10 konkrete råd til at få flere lyttere på din podcast

Hvorfor lave podcasts, hvis ingen lytter til dem? Jeg modtager jævnligt spørgsmål om, hvordan man får flere lyttere på sin podcast. Derfor vil jeg gerne dele 10 gode råd til netop det. Alle råd bruger jeg selv med succes i Help Marketing. Her kommer de 10 råd:

1. Hav styr på din iTunes SEO

Ligesom du kan SEO-optimere din hjemmeside, så den får bedre placeringer i Google søgeresultater, kan du også optimere din podcast-side i iTunes. Det kræver få ting:

  • Sørg for at have et logo i den rette størrelse. Brug PNG eller JPEG format og minimum størrelsen: 1400×1400 pixels og helst 3000 x 3000 pixels for det ser godt ud på Apple TV. Sørg for at bruge RGB og ikke SMYK, da Apple ikke godtager det.
  • Din beskrivelse af podcasten skal indeholde de relevante nøgleord og dit navn
  • Du skal gerne udkomme med en vis form for regelmæssighed
  • Du kan administrere din podcast i iTunes her: podcastsconnect.apple.com og hos Stitcher her: stitcher.com/content-providers.

help marketing populær i itunes2. Anbefalinger på iTunes

Prioriter at få så mange gode anbefalinger som muligt – gerne 5 stjerner. Det påvirker nemlig også din iTunes SEO. Så spørg jævnligt dine lyttere, om ikke de er søde at hoppe ind og give 5 stjerner og en anbefaling, hvis de er glade for din podcast. Det vil de som regel rigtig gerne – især hvis de er ambassadører (som Mark Schaefer kalder Alpha Audience). Stjernerne er nemmest, da det bare er at klik. Anbefalingen er lidt sværere at overtale lytterne til, da de skal skrive noget. Men prøv alligevel! Du kan fx se, hvordan jeg har gjort det lige her – og nu du er derinde, må du gerne give 5 stjerner og en anbefaling 😉

LÆS OGSÅ: Sådan giver du en anbefaling i iTunes og Podcast-app’en på iPhone og iPad

3. Udnyt “Nyt og spændende” i iTunes

Udnyt de første seks uger efter du starter din podcast. Der kan du nemlig blive promoveret i iTunes: Nyt og spændende. Det er den øverste liste inden for alle kategorier og den øverste liste for alle podcasts. Den giver dig ekstra eksponering. Hvordan kommer man derop? Ja, hvis du hurtigt får mange downloads af din podcast, kommer du ret langt op i den kategori. Derfor kan du med fordel udgive flere afsnit i starten for så er der automatisk flere afsnit som lytterne kan downloade. Jeg benyttede mig meget af dette og opnåede derfor små fire måneder i Nyt og Spændende i stedet for de klassiske seks uger.

4. Brug dit nyhedsbrev

Jeg har lavet et nyhedsbrev til min podcast – der giver jeg gode tips til podcasting, og hver måned sendes der automatisk en mail ud med de nyeste podcast afsnit. Det er en god måde at holde lytterne engagerede på. Og sørg for at have links direkte til iTunes – for så er det nemmere for lytterne at klikke på abonner. Du skal selvfølgelig også linke til shownotes, hvis du har dem. Tjek nyhedsbrevet ved at klikke her, vent 10 sekunder og tilmeld dig.

 

5. Brug sociale medier

Jeg har selv oprettet en Facebook-side til min podcast, som jeg opdaterer, når der er nye podcasts ude. Derudover bruger jeg mine personlige Twitter, LinkedIn og Google+ profiler til at promovere podcasten.

Et par gode tips til sociale medier:

  • Brug video på Facebook. Jeg optager ofte en lille uformel video med gæsterne i min podcast, hvor de lige introducerer sig selv og giver en lille teaser til podcasten. Det fungerer super godt, fordi Facebook elsker video!

