LinkedIn forbindelser: Personlige hilsner i invitationer – skal, skal ikke..?

linkedin forbindelser nochmal

Når du skaber LinkedIn forbindelser, skriver du så en hilsen til den du ønsker at linke med eller ej? Vi gennemgår fordele og ulemper i denne artikel og udfordringerne med LinkedIn...

Jeg fulgte for nylig en diskussion på Twitter, der gik på, om man skal sende en personlig hilsen sammen med sin LinkedIn invitation eller ej. Diskussionen blev skudt i gang med en erklæring fra Lars Østergaard (tidligere gæst i Help Marketing) om, at han aldrig sendte personlige hilsner, når han anmoder om LinkedIn forbindelser.

Mange var komplet uforstående: Hvorfor overhovedet sende en invitation afsted uden en personlig hilsen?

Se også:

Hvorfor har du LinkedIn forbindelser?

Personlige hilsner og LinkedIn invitationer - skal, skal ikke…?
Andre mente, at man fint kunne tilføje personer med brug af den obligatoriske “Jeg vil gerne tilføje dig til mit professionelle netværk på LinkedIn”.

Personlige hilsner og LinkedIn invitationer - skal, skal ikke…?
Jeg er personligt en af dem, der husker den lille hilsen – bare en sætning eller to – når jeg gerne vil connecte med andre på LinkedIn. Og kigger du dig omkring på nettet, er anbefalingen tydelig: Skriv en personlig hilsen til den, du ønsker at tilføje.

Alligevel fik diskussionen på Twitter mig til at tænke over, hvorfor man egentlig ikke bare klikker ‘Opret forbindelse’ og connecter med dem, man finder interessante.

Måske skal man bruge LinkedIn forbindelser helt anderledes ligesom Lars?

Personlige hilsner og LinkedIn invitationer - skal, skal ikke…?
Og så igen. Hvorfor connecte med personer, man ikke kender – og hvorfor skulle de gide at connecte med dig?

Se også:

Er LinkedIn overhovedet et socialt medie?

De fleste vil kalde LinkedIn et socialt medie, der handler om relationer – de professionelle af slagsen. Og hvad er mere uhøfligt end at connecte med fx en samarbejdspartner eller leverandør uden en personlig hilsen? Uden et formål med invitationen.

Anonyme invitationer kan umuligt være starten på en værdifuld relation. Oven i det risikerer du med anonyme invitationer at blive sorteret fra hos dem, der får mange invitationer hver dag.

Personlige hilsner og LinkedIn invitationer - skal, skal ikke…?
Ergo: Skriv en personlig hilsen og vis, at du er den ægte vare.

Med den personlige hilsen skiller du dig også ud i mængden. Og som en bonus hjælper du din kommende LinkedIn-relation med at huske, hvem du er. Det er nødvendigt, hvis det er en, du måske ikke lige er bedste venner med.

Måske tænker du: “Men jeg kender jo ikke personen, jeg vil connecte med, sådan rigtigt.”

Så er svaret: “Hvorfor i alverden så tilføje den person til dit netværk?”

Det er jo det… Hvorfor tilføje en person, man ikke kender? Det kan der jo faktisk godt være grunde til. Måske du gerne vil i kontakt med vedkommende? Måske du er fan af vedkommende? Men i så fald vil en hilsen jo være helt perfekt.

I marketing taler vi ofte om at forbedre vores konverteringsgrader. En hilsen vil være med til at forbedre dine chancer for at få relationen – og især en relation, du kan bygge videre på, fordi I allerede har en dialog i gang.

Se også:

LinkedIns mangler

LinkedIn er et socialt medie, ja. Men der er ikke så meget socialt over det. Tænk fx over, at det ikke engang er muligt at tilknytte personlige hilsner alle steder, man connecter med andre. “Kender du… ?” funktionen er et godt eksempel på det.

Se også:

Måske har Lars Østergaard fat i den lange ende, når han bruger LinkedIn som f.eks. Twitter, hvor kommunikationen ofte er envejs og ender hos en bred flok af følgere. Bruger man LinkedIn på den måde, giver det god mening at droppe den personlige hilsen.

På andre sociale medier følger man personer for at få inspiration og viden. På LinkedIn er det kun muligt med virksomheder – og det er da egentlig også ret irriterende. Måske bør man bruge LinkedIn anderledes end man lige tænker? Og måske gør mange det allerede?

Og for lige at komme tilbage til emnet: Hvor efterlader det den personlige hilsen?

Når det kommer til de professionelle relationer er jeg ikke i tvivl: En personlig hilsen er god stil. Og jeg ville aldrig gå glip af de mange netværksmuligheder, LinkedIn åbner op for. Men når det kommer til bare at følge andre personer, der kan bidrage med spændende input til mit LinkedIn feed – ja, så er jeg ikke helt så sikker… Måske jeg bare skulle holde mig til Twitter for dén måde at følge andre på.

Mit bud er klart: Skriv en personlig besked ellers lad være. Og bare roligt Lars, jeg hader dig ikke!

Se også:

Når du selv får en upersonlig besked

Jeg får flere anmodninger dagligt af personer jeg ikke kender. Det er på grund af Help Marketing. Lytterne kender mig jo – men jeg kender ikke dem. Sådan er podcasts. Jeg er både stolt af de mange henvendelser og glad for dem. Du får mit fif til, hvad jeg gør, når jeg får upersonlige beskeder.

Alle personlige beskeder besvarer jeg og tilføjer stort set alle med det samme. Dem uden personlig besked lader jeg ligge, til der er 20-30 stykker. Så skriver jeg denne besked til dem:

“Hej [indsæt navn]

Tak for din anmodning til at linke op her på LinkedIn. Har jeg glemt hvor vi kender hinanden fra? Mit netværk er vigtigt for mig, derfor er det rart at vide, hvem jeg linker med.

God dag,

Eric”

Du er velkommen til at kopiere den! Denne besked sender jeg til alle. Dem der svarer, undskylder ofte (og giver med god grund LinkedIn skylden for den upersonlige besked). Derefter skriver vi frem og tilbage, og vi styrker dermed vores relation. Det sætter jeg pris på, og vi kan meget nemt kontakte hinanden igen. Det betyder også, at jeg to år senere kan se, hvordan vi lærte hinanden at kende. LinkedIn gemmer nemlig alle chats.

Dem der ikke svarer inden for et par uger, afviser jeg. Du er meget velkommen til at linke med mig, hvis det giver mening!

Se også:
Lad mig høre hvad du synes om indholdet ...

Del dette på ...
Foredrag, kurser og sparring om Content Marketing og sociale medier Brug Nochmal