HM87: Sådan får du presseomtale via social media

Lars Aaes
Lars Aaes

Hvordan kommer du i pressen, deler din gode historie via sociale medier? Tænk i relationer fremfor bare at udsende en pressemeddelelse. Du skal forstå journalistens arbejdsmetoder - og positioner dig som ekspert! Men hvordan gør du? I afsnit nummer 87 af Help Marketing deler eksperten sine insider-råd, så du øger dine muligheder for at komme i pressen - især via sociale medier.

Help Marketing Bogen Støt os ved at købe Help Marketing Bogen :-) Køb bogen

help marketing public relations lars aaes

Social media og PR i Help Marketing

Ugens gæst er Lars Aaes. Lars er på tidspunktet for optagelsen social media redaktør hos nyhederne på  TV 2 og intern konsulent, hvor han hjælper værterne til at blive bedre på de sociale medier og agerer som redaktionens øjne på de sociale medier. Fra juni 2016 måned indtager han rollen som digital specialist hos DR. Hvis du vil følge Lars på de sociale medier, kan du klikke dig ind på Twitter.

I dette afsnit får du bl.a. svar på følgende:

  • Sådan leverer du din historie – især gennem sociale medier
  • Ideer til public relations ved at bruge sociale medier
  • Derfor skal du målrette dit budskab
  • Kend journalistens interesse og emnefelter
  • Sådan bruger journalisterne sociale medier

Lars Aaes i Help Marketing

HM87 Lars AaesSådan leverer du din historie til pressen

Det findes ikke en onesize-fits-all-model, når du vil i pressen. Som virksomhed skal du arbejde for at skabe den gode historie. Det er vigtigt, at dit fokus er at skabe værdi med historien og ikke benytte lejligheden til at reklamere for dit produkt. Så siger journalisten nej tak.

Målret dit budskab

Pressemeddelelser er efterhånden last year. De sociale medier er kommet for at blive, så brug dem! Via de sociale medier kan du målrette dit budskab, dele det og få feedback med det samme. Her har du mulighed for at positionere dig selv som ekspert, byde ind i debatter og få skabt opmærksomhed. Journalister googler jo efter eksperter på forskellige områder – hvis de så finder dig, laver de research på dig. Her er det perfekt, at du gennem dit social media-arbejde allerede har vist, at du ekspert. Fx ved at diskutere emnerne på Twitter etc.

En tommelfingerregel er, at du har 8-10 sekunder til at få dit budskab til at trænge igennem – derfor skal du bruge din energi på at finpudse det og målrette det til din interessent på de sociale medier. Der er tre faser, som du med fordel bør kende til, når du vil i pressen. Den første er, at du skal gøre journalisten opmærksom på din historie. Den anden er selve udførelsen, og den tredje er efterspillet. Den første er klart den sværeste, og her skal du kæmpe om opmærksomheden.

Kend din journalist

Det kan godt betale sig at finde ud af, hvilken journalist der sidder på den enkelte redaktion og dermed målrette dit budskab til den enkelte. Spørg dig selv, om du har en relation til en journalist på Twitter, LinkedIn eller en anden platform. Det er nemlig nemmere at sælge din historie til din relation, når du allerede kender hans/hendes interesser og emnefelter. Brug derfor den information og skab opmærksomhed.

Se også:

TIP! Sæt dig i journalistens sted.  Det er en stor fordel for dig, når du forstår det klassiske journalistiske arbejde. Der arbejdes med korte deadlines. Derfor skal du tage telefonen, når den ringer – eller svare på Twitter, når der tweetes – ellers er det for sent! Vær klar over, at det ikke er en garanti, at du kommer i pressen, selvom du laver et stort arbejde. Der kan opstå breaking news, som derfor fejer din historie af bordet.

Sådan bruger journalister sociale medier

Journalister bruger generelt sociale medier til at finde nyheder. Der kommer nemlig mange brugergenererede nyheder ud af de sociale medier. Find historier med de gode værdier, hvor du kan agere ekspert på området og del så historien. De klassiske elementer, der udgør den gode historie er at finde noget nært dem der skal læse eller se historien, etabler helte og nogle skurke i historien. Gå på opdagelse i sociale medier og tænk kreativt og overvej, hvordan du kan vinkle en given historie, så du kommer i fokus.

TIP: Positioner dig som ekspert og gør det nemt for journalisten. Vis, at du er troværdig som ekspert. Social Proof er meget vigtigt, hvis du vil i medierne.

Se også:

Et eksempel på en sociale medier historie fra TV2

Twitter er den platform, hvor stort set alle journalister er tilstede.  Der var oversvømmelser rundt omkring i Danmark,  da Albertslunds borgmester tweetede, at de havde et bestemt værn, der minimerede risikoen for oversvømmelser. Borgmesteren kom med information, som TV 2 ikke havde i forvejen – det er på den måde, man kan komme i medierne! Med andre ord fik borgmesteren sat en dagsorden for sig selv.

TIP: Giv journalisterne noget eksklusivt! Del din historie og den vinkel, der gavner din virksomhed og udstiller dig som ekspert.

Se også:

Tre råd til at få omtale via social media

  1. Sæt dine nøglepersoners sociale medier-profiler op. Gør det nemt for journalisten at kunne identificere dem som eksperter
  2. Find den gode historie, skriv den og præsenter den ordentligt, så journalisten straks kan se den for sig
  3. Skab relationer. Målret din kommunikation til relevante journalister i stedet for at sende en pressemeddelelse ud.

Slack

Arbejder du i teams? Og skal I koordinere jeres arbejde? Ja hvem skal ikke det? Her kommer slack ind – det er et værktøj til at chatte med hinanden i hele teamet men også mellem de enkelte teammedlemmer. Det findes online med adgang via browsere, men også på iOS og Android. Det er gratis at bruge.

Læs mere om ugens tool her Se alle værktøjer samlet her
Altid up to date med Help Marketing! Få en mail hver måned med det seneste afsnit. Du tilmelder dig også Nochmals nyhedsbrev. Du kan altid melde fra igen.
=
Lad mig høre hvad du synes om indholdet ...

Del dette på ...
Foredrag og sparring om din marketing Kontakt Eric