 

//

Ugens afsnit har to gæve og kloge gæster i form af Jacob og Phillip! Vi taler om earned, owned og paid over en…

Opslået af Help Marketing på 20. januar 2016

 

  • Læg et billede på Twitter, når du deler din podcast. Jeg laver altid en lille Help Marketing grafik til hvert afsnit, og det billede bruger jeg også på Twitter, så det bliver lidt mere synligt i feedet.

 

 

6. Brug dine gæsters netværk

En af fordelene ved at have en interview-podcast er, du får en masse spændende gæster i studiet, som gerne deler, at de har bidraget til din podcast. Hver gang jeg udkommer med en ny podcast, sender jeg et link til den pågældende gæst med det samme og opfordrer dem til at dele i deres netværk. Derudover tagger jeg gæsterne på sociale medier fx på Twitter, hvor de ofte retweeter. En eller to flere lyttere på din podcast giver ikke bare én ny download – ofte går nye lyttere i bagkataloget og en lytter kan sagtens give 10-15 nye downloads ud over hvad de downloader i fremtiden!

 

7. Arbejd med PR

Det er nok usandsynligt, at du kan få PR alene på at have en podcast, medmindre den skiller sig meget ud. Men hvis du er så heldig at blive brugt i medierne fx som ekspert inden for dit område, eller hvis du laver gæsteindlæg forskellige steder, kan du altid nævne din podcast, så den forhåbentlig også bliver nævnt og måske endda får et link til din hjemmeside for podcasten. Hvis du gæsteblogger, så er din titel selvfølgelig podcaster.

LÆS OGSÅ: Sådan kommer du i medierne. Trin for trin guide.

 

8. Gør lytterne til din distributionskanal

Du har forhåbentlig en masse søde og trofaste lyttere. Få dem til at anbefale din podcast – de har højst sandsynligt venner eller kolleger, der interesserer sig for det samme som dem. Du skal engagere dine lyttere – få dem til at kommentere på din blog og sociale medier, få dem til at fortælle om de fem bedste steder at få viden om dit område og husk at rose dem. Kort sagt: Skab et community om din podcast.

 

Flere lyttere til din podcast help marketing

9. Lav din egen hjemmeside til din podcast

Du kan gøre din podcast ekstra synlig ved at have din egen hjemmeside til podcasten, ligesom jeg har her. Her samler jeg også shownotes til alle afsnit, så lytterne ikke selv behøver tage noter undervejs i podcasten. Og din hjemmeside skal selvfølgelig SEO-optimeres, så nye lyttere kan finde vej til din podcast i Google. At have din egen hjemmeside gør det også lettere for lytterne at dele din podcast, og du kan generelt give dem mere information, end du kan i iTunes.

 

10. Find podcastcommunities

Når du skal ud og fiske nye lyttere, kan det være en god idé at engagere dig i diverse podcast-communities. Antallet af danskere der lytter til podcasts er stigende, men stadig ikke super højt. Derfor er det lettere at få fat i lyttere, der allerede har taget podcast-mediet til sig, og hvor finder man dem? Blandt andre podcasteres lyttere.

Podcastere er altid søde til at anbefale hinanden. Jeg anbefaler altid gerne relaterede podcasts til min egen, og det kan du med fordel også gøre. Fx lavede jeg dette overblik over de bedste podcasts til dem, der arbejder med markedsføring, som du kan finde her. Du kan også finde grupper på LinkedIn, Twitter og Facebook. Jeg har fx oprettet Facebook-gruppen: Podcast-nørderne – den hårde kerne. På Twitter kan du bruge hashtagget #podcastdk.

 

EKSTRA: Bonus-tips fra podcast-guruen Pat Flynn

I juli 2016 var jeg på Podcast konference i USA. Her hørte jeg bl.a. oplæg fra Pat Flynn, som du måske kender, hvis du er ihærdig podcaster. Derfor har jeg tilføjet nogle af hans podcast-hacks til at få flere lyttere til din podcast, så du også kan få glæde af dem.

