Kan du tjene penge på at podcaste?

tjene penge på podcasting

Ja, du kan godt tjene penge på at podcaste. Jeg vil dog starte med at sige, at de færreste danskere skal podcaste for at blive rige. Du får mere ud af podcasting gennem det netværk, du kan skabe, de muligheder det kan åbne, og ikke mindst fordi du synes, det er sjovt at podcaste.

Donationer

Flere podcasts opererer med, at lytterne kan give små beløb i form af donationer helt frivilligt. Som den første podcast i Danmark benytter Help Marketing sig af Patreon-systemet til at modtage donationer. Det er mine ambassadører, der betaler. Og jeg elsker dem for det.

Siden jeg startede er der kommet et andet lignende system. Nemlig 10er.dk hvor du dine ambassadører også kan vælge at støtte med et beløb pr. podcast.

Ved Patreon opretter du blot en profil, og så kan du sætte nogle fælles mål op. Eksempelvis: “Når vi $300 pr. afsnit, så afholder jeg et netværksarrangement (eller hvad du vil)”, eller “Når vi $700 pr. afsnit gør vi det og det”. Du kan også motivere dine ambassadører til at donere lidt ekstra ved fx at give dem adgang til shownotes en dag før, hvis de giver x antal kr. pr. podcast eller om måneden.

Patreon lægger 25% moms oveni – det skal de ud fra EU regler, når det er danskere, der donerer.

Sponsorater

Før du kaster dig over at kontakte potentielle sponsorer, vil jeg anbefale dig at have opbygget en følgerskare. Din podcast skal være i gang, så du kan komme med konkrete tal til sponsorerne fx antal downloads. Tænk på hvad en sponsor vil sige, hvis du kommer med 0 downloads, modsat hvis du kommer med 1.000 downloads per afsnit.
Det skal ikke være hvilken som helst sponsor. Tænk i hvilke produkter, der kunne være interessante for dit publikum. Podcast-mediet kan ikke som TV-mediet smide alt muligt ragelse på. Din troværdighed er på spil. For ellers bliver lytterne også trætte af de trælse reklamer. Det er endnu bedre, hvis det rent faktisk er produkter, som du selv bruger og kan stå inde for og anbefaler.
Sponsorater kan fungere på forskellige måder. Oftest (især i udlandet) skelner man mellem “pre-roll”, “mid-roll”, “post-roll”

Pre-roll: sponsoren nævnes i starten af podcasten af værten i ca. 15 sekunder.

Mid-roll: sponsoren nævnes 40-70% inde i podcasten i ca. 60 sekunder.

Post-roll: sponsoren nævnes efter podcasten er færdig
Tænk over om du som vært læser noget op om sponsoren, eller om du hellere vil klistre en lydbid ind, hvor sponsoren selv kommunikerer. Hvis du selv læser op, er det tættere på dig, og du skal kunne stå inde for det. Hvis sponsoren laver en lydbid, er det længere væk fra dig, og de kan i mindre grad styre indholdet.
Personligt har jeg indgået en aftale med IBA Erhvervsakademi Kolding, hvor jeg fortæller om deres gratis webinarer i min podcast mod et sponsorat. Det fungerer godt, fordi mine lyttere er lige præcis den målgruppe, IBA er ude efter. Læs mere om hvordan et sponsorat af Help Marketing fungerer.

Opbygning af eget brand

En af de mest effektive måder at bruge sin podcast på er nok at bruge den til at positionere sig selv, som kan give noget betalt arbejde. Fx bliver jeg ofte booket til foredrag eller som konsulent inden for marketing, fordi kunderne har lyttet med til min podcast. Det kræver, at man ved hvad man taler om – men hvorfor skulle man ellers lave en podcast 🙂

Hvad hvis vi slog os sammen?

Der er godt 1.300 dansksprogede podcasts i iTunes, men en tredjedel af dem er fra etablerede mediehuse som DR og Radio 24/Syv (kilde: podcaststats.dk). De uafhængige podcasts er pressede på lyttere, for det er kun ca. 4% af den danske befolkning, der lytter til podcast eller radio on demand hver dag, og inkluderet i de 4% er DR og 24/Syv samt internationale podcasts.

Det kan gøre det svært at sælge annoncer på volumen.
Lige nu tjener jeg penge på min niche: markedsføring. Men et andet bud kunne være, at de uafhængige podcasts samler sig for at få et større publikum. Det kræver dog en vis form for ensartethed, så vi kan tilbyde de samme formater på tværs af de forskellige podcasts til annoncørerne. Acast i Sverige er i gang med en lignende model – det kræver dog funding at få det til at lykkes.
Et andet eksempel er Twit.TV i USA. Der er én ejer af et helt podcast netværk, som producerer ca. 40 podcasts om ugen med forskellige værter. De har dog væsentligt flere lyttere alene pga. sproget.

Et tredje bud er Frogpants Network, hvor flere podcasts samler sig under samme banner, og deres podcasts bliver også brugt til at promovere podcasternes andre ydelser (bøger, månedligt indhold man kan abonnere på m.m.).

Hvad omsætter Help Marketing for

Help Marketings omsætning baserer sig på bidrag fra vores lyttere via Patreon og i mindre omfang Mobile Pay. Derudover kommer indtægterne fra sponsorater. Til sammen i 2015 var omsætningen omkring 25.000 kr. fordelt fordelt ret ligeligt på begge.
Penge bruges på de udgifter vi har ved Help Marketing:

  • Hosting af filerne / adgang til statisk samt domæner etc.
  • Udgifter til mikrofoner og andet udstyr
  • Udgifter til at få skrevet shownotes til hvert afsnit
  • Udgifter til at få redigeret hvert afsnit

I dag er fordelingen således, at Ann Sofie, der skriver shownotes, og Thomas, der redigerer, deler 80 % af omsætningen. De resterende penge gemmes til arrangementer for lytterne som fx vores netværksarrangement i Valby Kino. De resterende udgifter dækker jeg, gennem de foredrag og konsulentydelser jeg laver. Jeg får ingen løn i Help Marketing. Til gengæld skaber jeg relationer, positionerer mig og derigennem skaber efterspørgsel på mig som konsulent og foredragsholder.
Har du andre idéer til at tjene penge på podcasting? Skriv dem i kommentaren! Og hvis du har brug for at sparre om podcasting, fordi du selv vil i gang, så brug min gratis brevkasse eller få en gratis konsulenttime.

Læs også: 10 konkrete råd til at få flere lyttere til din podcastKom i gang med at podcaste og Sådan kommer din podcast på iTunes.

Lad mig høre hvad du synes om indholdet ...

Del dette på ...
Foredrag, kurser og sparring om Content Marketing og sociale medier Brug Nochmal