4 ting jeg lærte om podcasting af min første podcast

lærte af podcasting

Engang for længe siden startede jeg sammen med Troels Pleimert #CMsnakken, som var min første podcast. Det lærte mig 4 ting om podcasting, jeg stadig bruger som vært på Help Marketing (også efter afsnit nummer 100).

#CMsnakken var min første podcast, som jeg startede sammen med Troels Pleimert fra Identitet og Design. Temaet var content marketing.
Dengang vidste vi ikke meget om podcasting, udover hvad vi havde læst os frem til og de mange års lytten. Jeg fik rigtig mange gode erfaringer fra #CMsnakken, og det er disse erfaringer, som min nuværende podcast, Help Marketing, bygger på. Dem vil jeg gerne dele med dig.

Det lærte jeg om podcasting

1) Kemi er vigtigt

Når der er to værter på en podcast, er kemien mellem de to værter ekstremt vigtig for at sikre et godt flow og en god ping-pong. Værterne skal kunne supplere hinanden godt. Selvom Troels og jeg kom godt ud af det med hinanden, var vi ikke det perfekte match som podcastværter. Ingen kritik af Troels eller mig. Enten har man den perfekte kemi, eller også har man ikke. Tag ud og spis, eller drik jer fulde sammen for at teste det af.

Det samme gælder sådan set, hvis kemien ikke er god mellem dig og personen, du interviewer. Så bliver det sjældent godt. Det kan til gengæld være svært at sikre, inden man optager podcasten med nye gæster hver uge. Ofte vil man jo netop række ud til nye spændende personer for også at udvide sit netværk. Men man kan fx tage et kort Skype-kald inden for at få detaljerne på plads.

4 ting jeg lærte af min første podcast

2) Få struktur på

Podcasting kan være en tidskrævende disciplin. Her er bare noget af det, du skal forholde dig til:

  • Det tager tid at finde spændende personer, der skal være med i din podcast.
  • Koordinering ift. at lave aftaler med gæster tager tid.
  • Hvad skal I tale om? – spørgerammer og forberedelse.
  • Det tager tid at foretage selve optagelsen.
  • Det tager tid at redigere optagelsen for at fjerne fejl, eller hvis der er flere elementer, der skal klistres sammen.
  • Det tager tid at lægge selve filen op, hvor du hoster, inkl. et passende tekstresumé af indholdet.
  • Især hvis du vil udgive nye podcasts hver uge og derefter dele det diverse steder (Facebook, LinkedIn, Twitter m.fl.), skal du afsætte tid til det hver uge.

Derfor sætter jeg det selv rigtig meget i system nu. Det gør jeg bl.a. ved at planlægge alle optagelserne nøje, så jeg optager fire til fem interviews på samme dag i træk. Derudover har jeg faste processer for redigering, udformning af resumé til podcasten m.m., hvoraf meget af det efterhånden er uddelegeret. Vil du dykke ned i detaljerne med podcasting, så lyt med i Help Marketings Et års jubilæumsafsnit.

3) Tænk i distribution

Din podcast er intet værd, hvis ingen downloader og hører afsnittene. Derfor skal du have distribution i tankerne.

Hvordan vil du gøre folk opmærksomme på dine podcasts? Jo stærkere distributionskanaler du har, jo lettere vil du kunne få flere lyttere. Styrken kan du måle i størrelsen af nyhedsbrevslister, følgere på sociale kanaler og website-besøg. Tænk også på, at dine gæster har interesse i at dele det afsnit, som de er med i. Så opfordr dem til det. Og jo flere lyttere, jo nemmere at få big shot-gæster, der igen kan dele din podcast i deres store netværk.

Derfor skal du også have fokus på at opbygge forskellige kanaler som fx et nyhedsbrev, en Facebook-side og lignende, hvor du kan fortælle, når der er en ny podcast ude.

Og tænk så på dine virkelige fans. Altså dem, der ELSKER din podcast og anbefaler den til andre. Disse personer skal du virkelig gøre alt for – for de gør alt for dig! Skab ambassadører – eller Alpha Audience, som Mark Schaefer kalder dem i afsnit af 34 Help Marketing.

4) Du skal selv synes, det er genialt

Du må ikke slække på kvaliteten. Hvis ikke du selv synes, det er et super spændende emne og en interessant profil, du skal snakke med i din podcast, så er sandsynligheden for, at andre vil synes det, heller ikke stor. Derudover skal du sikre, at du elsker dit format lige så meget som dit indhold. Hvis du har tre minutter om ugens nyheder, og du ikke gider finde nyhederne, så overvej, om de skal være med hver gang.

Hvilke podcasts synes du, gør det godt? Skriv det i kommentarerne herunder, så andre kan blive inspireret.

Se også:

Find de 12 afsnit fra #CMsnakken på G+ her.

4 ting jeg lærte af min første podcast

Lad mig høre hvad du synes om indholdet ...

Del dette på ...
Foredrag, kurser og sparring om Content Marketing og sociale medier Brug Nochmal