Mere specifikt handlede det om at lave det perfekte podcastafsnit, som kan tiltrække spandevis af lyttere. Tænk bare på annoncerne nederst i en Huffington Post artikel – man kan bare ikke lade være med at klikke. Men hvorfor? Den bagvedlæggende taktik er, at de er highly intensional targeted (HIT). Men alle dine afsnit kan ikke være HITs, for hvis alt er lige, får du ikke “spikes” i lyttertallet som du kan se på billedet længere nede.

Sådan laver du et HIT-afsnit:

  • Arbejd ud fra event-tankegangen, så du skal arbejde på at få folk med på forhånd og have fastsat en dato. Lav masser af teasere som fx:
    • Indsætte klip fra afsnittet i afsnittet før
    • Sende det ud til din e-mail liste.
    • Få netværk og venner til at dele det. Jeg gjorde fx meget for at bygge op til mit afsnit 100 af Help Marketing podcasten. Jeg skrev ud til alle, der tidligere havde været gæster i podcasten og spurgte, om de ville være med til at fejre mit jubilæum og hjælpe med at dele det. Det kom der rigtig meget omtale ud af. Bl.a. opslag som disse på tværs af Twitter, LinkedIn og Facebook:

 

10 konkrete råd til at få flere lyttere til din podcast

Det er noget, der kan ses på antallet af downloads, når så mange deler det.

10 konkrete råd til at få flere lyttere på din podcast

Som du kan se på grafen, der hvor pilen er, er bundniveauet for antallet af downloads af podcasten blevet hævet siden da.

Andre forslag er:

  • Lav en Round-up-episode: Få fx x antal personer til at sende en 1-minuts lydfil om et emne – en stor udfordring som dine lyttere har eksempelvis “Hvad er det vigtigste, du ser på, når du skal ansætte en marketingmedarbejder?”
    • Tag citaterne og lav billeder til sociale medier af dem.
    • Du kan fx bruge SpeakPipe: Sneakpike (koster dog penge).
    • Det er lidt ala disse afsnit jeg har lavet her, hvor jeg samler en håndfuld eksperter (som fx her), men blot som en mindre del af podcasten.
  • Lav en Burst-strategi: udgiv fx tre afsnit på én gang. Det kan være tre lidt kortere afsnit, der tager fat om det samme emne. Uanset hvad vil det øge antallet af downloads og være med til at bryde dit format en smule.
  • Lav en Share 4 Share: Lav en aftale med en anden podcast om at udgive hinandens afsnit på den andens podcast, så man deler lyttere. Så mit næste afsnit fx udkom hos PotterCut og omvendt. Det kræver dog, at begge podcasts har mere eller mindre samme målgruppe.
  • Tjek din data: Hvilke af dine gæster har været mest populære? Inviter dem ind i studiet igen.
  • Brug forum owners: Hiv en der ejer et netværk eller et forum med som gæst.

Bonustip: Plej dine lyttere. Ros andres indhold og skriv flere mails til dem, der tager fat i dig. Afsæt fx en time eller to om ugen udelukkende til det.

Endnu et bonustip: Brug Smart Banners til at få folk til at subscribe til din podcast, når de besøger din hjemmeside. Det virker kun i Safari på iOS og ser sådan her ud, når man lander på din hjemmeside.

10 konkrete råd til flere lyttere på din podcast

Du gør sådan her: Skriv følgende kodestump i <head>:

<meta name=”apple-itunes-app” content=”app-id=XXXXXXXXX”>

Udskift XXXXXXXXX med dit iTunes podcast ID. Du kan læse mere om Smart Banners via dette link.

Vil du vide endnu mere om podcasting? Så lyt til dette afsnit af Help Marketing, hvor 10 podcastere deler deres bedste tips til at komme i gang med podcasting, læs hvad jeg lærte af min allerførste podcast, find data om podcasting i Danmark på Podcaststats eller læs min guide til at komme i gang med podcasting eller min guide til hvordan du får din podcast på iTunes.
Har du flere gode råd? Skriv det i kommentarfeltet, spørg i brevkassen eller ansøg om en gratis konsulenttime med mig.

Lad mig høre hvad du synes om indholdet ...

Del dette på ...
Foredrag, kurser og sparring om Content Marketing og sociale medier Brug Nochmal