Kom i gang med din egen podcast på et lille budget

Går du og overvejer, om du skal starte en podcast? Få fif, konkrete råd og idéer til, hvordan du kan starte din egen podcast uden store budgetter.

Overvejer du, om du skal starte din egen podcast? I dette indlæg guider jeg dig til at komme i gang. Find ud af:

  • Hvorfor vil du starte en podcast?
  • Hvad er dit koncept?
  • Hvad er din plan?
  • Sådan gør du med det tekniske.

Vi tager dem en ad gangen. Lad mig først understrege de gode grunde til, at du skal starte en podcast:

  • Du kan skabe et netværk.
  • Du styrker dit brand.
  • Du åbner op for nye muligheder.
  • Det er sindssygt sjovt.

Derudover er en podcast en genial måde at connecte med folk på. Når lytterne hører din stemme og din måde at kommunikere på, kan du connecte med dem på en måde, der er meget mere personlig end det skrevne.

Følg med i udviklingen af danske podcasts på min side podcaststats.dk.

Der er dog nogle ting, du bør overveje, før du kaster dig ud i podcast-verdenen. Stil dig selv disse spørgsmål, før du laver dit første afsnit af din nye podcast.

sådan kommer du i gang med din egen podcast

Hvorfor vil du starte en podcast?

Er det fordi, du vil opbygge dit netværk? Fordi du elsker podcasts, og nu selv vil kaste dig ud i det? Fordi du vil være rig?

Først og fremmest kræver det commitment at starte en podcast. Det tager tid at udvikle dit koncept, lave aftaler med potentielle gæster, du vil interviewe i din podcast, optage podcasten, klippe den sammen, skrive shownotes.

Mange undervurderer det arbejde, der ligger i at producere podcasts – især hvis du vil udgive en ny podcast hver uge. Og resultaterne kommer ikke med det samme. Det tager tid at opbygge en podcast, at finde din egen stil og langsomt at få snebolden til at rulle.

Derfor skal du have gøre op med dig selv, hvorfor du vil gøre det, og ikke mindst om du er klar til at committe dig. For det kommer til at tage mere tid, end du umiddelbart tror.

 

Hvad er dit koncept?

Du skal finde ud af, hvad dit koncept er. Det koncept skal understøtte svaret på, hvorfor du vil podcaste. Det handler dels om at identificere dit emne – hvad skal din podcast handle om?

Hvis du har svært ved at vælge et emne, så tænk over:

  • hvad synes du er spændende
  • hvad ved du allerede noget om og kan lære fra dig
  • hvad vil du gerne brande dig inden for.

Se også på, hvad der ellers er af podcasts derude. Hvis der allerede er en masse iværksætter-podcasts, kan du måske give den et twist ved kun at fokusere på personerne bag iværksætterhistorierne, få iværksætterne til at dele deres tidligere fejl, som de har lært af, eller lignende.

Se på, om du kan bidrage med noget nyt i din podcast, som ingen andre laver lige nu. Men husk, at det skal være sjovt for dig, for du bliver ikke rig af at podcaste. Derudover skal du tænke over, hvad formatet skal være. Der findes forskellige formater af podcasts. Fx:

Interview-podcast: Skal det være en podcast, hvor du inviterer folk i studiet og interviewer dem? Min egen podcast Help Marketing er af denne type.

Solo-podcast: Skal det være en solo-podcast, hvor du primært snakker og lærer fra dig? Det er The Mad Marketing Podcast.

Brevkasse-podcast: Skal det være en podcast, hvor du besvarer spørgsmål fra din målgruppe? Det er Scott Johnsons Hypothetical Help.

Medvært-podcast: Skal du have en medvært, som du kan diskutere forskellige emner og nyheder med? I denne kategori finder du bl.a. Solopreneurcast, som Karin Høgh med forskellige co-hosts står bag.

Dertil kommer, om det skal være en podcast kun med lyd, eller om det fx skal være en videopodcast.

Så kan du finde et navn til din podcast. Navnet skal gerne dække over, hvad podcasten handler om, så lytterne nemt kan finde den i iTunes og andre steder, de lytter til podcast.

