. Hvert kvartal eller efter endt sponsorat opgør jeg lytter- og downloadtal, som jeg sender til dig. Og løbende evaluerer vi, om der er noget, vi kan optimere. Vi ændrede fx IBA sponsoraret fra et “sælge” uddannelser til at “sælge” adgang til gratis webinarer. Det er nemmere for lytterne at melde sig til noget gratis end at punge ud med 8.000 kr. Når de har deltaget i et IBA webinar, er de en del af IBA’s salgstragt for evt. senere at købe noget.

Tips til at få mest ud af dit sponsorat

Vi er relativt højt oppe i salgstragten, hvis du bliver nævnt i Help Marketing. Derfor er det bedst, hvis du reklamerer for noget gratis fx en freebie, eller hvis du laver noget eksklusivt for lytterne, så de kan gå ind på din side og tilmelde sig, og de havner i din salgstragt.

Udtalelse fra IBA, nuværende sponsor på podcasten

IBA sponsorer Ugens Content Marketing tool og har gjort det siden starten af 2015. Jeg har fortalt om IBA’s gratis webinarer i Help Marketing, hvilket bl.a. har øget kendskabet til IBA, og det har sikret helt konkrete betalende kunder. Mette Will siger:

“Sikke en energisk ildsjæl, der uge efter uge laver en dansk podcast om online marketing og kommunikation. Imponerende! Det vil IBA gerne være en del af, og derfor sponsorerer vi ”Ugens content marketing værktøj” i Help Marketing. Vi elsker konceptet med, at vi netværker og hjælper hinanden. Sponsoratet skaber synlighed omkring vores gratis webinarer og efteruddannelser og ud fra vores kundeundersøgelser kan vi se, at vi får kunder ud af sponsoratet.”

Mette Will – Marketingdirektør & Chefkonsulent, IBA Erhvervsakademi Kolding

Vil du sponsore Help Marketing? Eller i det mindste tale med mig om mulighederne? Mail mig eller tag kontakt til mig på andre måder. Du kan lytte til afsnit 130 af Help Marketing herunder. IBA er sponsor cirka 2 min inde i afsnittet.

Foredrag, kurser og sparring om Content Marketing og sociale medier Brug Nochmal