Der findes rigeligt med fordomme om at outsource opgaver til et bureau:

Bureau: ”Nu skal vi bare have malket den her kunde fuldstændig. Sæt lige nogle flere timer på!”

Kunde: ”Åhh så kommer de hjernedøde opgaver igen. De er så kedelige, men vi skal jo lave dem. Nå, smid dem over til bureauet. Så tager vi æren!”

Har du denne mistro over for at samarbejde med konsulenter eller ser du ned på dem, kan jeg afsløre noget: Det kommer ikke til at gå særlig godt, og resultaterne bliver derefter.

Jeg har siddet på begge sider af bordet: Jeg har arbejdet på bureauer i otte år. Jeg arbejdede bl.a. for en international teknologikunde, hvor kommunikationschefen ville have komplet overblik over alt vi lavede – ned til hvert eneste kvarter. Der var dyb mistro til os på bureauet. Over tid dalede vores lyst til at performe – helt naturligt. Heldigvis kom der en ny chef, der udviste mere tillid, og vores lyst til at performe øgedes igen.

Se også:

I dag er jeg leder for udbredelse og relationer i Bolius, hvor jeg bl.a. hyrer konsulenter ind til forskellige opgaver. Og det fungerer bedst sådan her:

Sidestil dine konsulenter med medarbejdere på flere områder:

  • Se dig selv som en slags chef, hvis opgave det er at motivere konsulenterne
  • Sæt ansigter på hinanden: Dig, konsulenterne og dine medarbejdere skal have mødt hinanden (så kan man ikke give den generiske konsulent skylden fordi man kender mennesket bag)
  • Giv adgang til det relevante materiale, I arbejder på
  • Lad dem udfordre dine planer og idéer
  • Giv dem lov til at lave fejl ligesom dine medarbejdere
  • Kræv at de overholder deadlines og budgetter ligesom dine medarbejdere

Jeg lover dig, at jeres relation – og udbyttet af at outsource opgaven – bliver langt bedre.

Se også:

Undgå ”os og dem”

Begynd med at opstille et fælles mål, fx: ”Vi skal sælge 400.000 badekar inden jul. Pipeline er lige nu kun på 200.000. Hvad gør vi?” Find ud af det sammen. Kæmp for det sammen.

Og gør det klart selv fra starten, hvad der sker, hvis I sammen når under eller over målet: Fyrer I bureauet, eller tager I en snak, hvis målet ikke blev nået? Hvis I sælger en halv mio badekar, får bureauet bonus som dig? Middag og champagne? (Hint: Det er god stil, og de bliver glade og mere motiverede til næste gang.)

Tænk også over, hvilken type opgaver bureauet får. Skal de eksekvere eller skal de snarere sparre? Det hjælper med klare linjer – ligesom mellem medarbejder og chef.

Hvilke opgaver I ikke bør outsource

Selvom jeg er fortaler for gode samarbejder mellem bureau og kunde, så er det ikke alle opgaver, du bør outsource. Opgaver, der er en del af jeres kernekompetencer, er ærgerlige at outsource. For strategiske inhouse kompetencer skal ikke outsources – få højest sparring på disse udefra.

Og dig på bureauet. Der er en grund til fordomme om at malke kunder findes. Lad være at snige 10 procent oveni fakturaen. Lad være at fakturere timer for middagen og fejringen. Har I lavet fejl, så fiks dem på egen regning. Tør at sige nej til opgaver, der ikke lige præcis er jeres kernekompetence.

Til begge parter: Tal åben om udfordringer – økonomiske, menneskelige og andet. Overvej løbende statusmøder. Og hvad med en MUS-samtale med bureauet?

Se også:
Lad mig høre hvad du synes om indholdet ...

Del dette på ...
Foredrag og sparring om din marketing Kontakt Eric