Gæst i Help Marketing – sådan gør du

  • Gæst i help marketing Nochmal Eric ZiengsDenne blogpost forbereder dig til at være gæst i Help Marketing. Eller også kan du bruge den til at forstå, hvordan du kan overtale mig til at du skal være gæst i Help Marketing Podcasten!

Hvad er Help Marketing Podcast?

Kort fortalt går Help Marketing ud på at give lytterne og seerne viden om marketing, salg og ledelse med fokus på at det kan betale sig at hjælpe andre, fordi både den anden og du eller din virksomhed opnår succes. Fokuset er altså langsigtet og meget i tråd med Content Markting. Help Marketing udkommer hver onsdag og jeg optager ca. en gang om måneden om lørdagen. Jeg optager 4-5 interviews på disse lørdage. Herunder kan du se de næste datoer for optagelse og hvem der er gæst. Optagelsen foregår via YouTube live på webcam. Samtidig optager du lyden på din pc/MAC og jeg på min PC den lokale lyd i gratis programmet Audacity. Det skal du downloade på forhånd. Mikrofonen / headsettet skal helst være USB. Det sikrer den bedst mulige lyd for lytterne – og det er jo dem vi gør det for i sidste ende. Efter optagelserne sender du mig lydfilen via Dropbox, OneDrive eller Google Drive.

Værdien af at deltage i Help Marketing

Du når ud til ca. 2.000 mennesker ved at deltage. Og det tal stiger kun. Så du får altså mulighed for at positionere dig som ekspert på dit område i 30 min. overfor en stor mængde profesionelle, der arbejder med marketing, salg eller ledelse, og ofte har indkøbskompetencer. Derudover er det en god idé at dele linket til noterne eller iTunes af dit afsnit ud i dit netværk (Twitter, Facebook, LinkedIn, på din hjemmeside, i dit nyhedsbrev mv). Din deltagelse vil øge din positionering ikke bare overfor nye mennesker men også overfor dit eksisterende netværk.

Næste optagelse er: 28. oktober 2017

Optagelsen tager ca. 30-40 min ud over at vi lige taler før og efter optagelsen. Så du skal regne med at sætte en time af. Når du vælger tidspunkt, så kan du hjælpe mig ved at lægge tidspunktet tæt op ad tidspunkter allerede valg, så jeg ikke får huller i skemaet. Tak! Disse tidspunkter er tilgængelige:

  • Kl 10.00: Lars Broberg
  • Kl 11.30: Daniel Norit-Bodilsen
  • Kl 13.00: Janne Bavnhøj
  • Kl 14.30: Morten Vadskær
  • Kl 16.00: Anders Toxboe

Næste gang er lørdag den. 6. januar 2018

  • Kl 10.00:
  • Kl 11.30:
  • Kl 13.00:
  • Kl 14.30: Anton Hoelstad
  • Kl 16.00:

Det tekniske, når du er gæst i Help Marketing:

  • Vi optager interviewet på Google Hangout for at få en video-udgave til YouTube. Samtidig optager vi lyden i Audacity på din og min computer til audio-udgaven
  • Ift Hangout:
    • Jeg sender et link på mail til YouTube live et par minutter inden vi starter. Det klikker du på og får adgang til optagelsen
    • Sørg for at være i et stille lokale uden rumklang, ingen ekko. Vinduer og hårde vægge skaber rumklang. Tæpper og ting på væggene hjælper med god lyd
    • Sørg for at have cam klar – undgå lys bagfra, så ligner du en skygge. Lys i ansigtet er godt.
    • Hav cam i højde med dit ansigt, så du ikke kigger ned i cam (det ser arrogant ud)
    • Sørg for at have din mikrofon klar – en USB-mikrofon er at foretrække. Hvis lyden ikke er god nok, så optager vi ikke. Lyden er vigtigere end alt andet!
    • Sørg for at have høretelefoner klar (ellers får vi ekko)
  • Ift at optage lyden på computeren
    • Det kræver ikke ekstra udstyr i forhold til ovenstående
    • Men du skal have et program som fx Audacity (der er gratis) installeret, så du kan optage lyden på din pc. Det gør lydvaliteten meget bedre!
    • Efter vi har optaget, sender du mig lydfilen, fx via Google Drive eller Onedrive
    • Husk mobil på lydløs og ikke på bordet (vibrerer ofte – det larmer gennem bordet)

For at promovere dig, skal jeg bruge følgende før vi optager:

  • Et billede af dig
  • Din titel og i en sætning hvad du laver – EEN sætning 🙂
  • Din gmail eller anden mail du har
  • Et link til den hjemmeside, som du gerne vil have, jeg linker til fra show-notes
  • Evt. sociale medier som vi kan linke til (kun dem du ønsker at vi linker til)

Agendaen i Help Marketing

Agendaen ændres jo alt efter emnet. Men strukturen er altid den samme. Her er den generiske version – på mail finder vi sammen ud af, hvad vi taler om og hvilke spørgsmål der er relevant at stille.

  • Jeg introducerer dig som gæst
  • Du fortæller om hvad du laver på 60 sekunder
  • Du skal forberede: Et eksempel på at du har hjulpet nogen eller fået hjælp af andre, som har givet succes på sigt. Ikke noget I har faktureret hinanden for, men det kunne være du hjalp nogen med at få et job, og to år senere anbefalede de to nye kunder til dig. Det er Help Marketing konceptet – også kendt som Pay it Forward
  • Du skal forberede: Kernen af samtalen, som vi aftaler på mail. Jeg skriver spørgsmålene ud fra vores mail-korrespondance
  • Eric takker Patreons. Patreon er kontinuerlig crowd funding, som de lyttere, der får værdi ud af podcasten, kan give en skilling gennem. Du er velkommen til at tale med, men bestemt ikke et krav.
  • Du skal forberede: 1-3 Konkrete gode råd, som lytterne kan starte med lige efter man har lyttet til podcasten
  • Afrunding. Promovere din social media-profiler og du kan fortælle om noget relevant du vil sætte fokus på, som lytterne burde følge med i (60 sekunder)
  • Afslutning
  • Vi optager stadig efter vi afslutter, fordi vi skal optage 10-15 sekunders intro, hvor du byder lytterne velkommen til podcasten (før intro musikken)

Hvis du har spørgsmål, så mail mig på [email protected] eller fang mig på Twitter. Her er et eksempel på en video, hvor Thomas Bigum er gæst i Help Marketing.

Foredrag, kurser og sparring om Content Marketing og sociale medier Brug Nochmal