Se også:

 

Hvad er din plan?

Du er nødt til at have en plan, for podcasting kræver planlægning. Hvor ofte skal din podcast fx udkomme? Ugentligt, hver anden uge, månedligt?

Lav en klar køreplan, og planlæg de forskellige afsnit i god tid – især hvis du er afhængig af andre, som hvis du har en interview-podcast. Mine egne optagelser er planlagt flere måneder ud i fremtiden. Og tag med det samme lige denne indsigt om podcasting med: Det tager altid længere tid at få aftalerne i hus, end man tror.

Jeg har regnet ud, at det tager ca. 10 timer pr. afsnit for mig i Help Marketing. Meget af det er efterhånden heldigvis uddelegeret til mit dygtige team.

 

Det tekniske – hvordan?

Når det kommer til det tekniske setup, er det ikke så svært at komme i gang. Men man kan nørde rigtigt meget med det. Stil dig selv disse spørgsmål:

  • Hvilket udstyr har du egentlig brug for i min podcast?
  • Hvilken mikrofon skal du vælge til podcasten?
  • Skal min podcast have en hjemmeside?

Optagelse og mikrofon

Først og fremmest har du brug for noget, du kan optage med. I princippet kan du fint klare dig med et billigst USB-headset eller din iPhone-mikrofon. Det er ikke den bedste kvalitet, men det kan være helt fint til en start, hvis du bare vil i gang og prøve podcasting af.

Næste step vil være at få en mikrofon ala den, jeg selv bruger, som er en Blue Yeti-mikrofon til knap 1.200 kr. Den er super god og bliver brugt af de fleste proffer. Du kan se den på billedet herunder.

kom i gang med din egen podcast

Du kan bruge den PC eller Mac, som du har i forvejen, hvis du skal bruge video via det indbyggede webcam. Senere kan du prioritere at købe et Logitech-kamera eller lignende, afhængigt af hvor ambitiøs du er.

Redigering

Jeg bruger selv programmet Audacity til at redigere mine podcasts. Det er både nemt og gratis til både PC og MAC. Du kan klippe-klistre en masse og klippe “øh”-er ud og gemme særlige sekvenser, som går igen i alle dine afsnit,  fx musikken. Det er ikke sikkert, du skal klippe alle øh’er ud. Det gjorde jeg i starten, og samtalen lød kom til at lyde kunstig. Husk det autentiske i podcasting. Du kan finde Audacity her.

Jingle

Er du flittig podcastlytter, har du sikkert lagt mærke til, at de fleste har en jingle (musik, der hører til en podcast). Det er et must til din podcast, da det skaber genkendelighed og bidrager til din branding af din podcast. Du kan fx finde en på iStock.

Du kan også få en speaker på, der i hvert afsnit præsenterer din podcast “This is the Help Marketing podcast. Your host today is Eric Ziengs…”. Det kan du nemt finde en, der kan klare for dig fx på Fiverr til nærmest ingen penge.

Hosting og hjemmeside

Til hosting bruger jeg en service, der hedder Blubbry. Det koster $20 om måneden for mine fire til fem afsnit om måneden, og det synes jeg er godt givet ud. Så er du sikker på, at serveren altid kan følge med, hvis du pludselig bliver eftertragtet (selvfølgelig gør du det!) og flere hundrede eller tusinde downloader din podcast på samme tid.

Der følger i øvrigt statistik med, så du kan følge med i antal af downloads m.m. Og der er lavet et Blubbry-plugin til WordPress, så du nemt kan uploade mp3-filen til din host. I WordPress kan du så lave dine indlæg som shownotes. Sitet,  du er på lige nu, er et WordPress-site.

Se også:

Find Blubbry her. Du kan også tjekke det, der hedder Libsyn, som er en konkurrent og skulle være lige så god. Nogle bruger også Soundcloud, men det ville jeg undgå, for deres fokus er ikke på podcastting.

