Slå tonen an: En stor diller koster mere


Nochmal scorer normalt ikke højt SEO-mæssig på ordet diller. Det er faktisk meningen! Hvorfor så alligevel skrive om det mandlige kønsorgan? Tja, jeg slår en let tone an for at få din opmærksomhed. Det virkede vel, fordi ting som toilethumor, katte og sex tiltrækker folk til blogs og sociale medier. Men lad os lige tage fat i noget mere alvorligt først.

For nyligt til NUAS konference på Aarhus Universitet fortalte Martha Gabriel om formidling af indhold. Når indhold er brugbart med den rette tone, hjælper det både på SEO og i sociale medier, ifølge Gabriel. Jeg vil tilføje, at den rette balance også hjælper på at øge interessen og forståelsen, når det gøres rigtigt. Min uni-ven Rune Gamborg tweetede denne graf fra konferencen.

NUAS Konference

 

Tone

I sidste ende handler det om at finde balancen mellem en interessant tone og det brugbare indhold. Men der er mange andre kriterier at tage højde for, når du formidler:

  • Passer tonen til indholdet?

  • Hvor i salgstragten befinder den potentielle kunde sig?

  • Hvilken kontekst bruges indholdet i?

  • Hvilke behov har målgruppen?

  • Hvilken rolle spiller du som afsender?

  • Og mange flere

Det kræver alt sammen forståelse af din målgruppe, som bør sættes i system i fx et CRM-system. Mere om det en anden dag.

Hvorfor er den store diller dyrere

I dette eksempel på målgruppeforståelse har en tysk rengøringsdame ramt helt rigtigt med sit budskab om, at kunderne bør give et stort beløb i drikkepenge. Billedet giver sig selv. Jeg tilføjer et par tanker:

  • Salgstragt: Når du træder ind på et offentligt toilet, er dit behov entydigt og ofte er det svært at udsætte

  • Kontekst: Det er kotume i Tyskland at give rengøringsdamen drikkepenge for et besøg på offentligt toilet – hvor meget er op til den enkelte. Det kan hun påvirke

  • Målgruppeforståelse: Alle mænd vil vise, at deres kønsorgan er stort, så ydmygelsen i at lægge under to Euro er ikke rar

Rengøringsdamen rammer helt rigtigt og får sandsynligvis gode drikkepenge – velfortjent. Billedet blev delt af den hollandske kendis Ilja Gort.
2 euro for en stor diller, 10 cent for en lille

Evaluering

Jeg håber, vi alle er enige om, at rengøringsdamen er tæt på genial! Men hvad siger du til, at jeg bruger et eksempel fra under bæltestedet på min blog? Jeg lokker dig som læser med toilet-humor for at fortælle om et fagligt emne som balancen mellem tone og indhold. Er det for plat? Helliger målet midlet? Hvad gør det ved min troværdighed, når jeg samtidig rådgiver og sælger foredrag? Gør det mig mindre støvet og corporate? Gør du selv det samme? Fortæl, fortæl!

Jeg glæder mig i hvert fald til at se, hvor meget denne artikel med en let tone bliver læst i forhold til fx Syv gode råd til Content Marketing Succes, der er væsentligt tungere. Kommentarer glæder jeg mig også til herunder!

Lad mig høre hvad du synes om indholdet ...

Del dette på ...
Foredrag, kurser og sparring om Content Marketing og sociale medier Brug Nochmal