Et meget vigtigt element er, at DU SKAL EJE dit RSS-feed. Help Marketings RSS feed er http://nochmal.wpengine.com/feed/podcast/. Med det feed henter iTunes mv. dine podcasts ind. Hvis du ikke selv ejer det (fx har soundcloud/podcastnavn/feed/), så får du et meget stort problem, hvis Soundcloud lige pludselig ikke vil hoste podcasts mere.

 

iTunes og andre distributionskanaler

Du skal selvfølgelig have din podcast på iTunes, men derudover anbefaler jeg dig at være på Stitcher. Med Blubrry- og Lipsyn-hosting kan du indlejre en podcast-afspiller på dit site, så lytterne også kan høre det dér. Du kan også uploade til YouTube, men siden de fleste lytter via mobilen med en podcast-app, vil jeg ikke anbefale det.

Google arbejder også på podcast til Android, der først lige er ved at starte i USA. Lad os håbe, det kommer til Danmark på sigt. I så fald opdaterer jeg herinde.

Se også:

Herunder er mine slides fra et Social Media Week foredrag om at podcaste, få flere lyttere og tjene penge på podcasting.

 

Skal du ikke bare i gang med podcasting?

Brug teknikkerne fra dette blogindlæg, og så er det bare om at komme i gang. Spørg andre om deres input og se, hvilke reaktioner du får på din podcast. Baseret på den feedback kan du justere og forbedre din podcast. “Done is better than perfect” gælder også i denne sammenhæng. Du kan ikke lave det perfekt fra start af, og selv de mest populære podcastere flover sig lidt, når de tænker tilbage på deres første podcastafsnit.

Se også:

 

Fx behøver du ikke investere i det flotteste hjemmeside og en super speaker til din podcast fra starten af. Bare kom i gang – så bliver du hurtigt klogere på, hvad der virker, og hvad der ikke gør.

Vil du have et lille skub mere til at komme i gang, kan du finder inspiration i Showrunner, en podcast om at – ja, podcaste.

Du er velkommen til at skrive til mig, hvis du går og overvejer at starte en podcast. Afhængigt af hvor stort eller småt dit spørgsmål er, kan du stille et spørgsmål til brevkassen her eller ansøge om en gratis konsulenttime her.

Se også:

Har du gode råd eller vil kommentere? De er meget velkommen til at skrive herunder i kommentarerne!

Lad mig høre hvad du synes om indholdet ...

Rigtig god til at få inspiration af. Jeg laver en podcast om det at skrive gyserlitteratur. Har du nogen erfaringer med forfattere, der anvender podcast på en effektiv måde i deres markedsføring af deres bøger, så vil jeg meget gerne høre fra dig.

Svar på denne kommentar

    Hej Peter – det lyder spændende! I begge betydninger 🙂

    Help Marketing bliver jo til en bog i efteråret 2017. Så podcasten er jo en platform at informere om bogen. Ellers er der Mark Schaefer der podcaster og er forfatter. Jeg kender ikke til nogen inden for skønlitteraturen.
    Eric

    Svar på denne kommentar

Hej, jeg har lavet en podcast på fire afsnit. Alle afsnit er omkring 30-40 minutter lange. Afsnit 1 er 39 min og fylder 250 mb. Det er alt for stor en fil til at flytte rundt på mail osv. Er der en måde, hvorpå jeg kan minimere den, eller er det meget normalt, den skal være så stor?

Svar på denne kommentar

    Hej Esme Emma

    Fedt at du er godt i gang. Hvad hedder podcasten, hvad handler den om?:)

    Mine filer på samme antal minuter plejer at ligge omkring 40-50 MB. Mit bud er at du har eksporteret lyden med en meget høj bitrate. 192 (eller 160) er nok og sikrer mindre filer.

    Hvis du bruger Audacity, kan du justere bitraten, når du skal gemme lydfilen og når du vælger format. Du kan prøve dig frem med bitraten og se hvor stor filen bliver 🙂

    God fornøjelse!
    Eric

    Svar på denne kommentar
Del dette på ...
Foredrag, kurser og sparring om Content Marketing og sociale medier Brug Nochmal